Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 18373 ggr
[Croneld]
5

Veckans hingst ~ Raider 448

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Favorit i repris! Raider, den svarte glänsaren från Värmland, en av de främsta russtravarna i sin generation, är sedan några år tillbaka pensionerad från tävlandet. Raider är en klok hingst som kombinerade sin gålust och sitt löphuvud med ett vänligt och samarbetsvilligt lynne. Han var helt okomplicerad att resa och tävla med, och tog ofta en tupplur i boxen mellan värmning och lopp.

**Foto & Copyright: Pernilla Jobs

Foto & Copyright: Pernilla Jobs

**

Fakta:

svart hingst född 1988, mkh 128 cm, premierad B

e Garribaldi 311 - Ripadals Rebusita 2537 e Rebus 224

uppf. Nils-Göte Lawesson, Simrishamn

Meriter:

Raider deltog i Svenskt Mästerskap tio gånger med följande enastående facit: två segrar (1996 och 2001), tre andraplatser (1997, 1999 och 2000), en tredjeplats (1998), två fjärdeplatser (1994 och 2002), en femteplats (1995) och en oplacerad (2003 - kraftigt störd i starten).

Tolv säsongers elittävlande gav många storloppssegrar landet runt, som Lilla Elitloppet (två gånger), Femårsbaggen, Lilla Sprintermästaren, Mellansvenska Mästerskapet, Östersunds Lilla Pris, Kalmarsundspokalen, Axevallas Ponnychampionat, med flera titlar. Vald av SPTF till Årets Häst 1996, Bästa Äldre Hingst 1995, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2001. Bruntes Vandringspris 1995, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2001. Raider är fortfarande den ende ponnytravare som sprungit in över 200.000 kr.

Raiders karriär omfattade totalt 172 starter: 61 - 33 - 17, rekord 1.45,2  42,5a, prissumma 200.800 kronor

Foto & Copyright: pernilla Jobs

Tom Jönehag/Foto Finish

Raider är far till 22 avkommor som startat i trav, och hans kapacitet och segeraptit går i arv. Super Busen 1.48,7 har tagit 24 segrar och avelsgodkände Skärmnäs Pigall 504 1.49,4a har tagit 35 segrar. Rekord under två minuter har även helsyskonen Karl-Otto 1.57,5 och Dannella 1.59,1. Avkommornas prissumma totalt 191.630 kronor, 658 starter: 125 - 73 - 75 (alla siffror t o m 2007).

Övrigt:

Raider är en dominant prestationsförärvare som präglar sina avkommor även typmässigt; de blir ofta långbenta och eleganta av rejäl storlek. Raider lämnar svarta och bruna föl, men aldrig fuxar.

Sommaren 2009 finns han på Gotland på stuteri LEAF, se hemsida här!

Ägare :

Nicklas & Daniel Sundqwist

Körsvik 318

660 40  SEGMON

telefon 0555-320 16, 070-256 56 66

e-post: yvonne.sundqwist@telia.com

Relaterade länkar

Av: Croneld

[

](link1.html)[Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Croneld'))* [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Croneld', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-06-29
amandahandersson
0

Han är så fin!

Här har vi sonen Razmus Raid (-06, u. Nisans Nadia, ue. Niklas II), som är allas älskling! Otroligt snäll och lätthanterlig, alltid pigg och glad, älskar att vara med där det händer och vill alltid mysa :)
Han verkar ha ärvt sin faders goda löphuvud, springer på som bara den, vill inte stanna när man travar och vet inte vad "ta det lugnt" betyder riktigt. Han har väldigt långa ben, och ett mycket fint travsteg.

På den här bilden ser han lite knubbig ut, vilket han nte är utan är väldigt lätt i modellen.

Jag vill definitivt ha fler Raider-avkommor, när de är så här trevliga :)
Hoppas han får flera fina ston i år! :)

amandahandersson
0

En bild till…

ryttarn
0

Vi har Troll Twix som är eRaider uGina Scott ueErnst Mascot

TT har varit en lite slowstarter och kom inte ut på banorna förrän som femåring. Hon är en väldigt trevlig individ som är lugn och sansad när man hanterar henne men har hur mycket vinnarskalle som helst. Hon kommer aldrig få guld på utställning men det kompenserar hon glatt med enorm kapacitet på travet. Efter en och en halv säsong ser raden ut   25 3 - 2 - 4 -1 - 1 2.09,7 och 3.725:- på kontot. På träning har hon visat att det kan gå väldigt mycket fortare än så när allt stämmer….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3207f362-bc75-43db-b4b4-0b219f832314&Filename=tt solvalla.bmp)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

SigneK
0

#1-2 Han ser då inte alls knubbig ut .

Snygg hingst Raider!

marda
0

han är så fin!

Min förra häst som jag hade var efter han, kanon psyke och ett helt otroligt löphuvud. tyvärr hade hon inte den exteriören som man kunde önska men hon gick iaf under 2. "saknar dig min stjärna"

thilda-
0

Jag har också en Raider avkomma =)
Hon har ett jädrans löphuvud och vet verkligen vad hon vill och ger sig inte förän hon får som hon vill =)
Och hon är jätte barn kär av sig och vet när man ska ta det lugnt.. dvs.. en nybörjare som går med henne så är hon lugnet själv =)

Belindaa
0

#6 gud vad fin hon såg ut på den där bilden! vilket steg :)

Colt
0

Han är ju bara sååååå fin!

thilda-
0

#7 hihi tack =)

thilda-
0

En huvud bild på Luddan :)

amandahandersson
1

Här är en liten filmsnutt på Musse in action under ett träningspass. Det är dålig kvalité och inte så bra filmat (lillsyrran filmade när hon körde Juppe). Men ja, det är i alla fall han :)

http://www.youtube.com/watch?v=Bl-VcTYDhWI 

HallonLilly
0

*suck…* Jagdå, snygg är han då alltid… <3

elina-evert
0

#1 och #2,,, Naaaw söt Musse<3333333 :-*

[Russ-park]
0

Raider 448 - en vidunderlig hingst ! bj

palomia
0

Raider står i år på Gotland under betäckningsperioden hos oss, Stuteri LEAF. För er som är nyfikna/intresserade är det bara att komma ut och hälsa på. Kaffekannan brukar sällan vara tom…

Mer info på hemsidan, www.123minsida.se/russtrav

Välkomna önskar både Raider och Stuteri LEAF!

amandahandersson
1

Raider-sonen Razmus Raid gjorde idag ett kvalförsök. Det hela slutade dock med diskning - han tvärvände i en kurva, började stegra (höll på att stegra över) och ja, det slog slint helt enkelt… Vet inte vad som flög i hästen, så har han aldrig gjort förr! Men han var extremt nervig och väldigt laddad för dagen, otroligt het i värmningen och sen var det mycket häst och människor - helt nytt för lillgubben!

Men - fram tills det gick fel gick det skitbra! Musse öppnade första 500 meter på 2.08 (!!!!), och då utan att ta i särskilt mycket. Har fått höra mycket positivt om min jättefina ponny, och många tror att Musse kommer bli en riktig kanontravare - och det tror även jag!

Helt klart Raider-genen som visar sig tydligt ;)

MagganS-B
0

# 11 Låter som väldigt hård väg….

# 16 Tråkigt!

amandahandersson
1

#17, jo, lite tråkigt är det att han inte travade hela vägen - hade gärna velat se vart tiden stannade! Men men, jag är ändå nöjd över att min ponny kan springa så pass fort ändå på en travbana vid 3 års ålder :) Och som man säger - bättre lycka nästa gång!

johannaolofsson
1

#18 Amandha kör inte så fort med honom, det kan vara därför han blir så nervig. Han vill säkert mer än vad han mentalt klarar av änn. Låt honom komma ner i tider av sig själv, ett tips baraObestämd

amandahandersson
1

#19, problemet är, att han verkligen går fort av sig själv. Mitt mål idag med kvalet var att ligga med de andra hästarna så hästen skulle hålla sig LUGN, och den häst som kom efter Musse gick 2.34 - ett bra tempo! MEN han bara springer helt enkelt, jag driver honom absolut ingenting, sitter med spöet bakom och pratar lite lugnande med honom. Han har fått utvecklats i sitt tempo, jag sitter i stort sett bara och åker, men griper in när han tjorvar. Håller man honom blir han bara sur och ligger på ännu hårdare, och jag tror ärligt talat att ponnyn INTE skulle tycka det var kul om jag satt och blåhöll honom och "prtoooade" på honom under loppen.

Många har berömt Musse för den otroliga travhästen som han är, med otroligt fina rörelser. Och alla ska veta, att när man inte kör honom, så är han verkligen världens snällaste och lugnaste häst. Det är när han har en kusk i en vagn bakom sig som han blir pigg. Men jag tror han kommer lugna ner sig med tiden och vi tränar på det hemma :) När han lugnar ner sig lite - vilket jag som sagt tror kommer komma med tiden och rutinen, så kommer han bli en kanontravare! :)

johannaolofsson
0

Ok. Ja han låter som en kanon verkligen, synd bara att han redan verkar vara så stressad. Jag håller tummarna för er i nästa kval!

Lycka till!

amandahandersson
0

Det "klassiska" Raider-avkommesteget!

MagganS-B
0

# 20 INGEN HAVRE!!!!! Många russ tål inte att få havre, hel eller krossad, dom blir väldigt heta då. Ge honom foder med mindre energi så blir han lugnare, men springer ju naturligtvis lika fort ändå!

thilda-
0

Ge han åsebro cool. Det funkar jätte bra på luddan med och hon är ju med en Raider avkomma :)

amandahandersson
0

#23, min ponny går INTE på någon havre, han är KRAFFT Ponny, som heter någonting annat nu för tiden… Han äter inte särskilt mycket Kraftfoder heller, utan lever mest på sina 6-7 kg hö om dagen :)

[cancan]
0

#25 krafftfoder är havrebaserat.. Bara att det är pelleterat så då synd havren inte..

crazycattiz
0

Krafft Groov 60 (tidigare Krafft ponny) innehåller havre och kli av havre.
Det kan vara så att han reagerar på det och att det är därför han blir övertänd. Det kan vara en ide att testa ett havrefritt foder och se om han lugnar ner sig lite iaf. Åsebro Cool är ett exempel bland många på ett sådant foder. I Kraffts sortiment har du bla Musli Blå.

amandahandersson
1

#26 och #27, jo jag vet att KRAFFT Ponny innehåller havre, men det är ju inte i någon större mängd. Jag har helt klart funderat på att byta, men när jag tog bort kraftfodret helt ett tag (och höjde hömängden) för att testa lite, så gav det ingen vidare skillnad.

Men att Musse blir hetare på banan tror jag inte att man förändrar genom foder. Hemma är han pigg, men inte het, så det är ju en viss skillnad. Att han blir het på banan tror jag helt klart har att göra med att han hetsar upp sig (fler hästar, mycket folk, nya saker) och att han fortfarande bara är en orutinerad unghäst. Hemma var han het över en viss sträcka förrut, men det har vi tränat bort, och förmodligen kommer han lugna sig på banan också med tiden, och det ändrar man inte genom foder, utan med träning, träning och åter träning - så han får rutin!

Funderar också på att döva honom, för han är ganska ljudkänslig (vilket han är hemma också). Men på en travbana är det ju mycket mer ljud och mycket mer kuskar, vilket bara det kan ju vara ett upphetsade moment för ponnyn. Och Musse är ju inte direkt unik om att vara ljudkänslig, var och varannan ponny går ju dövade nu förtiden.

Men som sagt, det är bara träna på! Rutinen kommer inte efter 6 banbesök, utan det tar ett tag innan man kan se sin häst som en rutinerad tävlingshäst. Att börja tjorva med foder (som han mår väldigt bra av att äta) tror jag inte på, utan som sagt - träning, träning och åter träning!

crazycattiz
0

Visst handlar det mesta om träning, inte mycket som går att lösa enbart med ett foderbyte. Men det kan vara en god hjälp på vägen ibland :)

amandahandersson
1

#29, helt klart, foder kan hjälpa - det har hjälpt förrut. Men när hästen bara varit på banan så lite som han har, så tror jag inte på det riktigt än. Vi fortsätter jobba på, och om han inte lugnar sig till hösten kan det bli aktuellt med foderbyte.

Jag tvivlar på att de som har lite "söligare" 3-åringar som inte fattat grejen med travet och som inte travar sådär jättefort på travbanan matar på med hur mycket energi som helst för att ponnyn ska piggna till. Precis som för dem, behöver Musse också sin tid :)

MartinaFrick
0

Raider är ju bara för läcker!!

MagganS-B
1

# 30 Det är synd om honom att han hetsar upp sig, jag föreslår att du provar att köra honom med bomull i öronen hemma och på banan (så han blir van….), då kommer det att gå bättre, jag lovar!

amandahandersson
1

#32, tack för tipset! Tanken är att han ska gå dövad med bomull i fortsättningen :) Dock blir det inte imorgon (när han kvalar), för han har aldrig gått med det förrut och jag tror det kan ha motsatt effekt om man bara stoppar på det när han ska ut i kval.
Men som du skriver, vi ska träna på lite med det hemma och sen får han gå dövad :)

Polenta
0

#33 Har du aldrig haft bomull i öronen på honom när du kör?

johannaolofsson
1

#33 Jag hade satt på honom det på direkten, kanske till och med mössa. Jag har då aldrig varit med om att det gett motsatt effekt.

En 3-åring som uppträder hetsigt och springer helt okontrollerat (på tok för fort, öppnar på 2.08 i kval) är inte att föredra, tänk sen i lopp bland massor av jämna hästar, då behöver du ha honom lugn och trygg.

Lycka till i kavelet i morgon, och kör inte för fortFlört

Polenta
0

#35 Jag håller med dig till 100%. Hade nog inte tagit ut honom fören jag visste att han sköter sig på banan - både med och utan andra hästar. Ha bomull i öronen på en travhäst/ponny tar jag för givet, om dom inte är fruktansvärt lata vill säga, men det är vad Jag skulle göra :)

juliapettersson
0

Sätt på mössa med gummiöron också, endast bomull dövar inte så mycket. Om hästen är så het så är det bättre att den hör mimimalt och man kanske får driva lite istället!

amandahandersson
1

Jag tycker då det är bättre att han i egen takt får utforska och se vad som händer på banan och runt omkring honom, särskilt nu i början. Så het som han var i lördags har han aldrig varit på banan förrut, jag tror att det var hästarna och människorna (rörelsen) runt omkring honom som hetsade upp honom. Han har alltid skött sig på banan förrut, brutit lite på sin höjd, men det gjorde min shettis också i början.

Men det blir dövning när han ska starta, helt klart. Men han behöver också sin tid innan han lugnar sig, på samma sätt som vissa behöver sin tid innan de fattar grejen med travet. Men till starten ska han som sagt dövas, och vi ska träna på ytterligare lite på banan :)

2.08 tycker jag är en sjukt bra tid för en 3-åring, och Musse rör sig naturligt fort. Jag har inte tränat honom överdrivet mycket (lunkar på 2-3 gånger veckan, har kört något lättare intervallpass några enstaka gånger), och han går bara med check och springrem. Han är en naturligt duktig travhäst, så är det med den saken.

På sidan om banan är han otroligt mysig, lugn och charmig. Han står blickstilla på stallgången, går snällt och lugnt när man leder honom (även på travet) och han älskar när man myser och pysslar med honom.

Imorgon gäller det! Musse får gå runt i sitt tempo, jag sitter bakom och ser till att han håller sig på banan!

GranoStall
0

#36 Vi har aldrig bomull i öronen på våra travhästar, det har inte behövts hittills. Förstår inte varför hästar som inte behöver ha bomull ska ha det. Är hästarna lite oroliga och stressar upp sig av ljuden på banan är det ju bra att döva dem men att göra det på alla hästar förstår jag faktiskt inte meningen med.

[Croneld]
1

Hej! Skulle ni vilja vara så vänliga att start forstätta diskussionen om träning och bomull i öronen i en annan tråd. Detta är Raiders presetationstråd och nu har den dragit iväg lite. Här ska man hitta information om Raider.

Med vänliga hälsningar

LouiseS
0

# 40 Tack, tänkte just detsamma!

Är det någon som vet hur många ston Raider får i år? Är ju väldigt svag för svarta hästarGlad

palomia
0

#41 Han har betäckt 7 ston för dagen 2 till är på gång och sen kanske det kommer ett par till. Skrattande

Som det verkar så kommer han stå kvar på gotland till åtminstone augusti så det kanske kommer någon "eftersläntrare" också.

skott
0

Jag vill oxå ha Raider ungar ;)

palomia
0

#43 Du får väl köpa våra nästa år…Flört

Polenta
0

#43 Jag vill också ha en Raider unge! :D Redigt sugen på att skicka iväg min märr till honom .. :P

skott
0

#44 Jag får väl köpa en 4-5st av dig då :)

palomia
0

#46 Helt OK…

palomia
0

Raider har en märr konstaterad dräktig med UL!Skrattande Bara hon kollad än så länge…(Lill-Evelina e.Allgunnens Opal G u.Emma ue.Komet).

amandahandersson
1

Raiders son Razmus Raid (3 år) travade 2.12,9 (småtung + upptramad bana + måttligt hållandes kusk) i kvalet igår! Så Raider lämnar finfina kriterieämnen!

palomia
1

Raider har haft 10 ston och ev. ett par till på väg till veckan.

Lill-Evelina e.Allgunnens Opal G ue.Komet 

Thyra e.Tyson ue.Hero 

Mareld e.Polar ue.Dart

Annju e.Junisorken ue.Hubertus, konstaterat dräktiga genom UL.

Gigi Roll e.Julle ue.Lymmel, ville inte bli kollad men är på ca.70 dygn utan att ha brunstat om…

Molleja e.Jucent ue.Dart, 30 dygn och skall kollas i veckan.

Hilde e.Parat ue.Zoyer, precis betäckt.

Margit e.Jucent ue.Dart, 15 dygn.

Rip. Filippa e.Rip. Jecell ue.Rebell, 20 dygn skall kollas i veckan.

Snurra e.Helios ue.Juventus, betäcks nu.

Raider och Stuteri Leaf gratulerar 3-åringen Razmus Raid till svenska rekordet 2.02,4 (3:e starten)!

Reko
0

Tillbaka på Gotland i år igen, enligt hingstlistan på www.gotlandsruss.se

Reko
0

Reko
0

palomia
0

Ja han är tillbaka till allas förtjusning…Skrattande

Förra årets resultat:

Lill-Evelina e.Allgunnens Opal G ue.Komet SVART HINGST

Thyra e.Tyson ue.Hero BRUNT STO

Mareld e.Polar ue.Dart  BRUNT STO

Annju e.Junisorken ue.Hubertus  KASTAT

Gigi Roll e.Julle ue.Lymmel  SVART STO

Molleja e.Jucent ue.Dart  BRUN HINGST

Hilde e.Parat ue.Zoyer  BRUNT STO

Margit e.Jucent ue.Dart   BRUNT STO

Rip. Filippa e.Rip. Jecell ue.Rebell   SVART STO

Snurra e.Helios ue.Juventus SVART HINGST

Emmelie93
0

Vart kommer han att stå i år? :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
1

Ingen som vet?

~Stuteri Stenbydal~

palomia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han kommer säkert stå i Värmland. Kolla med ägarna…

Emmelie93
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#57 ok! vem är det? telefonnummer?Oskyldig

~Stuteri Stenbydal~

ryttarn
0

#58 Står ju i slutet på artikeln #0

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
5

I år kommer han åter stå hos oss på Gotland för att ev. avsluta säsongen hemma i Värmland. Raider anländer på måndag =) Hoppas, hoppas han ännu är i gott slag och kan få några fina föl till, åldern till trots. Vi håller tummarna och kollar upp honom längre fram.

amandahandersson
2

En till Raider-bebis, eller Mussesyster som jag vill säga, är på väg till Boden!

Passa på att betäcka med honom nu medan han finns kvar i avel!

MagganS-B
0

Grattis Annika!

palomia
3

Nu har han landat och aklimatiserat sig "gamgubben", i utmärkt skick och pigg och glad. Han har dessutom fått sällskap av Hilde i hagen och dom trivs alldeles ypperligt ihop.

palomia
6

En till mysbild =)

thilda-
0

gudars vad lik luddan är sin far i huvudet :)

amandahandersson
7

Den stolte Raider-sonen Razmus Raid travade igår 1.48,5 vid överlägsen seger och joggandes i mål.

palomia
3

Raider har redan sitt 1:a sto konstaterat dräktigt (Hilde e.Parat) fölar förmodligen någon gång i januari =-0

amandahandersson
4

1.45,7 (volt) råder nya rekordet för 6-åriga Razmus Raid som idag vann Jämtlands Lilla Pris och därmed blev Raiders snabbaste avkomma! På 33 starter har han nu vunnit 21 och jagar den 22:a segern redan nästa helg på gamla hemmabanan Boden.

Som det verkar går han i sin duktiga faders fotspår och jag hoppas han gör sin pappa stolt! :)

palomia
14

Idag höjdes Raider till avelsvärde klass A med 39p och förmodligen dagens finaste lovord (åtminstone i våra öron).

Att bli jämförd med ett fint franskt vin som bara blir bättre och bättre med åren och en slutkläm att "det här är en RIKTIG häst", värmde gott inombords för oss alla som lärt känna hästen under hans aktiva år.

Att han dessutom är 24 år och i så fint skick ger oss hopp om att han håller ut i många år till.

palomia
9

Raider har iår betäckt 6 ston och alla visade sig vara dräktiga =)

amandahandersson
2

Vackra Raider! Måste vara få hingstar som "håller" så länge i aveln! Hoppas han kan hänga på ett tag till också.

Kan inte säga nog många gånger hur otrolig häst den avkomman jag haft efter honom är… Värre löparskalle kan man inte hitta och på sidan om är han dessutom världens mysigaste. Har fått liknande beskrivning på Raider så hans temperament verkar ju ärvas.

Emmelie93
0

vart kommer han att stå iår? :)

~Stuteri Stenbydal~

palomia
2

Han är kvar hos oss på Gotland 

Han har redan blivit pappa i år också 😃

MagganS-B
0

….och fler kommer! 😉

thilda-
1

#73 haha har fölet ett hundtäcke på sig? :D

palomia
8

Japp, strl. schäfer, passar som en smäck 😃

Blokaruss
0

Åh vad fint med täcket på den lilla! Perfekt! Är det pappa som är på väg från höger?

MagganS-B
0

# 77 Ser ut så…..han måste ju hälsa på barnet!😉

thilda-
0

Fräsigt! =)