Hur väljer du hingst till ditt sto och varför?
Jag skapar en ny tråd som handlar om hingstvalet och tanken av stoval. Välkomna att diskutera, allas åsikter är av värde!
Så här tänker jag och har skrivit detta på min hemsida:
Mitt mål är att använda ston med en vacker exteriör med goda rörelser och sen får de gärna ha goda meriter, inte bara utställningsmässigt utan också i tävlingssammanhang. Men det är min vision, jag har även betäckt ston utan meriter och ston med lägre poäng.
Man kan inte få allt utan man får titta på helheten. Många, många faktorer spelar in och ibland får man gå på känslan av att man väljer rätt! Sedan söker jag en hingst som kan matcha henne för att få fram en trevlig individ som har ett lätt och samarbetsvilligt temperament med framåtanda.
Jag avlar inte heller på någon speciell färg, men kan tänka mig att prova på hingstar ur de mest hotade hingstlinjerna för att de ska finnas kvar även i framtiden.
Susscrofa 4373 som jag har nu visar på att hon är ett mycket bra avelssto då hennes avkommor har ett mycket bra temperament, klass I exteriört och fina rekordtider med olika fäder, trots att hon inte är högt bedömd själv. Hennes döttrar Susamarula och Cronelds Franka är mina eventuella framtida avelsston.
Hur viktigt är stoet för dig?

Det beror till stor del på vilket sto det gäller. Men det finns två saker som är viktigare än alla andra. Först och främst är det temperamentet. Det skall matcha stoet på ett bra sätt. Efterssom mina ston kan vara lite "dnurriga" och en av dom är ganska ängslig av sig så är ett lugnt temperament väldigt viktigt.
Nummer två på min lista är gångarterna och då framförallt travet. Vissa säger att gångarterna kan man alltid förbättra, och vist är det så. Men finns inte mekaniken så finns det inte heller mycket att förbättra. Sedan har jag noterat att den mekanik och det travsteg som jag vill ha ofta inte premieras speciellt väl. Så utställningssifra på gångarterna ger bara en liten hint, helst vill jag se hingsten i aktion innan jag bestämmer mig, vilket givetvis inte alltid är möjligt. När jag gick extriördommarutbildningen för russ fick jag kommentaren att jag var "osäker" på gångarterna. Jag vill påstå att jag vet exakt vad jag vill ha men att det ofta inte är det som tradionellt premeras av dommarna. Det är stor skillnad på trav om hästen skall gå dresyr eller om den skall gå trav. Tyvärr tenderar utställningsdommare att premera det förstnämnda.
I övrigt blir det väldigt individuellt på vad jag ser på. Troll Twix, där vill jag ha en god extriör då hon i princip ser ut som ett litet varmblod, Jaritza vill jag ha en hingst med tävlingsskalle utan att för den skull tulla på ett lugnt temperament, Till Jubla II vill jag ha förvärvning av extremt lugn då hennes avkommor tenderar till att vara rädda för sin egen skugga(här var Monljus helt suverän). Hittils har jag hittat mina önskemål paketerad i samma hingst(Tejas Monljus, Duktig och Arn de Ghotia), men sådan tur kanske man inte alltid har.
Sedan har jag helst velat ha hingsten på Station. Dels för att ekonomin blir hysterisk av att köra ston kors och tvärs i Sverige, bättre att köra hit hingsten, dels för att Jubla II är ett litet hv att lasta.
I år kommer saken dock i ett lite annat läge. Eftersom jag troligen skall flytta norrut kommer jag nog skicka Jaritza och Jubla till olika hingstar helst någonstans på vägen till Bollnäs :)
Några hingstar jag funderar på i år och som uppfyller flera av mina "krav" är:
Skärmnäs Pigall, Marlon S, Dalsgårds Kanon, Castello, Edgar(vet dock inte vart han står i år), Maxxum (om han kommer att ta emot ston i år)
Inget är ännu bestämt, men tänkte att jag ville exemplifiera vad jag menar……
Det var lite tankar om hur jag väljer hingst.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag väljer hingst enbart för att bevara gotlandsrusset, inte förbättra, utveckla eller förändra utan bara bevara det som det är.
Detta innebär att jag inte tittar på meriter, varken prestation eller exteriört utan enbart på stammen. Inga avelsmatadorer sedan ca 70-tal och heller ingen inavel sedan dess. Elithingstarna använder alla ni andra så de använder inte jag och detsamma gäller snabbtravarna. Jag vill ha så många gener kvar som möjligt i mina russ, och de får finnas var som helst i stammen, inte bara i hingstlinjerna eller stolinjerna. Det som gör mig ledsen är att så många gener försvinner fortfarande trots att resurserna finns för ett bevarande. Min stora kärlek från barndomen Platin finns nu inte mera kvar i något russ med möjlighet att föra hans gener vidare och detsamma gäller många andra hingstar (Dexit tex).
Jag skulle bli jätteglad om någon annan än jag tänker likadant när det gäller russaveln, alltså att bevara så många gener som möjligt för framtiden!
#2 Bra inlägg och tankar!
Jag kommer ju ha Castello på stn i år och har betäckt med honom tidigare och är mkt intresserad av gamla och stammar värda att bevara. Redan när han gick igenom så bestämde jag mig att "honom ska jag ha". Nu har jag bara ett sto att betäcka i år, men ser fram emot det!

Jeg bruger min egen Iruss (Acke - Jupard) på mine ston i år.
Hans hingstblod fins ikke i Danmark, så det er en god mulighed får at avle på ham.
Hoppas at der kommer et par russ fra Sverige (CEM koster ca 1000,- dkk - jeg betaler ½ ved svenske russ ston)
Samtidig ønsker jeg store russ, som kan tävla og rides af små voksne
Jag tycker det finns många hingstar att välja bland så för att minska antalet har jag valt bort alla fuxar. Mitt sto är brun, med bruna föräldrar men båda föräldrarna har en fuxig förälder så det är ganska sannolikt att hon har ett fuxanlag. Dessutom har hon flera släktingar med ganska risigt resultat från premiering så jag vill gärna bättra på avkommans chanser genom att välja en hingst med gott påbrå, främst ett starkt möderne. Modern får gärna ha SuperElit eller Elit, för att tänja på begränsningarna kan det gälla mormor istället. Tanken är att variera hingst varje år, helst ska det vara andra hingstlinjer än far och morfar till stoet. Även de hingstar som är uttagna till spermasamling är med på önskelistan. Jag väger även in inavelskoefficienten innan jag väljer. Det får gärna vara en hingst som inte är så mycket använd.
Det finns oerhört många hingstar där vi bor, men mitt ena sto har väldigt vanligt blod (Tomtebos Enoc-Kurir G-Jutard), vilket begränsar lite, men minimalt.
Min önskehingst till henne (som har väldigt god rastyp, framparti och ben, men sämre skritt/trav) är en hingst med mycket goda rörelser till bra exteriör. Helst 9 på trav och på skritt x flera.
Han måste vara >125 cm pga att jag är liten vuxen som gärna själv använder ponnyerna som ridhästar+körhästar. Mina ston är 127 samt >130 cm
Jag struntar i färg och tecken, men vill gärna ha en hingst med blod som är ovanligt i västsverige. Tanken är ju att sprida det ovanliga blodet.
Utöver det väljer jag helst en hingst som visat upp lite prestation i körning, ridning, trav pga att det säger någonting om hur han är att hantera. Man åker inte iväg gång på gång och tävlar med en superjobbig häst, tror jag.
Avståndet är inte helt avgörande, men till norrland och gotland åker jag nog inte gärna…lite väl långt.
Mitt andra sto >130 cm är en typisk sportponny som förvisso inte fått fantastiska utställningspoäng på russutställningar till följd av sin storlek, men som är den trevligaste och mest lyhörda häst jag haft att göra med under alla mina 30 år med hästar - dessutom extremt bildskön (men inte rastypisk kanske…?) Hur jag skall hitta en man som matchar henne för föl är för mig en gåta. Det måste vara en oerhört känslig och framåt hingst, eftersom jag vill behålla hennes egenskaper som typisk sportponny och vuxenhäst.

Jag har en egen hingst OkiDoki som passar till Soja och till Gnistra har jag varit bortskämd med att pappa Börje har haft god tillgång på bra hingstar.
Men snart får jag också se mig lite mera om. Men de ska vara olika i stam och storleken har betydelse, färg och temprament osv har betydelse, ett stort pluss exteriören och värnar om de hingstar som ej har så många avkommor.
Är väl kärringen som går mot strömmen i mitt val av hingst. Vill gärna ha en mindre hingst. Då ett av mina ston (Ise) är en rejäl flicka, 126 cm och grov i modellen faller det sej naturligt att välja en smäckrare, mindre modell av hingst. Andra stoet Beata är ju liten, 122 cm och nätt i kroppen ( bra russ modell enligt mig) så vill jag även ha en symetrisk passande hingst åt henne. Ser även på inavelskoefficienten då Beata har ganska höga procent. Viktigt att kombon sto- hingst sänker procent satsen på fölet. Har valt en hingst som passar tre av mina fyra ston bra.
Då vi inte har så många norrlands hingstar (långa avstånd) har jag valt att köpa en som har dom egenskaperna jag söker. 121 cm hög och intressant stam! Drott 648
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
Jag har avlat för att få fram bra bruksruss, som kan användas till körning, hoppning o trav.. samt även se bra ut exteriört…
När jag valt hingst har jag försökt komplettera stoets brister… och jag vill gärna ha en lite udda stam…
Den bästa kombinationen jag gjort var med mitt gamla sto Ripadals Fjonkan med Drömprinsen 460.. Det blev 2 fina avkommor med ett superlynne =) tyvärr blev han sen steril…..
Jag hade gärna velat ha en avkomma e Hercules 375… men tyvärr är det lite för sent…