Galopp med Russ?
Finns det nÄgon som har erfarenhet av galoppsporten med sitt russ?
Jag och min dotter har en liten herre som heter Strindbergđ,som vi just har tagit licens med,hon som ryttare och jag som trĂ€nare. Vi Ă€r jĂ€ttenöjda!
Strindberg verkar tycka att det Àr megaroligt och har "tÀnt till" ordentligt,Àven hemma.För att inte tala om dottern. Snacka om lycka!!
Har vĂ€l förstĂ„tt att russen kanske inte Ă€r dom snabbaste kanonerna pĂ„ galoppbananđŽ,i alla fall inte vĂ„rat,men ack vad han fyller sin funktion vĂ€l!! Lugn stabil och trygg och hetsar inte upp sig för onödiga saker,men samtidigt vĂ€ldigt pigg och vaken!
Skulle vara kul om nÄn med erfarenhet av "galoppruss"kunde berÀtta lite om sina erfarenheter!
Vi tÀvlade en hel den med vÄr Monita för nÄgra Är sedan. DÄ kördes det rena russlöp pÄ TÀby, dÄ det var stor efterfrÄgan pÄ dessa och jag tror Àven att MÀlarruss var delaktiga till detta. Monita vann ganska mÄnga russlöp har för mig att hon startade i 8 russlöp och vann 7 utav dem under 2002 & 2003. DÄ var det 2 utav loppen som gick som Russ SM och hon vann SM bÄde 2002 & 2003.
Vi har gjort tvÄ starter ihop med de "vanliga" B-ponnyerna och dÄ slutade hon fyra i det ena loppet och femma i det andra (mÄlfoto mellan henne, trean & fyran, sÄ det var hÄrt).
NÀr russgalopperna lades ner sÄ kÀnde vi oss inte lÀngre lika motiverade till att tÀvla i galopp. Dessutom hade min syster (som red) dÄ blivit för gammal.
(Bilden Àr tagen av Bea Jakobsson och Àr frÄn russ-cupen i Dala-JÀrna 2008, dÄ med Lovisa Backman i sadeln)

Denilson 529 startade galopp t.o.m förra Äret. Men hans mentalitet Àr att vara nöjd för att fÄ vara med. Startsnabb men slutar ta i pÄ upploppet. Fast han tycker det Àr roligt. Julia som red honom har tyvÀrr vuxit ur B-ponny.
Samma med honom, alltid lugn och stabil. Strulade aldrig i starterna.
TyvÀrr Àr inte ponnygaloppen direkt rÀttvis. Eftersom alla startar i samma lopp och pÄ samma distans fÄr de lÄngsammare ponnyerna aldrig nÄgon chans.
Lycka till med er ponny och ha kul. Det Àr viktigast.

Russet Piggybank som finns i Norge kom tvĂ„a i Skandinaviska mĂ€sterskapen 2012 enbart slagen av svenska dundergalopören Too Bright Too som jag tror vann varenda start dom stĂ€llde upp i förra Ă„retâŠ..
http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=1849&topMenuId=17
Jerker Klang,
medarbetare pÄ ponnytrav ifokus
Gemenskap, glÀdje och fart - ponnytrav sÄklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vi startade tvÄ av vÄra russ för nÄgra Är sedan i galopp och Àven om galopp som sport Àr en rolig gren sÄ tröttnade vi ganska fort p.g.a. av det Fidelia skriver om att det inte Àr rÀttvist. Dels p.g.a hur man skriver proppar, brukar finnas tvÄ proppar per kategori dÀr de som vunnit under sÀsongen har en propp och de som inte vunnit under sÀsongen har en propp, men ocksÄ för att mÄnga ponnyer Àr större Àn den kategori de tillÄts tÀvla i. VÄrat sto pÄ 129 cm borde ha varit en av de störtsa ponnyerna i kat B men var istÀllet en av de minsta och i galoppsporten spelar det ganska stor roll. NÀr man sen dessutom delar lopp med mÄnga startande efter mankhöjd och vÄran hÀst i princip enbart tÀvlade mot C ponnysar sÄ sÀger det sig sjÀlvt att de andra har en fördel och vi valde dÀrför att sluta med ponnygalopp.
# 4 DĂ„ förstĂ„r man att AllmĂ€nna mĂ€tkommittĂ©n försvannâŠ..
Tack för era inlÀgg,kÀnns som vi delar uppfattnig om att det inte verkar helt rÀttvist,men man fÄr vÀl "hang in there" sÄ lÀnge dottern tycker det Àr roligt!