Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2491 ggr
Skogalund
3

Värd att spara som hingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi blev av olika omständigheter ägare till ett russhingstföl för tre år sedan. Själva kan vi mycket lite om russens stammar, så jag skulle vilja fråga er här inne på GotlandsrussiFokus om råd.

Vår hingstkille är som sagt tre år nu, han heter Sibborps Wiwant och är efter Castello 628 och undan Wirka 3471.

Det vi undrar över är om han bör sparas som hingst? Han har ju en far med en ganska unik stam och en flerfaldigt guldbelönad mamma. Uppfödaren vill naturligtvis att han ska visas fram för bedömning, men själva är vi osäkra…vi har ju inte rätt kunskaper.

Som det är i dag för vår del, ska vi dra ner på vårt hästbestånd (vi har haft new forestavel i mycket liten skala). En av de hästar som ska säljas är Wiwant. Då tänker jag (rent egoistiskt) att det är lättare att sälja en vallack, så på det viset skulle jag vilja kastrera honom. Men så tänker jag på russens unika linjer och då känner jag att han kanske inte alls ska kastreras.

Vad tycker ni, ni som är russmänniskor?

Finns det någon av er som ev skulle kunna vara intresserade av Wiwant, som hingst?

Mvh Nina Liljedahl

ryttarn
4

Castello är ju en av de hingstar som man särskilt pekat ut som viktig pga sin stam. Jag tycker därför att du skall visa Wiwant och få honom bedömd. Det finns säkert flera "russmänniskor" i din geografiska närhet som gärna hjälper till. Att bedöma möjligheterna för honom är ju lite svårt, då behöver man ju se honom live. Men rent genetiskt så har han ju alla förutsättningar att kunna bli godkänd.

Självklart förstår jag din tvekan då det dels kostar en del att visa fram en hingst. Att det dessutom är svårt att sälja häst, oavsett kön, gör ju inte saken bättre…..

Valet är ditt, men skulle det vara min hingstunge skulle jag absolut visa fram honom.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
4

jag instämmer helt med ovan! Jag hade visat på premiering/värdering, eller MÖJLIGEN sålt/lånat ut som hingst för att visas fram…

Cara-Mia
2

Jag som uppfödare till honom anser att han är värd att spara som hingst, framförallt eftersom han är efter Castello och hans gener bör sparas som redan ovan nämt. Icke att glömma bort att Wirka ger avkommor med bra exteriör.

Det jag har sett av honom så ser han mycket bra ut, jag har tyvärr inte möjlighet att ha honom hos mig….. då hingstflocken är full.  Jag har däremot försökt att få ägarna att visa honom och erbjudit mig att visa honom på bla avelsvärderingen.

Som det ser ut på marknaden idag så verkar det inte vara lättare att sälja en ponny oavsett kön som inte är någonting gjort med, riden/körd.

Har gett ägaren tips om att visa honom för Morgan på utställning i sommar, det brukar kunna vara en bra värdemätare.

Tycker som sagt att det är synd att kastrera på dom värdefulla generna och i mina ögon är han snygg.

rebeccajansson
0

Visa honom!

Skogalund
0

Vad kul att ni russmänniskor är eniga! 😃

Men nu är det ju så att han ska säljas, så det blir inte vi som kommer att visa honom…

Med tanke på era svar så ska vi i alla fall försöka sälja honom som hingst. Går inte det så får det nog ändå bli så att han kastreras eftersom vi inte vill ha hingstar längre.

Jag kanske ska börja med att lägga in en tillsaluannons här på iFokus 😉

Är det några som vet hans värde som hingst, så är det ju ni.

[Justie]
0

Vilken fin ponny, jag älskar svarta hästar 😃 Jag tycker definitivt att han borde visas/sparas som hingst så nästa ägare kan visa honom 🙂

MagganS-B
2

Han har inte bara en utmärkt stam, han är ju svart också, och det är ganska ovanligt. Jag tycker definitivt att han inte skall kastreras, utan visas och åtminstone få ett omdöme innan han kastreras!

# 5 Kan absolut inte se nåt kul i att "vi russmänniskor" är eniga…..vi har ju klart för oss vilka russ som är värda att spara, eftersom det inte finns allt för många olika stammar att bevara! Man kan ju sälja med förbehåll att han bör visas……annars är det säkert nån här på forumet som blir lite sugen och köper honom!

Skogalund
5

#7 Jag menade inte att det var "kul" på ett ofint sätt att ni russmänniskor är eniga. Jag menar att jag är tacksam och glad över att ni är eniga. Det betyder ju att han är värd att sparas.

Hade ni varit oeniga, så hade det varit betydligt svårare att fatta rätt beslut.

När vi ändå är igång och diskuterar Wiwant, hur mycket är ett rimligt pris för honom? Rimligt både för köpare och säljare.

Kan man verkligen sälja med förbehåll att han ska visas? Hur fungerar det rent juridiskt?

MagganS-B
0

# 8 Angående förbehåll att han skall visas, fråga "anemona" här på Gif, hon vet det har jag en aning om…..

Vet inte om vi är speciella "russmänniskor", jag kallar mig i alla fall för hästmänniska….😇

Skogalund
8

#9 Okej, det jag menar med "russmänniskor" är de som har mer kunskaper om russ än "vanliga" hästmänniskor. Och jag tänkte att det kanske kunde finnas en del duktiga "russmänniskor" här inne på Gotlandsruss iFokus. Det är ju positivt att kunna rådfråga de som vet mer än en själv om vissa saker…

palomia
6

#9 Men Maggan, det är ju samma sak…Russ är ju det gotländska ordet för häst 😉🙂

CarinaA
3

Tjaaa,genom åren har jag haft flertalet russhingstar,både godkända o icke godkända o är av den uppfattningen att det definitivt är lättare att sälja en valack än en hingst ! O det är definitvt lättare att sälja en grundriden,välhanterad russ ! många vill gärna bevara vissa linjer men få är beredda att göra den uppoffringen som det innebär…………………. !! Men pröva först att sälja honom som hingst,går det inte så  kastrera honom, finns det då fortfarande ingen marknad så låna ut honom på bra villkor till någon som har tid o vilja till att ge honom en bra grund att stå på ! En välhanterad/utbildad russvalack har större chans att få ett bra liv än densamme hingst !

[Tjiwi]
2

# 12 Håller med dig!! Det finns massor av godkända hingstar till salu som ingen köper. Det är svårt att sälja hingst oavsett om den är godkänd eller ej. Det finns inte så stort utbud av köpare, många har svårt att hålla hingst och inte kunskapen. En trevlig valack är lättare att sälja och man får troligtvis även bättre betalt för den.

Man ska ändå komma ihåg att få en hingst godkänd är inte helt lätt……..väldigt många visas och få går igenom.