Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 5103 ggr
Fantomruss
0

Föl, vad kostar det?

Har tänkt att jag kanske ska betäcka mitt russto i år. Hur mycket kostar det, betäckning tills fölets avvänjning? Är det något särskilt man bör tänka på?

silarp
1

betäckningsavgift, vaccinationssprutor till stoet under dräktigheten (om man väljer det.. gör jag,,, kostar ett par hundra varje gång, 3 sprutor…)
Registrering på fölet/pass. brukar väll vara i runda slängar 800 med diverse runtkostnader för de här chip/id kontrollanterna som ska komma ut, och lösa ut passet, och avgifter där runt… finns nog uppgifter om detta här på sidan!
Sen om man vill ge särskilt foder.. jag gör inte det, men är extremt noga med hygienen på fodret och vattnet …

ryttarn
3

Allt beror ju lite gran på hur man räknar. Om man skall sälja fölet för att tjäna pengar vill jag slå tanken ur hågen med en gång. All russuppfödning(med extremt få undantag) går med förlust.

Några kostnader som du får räkna med:

Betäckning inkl 1 månads bete 2000 - 5000 kr (beroende på hingst och hingsthållare)

Ultraljud (inget krav men jag gör det nästan alltid) 400:- - 1000:- (beroende på vet)

Pass o regeistrering 800:-

Identifiering och Chipp 500:- (kan säkert vara dyrare beroende på vad ID kontrolanten tar ut)

Verkning av utb hovslagare 300:-/ggr räkna med 6ggr/år=1800:-(kan säkert vara dyrare beroende på hovis)

Vaccination A2+Tetanus 800:-

Summa om vi räknar lågt blir då 6.300:- men då har jag inte räknat transport till och från hingst, transport till vet för ultraljus, reskostnader för veterinär och ID kontrolant smat foder.

Detta är om allt går på räls och inget går fel. Behöver du tex ta ut en vet en helgkväll å rullar tusenlapparna fort…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Ett föl kostar i runda slängar 10-12000,- innan det är fött, räkna också foder till stoet i 11 månader, försäkring på stoet, det hade du inte gjort Jerker…..Det är inte alla som har eget, utan måste köpa.

ryttarn
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Precis, lätt att glömma(förtränga) kostnader men skrev oxå att jag räkna lågt….. 

Man måste vara lite av en dåre för att hålla på med Russavel, men jag skulle aldrig överleva om jag inte gjorde det……. Det kostar massa pengar men ger så otroligt mycket mer tillbaka…….

Jerker Klang,

www.isil.se

silarp
1

men sedan har ni glömt det eventuella fantastiska BIDRAG man faktiskt oxå får… fölbidraget!

Inte bara russaveln som är katastrofal.. jämförelsevis är väll tex welsh/welsh mountain exempel på DYRA föl i jämförelse för vad man får ut oxå! nästan dyrare än russ…

Fantomruss
0

Hur mycket brukar fölbidraget ligga på ungefär?

garrilina
1

Runt 1500:-

silarp
0

för 11orna vet jag inte, men för 09 orna fick vi väll 1600, och för 10 orna 1700 kr…

Fidelia
3

Den ökade foderkostnaden för stoet är väldigt marginell. Likaså foderkostnaden för fölungen fram till avvänjningen. Så de kostnaderna skulle jag aldrig ta med, även om jag köper fodret. Möjligen selevitanhinken eftersom jag inte ger det till gallston.

Men även om man bara tar med betäckning och ultraljud av stoet. Vaccination, registrering och hovslagare för fölungen så kan man definitivt köpa en fölunge billigare än vad det kostar att tillverka egen.

Nu kan det ju finnas massor av orsaker att man vill betäcka sitt sto och jag skulle inte avråda om man inte gör det för att man tror sig kunna tjäna pengar på det.

MagganS-B
3

Man gör det för att man är nostalgisk och vill ha kvar russrasen. Tänker att det är lite av en kulturgärning vi gör…..

ryttarn
4

#10 Dels det, men för mig handlar det även om en "andlig" dimension. De ger så otroligt mycket tillbaka dessa underbara russungar. Att sedan få dom att växa upp till bra individer är iof mycket jobb men även mycket ennergi.
Kändes extremt tomt o konstigt förra våren när det inte kom några små föl…..

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 11 Där håller jag faktiskt med dig Jerker, man får abstinens på föl….. 😃