Allgunnens Yes
Hej, Jag hade för mig att Russ inte fick vara skäck har jag läst i en gammal russbok. Men det måste ju vara ändrat nu eller har allgunnens yes fått dispens? och hur har skäckfärgen kommit in i russavlen för det första med tanke på att de flesta russ ända bak från 1800-talet är avlade "russbruna"?

Jo de får vara skäck. Skimmel får de inte vara däremot ..
Det finns fler skäckar i avel än Allgunnens Yes. De behöver inte dispens, de har skäckfärgen i generna. De har det från ett sto, Sterna 7, som var skäck. Finns anlaget för skäck på båda föräldrarna så kan avkomman bli skäck. Skäckanlaget är sålunda recessivt, det behöver alltså inte synas på föräldrarna.
Skäckanlag finns i flera olika anlag och det som finns hos russ är ett slags ventralskäck, vilket betyder att det breder ut sig från buken och uppåt. "Vanlig" skäck heter dorsalskäck och breder ut sig från ryggen och neråt. Dorsalskäck är inte tillåtet inom russ och kan inte förekomma heller då det är ett dominant anlag, dvs ena föräldern måste ha det.

#2 jojo det vet jag om skäckfärgen. men jag tänkte på vem som har kommit in med skäckaveln i russ.för jag läste förr i tiden så fick inte russ vara skäck eller skimmel och inte heller tigrerade..
jo, det vet jag också men allgunnens yes är ett bra exempel på en fin skäck.
okej. så doralskäckar är alltså inte tillåtna?

Rasbeskrivning gotlandsruss
Typ: Harmonisk, välproportionerlig med utpräglad raskaraktär.
Huvud: Proportionerligt torrt huvud med bred panna, rak näsrygg och vaken blick.
Bål: Lång, välliggande bog, gott bröstdjup, utvecklad manke med gott sadelläge. Lagom lång stark rygg, starkt njurparti, väl sluten bål och korsets längd väl dimensionerat med rätta vinklar.
Ben: Framben godtagbart korrekta, torra med väl markerade framknän, starka inskeningar, korta starka skenor. Bakben godtagbart korrekta, torra med välmusklad skank. Lagom vinklade, starkt inskenade hasar. Välformade hovar med god hornkvalitet.
Rörelser: Energiska, taktmässiga, bogfria, elastiska och vägvinnande.
Storlek: För riksstambokföring mellan 115-130 cm. 2 ½ åringar 115-127 cm . 3-åringar ej över 128 cm. Idealhöjd mellan 123-126 cm.
Färger: Alla färger tillåtna förutom homozygot gulanlag (s k albinism), skimlar, blackar och dorsalskäckar.
Sedan den första stamboken har det förekommit skäckiga russ så när skäckanlaget har kommit in är omöjligt att svara på. Det kanske alltid har funnits?
Det tigrerade anlaget är lättare för det kom in med Khediven. Var han fick sin färg från finns intressanta teorier omkring i "Lantraser" av Håkan Hallander från 1989.
Du får gärna komma med källa till dina uppgifter om att de inte fick vara varken tigrerade eller skäck.

Japp, Jag tror boken heter gotlandsruss finns även en sådan bok på shetlandsponnyn också. från 1980 -talet

På Rushko, e.Rusch - Komette / Komet, står det "alb" som färg i travprogrammen! Hur kommer det sig?

Rushko är homozygot för gulanlaget, den färg som har många namn: förr kallades den albino, nu ska vi använda gulvit eller pärlvit enligt Boken*, på engelska heter det Blue Eyed Cream, etc.
Rushkos färg är inte tillåten; det betyder att ett gotlandsruss som är "albino" är inte riksstamboksberättigad. Men det går förstås bra att registrera (grundstambokföra) hästen, och även tävla med den.
*Boken = läroboken för ID-kontrollanter, Hästens färger av Bo Furugren, kan inhandlas från t ex Adlibris (länk)

#8 tack det kan vara kul och veta:)
Hon som födde upp min ponny har ett skäck :) den heter Så söt.. :)

# Den är svartskäck va? eller?

#11 Ja, hon är svartskäck.

#12 då har jag sett henne. hon är verkligen fin;)