För stor för mitt russ?
Jag vet att folk är trötta på längd/vikttrådar, men jag har läst väldigt många och liksom inte tt fram något bra svar. Jag har ett stort russto som jag tror är omkring 130. Hon är19 år. Jag är ingen expert på russ eftersom att jag inte har någon att jämföra med så jag vet inte om man kan säga att hon är kraftigt byggd. Min fråga är då, är jag för stor för mitt russ? Jag är snart femton år och är 166 cm. Jag är ganska spensligt byggd och väger ca 55-56 kg. Jag har bra balans tycker jag själv. Jag tränar judo så jag antar att jag har rätt :). För tillfället rider jag henne fyra till fem dagar i veckan. Hon protesterar inte utan vill helst på vintern springa fortfortfort. Men hon protesterade inte ens när hon var halt för göra år sen. Då jobbade hon på fastän hon hade kotledsinflammation… Jag vill inte att ni experter börja bråka sinsemellan, jag vill bara ha raka svar. Jag har tänkt hoppa litegrann när snön smälter fram och hoppas det går bra. Tacksam för svar.
Tycker inte du ser så värst lång ut, red själv mitt gotlandsruss (129 cm) och är 177 cm lång några dagar i veckan. Har tyvärr ingen bild

Du är inte för stor för din häst
Jag är ingen expert men på bilden ser det helt ok ut :-)
Det är helt ok att du rider på ditt russ! Ha det så kul!
Rid på du. Längden har ingen större betydelse då man kan rida i balans.
Här kan du läsa mer om det och bli styrkt . 👍

jag rider hallon emellanåt nu i brist på annan ryttare,,, jag är 169 lång och väger samma som du.
Jag är LÅNG på honom, jag märker oxå, att fast han är rätt vältränad (jag kör 2-3 ggr per vecka) att han blir lite tröttare o varmare när jag rider, fast jag bara rider korta turer.. eller så inbillar jag mig bara…! Han är stadig på foten med mig på även ute i svår terräng, han bjuder BRA framåt … men LITE seghet kan märkas på sista 10 min, på hemväg… MEN då fäller han ju nu oxå.. KAN ju oxå påverka en hel del…
Jag tycker ditt russ ser ut att vara stor o rejäl, kan inte tänka mig några problem, jag tror du märker det om det blir så, eller om hon blir äldre o tröttare…
Tack för alla snabba svar :) nu kan jag rida med gott samvete :)
Läs detta inlägg, intressant läsning en bloggare skrivit om att vikten inte alls påverkar hästen.
http://nevve.blogg.se/2013/march/vikten-ar-inte-viktigast.html#comment