Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 1699 ggr
Mich.Arion
0

Kan jag rida....

Kan jag rida på mitt russ som är 124,5cm medan jag är 156 och väger 48?!

pistenbully
0

När vi ändå har detta på tal, hur vet man om ryttaren är för tung för hästen?

Stallmima
0

Bild vore bra om du satte ut på dig och hästen, i monten får ryttare och utrustning inte väga över 60 kg. Så vikten är det inga problem med  ☀️

Tusen
5

Längden borde inte heller vara några problem. Dessutom bryr sig inte hästen om ifall du skulle vara lång eller kort så länge du har bra balans.

silarp
1

#2 är det i monté för B ponny eller finns det särskilda storleksangivelser ponny/ryttare där? Är det samma åldersgränser för monté som för trav, och krävs samma licenser för häst/ryttare?

Jag undviker att rida mina russ FÖR mycket, hingsten har jag ridit "mycket" på, han är 125, och jag red som mest under ett par månader i våras, 2 ggr/vecka. Jag väger 53-54 kg. Men jag är 169 lång… Tror dock jag har god balans, och började inte rida innan han var mycket körd och i god kondition med bra uppbyggda muskler… Har tidigare bara ridit "nån gång då och då" för inridandets skull…
Trådskaparen låter verkligen inte för stor eller tung! Men balansen är nog viktig som sagt… alldeles särskilt på mindre ponnys o hästar…

Tusen
0

#4 Montélicens kan tas i samband med sulkylicens eller enskilt. Montélicensen skiljer sig inte teoretiskt ifrån sulkylicensen utan man gör licensloppen uppsatt på ryggen på ponnyn/hästen. Det är skillnaden.
Har man motsvarande licenser på stor häst gäller även den för ponny. Dock inte omvänt.

Maxvikt för montéryttare med tävlingsdress, hjälm, säkerhetsväst, skor/stövlar, fullt utrustad sadel (stigbyglar,stigläder,svanskappa,brösta,vojlock/schabrak ev. övergjord)  samt ev spö och halsring får ej överstiga 60 kg för att få tävla på B-ponny i monté. Förslag har även kommit på maxlängd på 165 cm.

Åldersgränsen för ryttaren är (just nu) 10 - 25 år.
Anm: 60 kg med full utrustning motsvarar ungeför 50 - 54 kg (nakenvikt), beroende av vilken utrustning man använder. Men under 6 kg på utustningen (ryttarens+hästens) kommer man nog inte om man inte börjar tumma på säkerheten.

silarp
0

#5 tack! Bra info!!!
jo, det där med vikten förstod jag nog,,, men jag tyckte det lät mycket bara… jag själv känner mig rätt tung, och jag TROR jag väger max 59-60 kg med ALLT faktiskt…Trodde det kanske var typ viktklasser o sånt… väga så lite som möjligt typ!

Intressant! Tack!!

Tusen
0

#6 Man väger mer med grejer än man tror. 😉 
Jag vägde en liten tjej som vägde 47-48 kg lättklädd. Hon fick väga sig med ridutrustning (alltså inte montéutrustning som är lättare) Hon kom upp i 63 kg med alla grejer. En vanlig ridsadel är väldigt tung om man jämför med en montésadel. Jag tror att många B-ponnyryttare inom hoppning och dressyr väger över 60 kg med all utrustning. Man bara inte tänker på det då de är så små.

silarp
0

#7 har du säkert rätt i! ska kolla faktiskt en gång, jag väger 53 utan kläder… så det är väll bara att väga sej med kläder o sadel…!

Tusen
0

#8 …och hjälm, säkerhetsväst, stövlar vojlock, gjord osv. 😉 Ha-ha!

silarp
0

#9 såklart! har vägt mej med hjälm o stövlar en gång, då har jag för mej det blev 57…

Mich.Arion
0

Är svaret ja eller nej?!

Tusen
1

#11 Svaret är JAAAAAA! 😃😉 Klart du kan rida.

Mich.Arion
0

BRA!!!😂