Tips på bra avelshingstar!
Hejsan!
Jag tänkte betäcka mitt sto nu i sommar, men har lite svårt för att hitta en bra och fin hingst.
Skulle ni vilja hjälpa mig med tips??
Jag har inga speciella krav, mer än att hingsten ska vara godkänd och helst i Jönköpings län eller ett grann län.

Se hingstlistan på Svenska Russavelsföreningens hemsida.
Föreningens avelsrådgivare Morgan Johnsson når du via avelsradgivare@gotlandsruss.se

Till att börja med så bör du jämföra stamtavlorna mellan hingstarna och ditt sto så innavelskofficienten blir så låg som möjligt.
Därefter kan du jämföra ditt stos styrkor och svagheter med hingstens. Tex: Är ditt sto lite stressad av sig? Kika efter en hingst med stabilt psyke. Har ditt sto svaga rörelser? Kika efter en hingst med bra rörelser. Titta då både på utställningsresultat och ev travresultat.
Önskar du att hingsten ska ha några egna meriter utanför utställningsringen? Trav? körning? ridning?
Önskar du någon speciell färg på fölungen? Jämför färg-gener mellan sto och hingst.
I länken nedan har du aktuell hingstlista.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
JA!! men det står inte så mycket om hingstarna eller jag så fattar jag inte hur man gör…..😃
#2 ja det va bra saker att tänka på!
Skulle ju vara kul med en fux eller isabell
Jag skulle tipsa dig om att ta kontakt med en duktig uppfödare och fråga om råd runt just ditt sto. Någon som kan titta hur hon ser ut, hur hon är och vilken egenskap du vill ha på avkomman. Det fins aldrig några garantier på hur avkomman blir (knappt ens färgen) men med lite hjälp på plats kan du få en bra hingst i din närhet. Annars kan du i princip ta vilken hingst som helst ur hingstlistan så länge de inte är närbesläktade med ditt sto. Vad har hon för stam? Bild? Dina mål med aveln? Vilka fördelar har ditt sto? Har hon varit utställd någon gång? Där kan man få en hel del vägledning om stoets styrkor och svagheter.
# 0 Vad roligt att läsa att gamla Effy kanske skall få bli mamma igen 🙂!
Här finns isabellhingsten Sävrarp´s Zatsiki 634 till förfogande för avel.
Du kan läsa mer om honom på vår hemsida.
Lycka till med din tilltänkta fölis🙂!
#6 Vet du vilken häst Effy är???
hmm väldigt intressant!!!
Jag tycker tidningen Gotlandsrusset är en god hjälp. Där står hingstarna sorterade efter län.

Ur Kul 646 er flyttet til Danmark😍
Men bedækker stadig svenske ston efter svenske regler.
Ditt sto tycks ha en rätt så ovanlig stam, ffa på mödernet - så i princip kan du välja och vraka…ett lyxigt i-landsproblem 😃!!