Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3744 ggr
SofieStrindlund
0

Priser på russ?

Jag undrar, är det dyrt med 15.000:- för en 2 årig russvalack som är inkörd, bra stam, väl hanterad, dragna vargtänder, chippad, vaccinerad, har pass, regelbundet verkad och avmaskad?

Jag har funderat mkt eftersom jag har fått många intresserade men tkr att jag är för dyr när jag säger 15.000:- ? Samtidigt vill jag inte gå ner mer i pris, eftersom jag "förlorar" på affären iaf?

Ni som föder upp russ är nog väl medvetna om vad det kostar att få fram ett russ, men vet köpare det?

savrarpstuteri
4

Nej det är definitivt inte för dyrt men idag förstår jag mej inte på marknaden överhuvudtaget……..folk vill helst låna och då helst MED utrustning!!!???

Tusen
3

Nej. Det är absolut inte dyrt. Stå på dig om du har möjlighet. Tillslut kommer nog "rätt" köpare att dyka upp.

VeronicaP
1

VErkligen inte för dyrt , stå på dig , rätt vad de är så dyker rätt köpare upp.

MagganS-B
6

Om man kan köpa en hundvalp för 12-15000 så är det billigt med ett inkört 2-årigt russ med bra stam för 15000,-! Tror inte folk i allmänhet fattar att det är så mycket jobb som ligger bakom och så ser dom att vissa säljer sina föl och unghästar för 3-4000,- och naturligtvis är då 15000,- dyrt i jämförelse……Men har man bra stam på sina russ, vet att dom kan göra vad som helst, är trevliga osv. så tycker jag absolut inte man skall gå ner i pris! Det gäller att ha is i magen, för en dag så kommer dom…..Nu är ju sommaren emot också, då kanske köplusten vaknar!

ryttarn
4

Absolut inte dyrt. KAn man inte betala det för ett russ så är man nog inte heller beredd att betala för vad det kostar att ha ett russ. Inköpspriset är en väldigt liten del av kostnaden. Håller helt med Maggan, har du möjlighet att ha honom kvar ett tag så kommer rätt köpare förr eller senare. Vi som föder upp russ måste hålla samman så att priserna inte blir mer dumpade än dom redan är.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
4

Håller med er alla ovan! MINST 15000 kr, och låt dej inte prutas ner heller!!! Skicka hellre med lite utrustning om du känner att du kan bli av med något isåfall, så känns affären isåfall ev lite "bättre" för köparen… Lite pryttlar brukar förblinda…
Men hästen är värd MINST 15000, det är på tiden att vi börjar vända marknaden lite nu!!!

giffan
2

En två åring nu inkörd borde vara en perfekt häst att köpa nu, men ska man ha dom till trav är det ju värdelöst så som propparna sett ut om man inte vill pressa dom att springa jätte snabbt. Jag ångrar lite att vi tog hem en som är tre nu. För även om vi kvalade skulle det inte finnas ett enda lopp att starta i. Så jag vill hellre ha hästar med ett rekord runt 2 min- 2.10 då finns det iaf lite att välja på. Om det kan vara det som gör att det e svårt att sälja?

Fast å andra sidan verkar det svårt att sälja tävlingshästar oxå…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

SofieStrindlund
5

Ja, det är ju så jag känner!! Japp, is i magen ska jag ha, jag ska ha minst 15.000:- annars blir dom kvar! :)

och som #5 säger tänker jag också så, har man inte råd att betala 15.000:- för en ponny, hur ska man då ha råd att ha denne sedan då? Hmm! 

Tack alla för svar, hoppas på bättre lycka nu när det blir sommar och sol! :)

MagganS-B
2

Jag tycker att det kan vara mycket bättre att köpa en nyss inkörd eller hellre en helt rå häst. Du kan ju själv träna upp den och få den till vad du vill ha, i stället för att köpa en häst som gått 2.05-2.10 som nån annan kört rekord på och som kanske inte alls når ner i dom tiderna på ett bra tag med ny kusk! Tillgången på russ som går ner mot 2.00 är dessutom ganska begränsad eftersom en del är sålda till utlandet och dom som finns kvar inte är till salu…..

giffan
2

#9 Jo håller egentligen med, men det tar tid att träna ner dom till dom tiderna, och då kommer man inte ut i år om hästen är tre nu, och köper man då en tvååring i år kommer man inte ut nästa år heller. Om inte propparna ändras så att det finns proppar som inte är på 2140m för långsamma hästar =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MagganS-B
3

# 10 Varför kommer du inte ut nästa år om du köper en tvååring i år? Det går alldeles utmärkt att köra treåringarna 2140 meter, faktum är att många russ går väldigt mycket bättre när det är längre lopp! Det där resionemanget går inte hem hos mig i alla fall…..😕

Tusen
4

Visst är det många russ som går bra på längre distanser men det har varit mer eller mindre kutymt att nybörjarponnysar fått springa kortare distanser. Det är väl inte så konstigt? 

Tycker personligen (alltså helt min egen åsikt) att 2140m för treåringar på kriteriet är lite för långt då många av dem inte gått särskilt många lopp. Visst klarar de av distansen men den känns onödigt lång för så unga hästar.

palomia
2

Själv tycker jag att det är alldeles för få 2140 m lopp i allmänhet.

Har alltid tyckt bättre om de långa loppen och inga av våra verkar ha tagit skada 🙂 Tvärt om…

15000:- är ett absolut underpris egentligen, men tillgång och efterfrågan synkar inte för dagen tyvärr. För inte så många år sedan fick man utan några större problem 20-25 för en 2-åring som inte var allt som du räknar upp ovan. Idag ges inte dom pengarna för knappt någon häst oavsett stam.

Kajhugo
5

Tror det är viktigt att hålla en bra prisnivå, och 15' för en inkörd 2-åring tycker jag är ett bra pris, rent utav billigt, du får ju vara med från början och tävla igång din ponny.

Och jag tror de flesta ponnier går att jobba ner i tiderna med välplanerad träning och idogt arbete och då säger jag inte att man måste köra fort utan ha en strukturerad plan för hur man ska göra och givetvis lyssna på hästen hur den mår och presterar och ta sig tid att lugna ner träning under växtperioder m.m. Det är helt okej att jogga och motionera hästar lugnt även när de växer men man ska inte köra fort.

Pontuzz
4

Det kanske är så att

Det är så enkelt att få låna ett russ till att tävla så därför har man inte behövt köpa.

De uppfödare som lånar ut sina hästar i stället för att ha is i magen kanske förstör marknaden både för sig själva och för övriga som vill sälja.

palomia
5

#15 Det kan ju också vara så att man vill låna ut för att få meriter på ett blivande avelssto t.ex. Jag gör iaf så. Och då jag inte själv får tävla och inte har några barn som tävlar än så är det mitt alternativ.

Tycker det är jättebra att det finns möjlighet att få låna häst, alla har inte möjligheten att ha egen häst.

Det måste finnas utrymme för både och…

Hade själv inte fött upp russ idag om jag inte fått låna först 😃

Faradiba
6

I en annan tråd gnällde någon för att det fanns hästar som var "prydnader i hagen" och nu gnälls det för att det lånas ut ponnys så de får göra något….

Helt ärligt, det är nog dags att smörja maskineriet för det gnisslar rätt bra lite här och där……

Håller helt med #16

Tycker dessutom att åldersgränsen för att köra ponnytrav kan försvinna helt, så vi får lite fler kuskar 😃

Och jag tycker INTE att 15 000:- är mycket för ett inkört russ!