Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1575 ggr
Lorita
0

Föl när man kör

När bönder kör med sina ston med föl (i alla fall förr i tiden) då var fölen bundna vid selen, vid vilken sida gick då fölet? Jag ska nämligen tömköra mitt sto en liten enkel tävling, ca 5 minuter och tänkte då ha fölet bundet så annars får hon inte vara med inne i ridhuset den stunden. Jag tycker också att det skulle se trevligt ut också.

Fölet är 3 månader och van att ledas i grimma och jag har testat att ha henne gående vid sidan och det funkar väldigt bra, men så är jag fundersam på vilken sida man har fölet bundet. Någon dom vet?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Reko
0

Jag har alltid fölen bundna vid höger sida.

Odena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm tror det skall vara höger sida. Det har dom alltid på utställning om dom har fölet fast vid sidan :)

Lorita
0

tack, då har jag tränat rätt ville vara riktigt säker Skrattande

PernillaJ
0

Jag tror att om man kör enbet på otrafikerade vägar (och där bör man kanske hålla sig med ett sånt ekipage?) spelar det ingen roll vilken sida man har fölet på - det kan kanske t o m vara positivt att växla varannan gång, så fölet får lära sig följa på båda sidor och inte går lite böjd åt samma håll hela tiden.

Jag har sett på bild ekipage där man kör par eller fyrspann med ston med föl; då har stoet givetvis sitt föl kopplat på sin "utsida" (alltså inte inåt parkamraten…).

Måste bara tillägga att det här är inget jag har personlig erfarenhet av. Mina fölston dubbelarbetar inte, de är 100% mammalediga när de går med föl vid sidan.

MagganS-B
0

Birgitta Cramér på Gotland har sina föl kopplade på utsidan, hon har t.o.m. kört fyrspann med fyra fölisar med! När man kör enbet så är det precis som Pernilla säger att man växlar om lite. Jag har sett båda sidorna. Min morfar som hade ardenner växlade om sida när han inte ville att fölen skulle gå lösa ex.-vis när dom hackade betor!

Lorita
0

Jag tänkte nu mest på vad som ser riktigast ut i ridhuset när jag ska visa upp att jag kan tömköra mitt sto och fixa fem poäng. Jag ska inte ut i trafiken med hästarna, men växla sida är nog inte så dumt sen längre fram, jag kom på att det är ju en suverän ledträning av fölet. Jag kör tar höger sida på riks och tack för alla råd.

Gottis
0

Jag har sett på bild i en gammal Vår Ponny att Birgitta Cramér kör 6 SPANN med ston som alla har sina föl fästa bredvid sig!!!