Mat?
Vad för mat får era 1-åringar?
Nu går väll de flesta på bete, men när de inte går på bete?
Vilket krafftfoder, hur mycket hö?
Mvh /Amandah

unghästar ska väl eg. inte äta något kraftfoder alls utan hellst fri tillgång på hö?
//Mickan

Fri tillgång på grovfoder under stallperioden, och om de inte har fått nog mycket hull på sommarbetet får det ett kraftfoder anpassat för unghästar eller avelshästar, ger man krafft blir det groov.
Sen har jag ju inget bete, utan han får gå i hagen.. Där får han tre kilo hö, precis som mitt andra russ. Men sen i boxen ska han ha obegränsat med hö, han stå ju inne över natten året om..
Jag tror de går ihop, me lite KRAFFT Groov på de hela?

Är höet analyserat? Det är det allra vitkigaste att ha ett analyserat hö, annars har man ingen som helst aning om vad man fodrar med. Och en unghäst behöver verkligen gå på bete och leka med jämnåriga kompisar åtminstonde två månader under sommaren, det är viktigt inte bara för deras hull utan för deras sociala beteende och för att få dem harmoniska. Det är alltid bättre att hästkompisarna berättar hur man beter sig, och tar ner höga herrer på jorden, som människa får man problem att göra sånt själv.
Vi har inte analyserat hö, men vi har VÄLDIGT fint hö. Vi köper fårn samma ställe som NTS (ponnytravskolan i Boden) om jag inte minns fel?
Och de hästar jag har nu mår väldigt bra, har inte varit sjuka osv.
Jämnåriga lekkamrater har jag inte, men han får ta och vöerleva med mina urgoa vallacker! Snällare "förebilder" kan man inte få :)

Du har inte möjlighet att skicka i väg honom två månader till sommaren då? då har du ändå hunnit pyssla med honom och han behöver ju ändå tid att smälta allt.
//Mickan
#6, jag vet inte.. Jag vill hålla på med honom, och sen vet jag ingenstans han kan få gå på bete. Och om jag skulle skicka iväg honom skull det bli max 1 månad.

Man vinner mycket på att låta unghästar gå på bete. även om de ska tränas och jobbas med. Det idealiska är att jobba i korta perioder, och däremellan låta hästen gå ochs krota och smälta det man gjort och sedan jobba igen i t.ex två veckor, och så gör ainget i tre o.s.v Vartefter hästen blir äldre minskar man perioderna med "inget"
Som sagt, jag har inget bete. Mina tävlingshästar ska absolut inte ut på bete… Har ju mark med gräs, där man kan ha honom två-tre dagar då ch han bara får stå och äta. Men då blir det utan sällskap, mina tävlingshästar får högst beta en dag då och då!
Men det lutar åt att han kommer få leva med att äta hö och leka med mina älsklingsfarbröder :)

Åter till frågan…
Min kommer få KRAFFT Groov (och såklart fri tilgång till saltsten..) och lite betfor på det ibland. Hur mycket krafft foder ger ni i deciliter, per dag?

Inte ens det mest tränade öga kan se om ett hö är bra eller inte! Att fråga andra vad de ger för kraftfoder och hur mycket till sina hästar spelar ingen roll - om inte de har samma värden på höet! Det är rena gissningsleken att inte ha en analys på sitt hö, då kan man omöjligt veta om något fattas för hästen och om något behöver kompletteras.
Jag måste säga att jag tycker att 1.analys på sitt hö, och 2.låta unghästen gå på bete med jämnåriga kamrater, är A och O om man har en unghäst! Det absolut viktigaste som inte får missas. Ett unghästbete präglar hästen för livet, och RÄTT foderstat formar kroppen på rätt sätt.
Analyserat hö kan jag tänka mig (inte för jag förstår någonting när det väl är analyserat..) men jag HAR inget bete! Och det blir mest troligen inget bete.
Och att man har BRA hö märker man också..
Mina hästar har aldrig varit sjuka.
Jo, Zolle har varit halt och stel, och haft problem med vargtänder, men det har ju inte direkt med höet att göra.
Juppe har haft proteinknölar, och det orsakades av GRÄS (proteinknölar kan hästar få ist för fång, enligt veterinären var det tur att Juppe inte fick fång - och det en STOR anledning till att mina hästar INTE får beta).
Sen är mina hästar i gott "hull", dom ser väldigt BRA ut! Inte tjocka, iutan vältränade (som dom också är.).
Juppe är för övigt snabbaste, segerrikaste och vinstrikaste shettisen i Norrbotten 2007, och för att en häst ska gå bra krävs nog bra mat.
Mina hästar får samma hö som ponnytravskolan i Bodens hästar får, och deras hästar mårockså jättebra och är fina! Fast de går på bete nu ^^

Hur kan man äga/ ha unghäst om man inte har tillgång till bete?
#15, vissa gillar utmaningen ändå.

Det handlar inte om någon utmaning, det handlar om att unghästar faktiskt bara är bebisar och inte några redskap, de behöver sitt bete!
Hö måste välla funka lika bra som bete, för dom klarar sig utan bete hela vintern ju?
Men jag ska fixa analyserat hö åt min stjärna.

#18 Men ett bete är så myket mer än bara mat, det är social träning också. Hade jag velat ha min ponny tjock hade hon fått gå hemma. Men det är just det sociala vi vill åt med betet.
Vår flicka tas hem om nån månad kanske, väl hemma kommer hon jobbas effektivt. För att sedan få "vintervila". Det är inget som säger att dom måste starta i maj, kriteriet är i oktober ;)
#19, jo jag vet.. Men jag vågar/kan verkligen inte sätta ut hästen på bete Dels för att min Juppe har varit sååå nära fång, och det utan bete…. ;/ Och sen för att det är över en mil till betet, och det är INTE med jämnåriga kompisar heller för den delen då..
Fast jag har ju som börjat fantisera att köpa en till unghäst, så det där med jämnåriga kompisar kanske löser sig.