Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5679 ggr
noraahlin
0

Klia svansen

Mitt ena russ har börjat klia av både manen och svansen nu på senare tid, jag kan inte se att det är löss eller liknande. Kan man smörja in det med något så att det inte kliar? kan det vara solen som gör det? hennes tidigare ägare har inte sagt något till mig att hon har haft problem med solen iallafall (har haft henne sen i november 2012) tacksam för svar! :)

PernillaJ
4

#0 Det låter tyvärr som knottallergi ("eksem"). Om säljaren har mörkat att hästen varit allergisk även tidigare år kan du be att få häva köpet pga dolt fel.

Läs t ex den här gamla tråden.

Den stora majoriteten hästar (oavsett ras) som kliar sig under sommarhalvåret gör det för att de är allergiska mot insektsbett, överkänsliga mot svidknottens saliv. Lidandet kallas för många olika namn: soleksem, sommareksem, man- och svansskorv, tagelmask, osv - men nästan alltid är knotten orsaken.

Insektsorsakade "eksem" ger en allergisk inflammation i huden med svullnad och intensiv klåda oftast på vissa typiska platser – främst mankam och svansrot. Det bästa sättet att hjälpa hästar med knottallergi är att förebygga att de alls utsätts för knottbett, t ex med hjälp av eksemtäcke eller insektsmedel eller installning.

Soleksem är något helt annat. Soleksem - eller med ett finare ord fotosensitivitet - drabbar opigmenterade delar av kroppen, där alltså solstrålarna inte bromsas av pigment utan i princip ger en brännskadeinflammation i huden. Typiskt är vätskande blåsor, områden som drabbas är t ex rosa mule, runt opigmenterade ögon eller vita ben/karleder, etc.

ryttarn
0

Min erfarenhet är att det enda som verkligen funkar är ett riktigt bra "exemtäcke". Det går inte med "vanliga" billiga insektstäcken då knotten då lätt tar sig igenom. JAg har testat ett 20 tal olika varianter men kan konstatera att Boett (www.boett.com) är det enda som verkligen fungerar. Boett täckena är långt ifrån gratis men enligt min erfarenhet det enda som verkligen fungerar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Jag har en granne vars russ går med eksemtäcke……Vad skulle ni tycka om att gå med täcke när det är 25-30 grader varmt? Det finns faktiskt annan hjälp att få! Ex.-vis att hästen får stå inne dom timmarna det är som värst med knott. Kanske man inte behöver ha dom där det är sankt och fuktigt , där knott och mygg trivs….. Sätta täcke på en häst som andra årstider går utan anser jag inte som snällt mot hästen!😕

ryttarn
0

#3 Boets tecken är av ett speciellt material som andas, dessutom är de väldigt tunna. Har man en häst som inte har så allvarliga problem så finns en lite version som i princip bara skyddar hals och svans. Enda allternativert är att ha dem stående inne hela dygnet, för det är en myt att svidknotten bara flyger i skymningen…….. Dessutom, det behöver inte vara sankmark för att svidknotten skall komma farande, räcker med att det finns en sjö eller dam inom några km avstånd så finns de där, om det är ett område där de finns.

Däremot finns inte svidknotten överallt i Sverige, men har inte riktigt koll på var de finns och var de inte finns….

Jerker Klang,

www.isil.se

Linnea
2

#3 Mitt russ går med eksemtäcke, känner nan under täcket så är han svalare där än på otäckade delar. Vad är alternativet? Plågsam klåda dygnet runt. Vilket är bäst tycker du? Att ta sin häst in och ut flera gånger per dag för att inte vara ute när det är som varmast och inte heller i gryning och skymning är inte rimligt, det är olösligt för de flesta.

Skynda långsamt så går det fortare.

MagganS-B
0

Finns en salva som man kan beställa på apoteken, tyvärr har jag förlorat receptet, men Maggan Thienemann här på Gotland har det, det hjälper jättebra!

noraahlin
0

Tack så mycket för alla tips! Ska kolla om någon bra salva finns om det räcker eller om täcke behövs. Ska kolla med min veterinär, himla tur att man bor granne med sin veterinär! :) nu när vi ändå är inne på det, är det någon som vet någon bra flugspray? De flesta håller ju bara i nån timme..

ryttarn
0

#6 Funkar inte på en tävlingshäst då karenstiden blir uppemot två veckor enligt ST…..

Jerker Klang,

www.isil.se

__Prenses
2

#3 Jag kan inte hålla med om detdär med täcket. Har en shettis som har haft soleksem, dock botad nu. HAAAALLELUJA! jag lyckades. (Gör en segerdans).
Men iallafall, bara man vänjer in hästen redan vid april månad att ha täcket och har det hela tiden så blir de vana vid det, dessutom är de inte så himlans tjocka. Däremot om du inte haft täcke på och sätter på det mittiallt i +25 så kan jag nog tänka mig att hästen får värmeslag.

Men så är det ju också att alla hästar är olika, vissa får lättare varmt än andra. Mitt russ är ett sånt russ som lätt blir för varm och blir ganska slö av värme, så henne är det lite jobbigt med då det går över +25.

MagganS-B
0

# 8 Min erfarenhet är att just tävlingshästar klarar sig bra eftersom dom inte vanligvis går i såna hagar där det finns en massa träd och däreigenom en massa knott…..

ryttarn
0

#10 Då har vi väldigt olika erfarenhet…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Plupp73
1

Tråkigt att folk mörkar eksem vid försäljning med tanke på hästarnas behov av att bli rätt skötta runt detta ganska stora problem. Har själv haft en eksemhäst tidigare, det är jobbigt att se hur besvärligt de har det innan man får bukt med det….

Du borde fått reducerat pris på ponnyn med tanke på detta. Eksem brukar ju inte starta hux flux när en häst är 10 år gammal, är min erfarenhet.

strindberg07
0

På mitt russ använder vi eksem-täcke och ett par droppar som man droppar i manen+svansen. Dropparna heter HORSOL och finns att köpa på Apotek (den kostar 220kr ungefär). Det står på flaskan hur man ska göra! 🙂 Manen blir väldigt fin och efter ett tag så lossnar det skorpor,  (Inbillar mig att det är det som kliar). Brukar också smörja Hästsalva runt skapet, det håller knotten borta i ca.2dagar. Jag brukar kolla om det har kommit några knottbett varje dag, har det det så smörjer jag på igen. 🙂 Både dropparna och Hästsalvan funkar bättre än man tror! 😃

entill
0

#12. Jodå visst kan det dyka upp även på äldre russ som inte varit drabbade tidigare. Haft flera sådana. Det kan också försvinna med åren, har haft sådana också. Man får göra det bästa av situationen. Vissa hästar mår täcke, andra med olika sorters smörja. Det är bara att prova sig fram, alternativet är ju avlivning.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

noraahlin
0

#12 vet ju inte om det är exem eller om hon bara kliar sig av någon annan anledning, om det är exem så tänker jag inte häva köpet ändå. Kan tillägga att ponnyn är 4 år :)

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min har till och från kliat lite i man och svans, inget exsem (men hennes helsyster har det) men lite kli'ig till och från, henne har det hjälp med prob-olja :)

//Mickan

Annette
2

Det är inte säkert att hästen kliat sig hos tidigare ägare. Miljön har stor betydelse.

noraahlin
0

#16 min har också kliat sig ungefär så, i kanten under manen och svansroten, ska testa det!

murkla
2

Jag har fått Bensylbensoat 35% salva utskriven av  Veterinären som jag ska prova på mitt russ. Och Boette täcken är de bästa även om de är varmt. Köpte ett fr Ullared o de är på tok för tjock tyg så de blir varmt de på sommaren.

MagganS-B
1

# 19 Det är den salvan……hjälper till 95%!

MagganS-B
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bensylbensoat finns inte överhuvudtaget med i karenslistan till häst, men om man kollar så står det att ex temporeläkemedel (alltså läkemedel som är beredda på Apoteket eller likvärdig, för tillfället betyder det), har en karens på minst 96 timmar. Såg i en gammal tråd att ST rekommenderade 1 vecka. 14 dagar låter lite mycket eftersom ämnet inte påverkar hästens kapacitet och knappast talget som det är blandat med heller! Man kan ju ta reda på……men kan man förhindra att hästen lider av sina knottbett så är den här behandlingen bara att rekommendera, visserligen dyrt, men täcken kostar också! Dessutom är det drygt!
Hoppas att någon blir hjälpt av det här!

noraahlin
0

Tack så mycket för alla tips!