Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 6455 ggr
karisma
5

Att använda en ej Godkänd hingst i aveln

Här kan vi fortsätta diskutionen om att använda ej godkänd hingst

Släpper en känslig fråga

Vaför ska vi använda dessa då det finns extriört bra hingstar med meriter i aveln Vi ska väll inte försämra kvaliten på denna lilla ras med att använda ej godkända hingstar med en vanlig stam som finns ?

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

bea28
9

Därför att russtammen är en liten stam med litet genetiskt urval. Få individer i aveln = större risk för genetiska defekter som sjukdomar. 

Tycker att alla friska hästar skall få användas i aveln. Gener är väldigt opålitliga - att båda föräldrarna har 50 poäng är inte en garanti för att avkomman skall bli lika snygg. Sannolikheten är större - men aldrig 100%. Mutationer kan ske, recessiva anlag kan komma fram. 

Sedan tycker jag också att det som anses vara rasstandard är en mall som är skapad av oss och inte av rasen i sig. Det är alltså vi människor, vårat tycke och framför allt våra ideal av hur ett russ ser ut som bestämmer vad som anses vara "standard". Trots att det finns mängder av variationer även hos de godkända russen. Jag menar, är det inte lite konstigt att ett russ hos en domare kan få 7 på typ och 9 hos en annan?

Jag förstår syftet med att ha en rasstandard, men jag tycker inte att det är det som avgör ifall hästen skall vara godkänd för avel. Sedan om det går bra på utställningar eller inte, det är en annan fråga.

Plupp73
7

Kul diskussion!

Personligen tycker jag att godkända hingstar skall användas, dock tycker jag också att det skall kunna finnas regler för att kringgå vad som innebär godkännande, alltså inte enbart en exteriör bedömning. Tex finns det mycket högpresterande icke-godkända hingstar i travsport samt hopp/dressyr som säkert skulle kunna tillföra rasen en hel del, och därmed kanske skulle kunna godkännas på prestation om inte exteriören är helt usel. 

Jag kan sakna viljan hos vissa hingstägare att låta hingsten betäcka friska ston av andra raser än russ. Det är visserligen viktigt att behålla rasen, men det är också en mycket bra ras att använda i korsningsponnyavel för att få hållbara ponnyer av högre kategorier, och då korsade med tex arabiskt el engelsk fullblod.

MagganS-B
5

Flyttade inlägg:

"Tinula"

Med risk för att låta som en riktig gnällkärring, men VAD är det som gör att ni anser att er hingst hör hemma i aveln när avelsnämnden inte anser det?

Ja - han har en bra härstamning, men det finns det många godkända hingstar som har. Härstamningen är mig veterligen inte unik, utan tvärt om ganska väl representerad av individer som uppenbarligen gör sig bättre i aveln än er hingst.

Ja - han travar bra, men det finns det många godkända hingstar som gör.

Ja - han har säkert ett jättebra psyke, men återigen, det återfinns hos MÅNGA godkända hingstar.

Nej, var nöjda med er fina hingst för den han är, men använd honom inte i avel. Även om hans exteriöra brister inte påverkat honom kan de komma att påverka hans avkommor.

Och om ni nu tvunget ska använda honom i avel - informera för guds skull stoägarna om konsekvenserna det får för deras avkommor!

Kajhugo
3

För de som bara har sina ponnier som utfyllnad i hagen så spelar väl prestationer ingen roll, men för mig som använder mina ponnier till trav är det självklart att man väljer föräldrar som har presterat på travbanorna. För mig är också psyket viktigt, hur de uppträder bland folk och fä och vilken tävlingsskalle de har.

Jag tror också att de som avlar för ett speciellt syfte har en plan med sin betäckning och de har nog vägt för- och nackdelar bland de hingstar som de finner intressanta. Jag tror de är vuxna nog för att kunna ta ett vettigt beslut.

MagganS-B
3

PernillaJ:

#2 Konsekvenserna för avkommorna kan jag redogöra för.

Betäckningsbevis (kostnad 600 kronor per år) får lösas för russhingst vilken visats vid offentlig avelsvärdering men där inte godkänts enligt rasvisa krav.

Avkommas status: Avkomma till russhingst med betäckningsbevis och russ-sto införs i bilaga till SvRAFs grundstambok, den s k 9000-serien. Den blir inte riksstamboksberättigad och får inte visas vid SvRAFs utställningar, och kan inte få bevarandestöd "fölbidrag".

Om ett gotlandsruss är riksstamboksberättigat eller inte påverkar i högsta grad dess avelsvärde, men för livet som bruksindivid spelar det mindre roll. Är hästen tänkt som ponnytravare måste den ha känd härstamning i tre led, här är russ införda i bilaga till grundstambok jämställda med grundstambokförda. För tävlande i körning eller ridgrenar räcker det att hästen är chipmärkt och har ett hästpass; även här accepteras russ införda i bilaga till grundstambok fullt ut, och de är (så vitt jag vet) startberättigade i SPAFs treårstest och kvalitetsbedömning.

karisma
1

¤ 2 Hingstarna kan få 2 extra poäng om de har varit framgångsrika Jag personligen är inte imot korsningar men säger nej när raserna inte passar Har tagit fram ridponnyn med russhingsten Komet 338 samt Karisma DR Dolittle har lämnat ridponny

MagganS-B
2

Tinula:

Tack för bra och saklig information Pernilla!

Om jag skulle betäcka mitt sto med en icke godkänd hingst registreras alltså avkomman i 9000-serien. Låt oss leka med tanken att jag får ett stoföl, och en dag väljer att betäcka, vad händer då med den avkomman? Hamnar den i samma bilaga?

Vad händer med avkommorna till en icke godkänd hingst om han en dag blir godkänd? Flyttas de avkommorna då över till grundstamboken eller är de alltid hänvisade till 9000-serien?

MagganS-B
5

Ryttarn:

Med risk för att bli slagen i huvudet med något hårt….

Då avelsnämnden enligt mångas åsikt varken tar hänsyn till prestation, användbarhet eller psyke utan enbart ser till en idéaliserad extriörbedömning är risken stor att vi kommer se en delning av russ stamboken. Inom travet är det många som börjat förorda en egen stambok för ponnytravare, har russen verkligen råd med detta? Samma sak vad gäller den sk 9000 serien, oavsett hur väl dessa russ är extriört får de inte ens visas på en russavelsutställning. För tänk vad pinsamt det skulle vara om det visade sig att en 35p hingst med rätt sto skulle ge en kanonfin avkomma…… Men har vi råd inom russaveln att hantera russ som är 100% russ men där avelsvärderingsnämnden anser att pappan är för ful på detta sätt?

Jag skulle hellre se att vi går samma väg som man gjort inom flera andra avelsförbund, dvs varje hingst som man vill använda inom aveln bedöms och hälsodeklareras. Sedan är det upp till stoägaren att avgöra vilken hingst som passar till mitt sto. Ärligt talat så tror jag detta är enda vägen att gå om vi återigen vill ha en levande russavel.

_Jerker Klang,
_sajtvärd på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Reko:

(Till Ryttarn) En motion i ämnet så harvi något att bita på årsmötet!

MagganS-B
0

PernillaJ:

Om jag skulle betäcka mitt sto med en icke godkänd hingst registreras alltså avkomman i 9000-serien. Låt oss leka med tanken att jag får ett stoföl, och en dag väljer att betäcka, vad händer då med den avkomman? Hamnar den i samma bilaga? Ja

Vad händer med avkommorna till en icke godkänd hingst om han en dag blir godkänd? Flyttas de avkommorna då över till grundstamboken Nej eller är de alltid hänvisade till 9000-serien?

MagganS-B
1

Ryttarn:

(Till PernillaJ) Vilket innebär att även om den avkomman skulle kunna få 45p skulle den inte få visas på en av russavelsföreningen arrangerad utställning………

_Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Tusen:

Det lär man aldrig få veta just för att den inte får ställas ut. Skämtar

Nu tror jag att de som använder en ickegodkänd hingst inte bryr sig så mycket om utställningar. De har väl andra avelsmål.

www.vickelbyponny.blogg.se

www.stuteritusen.se

Sajtvärd för travhästen.ifokus

MagganS-B
0

Ryttarn:

Nej, inte som det är idag……. Det ena avelsmålet behöver ju inte utesluta det andra även om man prioriterar det ena före det andra, eller?

_Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
2

Kaj Hugo:

Jag håller med dig Jerker, här måste något göras, man får inte glömma bort att många russ används på travbanan och vill man då avla på prestation så blir man idiotförklarad.

Vill jag köra rally väljer jag ju en sportbil och inte en skåpbil, vill jag ha en företagsbil väljer jag ju givetvis en skåpbil och inte en tvåsittsig kärra. Spelar jag hockey väljer man en typ av skridskor, medan man väljer andra för bandy.

Men det kanske skulle vara så pinsamt för domarna om en av dem ratad hingst skulle lämna högpoängare så då är det väl enklast att stänga dem ute för all framtid.

MagganS-B
2

#12skrivet av Annette

Det finns ju en rasstandard att följa när man avlar ponnyer, så det är väl inte riktigt jämförbart med att köra rallybil.

2 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

2013-03-21 16:25#13skrivet av ryttarn

#12 Problemet är att "rasstandarden" är minst sagt luddig och är en källa till bedömning, tycke o smak…… Dessutom innehåller det absolut ingenting om användbarhet eller psyke…..

http://www.gotlandsruss.se/Rasstandard.html

_Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Blev kanske lite oreda i inläggen, men varsågoda, här kan ni fortsätta diskussionen!

ryttarn
1

Ytterligare en aspekt på att använda fler hingstar i aveln är ju russavelns stora problem med inavel precis som det skrivs i #1. Lite vetenskap som stödjer den åsikten kan man hitta här: http://www.hastsverige.se/sida404.html

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

www.isil.se

[Tjiwi]
12

Jag tror man ska tänka sig för innan man börjar avla med "vad som helst". Det finns ett stort utbud av hingstar som är avelsgodkända.

Jag kan på ett sätt förstå att man väljer en hingst som startat och visat fartresurser på travet om man vill ha en travare, MEN det finns inget om säger att en ostartad hingst inte ger en snabb avkomma. Det finns många hingstar i landet som säkerligen kan springa fort om den fick chansen. Alla har inte intresset eller möjligheter och kunskap att få fram en travhäst. Att stirra sig blind på ett rekord tror jag kan vara dumt. I mångt och mycket hänger det på var avkomman hamnar, om den blir bra tränad och får en chans.

ryttarn
3

#18 Håller absolut med dig vad gäller ostartade hingstar, vilket du säkert kan se utifrån vilka hingstval jag gjort de senaste åren. 

Men det finns ett stort men. Inom ponnytravet pyr det. Med rätta eller inte så är det många som anser att duktiga ponnytravhingstar nedvärderas av domarna till förmån för hingstar från "stora uppfödare som hållt på länge". Jag säger inte att det är så, men väldigt många upplever det på det viset. Ofta upplevs domarnas bedömningar som väldigt underliga, kanske beror det på dålig pedagogik, kanske beror det på att man helt enkelt ser på helt olika saker utifrån vad man ser som viktigt.

Russet har inte råd med en delad stambok, vilket vi i princip har pga 9000 serien. Jag tycker inte det är en bra väg att gå utan vi måste hitta ett sätt där fler russ inkluderas i hela aveln, annars riskerar rasen att helt utarmas, tror jag.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
2

Jag skulle inte själv använda en hingst som inte är fullt godkänd , just för att jag vill bevara avlen och höja statusen genom att även kunna visa fram dem mm.

Skulle jag emot all förmodan betäcka med en icke godkänd hingst(vilket jag är 99,9 % säker på att jag aldrig) så skulle den verkligen ha udda stam inte bara springa fort och då får de vara riktigt fort under 1.45 i alla fall.

De hingstar som jag vet används med betäckningstillstånd har för mig inte udda stam utan rätt så vanlig stam så , risken är inte stor att de skulle hända.

Varför avla på något med dålig extriör har jag aldrig förstått.

ryttarn
5

#20 Hur mycket sämre extriör är 39p mot 40p? ÄR du dessutom säker på att den eg är sämre, att det bara var en "sämre" visare eller en domare som "vaknat på fel sida"? Kan du tänka dig att använda en hingst som fått 40 när den godkändes men 36-37 på de senaste GM?

Vad jag menar är att det inte är så svart/vitt……

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
1

# 21 tar du hänsyn till hingstens ålder när du säger att den kan godkännas med 40 och sen få 36-37 på GM?????

ryttarn
4

#22 Det var ett tänkt exempel som det iof säkert finns fog för i verkligheten. 

Man kan ju ställa följdfrågan, skall bedömningen vara exakt lika på en 4 åring och en 12 åring? Är det bara unghingstar som skall godkännas och äldre kapabla hingstar, som av olika anledningar ej tidigare visats, ratas? Blir en äldre hingst mindre rastypisk än en yngre, eller som sig själv i yngre upplaga?

Det finns ganska många saker som man kan fråga sig i detta……

Sedan vill jag tydliggöra, jag anser inte att vi skall ta bort avelsvärderingen, den är alltid en bra grund att stå på. Men jag anser att 9000 serien både är ologisk och kontraproduktiv för russaveln i stort. Jag tycker att vi kan ge stoägarna ett större förtroende att själva bestämma vilken hingst som är lämplig för ens sto utan att dessa avkommor skall diskrimineras i det fortsatta avelsarbetet. Att öpna upp för att använda fler hingstar för stoägare med andra avelsidéer kan väll knappast vara farligt?

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
2

# 23 Varför hänger du upp dig på rastypen, det finns faktiskt fler saker man tittar på på en avelsvärdering……

karisma
7

Hingstarna godkänns inte på ett GM de får fortsatt förtroende att verka i aveln Jag visade mina två hingstar på premieringen nu på Grevagården för att jag inte var på GM

Qluring 610 som i vanliga fall är en 40p varken mer eller mindre fick en rad på 88887 =39p Och den har en förklaring om hans lata MATTE läste hingsreglementet så hadde hon sett att hingstar skall visas i kedja Min ödmjuka hingst trodde nog att jag skulle mörda honom när kedjan börja rassla så han sakta av och blev mycket tvecksam till att springa bredvid mig  Jag kan ju bara få p på det dom ser fast alla såg att han inte var bekväm med kjedjan

Timon 533 har tillbringat hela vinter med att efterapa  GW Persson ätit gott och njutit av livet Så han fick p efter dagen Men till sommaren drar han in magen och tränar upp sexpacken på magen för flickorna som kommer då är p- raden hög igen

Inte slutar jag att använda så bra hingstar för att de har vintervila och inte var förberedda för premiering och det såg alla andra åxå  De uppförde sig exemplariskt hela helgen och åkte i samma trailer utan att gapa och leva om

Nu när Timon börjar få lite avkommer  över 50 så ser man hur jävla bra han lämmnar även de Qluring lämmnar visar bra kvalitet Så det finns ingen anledning att börja avla 9000 serien för min del

Så tack för att det finns ett system som håller reda på RUSSEN

ryttarn
2

#24 Det var ett exempel maggan, jag hänger inte upp mig på något annat än systemet.

#25 Hur menar du att mitt förslag med avskaffande av 9000 serien skulle minska ordningen på russen? 

Jag är inte så säker på att jag skulle använda en hingst som inte nått 40p även om man avskaffade godkännandet och därmed oxå 9000 serien, men att möjligheten finns om jag ser att en kombo som jag tror stenhårt på skulle innebära just det.

Varför skulle man få en sämre avkomma om man som ex använder ett sto med mycket god extriör och en hingst med mindre god men som har andra egenskaper som man vill åt? Vi använder ju gladeligen ston som med nöd och näppe, eller kanske inte alls, når klass 1. Så varför är det så farligt att använda en hingst som inte nått guld?

JAg tänker i denna tråd inte argumentera angående dina hingstar, och inga andra heller. MEn vad som man menar med bra avkommor beror till stor del på vilka avelsmål man som uppfödare har. Alla har inte exakt samma och det måste man inse utan att diskriminera vissa avelsmål.

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
5

från #8: Jag skulle hellre se att vi går samma väg som man gjort inom flera andra avelsförbund, dvs varje hingst som man vill använda inom aveln bedöms och hälsodeklareras.

Vilka fler avelsförbund än welshen har det så?

ryttarn
3

Vi har så inom travet, kallblodiga och varmblodiga hingstar bedöms och veterinär undersöks. Hingstar med vissa deffekter godkänns dock inte men i övrigt är det sedan upp till stoägarna att utifrån de uppgifter som avelsvärderingen ger bedöma om hingsten passar till ens sto.

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
8

Jag tycker inte det är sådan brist på godkända hingstar som presterar på travbanorna, det råder mer brist på att ta fram hästar med "ingen travstam" då de flesta russen som springer bra har liknande stam i grunden. 

Skulle det vara en hingst med en helt udda stam som sprungit oerhört bra skulle jag faktiskt inte tveka, men å andra sidan skulle den hingsten förmodligen bli godkänd trots inte bästa exteriören, då de faktiskt får exrapoäng för både udda stam och prestation.

Tänk om Gumino fått stå kvar som sällskap åt stora travhästar, hur många hade verkligen brytt sig om hans föräldrar och deras egenskaper? Hur många fler potentiellt goda travhästar finns det som aldrig fått chansen?

Ur bevarandesynpunkt ska så många djur som mjöligt användas i avel, och de hingstar vi har i landet får inte alla ston, och antalet betäckta ston sjunker och det är inte så där värst bra för russet som ras.

karisma
3

#26 Du måste prata för dig själv när du skriver att vi gladligen använder ston med dålig extriör i aveln Personligen använder jag bara klass 1 eller diplom ston i aveln En del ston vissas ju inte som 3-åringar så de kan ju inte få diplom

Om det hux flux kommer en 9000 hingst och får sin hälsodeklaration så har jag ju ingen aning om vad som ligger bakom honom och vad han nedärver nu pratar jag några år framåt Det är ju inte säkert att han just nedärver det du vill ha

Araberna försökte ju dela mellan bruksarab / arab men insåg att det gick att förena bägge egenskaperna

Vi har ju inte samma mål med våran avel men russet ska ju fortsätta vara russ och inte likna något annat

De flesta hingstar som inte går igenom idag har ju inte någon udda stam att bevara utan dst blodet finns för användning

I ett annat inllägg pratade du om att bedömningen var Vit /svart pga dålig visare mm Men det är i hingstägarens intresse att visa upp sin hingst från den bästa sidan Jag tycker nog nämden försöker hjälpa till att se det bästa hos hästarn ge dem flera chanser att tex springa om, när de ser att det kanske finns bättre gångarter

På Grevagården  omtalades det att hingstarna var dåligt förberedda (däribland mina) för visning En ung hingst ska ju växa mot det bättre och är oftast på topp när den blir lite äldre

Glöm inte bort att 35p är en normal bra häst alla kan ju inte få 40p än hur gärna vi vill 

Hoppas jag inte rört ihop det allt för mycket men jag är inge bra på att uttrycka mig på prent

savrarpstuteri
6

# 29 Lysande bra inlägg 🙂!

För mej går avel och sport hand i hand. Till det behövs russ som är stamboksberättigade samt aktiva människor som vill "sporta" med dem.

Allt är inte heller "bara" ponnytrav. Russen är utmärkta sportdjur i många olika grenar, lektions, familje osv….. 🙂!

Ni som förespråkar och "hotar" om att det bör bli en grundstambok för rena travruss………har ni någon koll på hur det skall skötas/vem som skall sköta det osv…..innan ni ropar efter uppslutning kring det?

ryttarn
2

#31 Jag tror ingen kommer att skapa en egen stambok för "travruss" utan risken är att man helt enkelt "skiter" i hela grejen och så blir det "sv ridponny" registrering av det eller de mer "ambitiösa" reggar" dom i 9000 serien.

#26 I inget av detta pratar jag för mig själv utan mitt resonemang är utifrån vad jag ser och hör när jag diskuterar med människor inom ponnytravet. Jag har ingen egen "agenda" i detta utan mitt resonemang är utifrån min kärlek till russen och viljan att rasen återigen skall växa och inte som nu, krympa. Försök hålla isär sak och person så blir diskusionerna mycket trevligare.

Du skriver att ett "normal bra häst" har 35p, ändå blir det ramaskri när några tycker att det är ok att använda en "normalbra" hingst, är inte det lite dubbelresonemang?

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
3

# 32 Vilka scenarier du kör med…..undrar vem du diskuterar med? Väldigt många inom ponnytravet är verkligen seriösa och åker på både premiering och utställning med sina russ. Kolla sen startfältet till SM, där brukar vara flera godkända hingstar i topp! Glöm heller inte att russrasen är en utrotningshotad ras, vi får vara rädda om det vi har och försöka att köra med långa generationsväxlingar och ett brett urval av hingstar, vilket finns om du köper hingstkatalogen 2012, kostar 100,-! Några russ registrerade som svensk ridponny kan du nog drömma om……

passis
3

Ett exteriört ordinärt russ har 5x7=35 poäng. Det spelar ingen roll hur udda stam eller prestationssäker hingsten är, den kan inte bli godkänd ändå om den är en 35-poängare. Att använda ordinära russ i aveln är i bevarandesyfte helt ok, och till och med nödvändigt i mina ögon. Med dagens regler är det lättare att använda ston då avkommorna då blir accepterade, men jag skulle inte vara främmande för att använda en ej godkänd hingst för att bevara värdefulla gener. Men däremot inte till prestationsavel, då det där finns gott om duktiga godkända hingstar att välja bland.

Det finns också alltid en möjlighet att framtidens ansvariga för gotlandsrussens bevarande tänker annorlunda än de nuvarande. Att 9000-seriens russ också har något att tillföra och kanske till och med bli accepterade som renrasiga gotlandsruss.

ryttarn
0

#33 Tycker att du kan tagga ner lite Maggan. Jag tror nog att jag har betydligt större diskusionsunderlag bland ponnytravfolket idag än vad du har. Bara för att jag för fram en åsikt som inte passar dig behöver du inte raljera. Detta är diskusioner som faktiskt förs.

#34 Det är detta jag försöker föra fram, att 9000 serien är en black om foten för russaveln. För det är faktiskt lika renrasiga russ i 9000 serien som det är i resten av stamboken men dom behandlas som om det vore någon form av fel på dom……

Jerker Klang,

www.isil.se

Lena90
2

Jag personligen skulle inte vilja använda en icke godkänd hingst. Jag tycker det finns många fina godkända hingstar inom alla områden och discipliner att välja mellan så känner inte att en icke godkänd lockar mig. Jag är dessutom lärd sen min morfar när han hade nordsvensk avel som min mamma sedan tog över att det är godkänt som gäller.

Carpe diem!

VeronicaP
3

Jerker de där 39 poängen kan faktiskt variera kan vara så att det är en 5:a eller 6:a på benen och de skulle jag aldrig använda.

Och har man fått 39 poäng ett år på sin hingst om de är tex 88887=39 få kan man faktiskt visa om den om man nu tror så mycket på sin häst. men är det tex 109569=39 Så hade jag skurit den direkt och inte använt den i avlen så det är inte bara slutsumman i poängraden man ska titta på utan helheten. Russ med dåliga ben är inget att avla på tex .

#29 Riktigt bra inlägg :D

Jerker jag pratar också med rätt mycket travfolk och de har inte alls den inställningen som du skriver .

Sen tycker jag kanske att du själv kan tagga ner och inte vara så överlägset/nedlåtande i din ton. Maggan pratar nog med lika mycket folk som du.

Själv tycker jag att de är helt rätt att de hamnar i olika serier tycker jag bara är rätt , för använder man inte godkänt så kan man inte heller räkna med att få samma förmåner mm som de som följer konstens alla regler.

Det är ju inte bara inom russavlen det är så utan även andra raser.

Gnistra
5

Tänk lite på russ-aveln för framtiden, det går snabbt att tömma möjlighetena om vi ej  bevara bredden i alla hingstlinjer och (stolinjer) att samtidigt behålla russet exteriöra fördelar. Just nu är det rekord lågt antal russ- ston dräktiga och alla individer behövs för framtiden när det gäller både prestation, exterör,bruks och avel. Vi behöver enas och jobba för vår ras tillsammans innom alla olika dicipliner istället för att splitt.ras

Vi grusar lätt det arbete som gjorts under 50-60 år tillbaka om vi särskiljer trav och övriga russet och att använda en icke godkänd hingst har många nackdelar. Vet själv med en tjuvbetäckning och hon fick bli svensk ridponny på pappret och inte var det billigt men hon är go som guld men  kommer ej användas i avel!

Har även hört hur lätt Gotlands bästa avelsmaterial såldes ut till övriga Sverige, när russen fick lov att säljas från ÖN och lantbrukarna kunde tjäna någon krona på de små hästarna och det var tufft att nå upp till samma standard igen på exterören och avelsmaterialet.

Alla beslutar själva om sina val, men tänk en liten tanke på framtiden för rasen" Gotlands Russet" och dess betydelse för framtiden!

Reko
2

#9000-serien är väl inte helt homogen heller? En del av Niklas tidigaste avkommor finns/fanns där och de kan stambokföras med dispens. Andra har en icke godkänd hingst längre bak i härstamningen, typ 50-60-talet, t ex Gervides Trund som har stambokförd dotter. Andra har använt en icke godkänd hingst i senare tid.

Egentligen tycker jag att vi har många hingstar i aveln ändå, även med travprestationersominte används i någon större omfattning, t ex Trofé, Uron G, Maxxum och Edgar. Jag har ingen aning om varför de inte använts/används men nog finns det många alternativ även om man söker hingstar med travmeriter. För övrigt gläds jag åt Tejas Monljus som hamnar högt upp bland de hingstar vars avkommor dragit in mest pengar.

ryttarn
4

#37 Jag är väl medveten om det, skulle jag ta med varenda variant i varje inlägg så skulle ingen orka läsa. Därför exemplifierar jag.
Ber om ursäkt om jag verkar nedlåtande, det är inte meningen. Men jag blir irriterad när jag som budbärare hängs när det jag säger är förankrat hos många. Tyvärr är det få som vågar stå upp för det i denna tråd, kanske av rädsla(befogad eller ej) för att få surt för det framöver.

#38 Det är precis det som mina funderingar baseras på, omsorgen om att russet skall leva vidare och inte dö pga inavel och för få betäckningar. Jag tycker att det skulle vara en katastrof med en delad stambok, men på ett sätt har vi den ju redan(9000 serien). Mina tankar har sin rot i att jag älskar russen och vill att deras framtid skall vara ljus. Varför skulle jag lägga ner all min fritid och i stort sätt alla mina pengar på dessa underbara små hästar?

- Försök nu förstå vad det är jag försöker säga. Jag förordar inte att man skall betäcka kors och tvärs utan eftertanke. Jag är övertygad om att russaveln skulle må bra av att 9000 serien togs bort och att dessa russ betraktades på samma sätt som alla andra russ. Jag vet oxå att jag är långt ifrån ensam om denna åsikt.

Lika väl som ett klass 1 sto kan få en guldavkomma efter en guld hingst så kan även ett guldsto få en guldavkomma efter en klass 1 hingst. Men i bägge fallen kan det bli helt tokigt oxå. Genetik är inte så enkelt som att man mattematiskt kan räkna ut vad det blir.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
2

# 35 Tror du att jag är alldeles insnöad fast jag 1. Bor på Gotland 2. Inte har mer än en ägd häst som startar? Dessutom pratar jag med travfolk runt hela Sverige……Tagga ner själv och tro inte att alla tycker som du!

# 39 Tyvärr är Trofé borta…..hade gärna haft fler föl e. honom!

# 38 Bra skrivet! Det är lätt att tro att russet kommit till och bevarats för våra dagar alldeles av sig självt! Bara för 60-70 år sen fanns det inte så många russ!

trolldalen
0

Vilken intressant diskution!

Hur många individer finns i 9000 serien?

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Kajhugo
8

Jag håller med dig Jerker , så du är inte ensam och jag har också hört hur en del ser nedvärderande på oss som har ponnytravare. Jag har själv vid ett flertal tillfällen blivit illa bemött bland annat när jag visade fram en 2-års hingst med godkänd"trav" hingst som har fått höga poäng men kanske inte var så vanlig i mellansverige. Jag har också blivit illa bemnött vid en föruttagning, där min hingst placerades sist med taskiga muntliga kommentarer, denna hingst blev 1 år senare godkänd med 40 poäng.

Jag har inget fint uppfödarnamn, jag rör mig inte i dess ryggkliargrupper och mina hästar har inga fina för- eller efternamn, och det upplever jag som en nackdel. Russvärlden är liten och alla känner nästan alla men för migm håller på med trav framstår dessa utställningar som rena ryggkliandet för inbördes beundran.

Det känns skönt att åka och tävla där prestationen räknas och att de som håller på kommer fram och säger att man har fina hästar, grattar och lyckönskar en inför nästa start. Detta har jag också varit med om inom klassisk körning där det finns flera fina russ, så alla behöver inte ut på ovalen, de kan visa upp sig under sadeln eller framför annan vagn.

Sen tycker jag att det är upp till hingsthållaren att visa fram sin hingst, eller dess avkommor på olika tävlingsplatser, för att komma och säga till mig att den här har jättefint trav i ringen ger jag inte mycket för, det är inte samma sak att förflytta sig i en ring som runt en bana. Att få en  på traven innebär inte att den är snabb framför vagnen.

Är det så att de som har dessa godkända hingstar som inte har presterat mer än i ringen är rädda för konkurrensen från tävlingshingstar, de kankse skulle "stjäla" ston för de som vill ha "tävlingsponnier".

savrarpstuteri
1

# 38 bra skrivet 🙂!

Tinula
3

#4 Nu är det absolut inte min mening att verka fördomsfull, och jag hoppas att det inte verkar så på det jag skriver. Ett sto med dålig exteriör kan lämna en 10-15 avkommor. En hingst med dålig exteriör kan lämna väldigt många fler avkommor. Du kanske sitter hemma med ett klass 1 sto som du vet lämnar bra exteriört och prestationsmässigt, och då kan det absolut fungera att använda en exteriört sämre hingst. Risken är att inte alla gör den avvägningen. De snabba hingstarna tenderar trots allt att få rätt många ston, de kan därmed sprida större skada snabbare.

Tinula
3

Vad är det som säger att prestation och bra exteriör inte kan gå hand i hand? Jag tycker ändå att det inom russen finns tämligen många godkända hingstar som springer bra, det är väl ett mål att sträva efter?

Om vi rör oss utanför travet har vi ju fina Exact som presterat bra i ett flertal grenar. Grus var väl också väldigt mångsidig, för att inte tala om Fridhems Jonathan.  Eneroths 4-spann var också en samling fina representanter. 

För mig håller det inte att jämföra hästar med rallybilar. Bilar som går sönder åker på skroten, dit vill jag inte ha mina hästar. För mig handlar inte bra exteriör om snygghet, utan om hållbarhet.

[Tjiwi]
4

#29 och # 38 Kalas!!

Arbetet med att få fram så bra individer som vi har nu har tagit många år och mycket arbete. Se # 38.

Jag är absolut inte mot trav, tävlade själv flitigt mellan 79-89 och tränade sedan min ponny för trav i många år MEN russaveln är så mycket mer än trav. Det finns massor av fina avelsgodkända hingstar som travar fort och gjort fina prestationer så varför välja en icke godkänd när alla dessa finns??

Jag själv tror på att exteriören har betydelse för en brukshäst. En häst med bra halsansättning har lättare för sig att gå i form än en med kort grov hals, en häst med lång rygg har svårarare att samla sig etc. Rörelserna har givetvis stor betydelse om man använder den som brukshäst. Ja, jag vet att inte alla vill tävla och då har det kanske inte lika stor betydelse men vill man uppnå resultat så tror jag att det är av betydelse att den har en bra exteriör.

ryttarn
1

#39 Tack för berömmet för Tejas Monljus. Han var min ögonsten och ingen hingst kan någonsin mäta sig med honom i mina ögon. Snart tre år sedan han så tragiskt gick bort.

Jerker Klang,

www.isil.se

garrilina
6

Intressant och läsa det ni skriver. Känner inte igen det som skrivs om hur det pratas i ponnytravkretsar, inte i de kretsar som jag befinner mig i alla fall 😐 känner heller inte igen att man blir bemött annorlunda vid utställning för att man visar en som tävlar i trav. Tycker att russutställningar brukar vara bra och man har en trevlig attityd mot varandra både från de som visar till domare.

MagganS-B
1

# 49 Mycket bra inlägg! 🙂För ca. 30-35 år sen kunde man märka att det var skillnad när man kom med ett vältränad travruss, muskler räknades sämre än fett"

StuteriSolo
4

… och eftersom aveln har gjort en hel del framsteg på dessa 30-35 år är det sällan man ser travruss som ser ut som Charlie Chaplin i framstället, är smala som två ihopspikade bräder och uppdragna som vinthundar. 

Det har varit ett stort glapp på snabba godkända travhingstar mellan 60-70 talet och fram till för 10-15 år sedan, det var bl.a därför Bruntes vandringspris kom till, det går till den snabbaste godkända hingsten för året. 

Jag upplever att inom russrasen så är det faktiskt så att tävling och avel inte är några motsatta läger.

Jag själv började med russ och ponnytrav i samma veva, russen har fått mig intresserad av avel och bevarandearbete. För andra kan det vara så att travet är det viktigaste och man har samma tänk som inom stora travet, endast prestation räknas, allt annat är oväsentligt. Men russey är en liten ras, en ras som har mindre än 1500 individer i avel räknas som utrotningshotad, och dit hör faktiskt russen även om antalet individer överstiger detta antal.

Russet som ras har inte råd att tappa några blodslinjer, och jag är övertygad om att det finns individer med "fel" stam som är kanotravare, bara de får chansen, likaväl som det finns kanonstammade individer som inte travar alls.

Faradiba
6

#4 Jag är så fascinerad av kommentarer som "har sina hästar som prydnader i hagen"

Detta har fått mig att fundera en del och jag har lite frågor till er som absolut INTE avlar "prydnader"….

Om jag skulle köpa en prestationsponny av er och den inte presterar, får jag häva köpet då?

Om jag köper en prestationsponny av er och jag har den i hagen som prydnad, är det avtalsbrott då och häver ni köpet?

Hur kollar ni att era avkommor verkligen inte blir "prydnader", har ni en klausul i kontraktet?

😉

Kajhugo
3

#52, du får göra vad du vill med din häst/ponny. Men om jag letar efter en tävlingsponny så tittar jag givetvis på stammen, och det är klart jag väljer en som har gett bra resultat på sina avkommor eller har presterat själv. Och det hoppas jag är ett fritt val.

Då jag i första hand håller på med stortrav så har jag givetvis ett annat tänk. Jag säger inte att man ska skrota alla fina hingstar som inte presterat i någon form, men jag tycker att det är viktigt att visa fram hingstar och dess avkommor som presterar, både i klassisk körning, titta på fina Njord som har ett underbart temperament, bra extriör och och lämnar ortoligt trevliga ponnier i psyket och bra extriört som ofta fått höga poäng på utställning och som lämnat en godkänd hingst på litet material, (dock är det väldigt få som använder honom) eller de ponnier som visar upp sig på hopp- eller dressyrbanan.

Många klagar på att man inte kan ta betlat för fina russ och här tro jag det är viktikgt att visa upp russens alla kvalitéer och det tycker jag ligger på hingstägarens sida framför allt. Visar de att deras hinsgt kan prestera eller att avkommor skulle gjort bra prestationer inom olika tävlingsgrenar så tala om det.  Självklart kan man chansa men varför betala dyra pengar om det finns någon annan som visar att de har presterat själva eller lämnat avkommor som presterat i den gren man är intressserad av.

Hade jag haft ett sto som jag vill avla på skulle jag givetvis betäcka med det som passar mina syften och hennes stam, det låter på många som om vi just inom travet bara tänker på prestationer utan att tänka på stam och gener, vi är naturligt vis väldigt noga med val av hingst både stammässigt och exriört för att det ska passa vårat sto och för att vi förtsås hoppas på en ny "racerponny. När vi väljer hingst till vårt "stora" sto är vi mycket noga med att det ska passa och diksuterar och jämför både hennes och ev. hingstars stam för att hitta ett så passande val som möjligt.

silarp
2

jag har reflekterat på några "småsaker" ang just russaveln…
1. det finns väldigt många godkända hingstar av mkt hög kvalitet att välja på.

2. det finns en hel del hingstar som får VÄLDIGT många betäckningar år efter år…
3. Det är väldigt få som använder sig av nygodkända 3 årshingstar
4. Det händer att man väljer att släppa samma hingst 2 år i rad på lojsta…

Kajhugo
0

# 54 Jag håller med dig,

några få hingstar får många ston, år efter år, för de som jag känner till inom travet förstår jag det, men jag skulle önska en större variation där.

har man inga egna ston kan det vara svårt att få ut sin hingst på marknaden. Har haft en godkänd hingst och har fått 2 förfrågningar på 4 år. Så med andra ord är han inte så intresant och har därför lämnat wo from nu.

Cara-Mia
3

Detta är en mycket intressant tråd… har nu suttit och läst alla inläggen.

I halvblodsaveln finns det ju olika färg på regpapprena beroende på vad som finns i stamtavlan. Om jag minns rätt får ett rent halvblod gröna papper, och ett inte helt rent halvblod får vita/grå papper. Mitt halvblod hade vita papper då det fanns New Forst bakom. Men hade jag betäckt henne med godkända hingstar hade det så småningom blivit ett rent halvblod med gröna papper.

Är ny på ridponnyavel men tror att det ska vara olika färg på papprena där oxå beroende på andelen svensk ridponny, olika bokstäver i passet tror jag oxå beroende på generationer ridponny.

Detta med olika färg på papprena skulle ju kunna vara något kanske? Att en avkomma som är registrerad i 9000.serien efter vissa led med godkända avelshingstar skulle kunna stambokföras i den ordinarie stamboken.

Jag tycker att det kan finnas flera trevliga hingstar som inte når exteriörpoängen på en avelsvärdering oavsett om dom får extra poäng eller inte för sin stam eller färg eller vad det nu kan vara. Oavsett om det gjort ett bra bruksprov eller inte…. Det är ju bara en dag som dom blir bedömda och då ska det avgöras om dom ska vara hingstar eller inte, likadant med avelsdiplomen för ston… Det kan ju vara just den dag som är deras sämsta. Stona missar ju bara sitt diplom men kan ju användas i avel men hingstar blir oftast valacker istället. Pga av att dom hade en dålig dag…

Jag skulle kunna tänka mig att använda en icke godkänd hingst som "misslyckats" på avelsvärderingen men i övrigt har bra egenskaper som jag söker och är av god exteriör (38-39p) men eftersom den avkomman är "oduglig" för mig i det fortsatta avelsabetet så är ju detta tyvärr inget alternativ.

Visst en hingst som endast har 38p kan ju ge många fler avkommor än ett sto som fått 38p…..

Har ju lite erfarenhet genom min ridponny: Hon är resultatet av en tjuvbetäckning. Hon är dock bara visad som 1-åring men fick då "Bra ridponnymodell". Hennes far är en New Forest hingst som inte har så god exteriör, han är visad med 37p om jag minns rätt. (han är dessutom valack numera) Men han har bra hoppegenskaper rakt igenom i sin stamtavla. Mamman till henne är ett av mina russston som är guldbelönad. Om detta hade varit ett russ så hade den varit "oduglig" för mig att avla vidare på. Men istället så fick jag ett jättetrevligt sto som jag dessutom kan fortsätta att avla på.

ryttarn
1

#53 Mycket välformulerat…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Croneld]
2

Detta är en het fråga och intressant debatt. Mitt ställningstagande i ämnet är att jag kommer att använda de hingstar som är gdk för avel till mina ston. För att jag vill att ska hamna i rätt register och vill kunna avla vidare på dem osv.

Vi sysslar med bevarandeavel, och alla individer är viktiga. Vem vet hur det blir i framtiden, kanske kommer 9000-serien komma till användning?

ryttarn
2

#58 I grunden har jag samma inställning som du med den skillnaden att jag tror att vi måste skrota 9000 serien tämligen omgående och likställa dessa russin med alla andra russ med full russtam. Iom det vill jag att man ger stoägarna förtroende att bedöma vilken hingst som passar ett specifikt sto. Som bas för detta är Avelsvärderingar, GM, Stamtavlor, innavelsberäkning (tack Pernilla Jobbs för dit fantastiska jobb där), prestationer, temperament, tidigare avkommor osv givetvis viktiga verktyg-

Ni som bemödat er med att följa min avelsverksamhet vet att jag är ganska förtjust i att försöka hitta lite udda kombinationer och jag har använt hingstar som inte varit självklara ur ett travperspektiv. 

Tejas Monljus var ingen travstjärna när jag köpte honom, men han hade andra egenskaper (bland annat ett fantastiskt steg och ett underbart temperament) vilket ju visat sig vara väldigt lyckat. Efter Monljus död  har jag valt andra hingstar som kanske inte varit de man först kommer att tänka på ur ett travsportsperspektiv men som jag tror stenhårt på just i kombination med mina ston.

Jag tror att jag är fullt kapabel att välja rätt hingst till mina ston efter de fakta som finns tillgängliga. Om sedan en hingst vid avelsvärdering inte nått upp till 40p eller om hingsten i fråga är godkänd i Norge utan svensk rasrepresentant närvarande anser jag inte skall behöva fälla den.   Om hingsten i en samantagen bedömning skulle passa som hand i hanske till mina ston  så vill jag inte omyndigförklaras pga att hingsten i fråga fick 1 eller 2p för lite vid avelsvärderingen och sedan få dessa avkommor behandlade som andra eller tredje klassens russ utan att kunna bygga vidare på min avelsidë.

När jag idag väljer hingst till mina ston så väger avelsvärderingen extremt lätt. Den är endast en liten faktor av många faktorer, men tyvärr sätter russavelsföreningen den som det enda viktiga och tror att detta är grunden till avelsframgångarna. Det är något som jag anser vara en tämligen naiv och farlig syn. 

Anledningen till de avelsframgångar russet haft under de senaste decenierna beror i första, andra och tredje hand på engagerade och egensinniga uppfödare som lagt ner sin själ sitt hjärta och engagemang i sin avelsverksamhet. Man har valt hingstar till sina ston utefter vad man verkligen tror skall bli riktigt bra utifrån det användningsområde som man tänkt sig.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
2

#52 Innan jag säljer ett av mina russ till någon gör jag en mycket grundlig undersökning om hur personen i fråga tänker använda russet, vad referenser  både sådana som spekulanten själv lämnat och sådana som jag känner i närheten, säger om personen i fråga utifrån det uppgivna användningsområdet. Samt givetvis att jag själv tror att hästen skulle passa till just detta. Först därefter kan en affär vara av intresse. En nervig och het ponny skulle jag aldrig sälja till en travskola eller till någon som vill ha en barnponny. Lika lite som jag skulle sälja en riktigt seg individ (har jag iof inte råkat ut för ännu) till en som vill satsa på ponnytravet. Har jag det minsta tvivel på att det blir rätt så säljer jag inte, i vissa fall har jag sagt att de får låna en period först innan de köper för att alla skall vara nöjda med valet av ponny. Ja, jag har sagt nej till folk som velat köpa ponny av mig, troligen har jag sagt nej fler gånger än jag har sagt ja. 

Mina uppfödningar står mig extremt nära eftersom jag jobbar med dem varje dag. Inte i min vildaste fantasi skulle jag sälja någon av dem till någon där jag inte tror de kommer till användning. "En prydnad i hagen" är inte ett område som jag medvetet skulle sälja till, sedan kan saker och ting hända under resans gång. Men då hoppas jag att jag valt rätt köpare så att hästen får komma till någon som kan ta vara på dess potential. 

Hittils har detta varit ett succekoncept, kanske inte ur ett affärsmässigt perspektiv, men ur ett humant och hippologiskt. De ponnyer som jag hittills sålt eller förmedlat har kommit 110% rätt och har verkligen fått utveckla de egenskaper som just de är starka på. Vilket inte är som "trädgårdsprydnad".

Jerker Klang,

www.isil.se

Snurrii
8

Nu är inte jag 100% insatt i detta. Jag har endast 1 uppfödning. Mitt sto som jag betäckte ställdes ut med 38-39 poäng när 2 och 3 åring. Jag stamboksförde henne med föl vid sidan (e. Parat 451) när hon var 8år och hon blev då bedömd med just 7x5=35 poäng. 

Avkomman är min Eragon som precis blivit tilldelad pris som Sveriges bästa 3-åring 2012 av SPTF. Han är utställd med 39p på Guldruss som föl.

Det jag vill komma till är. Varför bara stirra sig blind på hingstarna? Jag förstår att folk kan vilja betäcka med en icke godkänd hingst som presterat bra, men jag tycker, som många andra nämnt, att det finns ju väldigt många godkända hingstar som också gjort helt fantastiska prestationer inom alla gener. Det har alltså gjort fantastiska prestationer OCH blivit godkända inom rasstandarden.

Jag tycker i stället att man då kan kolla på stona. Där finns inget krav på 40p på utställning för att betäcka. Däremot skall det vara stamboksförda för att avkomman ska kunna bli stamboksberättigad/godkänt avelshingst.

Använda våra ston som då inte lyckats skaffa sig 40p men som presterat bra, om man nu inte tycker att man endast ska gå på extriören, utan mer på pretstation. 

Jag använde Delta då hon hade ett fantastiskt psyke som jag ville nedärva, men däremot presterade hon inge vidare och tävling va inte det roligaste hon visste. Därför valde jag en hingst med lite "go" i och som presterat bra OCH som var godkänd. I andra fall kan det ju va så att man har ett högpresterande sto med ett skarpare psyke, som man kanske väljer en hingst med ett lugnare psyke, men som kanske inte presterat något.

Jag tror vi måste sluta vara så trångsynta när det gäller SNABB HINGST = SNABBT FÖL, eller HÖGT HOPPANDE HINGST = HÖGT HOPPANDE FÖL. osv. Våga blanda och pröva nya kombinationer! Inte bara på bra sto + bra hingst = bra föl. Om ni förstår hur jag menar? Visst det ger bra förutsättningar, men betyder inte att fölet kommer bli lika bra som sina föräldrar. Titta på Eragon vars mamma helst bara ville va ute i hagen och äta mat och inte ville springa fort eller hoppa högt. Han visade sig bli den perfekta blandningen av ett super lugnt och stabilt psyke, men det spring i benen och ett bra löphuvud som han fick utav sin pappa!

Vi har ju så otroligt mycket fina ston som vi kan kombinera med alla fantastiska godkända hingstar vi har! Därav tror jag att vi kan få fram fler godkända hingstar med bra presterande föräldrar från både sin mamma och sin pappas sida. 

Personligen tycker jag att det är bra med en rasstandard för en hållbar avel, med bra extriört fina russ som även presterat bra. Är inte det den bästa blandningen? Kanske bara är min åsikt. Vad vet jag? 🙂

MagganS-B
2

# 61 Håller fullkomligt med när det gäller stona!

Det finns faktiskt ston som lämnar jättefina avkommor med vilken hingst som helst. Det är ju inte bara hingsten som betyder nåt. Jag har i ett par undantagsfall avlat på ston som bara haft 36-37 p och avkommorna har blivit jättefina, t.o.m. diplomston! Dessutom avlar jag för långa generationsväxlingar, vilket jag tror är bra för rasens överlevnad. Att man sen "placerar" fölen är självklart, dom måste få en chans att visa vad dom kan, inte bara i trav, utan även i andra sammanhang.

Men, nu har vi kommit ifrån ämnet….har sett att en del skrivit om dom kan tänka sig att betäcka med icke godkänd hingst, men i stort sett har inläggen handlat om russavel i allmänhet……Dock mycket intressant läsning! Hoppas att få höra era åsikter på nästa avelskonferens!

ryttarn
1

#61 Håller med dig om att det ligger en onaturligt hård fokus på hingsten, detta oavsett vilken inriktning man har på aveln. För mig är det varken hingsten eller mitt sto som är det viktigaste utan att det är en kombo som jag tror på, precis som du beskriver i din tanke med det som till slut ble Eragon.

#61Du kan tänka dig att betäcka ett sto som har 36-37p och konstaterar att det kan bli väldigt bra. Samtidigt avfärdar du fullständigt tanken(i andra inlägg) att göra tvärtom. Det tycker jag är en allvarlig hingstfixering där man helt tänker bort möjligheten till bra kombinationer. Frågan om man kan tänka sig betäcka med en icke godkänd hingst handlar ju faktiskt mycket om russavel i allmänhat. Vill man förklara varför man skulle kunna tänka sig det måste man ju oxå förklara varför och när.

Givetvis har extriören på hingsten lite högre betydelse för mig, speciellt benen, när jag betäcker mitt sto Troll Twix (36p) än när jag betäcker Jaritza(Diplomsto 41p). Med en dåres envishet återkommer jag till detta, att det är kombinationen som är viktig.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
4

Jag kan bara tala för mig själv när det gäller mitt val av hingst. Allt är från början ett "lotteri", dvs hur avkomman blir…

Min tanke inför hingstval är dock väl genomtänkt utifrån mitt tänk.

Jag betäcker inte utifrån vilken hingst som gått snabbast/presterat bäst på banan  men skall ärligt bekänna att jag avlar mot trav mer än poäng.

Med dom kriterierna så skulle jag aldrig använda en hingst som inte ger avkommorna möjlighet att stamboksföras i "rätt" bok.

Varför? Jo för jag vet aldrig vad den jag säljer hästen till har för framtidsmål med ev. avel t.ex

Det finns "regler" för vad som gäller och tänker följa dom. En hingst som har fått 38p + 2 extra för prestation/stam har fått det just pga att den visat sig vara extra ordinär alltså inte jämförbar med en som får 38p utan att ha "gjort något extra"

Och som någon skrev så är dom tre första poängen "mer viktiga" än rörelserna (dom går ofta att förbättra…)

Det går att kombinera trav och "poänghästar" för de ena utesluter inte det andra.

Vi har själva bevis på det med två kanonmärrar som Mareld 41p och 1.41,2 i rek och Aida Roll 40p och 1.43 i rek. Båda två är dessutom SM-vinnare.

Mareld har fått några avkommor med olika hingstar och den i mitt tycke "sämsta" kombinationen är tro det eller ej Mareld-Tyson, kanske inte exteriört men lynnet… Fick kastrera honom redan som 7 mån och han är fortfarande "stroppig".  Den bästa kombinationen är med Raider som fått bland de lägsta poäng av hingstar jag betäckt med.

Aida - Gumino är jättefin men hade aldrig valt den kombon själv eftersom dom båda är stora och grova, hon är en liten "burk" men kanske blir en fin travare, inte optimal i mina ögon sett. I det fallet hade jag velat prova ev. Kanalje (e.Marlon S). Vet inte om jag kommer hinna den kombinationen eftersom hon börjar bli till åren och kanske inte ens får fler föl tyvärr.

Det blir lite av en sport att hitta en hingst som uppfyller mina kriterier i mitt sökande av lämplig hingst av de som är införda i stamboken…

Kajhugo
1

Precis som du säger Jerker är kombinationen viktig, och vissa hingstar/ston präglar sina avkommor olika mycket. Inom stortravet vet jag att Juliano Star inte präglar sina avkommor så mycket medan andra gör det väldigt mycket. Det bör man också ta med i beräkningen. Vet inte om det stämmer men många säger att Darius Roll präglade sina avkommor mycket rent extriört.

Det är ju viktigt att tänka på kombinationen, hur stort är mitt russto? Hur ser mitt sto ut extriör? vilka svaga och starka sidor har mitt sto och framför allt vilket psyke har det? Och psyket tycker jag är väldigt viktigt, skulle aldrig drömma om att avla nervigt på nervigt eller elakt på elakt, det är för mig viktigare än poängen. För mig är russen barnhästar och de ska kunna hanteras av barn, så psyket är väldigt viktigt.

Har sett en del ponnier på tävlingsbanor och utställningar som beter sig rent vedervärdigt, var på en hingstvisning där en hingst ( det var ingen tävlingsponny) ständigt gav sig på andra hästar av olika art.  Har själv tagit bort en shettis som inte var snäll varken att köra eller hålla på med, för att ha en barnhäst som hela tiden måste handskas av vuxna tycker inte jag har rätt temperament.

Reko
7

Varje år har vi möjlighet att välja bland runt 140 hingstar. Ändå brukar det bara vara runt 100 stycken som betäcker av dem. Antingen har de löst vilande licens eller så har de inte fått ston. Med så många hingstar att välja bland så räcker det för mig att välja bland de som är godkända. Jag hinner ändå inte välja alla hingstar jag skulle vilja prova!

ryttarn
0

#66 För mig kan vi plocka bort 80% av dessa hingstar pga att transportkostnaden blir hysterisk. Hingstar i småland, skåne, gotland och norra norrland går inte att försvara ens med mina icke affärsmässiga beräkningar. Men att lägga tusentals kronor i resor går bara inte. I Värmland finns det en godkänd hingst som av olika anledningar inte är intressant för mina ston så då blir det Norra västra 'Götaland, Västra Närke och Dalarna. Helt plötsligt är urvalet inte speciellt stort. När jag sedan lägger på min mall över de egenskaper jag vill ha för att matcha mina ston så blir urvalet extremt litet. Det rör sig om en knapp handfull, om ens det, som kan komma ifråga. Så, nej, för mig är antalet godkända hingstar inte tillräckligt efterssom dom inte är tillgängliga för mig.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
1

#61Mycket bra skrivet och Grattis till priset igår.

Reko
1

#67 Finns det icke godkända hingstar som står inom rimligt avstånd som skulle passa då?

Många väljer att låna hingst för att använda till flera ston. Många hingstar som är till salu kanske också går att låna.

ryttarn
0

#69 Ja det gör det. Som du vet har jag gjort det men det blir alltid lite av en kompromiss även om jag tror att de kompromisserna jag hittils gjort ändå blir väldigt bra. Tyvärr är det Jubla II som det är svårast att hitta rätt hingst till och det är dessutom hon som är mest hopplös att lasta därför har hon fått styra lite……

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
1

#70 Jag förstår inte ditt motiv i den här diskussionen. Du är en av de som vågar tänka utanför boxen, även i travaveln, och har lyckats med Tejas Monljus så här långt. Jag hade hellre sett att fler diskuterade som du inom travaveln. Då hade fler hingstar testats.

Reko
1

#64 Du är också en som harmin beundran! Med lite andra val så går det också bra. Vick´s Extras avkommor verkar ha gått bra i fjol och Raider hade jag gärna använtmen nu står han lite för långt bort. Synd på Rusch men så kan det gå med äldre hingstar.

ryttarn
1

#71 Mitt motiv är inte egoistiskt utan är baserat på att jag inte tror på att utesluta en massa fina russ som finns i 9000 serien. I grunden är det min kärlek till russen som ras och att motverka den snabba uppräkning av innavelsgrad som vi ser idag, mao, fler individer behöver användas i aveln. 

Jag skulle givetvis inte välja vilken hingst som helst bara för att den finns nära, min avelsidé är fortfarande den som gäller. Jag skulle tex gärna använda Isilon Alassë (eTejas Monljus uJubla II) på Troll TWix. Men eftersom Lasse enbart är godkänd i Norge funkar inte det då avkomman skulle bli en "andra klassens russ". Detta enbart pga administrativ och protektionistisk dumhet.

Så, mitt motiv i denna debatt är att jag vill avskaffa 9000 serien som den ser ut idag samt ge stoägarna ett ansvar att kunna välja hingst som dom själva tror bäst på utifrån sina avelsmål och avelsidéer.

Eg skulle jag vilja exemplifiera med ur mitt perspektiv intresanta kombinationer men då blir det så lätt att jag trampar någon för hårt på tårna så jag undviker det i nuläget. Ex Troll Twix - Isilon Alassë får räcka som ett exempel då jag vet att ägarna till Lasse förstår hur jag menar.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
1

Jag vet att det finns många ston efter Tyson II, men hur många hingstar finns det? Om man har ett sto med annan stam så kanske man vill avla på Tysons blodlinje, men den kanske inte är värd att bevara?

Reko
1

#73 jag är inte alls lika säker som du på att en avkomma till Isilon Alassë inte skulle gå att registrera i avd 1. Som jag har förstått texten i Gotlandsrusset nr 2 kan de registreras efter dispens.

#74 Även om Tyson har många avkommor kommer inte alla i avel och ännu färre kommer att få genomslag i aveln. Jag är inte alls lika rädd för populära hingstar som många verkar vara. Med några decenniers sikt kan det vara helt annorlunda. Vagabonds sonsöner verkar ha det trögt i den svenska aveln, en i Frankrike, en i Norge och en som står med vilande licens.

ryttarn
0

#75 Med en dispansansökan är man utsatt för godtycke vilket inte minst nicklas 467 avkommorna som finns i 9000 serien visar. En del har fått dispence en del inte…..

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
4

#76 Jaså, vilken Niklas-avkomma menar du har nekats dispens?

Alla har inte sökt. I den här gamla tråden finns text om Niklas-avkommorna, se t ex #6. I #18 och #19 står att Vera och Nisans Nadia nu också är premieringsberättigade, Vera 5126 är stambokförd.

ryttarn
1

#77 Kanske har hänt något på senare tid, vill minnas att det var en massa diskusioner för ett eller ett par år sedan angående någon som trots två ansökningar inte fått dispans.

Men min grundtes, att 9000 serien är till skada för russets framtid så som det är upplagt idag står fast.

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
0

#78 Hur många hästar handlar det om i 9000-serien?

Jag tror inte det blir fler hästar som används i aveln om vi skulle göra som den övriga travaveln. Däremot skulle vi kanske få andra hästar i aveln. Vad har vi vunnit då?

Jag tror fortfarande att en motion i ämnet skulle göra att frågan kom upp på agendan. Kanske skulle väcka intresset för årsmötet också?

PernillaJ
3

#79 Du kan själv enkelt söka i Blå Basen efter gotlandsruss årsvis registrerade i bilaga till grundstambok, via funktionen "Sök häst via registreringsnummer". Länk.

I rutan för "Hästens registreringsnummer:", skriv t ex

• 30129 om du vill se hur många det rör sig om födda 2012 (2 st)

• 30119 om du vill se hur många det rör sig om födda 2011 (0)

• 30109 om du vill se hur många det rör sig om födda 2010 (2 st)

• och så vidare

palomia
1

#74 Jag förstår hur du tänker, har själv haft samma tanke.

Hingsten kanske passar stoet men morsstammen kanske inte gör det.

Det gör också att utbudet blir ett annat i val av hingst.

ryttarn
0

#74 o #81 Precis, där har vi, enligt mig, en väldigt viktig faktor. Hingstens möderne är extremt viktigt, iaf för mig.

Nu kommer jag frångå en princip jag haft här att inte "hänga ut" hingstar, men känner att jag måste exemplifiera. Jag vill understryka att detta enbart är tankar utifrån mina ston och min avelsfilosofi. Det betyder inte att alla skall ha samma syn, snarare tvärtom. 

Mitt Sto Jubla II har fått två helt fantastiska avkommor eTejas Monljus 540(isilon Alassë NG 057 och Isilon Manwë). Eftersom han tyvärr inte finns kvar har jag funderat lite runt hans söner. Isilon Manwë NG 057(gdk i Norge) är ju utesluten eftersom han är hennes son. Då återstår tre gdk hingstar, Tejas Musseron 597, Dalsgårds Kanon 627 och Tejas Pegasuss 636.

Musse är ju tagen ur avel och kastrerad annars hade han redan varit här och betäckt Jubla II. Musse tävlade väldigt bra och moderssidan har visat på bra travförvärvning med  flera av de stora travförvärvarna i stammen. Dessutom en mormor(Kremla 3562) som fått "avelsrekomendationsbrev" av svRAF.

Kanon är en extremt snygg Hingst. Han och Isilon Alassë är enligt mig de två hingstar efter Monljus som har den allra bästa extriören. Däremot har han inte själv kommit ut på tävlingsbanorna, vilket det iof kan finnas 1000 anledningar till, och mödernet känner jag mig lite tveksam till ur ett travperspektiv även om det inte saknas travare på möderne sidan heller. Det sammantaget gör mig tveksam även om han är ett alternativ.

Pegasus har jag sett tävla ett par gånger vilket inte var så kul, även detta kan ju bero på massa saker som jag inte gärna vill spekulera i. Mödernet är ju av mycket bra klass så kanske är han bara en "late bloomer", men det återstår att se. Dessutom står han lite väl långt bort nu för tiden. En resa på ca 100 mil enkel väg är ju inte aktuell.

Ja, så om jag vill föra Monljus blod vidare på hingstsidan så finns det ingen hingst för mig i dagsläget. Den enda av dom som jag verkligen skulle vilja använda är tagen ur avel och hans helbror, som varit ännu framgångsrikare på travet, är inte godkänd.

Detta var ett litet resonemang om hur jag resonerar utifrån att föra "Monljus hingstlinje" vidare.

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
1

#82 Ska jag tolka det som att ditt engagemang i den här tråden egentligen handlar om att du skulle vilja använda Ratatas Raimon utan att hamna i 9000-serien?

Ett alternativ till en Tejas Monljus-son skulle kunna vara en annan Jucent-son, nämligen Juniper. Mamma har SuperElit och lämnat en tvåminutare bl a. Han har A på sina avkommor och kommer ur en liten och ovanlig stostam.

Både Tejas Monljus och Juniper har stått med på hingstlistan över tänkbara hingstar att samla sperma efter.

ryttarn
0

#83 Som jag skrivit flera gånger tidigare, mitt engagemang i denna tråd är inte egoistisk utan att jag rent och ärligt tror att dagens 9000 serie är rent skadlig för russaveln på längre sikt. I mitt inlägg #82 var det mer ett resonemang utifrån mina tankar just runt Monis sönerna just för att kunna exemplifiera utan att trampa allt för många på tårna.

Visst kan Juniper vara intresant även om han, enligt min mening, är en ganska blek halvbror till Monljus. Eftersom Både Jubla II och Troll Twix är riktigt bra ponnytravare skulle jag vilja prova att betäcka dom med en hingst som verkligen visat framfötterna på travbanan och som har "Monisblod". Vet inte vart Juniper står numera, tidigare stod han iaf hos Rungegårds vilket är nästan 50 mil enkel väg åt ett håll som jag aldrig eg har någon anledning att åka nu för tiden. Detta med avstånd har idag en stor betydelse, för diesel är dyrt och priset på russ är oförskämt lågt.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 84 Du glömmer att 9000-serien även är till för tjyvbetäckningar, skulle dom annars inte bli registrerade som russ, utan som Svensk Ridponny? Att döma av antalet registrerade i 9000-serien de senaste tre åren så tror jag personligen inte alls att den är "skadlig". I så fall på vilket vis? Det enda jag kan komma på är att man använder stona i fortsatt avel……

ryttarn
1

#85 Nej, det glömmer jag inte. O varför skulle en tjyvbeteckning betraktas som ett sämre russ än andra? Varför skulle detta russ inte få tas upp i "huvudstamboken"?

Vad jag menar med skadlig är att man undviker att betäcka alls istället för att betäcka med en hingst som man tror på men som av ena eller andra anledningen inte är godkänd eller inte är godkänd i Sverige. I en så liten poppulation som russen är anser jag att det på sikt är skadligt. 

Läs länken i #17 så kanske du förstår vad jag menar……

Jerker Klang,

www.isil.se

[Tjiwi]
0

#84 Juniper ägs och står numera hos sin uppfödare Liselotte Erixon i Märsta.

palomia
12

#86 Antar att "tjuvbetäckningarna" skulle öka med en radande fart. Du kan väl inte mena att betäcka med en icke godkänd hingst slår sig högre än att betäcka alls?? I så fall kanske du skall fundera på om avel är något du vill hålla på med överhuvudtaget… Hingstarna som finns håller en hög klass redan idag och visst finns det fler att önska. Men det kommer att komma fler utan att släppa på de regler som idag finns. Blir faktiskt väldigt förundrad över många av dina resonemang.

ryttarn
2

#88 Bara för att du inte förstår och blir förundrad behöver det inte betyda att jag har fel. 

Tackar för rådet att sluta med avel, är det så man blir bemött om man har funderingar som inte passar? Då är det väll lika bra att jag lägger ner min avelsverksamhet……..

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
12

Om man ska se rent bevarandetekniskt på russet så borde alla individer få minst en avkomma var för att bevara alla möjliga gener. Så egentligen är det förödande för russet att inte ens alla hingstar som redan finns i avel används, och att det avlas på så få ston. 

Vad som sedan är viktigt är att avkommorna också används i avel sedan, det hjälper ju inte om ett djur får säg 20 avkommor och ingen avlas vidare på.

Det är ju mer än en hingst som kastrerats för att de iallafall inte fått några ston, det är tragiskt i en så liten ras.

ryttarn
0

#90 Tack, du har iaf förstått grundproblematiken…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Lena90
1

#90 Det du nämner om alla borde få minst en avkomma för att föra generna vidare för bevarandet, borde det även gälla ston som kanske inte ha så bra exteriör, ganske är "för små" enligt rasstandarden men har andra bra egenskaper?

Carpe diem!

MagganS-B
1

# 88 Ser att det kommit en anmälning mot ditt inlägg……så nu är vi två! 🤐

palomia
0

#89 Menar bara att man kan fortsätta betäcka utan att bedriva avel…

Kris_J
0

Följer diskussionen med intresse. Men är aningen trög…

#88 Jag förstår  verkligen inte 😞 vad du menar med :"Du kan väl inte mena att betäcka med en icke godkänd hingst slår sig högre än att betäcka alls??"

(Och om någon undrar jag skulle inte betäckt med en icke godkänd hingst.)

Veritas odium paretFörvånad

Reko
1

#89 Palomia gav inte rådet att du skulle lägga ner aveln utan ta en funderare. Jag tycker det är värt att fundera över om vi skulle göra som du önskar men jag har kommit till en annan slutsats. Dessutom tycker jag du gott kan hålla på med avel ett tag till!

StuteriSolo
5

#92 Ja det gäller alla individer i en population om man ser rent bevarandetekniskt på saken.

Ju mindre grupp med djur desto viktigare, finns en avhandling om bevarandearbete i små populationer någonstans på SLU:s hemsida, minns dock inte vad den heter eller var den är.

Hästarna har ju ett annat läge med krav på t.ex godkännande för avel på hingstar, men russet är ju en liten ras och vi kan aldrig få tillbaka gener som gått förlorade.

Något som även borde göras mer är att låta hingstarna rotera runt mer i landet, kanske bara stå högst två säsonger i samma region, men det är ju praktiskt omöjligt i många fall, speciellt om det är bra tävlingsindivider, då vill man ju kunna fortsätta tävla 😃

MagganS-B
3

# 97 Ja om vi ser till hingstarna med travmeriter så är det ofta så att dom inte börjar betäcka för fullt förrän dom är 15-18 år, eftersom dom tävlar. Synd! Med hingstarna, liksom med stona så kan man gott ta 1-2 års tävlingspaus för att betäcka/ta ett föl eller två, det är ju dessutom också meriternade! Så har i alla fall jag gjort med mina några stycken…..

Mille
5

En intressant diskussion som jag funderat på ur två perspektiv, dels inför framtida uppfödningar och dels som ägare till just ett russ ur 9000-serien.

Vad gäller mina egna ston så finns det redan väldigt många passande, godkända hingstar inom rimligt avstånd att det inte finns någon riktig anledning att använda någon av de som inte är godkända. För mig är det viktigt att mina uppfödningar får en godkänd stam.

Lite dubbelmoral då kanske att köpa ett russ från 9000-serien. Hade det varit ett sto hade det förmodligen inte blivit något köp, men som valack och tävlingshäst spelade det inte så stor roll utan andra kvalitéer vägde in som "vann" över de andra russen som var till salu samtidigt.

palomia
6

_# 95
_

Vad jag menar med skadlig är att man undviker att betäcka alls istället för att betäcka med en hingst som man tror på men som av ena eller andra anledningen inte är godkänd eller inte är godkänd i Sverige.

Kris_J
0

#95 Tack🙂

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0
ryttarn
2

#88,#100 Jo, jag menar att för russets bevarande är det sämre och därmed skadligt för russpoppulationen i stort att inte betäcka alls än att betäcka med en passande klass I hingst. Är det så orimlig åsikt?

Jerker Klang,

www.isil.se

Erja
11

Shetlandponnisar måste bara ha hälso- och mätintyg att få Stamboksnumret. 

Jag tycker själv att med russ det borde vara så att för stambokföring alla hingstar måste visas - då får man bedömning, "varudeklaration", för stoägaren. Är ponnyn frisk, fyller rasstandard (storlek, färg), blir han godkänd. + har godkänd brusprov. Man kan ju tillägga krav att han blir godkänt t.ex. fem års period och efter den bedömas han via sina avkommor. Plus en extra krav kunde vara att alla stom han betäcker måste ha premierat också?!

Stoägarna kan välja med vilken hingst vill dom betäcka, det finns inte stor risk att 34 poängare får rätt många ston och "förstör" hela rasen…

Man vet ju aldrig hurdan häst är som förärväre innan man bedömas dess avkommor. Och det gäller för höga poängare också.

För rasen som russ är, det här model borde vara absolut användbar och nästan den enda modell man borde ens tänka.

Hoppas jag kunde uttrycka minå åsikter rätt på svenska… 😮

ryttarn
1

#104 Mycket bra tankar Erja, det upplägg som du beskriver tror jag skulle kunna vara en mycket bra väg att gå.

Jerker Klang,

www.isil.se

Linnea
0

Jag tänker så här:

Godkännande av hingstar fortsätter som nu. Icke godkända visas för domare, får poäng, kritik och betäckningstillstånd. Avkommorna efter dessa hamnar i eget register. Dessa kan flyttas till vanliga stamboken om de 1. får tillräckligt många bra avkommor som tillför aveln något (hingstar efter dessa kan godkännas på vanligt sätt) 2. fadershingsten blir godkänd i efterhand 3. de får tillräckligt många bra tävlingsresultat.

Varför?

Bra häst är inte automatisk = bra föl

Sämre individer kan också få bra föl med rätt partner.

Detta ger större genetisk variation till en ras som har en rätt hög inavelsprocent.

Var och en väljer själv vilken hingst man använder. De som inte vill använda icke godkända hingstar gör inte det heller.

Skynda långsamt så går det fortare.

ryttarn
4

#106 I princip är det samma som jag förordar med undantag av ett register för "andra klassens russ". Jag anser att även russin efter hingstar med betäckningstillstånd skall hamna i huvudregistret.

Varför då detta?

Jo, precis som du skriver, det finns ingen garanti för att två högpoängare skall få en avkomma med höga poäng, lika lite som det finns en garanti för att föräldrar med lägre poäng inte skall få avkommor med höga poäng. Så enkel är inte genetiken. Ingen skulle ju komma på idén att degradera en lågpoängare e två högpoängsföräldrar till 9000 serien så varför skulle det motsatta förhållandet vara tvungen att prövas?

Även om jag tycker att hela idén med 9000 serien är ett feltänk så tycker jag att det är ännu tokigare att i denna 9000 serie, som då är feltänkt från början, stoppa in russ till hingstar som har betäckningstillstånd och därmed är fullt "varudeklarerade".

Jag anser att de allra flesta stoägare är kapabla att välja rätt hingst till sitt sto, även om det finns hingstar under 40p som kan användas. De som inte klarar av det, klarar definitivt inte att välja rätt hingst av de som har över 40p heller…….

Om man nu skall behålla 9000 serien som någon form av markering att uppfödare och russin inte är värda lika mycket som andra, så skall dessa russ ha samma möjlighet till visning på SvRAFs utställningar och avkommorna skall bedömas på samma sätt som övriga russ vad gäller tex diplom och hingstgodkännande. Har de full russstam så är det russ och dessa skall kunna användas på samma sätt som alla andra russ. Alla individer är viktiga i en så här liten ras.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

#106 Fast det är ju precis det är i dagsläget. Det kunde inte beskrivas bättre.

ryttarn
0

#108 Nej, så är det inte. Har du en avkomma efter en icke godkänd hingst kan den inte "uppgraderas" mer än i extrema undantagsfall. nSom tex om hingsten senare blir godkänd.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Ja. Det var ju precis det som #106 skrev.

_"2. fadershingsten blir godkänd i efterhand 3. de får tillräckligt många bra tävlingsresultat."
_

Pontuzz
0

Eftersom det är Svenska Russavelsföreningen som själva bestämt vilka regler som skall tillämpas, under förutsättning att de hålls inom de ramar som EU och i förlängningen Jordbruksverket och Svenska Hästavelsförbundet bestämt, kan man ändra på dessa regler om tillräckligt antal medlemmar tycker att det skall göras.

Alla möjligheter finns.

Avelsvärderingsnämnderna handlar bara på uppdrag av föreningen, dom skall egentligen inte ha en egen synpunkt  utan agera efter Russavelsföreningens direktiv.

Linnea
0

#110 Jag menar i #106 att enbart ett av alternativen måste uppfyllas. Att ett russ kan komma in i riktiga stamboken (även om inte fadern är/bli godkänd) om det russet tex har bra tävlingsmeriter eller får avkommor med bra tävlingsmeriter. Det ska inte krävas sju sm-guld eller nåt annat nästan omöjligt heller. Och att hingstar med icke godkänd pappa kan bli godkända utan några konstigheter om de uppfyller kraven för godkännande. 

Om det är så här idag så är det nog många som inte vet om det och då kan man ju undra varför det är så?

ryttarn
0

#112 Det är inte så idag, tyvärr…… En hingst måste för att bli godkänd vara e godkänd far och ustamboksförd mor….. En russ hingst kan alltså inte bli godkänd enbart på egna meriter……..

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
0

#103 Varför är klass 1 en rimligare gräns än 40 poäng?

ryttarn
0

#114 Det var menat som ett exempel……

Jerker Klang,

www.isil.se

Linnea
1

#113 Det känns märkligt, har den full stam så är den ju lika renrasig som något annat russ.

ryttarn
1

#116 Precis, det är det som är min poäng i detta…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
2

#107 De flesta som väljer att använda en icke godkänd hingst har valt en hingst med travmeriter. Precis som du skriver om högpoängare så är det ingen garanti för goda travresultat men chansen ökar, precis som för högpoängare. Jag förstår fortfarande inte varför det inte går att hitta en kombination när du har att välja mellan 140 hingstar utan tvunget måste välja en exteriört sämre.

ryttarn
1

#118 och jag förstår inte varför inte vi stoägare själva kan få vara myndiga att välja den hingst vi tror på till ett visst sto utan skall ha en överförmyndare(avelsvärderingsnämnden). 

Se till att det finns en ordentlig "VDN" märkning på hingstarna och låt stoägarna välja utefter sina mål och tankar. Jag begriper inte att detta skall vara så provocerande. Det är ju ingen som tvingar någon att använda dessa hingstar, men man gör så att deras avkommor hanteras som fullvärdiga russ och inte andra klassens. Det kanske är så att det skulle vara livsfarligt för vissa om det visade sig att genetik inte är samma sak som mattematik…….

Som jag snart sagt 100ggr i denna diskussion nu, det handlar inte om att jag skall välja en icke godkänd hingst utan att möjligheten skall finnas utan att avkomman blir utstraffad.

Jerker Klang,

www.isil.se

Linnea
1

#118 Det är nog inte många som kan välja mellan alla hingstar. Det kan bero på avstånd till hingsten, nära släktskap, individer som ej passar ihop mm. Plötsligt har man mycket färre. Frågan kvarstår, varför ses vissa russ som mindre värda? De är lika renrasiga.

Reko
1

#119 Och varför kommer det ingen motion i frågan då? precis som Pontuzz så riktigt skriver i #111 så finns alla möjligheter.

VeronicaP
3

FAst avstånd har ju aldrig hindrat mig vill jag ha en hingst så får jag vara beredd på att åka, för att få den betäckt . 

Tycker de är bra att de finns en gräns så att man inte använder allt möjligt i avlen……

Reko
0

#120 Jag tror mer att det är som i #97, att hingstarna roterar för lite. För bara några decennier sedan var det kutym att hingstarna såldes/byttes efter fyra säsonger medan det nu är mer bergfast var hingstarna står. Förr eller senare hade det dykt upp en hingst som även passade ditt sto.

ryttarn
0

#122 dig nej, men hur många har möjlighet att resonera så.? Det finns gränser för hur många tusen man är beredd att gå med förlust i verksamhet. #123 vilket sällan fungerar om det är en aktiv tävlingshäst. Den skickar man inte bara iväg. Detta oavsett tävlingsgren.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#121 ska man skriva en motion bör man även kunna närvara vid årsmötet för att kunna argumentera för motionen. I år kan jag av olika anledningar inte det varför en motion från mig får vänta. Dessutom tror jag att en ordentlig diskussion i olika fora är viktig innan man tar ställning. Människan är ju i grunden konservativ och reagerar instinktivt mot all form av förändring. Även av den anledningen är det viktigt med en ganska. långvarig och genomlysande diskussion. Ddäremot tror jag att det kan vara ett ämne för en öppen diskussion på nästa russkonferens.

Jerker Klang,

www.isil.se

[Tjiwi]
8

#119 Men Jerker, du som varit med ett tag nu kanske kan bedöma din hingst och ditt sto så väl och kan avgöra vad som skulle fungera men det finns många som inte har den erfarenheten. Risken finns att om man släpper på hingstbesiktningstvånget kan det vara många som inte har kunskap om avel som betäcker med sin eller grannens hingst bara för att den är söt, snäll, är svart eller vad det nu kan vara. Det kan bli förödande för aveln på sikt. Nej, jag tror i alla fall att det är bra att ha ett system som idag.

Visst, man kanske inte kan resa hur långt som helst för en viss hingst men det finns ändå så pass många bra hingstar i aveln som är utspridda i landet så visst ska man kunna hitta någon inom rimligt avstånd var man än bor i landet. Många åker gladeligen både 40mil och mer för att tävla så nog kan man lägga en slant på en resa till en speciell hingst om man nu vill det. Själv skulle jag kunna åka ganska långt för att få den jag vill ha.

Sedan undrar jag lite om resonemanget om att det inte är självklart att en hingst ger en exteriört bättre avkomma bara för att den själv har en bra exteriör men ska man ha en travare vill man bara betäcka med en snabb hingst??

VeronicaP
2

Ja vad är det som säger att en snabb travare ger en snabb travare ;)

VeronicaP
7

Men Jerker du kan ju köra långt för att tävla tex Åby och tom varit i Halmstad och de är ju en bit från dig och då kan man väl köra lika långt för att betäcka , jag kan liksom inte se skillnaden i det läget.

Sen håller jag med övriga det finns ju så många hingstar spridda över hela landet så nog borde man kunna hitta något som passar inom rimligt avstånd ?

Jag kan inte förstå skillnaden genom att köra långt till tävling eller långt till betäckning, för i båda fallen får man förhoppningsvis ut något positivt resultat 😇

ryttarn
0

#128 Nu utgår du återigen från att det gäller mig, som person. Mitt engagemang i detta är av principiell natur och inte egoistisk. 

Sedan får man se saker och ting ur olika perspektiv. Tävlandet var tidigare framför allt ungarnas hobby och då har man en liten annan budget. Numera är tävlandet en bit i avelsverksamheten och då är resandet begränsat även där. Inte för att aveln går ihop ekonomiskt, men det finns gränser för vad det får kosta.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
1

Chansen att få en bra travare med två föräldrar som tävlat och presterat är väl större än att ta två ostartade föräldrar. Jag är bara intresserad av att tävla och väljer då stam för mina ändamål.

Ett problem som jag ser är att inom utställning/premering så får ponnierna inte bredda bak, vilket jag ser som en fördel om jag vill ha en travare, då de får bättre plats och slår på sig mindre. En del som får 10 på travet har inte förmågan att att springa fort, det skiljer en del på att springa några meter i ett ridhus för hand och att springa för vagn.

ryttarn
0

#126 De allra flesta som syslar med russavel har varit med länge och har mycket erfarenhet. Jag är helt övertygad om att de allra allra flesta är fullt kapabla att matcha sto<->hingst efter sina avelsidéer. De som inte klarar detta klarar det inte med nuvarande system heller. Bara för att en hingst är godkänd med 40p eller mer så matchar den inte bra till alla ston.
Sedan är ju faktiskt kärnfrågan varför russen till icke godkänd hingst inte betraktas som russ av SvRAF

Jerker Klang,

www.isil.se

[Tjiwi]
1

#131 Nej, alla är inte erfarna. Jag tror inte alla är kapabla att macha sto+hingst. Blir det fritt fram lockar det säkert många att ta ett föl på sitt sto för att det är lättare/billigare.

Nej, det är inte säkert att en 40 p hingst machar alla ston, så lätt är det inte att avla men man undviker i alla fall att avla vidare på större defekter om man använder en avelsgodkänd hingst.

# 130 Är inte så säker på att det är så inom russaveln faktiskt. Man ser givetvis att de kan trava men det vet man ju inte med de som aldrig fått chansen. Det finns säkerligen flera hingstar som kan trava ner mot 2 minuter och under om de fick samma chans som många av de duktiga snabba hingstarna ( gäller för ston med givetvis)

Tusen
2

#130 Jag tycker nog att de allra flesta domare inte bryr sig om ifall en duktig travare breddar sig bak. (Har bara råkat ut för det en enda gång och då var domaren nybörjare).
Men samtidigt breddar sig nog inte de allra snabbaste sig något i de låga farter man har i en utställningsring. Det är oftast det som är problemet för travarna. De hinner inte visa sina fina påskjut och travsteg på den korta sträcka de ska springa på i en utställningsring. Jag tror att om man skulle få visa travarna för vagn så skulle säkert fler  få höga poäng på sina rörelser. Jag vet att det har diskuterats men inte fallit i god jord.

[Tjiwi]
0

#133  Ja, de flesta visar sin trav bäst när de jobbas. Det är svårt att få fram det bästa på den korta sträcka man har på sig. Dessutom om man har en som min så behöver man springa på i ganska hög fart vilket jag numera inte fixar så galant ………..🤪Idealet vore förstås att de kunde få sin trav bedömd under ryttare/vagn men då är det inte utställning längre och svårt att genomföra. Men visst har de en annan gång när de går i balans och form än vid hand.

VeronicaP
1

Fast misttaget många gör när de visar i traven är att de springer för fort och får därför dåliga poäng på hästens trav, de som är viktigt är att man får ponnyn att vila i steget om man säger så ( lite svårt att förklara)

När man springer för fort så blir oftast traven överilad och kort.

Vill man få sin ponny att visa fram sina rörelser ordentligt även för hand så är mitt råd träna , träna och åter igen träna, låt någon titta på och se så att man springer lagom fort så att hästen hinner vila på steget.

MagganS-B
0

# 129 Eftersom du hela tiden skriver "jag" i dina inlägg så tror man givetvis att det är dina personliga åsikter, för det är väl dom vi skall skriva, eller hur?

# 131 Sen måste jag svara på ditt inlägg om att russ inte betraktas som russ när dom är registrerade i 9000-serien…..Du har fått allt om bakfoten, det fina med den serien är ju att det bara är russ som registreras där!!!!! Även om dom är efter icke stambokförda hingstar eller har en icke stambokförd hingst på morssidan så naturligtvis är dom russ!

# 133 Du har helt rätt om att alla inte visar sitt trav för hand, utan är mycket bättre i vagn! Lite synd när en travare med otroligt fint steg får 7 på travet men går 1.40 på banan!

VeronicaP
0
Tusen
0

Att få hästen att ta ut stegen behöver man ibland springa ganska fort. Speciellt då man har en häst med rejäla kliv och om man då visar den i lugnare tempo så ger det ett slött intryck. Man vill ju också visa på ett bra påskjut och det är ju omöjligt att visa på 10 m om hästen inte ens har hunnit börjat kliva på ordentligt.

Kajhugo
1

Vidhåller att bedömningen är förlegad, jag har inte hållit på med russ så länge, snart 20 år och bara på den tiden tycker jag aveln har gått framåt vad gäller tävlingsponnierna. Snabba föräldrar har gett snabba och mer travsäkra avkommor vilket man givetvis tittar på om man är travintresserad.

Jag säger inte att russ undan och efter omeriterade föräldrar inte kan prestera på tävlingsbanan, men jag skulle välja att köpa något man sett presterat. Jag tycker också att det är sto- resp hingstägarens uppgift att visa upp sin ponny, det tror jag också stärker russets status.

Många klagar på att det inte går att sälja russ och några med meriterade föräldrar och hanterade hästar kan ta ganska bra betalt för sina. Att ta föl efter föl efter föl tycker jag också för med sig ett ansvar, hantera era russungar och visa att de är användbara i olika grenar så kanske det skulle höja russens status än del.

Inna
5

Har följt denna debatt en längre tid nu.

Heja på Ryttarn du är helt rätt ute!

När många andra avelsföreningar gått över till en modern form av avelsvärdering så som ryttarn säger varför envisas då Russavelsföreningen med att vara så stelbenta. Är det kanske en förening för inbördes beundran.

Tänk på att russtamboken varit sluten sedan 1972 en kort tid i avelssammanhang. Och med de inavelsproblem som det innebär.

Russet har under de senaste åren blivit betydligt kraftigare än vad de var tidigare. Är det att behålla rasstandarden. Den energiska gången som står i rasbeskrivningen och som de flesta russ hade tidigare stämmer inte så bra ihop med långt vilande travsteg som man ser numer.

Stå på dig ryttarn vi är många som håller med dig, men vi är rädda om poängen när vi är på utställning så därför ligger vi lågt.

Linnea
2

#136 Så de ses som russ, varför får de då tex inte visas på premiering, utställning och hingstar kan ej bli godkända? Är det att betrakta dem som renrasiga?

[Tjiwi]
4

# 141 Just för att inte uppmuntra till "buskavel" utan för att ha en russavel där man använder sig av avelsgodkända hingstar.

MagganS-B
6

# 141 Dom betraktas som icke premieringsberättigade eftersom nån hingst i stammen inte är stambokförd!

# 140 Vill du med dina slutord säga att du är rädd att få lägre poäng på premiering om du säger vad du tycker??????

Jag försvarar min ras med näbbar och klor, men jag kan hålla med om att vissa ändringar kanske borde ske när det gäller godkännande av hingstar….Vi har ju inte hur många linjer som helst i russtammen! I stället för att diskutera åt alla håll här, varför inte skicka in motioner till årsmöten och åka på avelskonferenserna som ordnas ex.-vis! Där är ett utmärkt forum för diskussioner…..🙂

VeronicaP
6

Jag har alltid sagt vad jag tycker och har aldrig varit rädd om att förlora poäng pga det .

# 140 Det var faktiskt en väldigt dum kommentar tycker jag och nästan pga till att nedervärdera våra domare idag .

[Tjiwi]
10

#140 " Är det kanske en förening för inbördes beundran"

Det är ett starkt påhopp på en grupp av människor som lägger ner otroligt mycket ideell tid och arbete för att främja russaveln. Har du någon aning om vad de överhuvudtaget gör??

Att inte våga säja det man tycker pga man är rädd om sin hästs poäng låter otroligt fegt i mina öron, dessutom är våra domare proffsigare än så. De dömer hästarna eftervad de ser, inte vad de hör!!

MagganS-B
1

Eftersom tråden verkar bli jättelång så låser jag den här och gör en avd. II!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer