Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 2197 ggr
halogen
2

Galopp med Russ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det nÄgon som har erfarenhet av galoppsporten med sitt russ?

Jag och min dotter har en liten herre som heter Strindberg😎,som vi just har tagit licens med,hon som ryttare och jag som trĂ€nare. Vi Ă€r jĂ€ttenöjda!

Strindberg verkar tycka att det Àr megaroligt och har "tÀnt till" ordentligt,Àven hemma.För att inte tala om dottern. Snacka om lycka!!

Har vĂ€l förstĂ„tt att russen kanske inte Ă€r dom snabbaste kanonerna pĂ„ galoppbanan😮,i alla fall inte vĂ„rat,men ack vad han fyller sin funktion vĂ€l!! Lugn stabil och trygg och hetsar inte upp sig för onödiga saker,men samtidigt vĂ€ldigt pigg och vaken!

Skulle vara kul om nÄn med erfarenhet av "galoppruss"kunde berÀtta lite om sina erfarenheter!

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tÀvlade en hel den med vÄr Monita för nÄgra Är sedan. DÄ kördes det rena russlöp pÄ TÀby, dÄ det var stor efterfrÄgan pÄ dessa och jag tror Àven att MÀlarruss var delaktiga till detta. Monita vann ganska mÄnga russlöp har för mig att hon startade i 8 russlöp och vann 7 utav dem under 2002 & 2003. DÄ var det 2 utav loppen som gick som Russ SM och hon vann SM bÄde 2002 & 2003.

Vi har gjort tvĂ„ starter ihop med de "vanliga" B-ponnyerna och dĂ„ slutade hon fyra i det ena loppet och femma i det andra (mĂ„lfoto mellan henne, trean & fyran, sĂ„ det var hĂ„rt). 

NĂ€r russgalopperna lades ner sĂ„ kĂ€nde vi oss inte lĂ€ngre lika motiverade till att tĂ€vla i galopp. Dessutom hade min syster (som red) dĂ„ blivit för gammal. 

(Bilden Àr tagen av Bea Jakobsson och Àr frÄn russ-cupen i Dala-JÀrna 2008, dÄ med Lovisa Backman i sadeln)

Fidelia
1

Denilson 529 startade galopp t.o.m förra Äret. Men hans mentalitet Àr att vara nöjd för att fÄ vara med. Startsnabb men slutar ta i pÄ upploppet. Fast han tycker det Àr roligt. Julia som red honom har tyvÀrr vuxit ur B-ponny.

Samma med honom, alltid lugn och stabil. Strulade aldrig i starterna.

TyvÀrr Àr inte ponnygaloppen direkt rÀttvis. Eftersom alla startar i samma lopp och pÄ samma distans fÄr de lÄngsammare ponnyerna aldrig nÄgon chans.

Lycka till med er ponny och ha kul. Det Àr viktigast.

ryttarn
1

Russet Piggybank som finns i Norge kom tvĂ„a i Skandinaviska mĂ€sterskapen 2012 enbart slagen av svenska dundergalopören Too Bright Too som jag tror vann varenda start dom stĂ€llde upp i förra Ă„ret
..

http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=1849&topMenuId=17

Jerker Klang,
medarbetare pĂ„ ponnytrav ifokus

Gemenskap, glÀdje och fart - ponnytrav sÄklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GranoStall
0

Vi startade tvĂ„ av vĂ„ra russ för nĂ„gra Ă„r sedan i galopp och Ă€ven om galopp som sport Ă€r en rolig gren sĂ„ tröttnade vi ganska fort p.g.a. av det Fidelia skriver om att det inte Ă€r rĂ€ttvist. Dels p.g.a hur man skriver proppar, brukar finnas tvĂ„ proppar per kategori dĂ€r de som vunnit under sĂ€songen har en propp och de som inte vunnit under sĂ€songen har en propp, men ocksĂ„ för att mĂ„nga ponnyer Ă€r större Ă€n den kategori de tillĂ„ts tĂ€vla i. VĂ„rat sto pĂ„ 129 cm borde ha varit en av de störtsa ponnyerna i kat B men var istĂ€llet en av de minsta och i galoppsporten spelar det ganska stor roll. NĂ€r man sen dessutom delar lopp med mĂ„nga startande efter mankhöjd och vĂ„ran hĂ€st i princip enbart tĂ€vlade mot C ponnysar sĂ„ sĂ€ger det sig sjĂ€lvt att de andra har en fördel och vi valde dĂ€rför att sluta med ponnygalopp.

MagganS-B
1

# 4 DĂ„ förstĂ„r man att AllmĂ€nna mĂ€tkommittĂ©n försvann
..

halogen
1

Tack för era inlÀgg,kÀnns som vi delar uppfattnig om att det inte verkar helt rÀttvist,men man fÄr vÀl "hang in there" sÄ lÀnge dottern tycker det Àr roligt!