Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2080 ggr
Lena90
2013-03-07 14:35
1

Att hålla hingst?

Postade detta på fb och tänkte ta det här med, för tycker det är så intressant :)

Jag har alltid funderat, och frågan kanske låter lite märklig, men vad innebär det att vara hingsthållare? Behöver dom särskild skötsel eller liknande? Är det dyrare att ha hingst istället för sto? Omständigare? Och för aveln, vad är det för kostnader där, papper och dyligt?
Jag har bara haft ston och de hingstar vi har fått när min familj avlat på nordsvensk så har vi sålt dem när de varit runt 1-1,5 år. Och avelsintresserad som jag är så har jag funderat på hur det igentligen är att vara hingsthållare. Berätta gärna :)

Carpe diem!

PernillaJ
2013-03-07 16:26
4

Det finns info på SvRAFs hemsida, "Att ha hingst", länk.

I övrigt finns det flera gamla trådar på den här sajten i ämnet, t ex

Att ha avelshingst, länk

Mottagande av ston?, länk

Språngavgiften, länk

Försäkring i samband med betäckning, länk

Reko
2013-03-08 13:03
2

Lite omständigare skulle jag säga att det är. Det är en del arbete med hingsthållningen. Stona ska tas emot, ses om och skickas hem. Hingstarna ska visas på generalmönstring vart femte år. Samtidigt är det nödvändigt att någon gör det förstås!

MagganS-B
2013-03-11 13:01
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja säga att det är mycket jobb med passning och kollning av brunster på stona, precis som Reko skriver, dessutom har vi alltid ultraljudat för att kolla att dom verkligen är dräktiga…..så nog är det jobb! Man måste också ha tillgång till stora hagar om hingsten skall gå i flock, annar s måste man ha boxar till ston och föl, alt. småhagar. Om man betäcker för hand skall det också passas, hingsten kan inte betäcka hur många som helst på en dag mm. mm. + sen en del pappersjobb!

Fotot är taget av mig. Munter 326 nån gång i början av 90-talet!

Lena90
2013-03-11 14:19
0

Det här med ultraljudet, är ju jätte bra att man kan göra det hos hingsten, dom som har :) Hur gör man praktiskt där, betalar stoägaren i förväg eller efter veterinären har varit där? Många bekanta jag känner som har haft sto hos hingst har oftast ultarljudat där men jag har aldrig fått veta mer runt det hela hur man gör rent praktiskt :P

Carpe diem!

Tusen
2013-03-11 14:57
0

Hos  oss skickar vår veterinär en räkning till stoägaren efter utfört ultraljud.

MagganS-B
2013-03-11 21:54
0

# 4 Vi har så snälla veterinärer här på Gotland så dom tar sin ultraljudsapparat och kommer hem till en. Man måste bara ha nåt bra ställe att ställa upp stoet på så brukar det funka. Vet. brukar skicka räkning till mig och så tar jag med det på räkningen till stoägaren. "Brukar" skriver jag, men jag tänker faktiskt inte ha fler hingstar…..skall lägga av…..😴

Reko
2013-03-12 09:17
0

För att skrämmas lite så har jag varit med om två dödsfall under tiden hos hingsthållaren. Då kan säkert hingsthållaren hålla sig för skratt när de måste meddela stoägaren det. I ett fall hängde sig stoet i spiltan och i det andra fallet fördärvades stoet invärtes vid betäckning. En gång var jag med en kompis och hämtade hem ett sto, totalt avmagrat. Hingsthållaren var inte hemma, hade inte meddelat att stoet var sjukt och något föl blev det inte heller. Dessutom hade han mage att sprida rykten att hon hade haft sjukan med sig trots att hon inte varit hemifrån innan. Dit åker inte jag med något sto och det gör inte min kompis heller!

Lena90
2013-03-12 10:28
2

#7 Jag skräms inte så, men tyckte det va bra att du tar upp sånt och att man känner till att det finns risker (finns det ju överallt). Det kan vara känsligt att lämna iväg sitt sto, ibland kan det vara ganska långt bort och att man litar på hingsthållaren som ska ta hand om stoet. Och då finns det klart situationer som det blir fel, och det är ju jätte tråkigt.
Jag kan känna själv lite smått rädsla vid tanken att ha ansvar för många eller enstaka ston som kommer för betäckning. Tror att det är viktigt att man ransakar sig själv och planerar hur man ska göra, vad som kan hända och hur man gör då, lägger upp en plan för hur skötslen ska vara för hingsten och besökande ston och sånt. En god kontakt med stoägaren tror jag är viktigt med, att man kanske får något litet medelande eller liknande om hur det går eller nått 🙂

Carpe diem!