Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1172 ggr
nika85
0

träns vid premiering/utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänker visa min ettårshingst på premiering på Vretagymnasiet (Östergötland) till hösten, och har läst mig till att ettåriga hingstar ska visas i träns.

Rekommenderas träns utan nosgrimma eller vilken typ av nosgrimma? Kan man visa med lädergrimskaft med kedja eller ska det vara tyglar?

Har aldrig visat häst förut så alla tips tar jag tacksamt emot :-)
Nu ska här tränas och trimmas ordentligt under sommaren, så att han är hyffsat uppfostrad till slutet september.

Lena90
1

Jag har använt både med nosgrimma och utan, har en engelsk. Är nog en smaksak för en själv tror jag. Jag har helst utan.
Personligen tycker jag om man vill ha nosgrimman på att den engelska är snyggast. Remontnosgrimman är okej men på gränsen för mig. Pullnosgrimman tycker jag inte passar till premiering/utställning, då är det lika bra att vara utan. 
Man kan visa med både lädergrimskaft eller tyglar, även där en smaksak vilket man tycker är bekvämast. Vet inte om man brukar rekommendera kedja till just hingstar. Jag har använt tyglar, har typ bara blivit så. En gång hade jag ett snyggare hundkoppel i tyg till ett tre års test, det funkade det med :) Hade det för att det var lättare att ta av snabbt jämfört med tyglar.
Jag tycker att kan man ha utan nosgrimma är det snyggast :)
Prova dig fram när du tränar med det olika alternativen och känn vilket du tycker är bäst :)

Carpe diem!

silarp
0

börja med nosgrimma när du tränar i sommar, o plocka bort senare när han är van!