Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettfölgalleri
Läst 16200 ggr
karisma
3

Bloka "överraskningen"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sista fölet för året blev en överraskning vad det gäller färger

Det tredje och sista fölet kom den 15 maj. e. Allgunnens Yes, u. Bloka Tigra. Det var Tigras första föl och hon började dra sig undan lite inför fölningen. Jag ville ha in henne i box på natten men det var inte riktigt Tigra med på. Jag envisades och det innebar att jag fick ta in allihop för att Tigra skulle behaga gå in! Nix - hon ville plötsligt inte få någon grimma på sig! På lördagsmorgonen gick jag ut helt övertygad om att det inte var dags för fölning på några dagar ännu - men där stod en liten uppenbarelse! Jag hade ju undrat om Tigra kanske kunde ha ett gulanlag och möjligen ett skäckanlag - nu fick jag svaret! Hon har båda! Fölet var isabellskäck! (Heter det så?) En stor fin hingst - lugn och orädd. Fölet har blå ögon och en härlig guldfärg som jag hoppas han får behålla, det får vi se. Efter lite undersökning såg jag även prickar på magen och ljumskarna - han är banne mig tigrerad också! Full pott kan man säga! Tigra är alltså gulsvart tigrerad med skäckanlag. Bingo! Heléne Wijk / Bloka stuteri

Text & bild (c) ägaren

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

Årets mest unikt färgade fölunge? Grattis Heléne!

Den här vill vi se många bilder på allteftersom, ska bli spännande att följa.

alpros
0

Gratulerar! Du får ta en bild om ett par månader, med alla tre tillsammans.

karisma
0

Grattis till färgskalanGlad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

MagganS-B
0

Grattis Grattis!

VeronicaP
0

Grattis

steilinger
0

grattis till en mycket ovanlig färg, syrran grattar.

garrilina
0

Grattis till en fin hingstunge med en ovanlig färg.

Vi har en överaskning själv när det gäller färg men en shettis, Hon är numera 4 år och är ljusbrunblackskäck.

Reko
0

Jisses, vilken jackpot! Det fick du verkligen svar på dina frågor om vilka anlag hon kan tänkas bära på.

Stallmima
0

Wow, vilken läcker färg  Skrattande  Grattis

Hagelberg
0

Grattis !!

[Croneld]
0

Grattis!

Lorita
0

Jag vill inte för dig besviken men tigrerin börjar alltid från korset., någon tigrerin är det altså inte om det är bara på/från magen.

Och vänta några dagar med att bästäma dig för om fölet är fux eller isabell, föl ändrar färg.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tittut
0

# 12 Nja, undrar om du har rätt där?

Jag har sett flera russföl som inte haft ett endaste vitt strå som nyfödda, men där det synts i huden att de är prickiga. En av de mest tigrerade russ jag sett, var enfärgat brun med en fläck på svansroten. Hon är idag hur tigrerad som helst. Oftast är det de små svaga tecknen som prickar i huden, randiga hovar och synlig senhinna som avslöjar tidigt. Tigreringen i pälsen kan man få vänta på länge.

Att de som de jag hade, såsom Domino på bilden föddes med schabrak hör till ovanligheterna.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Egedal
0

Grattis!

Lorita
0

#13 tigreringen börjar alltid från rumpan och fram aldrig på magen, sen melera många mer och mer. Det minsta tigrerade jag sätt var en här som såg ut som om han hade tre kuterspån på rumpan MEN just på rumpan aldrig på magen först.

Nu har jag ju "bara" knabstrupper och dom är ofta tigrerade även om jag har en brun också Skrattande man kan säga att jag har läst in mig ganska ordentligt på färgen Flört

CarolaG
0

#15 Jag har ett tigrerat russ, 18 år gammal. Hon har knappt någon tigrering alls över korset/bakdelen men är extremt tigrerad i ansiktet. På henne syntes tigreringen först på att hon hade synliga senhinnor i ögonen, några ränder på hovarna och prickar som blev fler och fler på mulen.

En av hennes söner är också tigrerad. Han är ganska ung än och har bara randiga hovar och lite prickar på mulen. Inte på rumpan..

Tusen
0

Så himla häftigt! Snacka om full pott! Skrattande Stort grattis!

Lorita
0

#16 men inte bara prickar på magen det var det jag reagerade på, prickar vid mulen randiga hovar men inte om dom har vita strumpor för då brukar hovarna bli vita.

Vi få väll se om denna blir tigrerad eller inte det lär ju visa sig.

steilinger
0

knabstupperns tigrering och russens tror jag inte är riktigt lika. Norrvedas guld som nypremierad hingst hade inte mycket tigrering. De verkar kunna skifta mycket i färg från år till år. Bloka stuteri har haft sina färger på russ flera år och vet nog vad de har fått för färg på sina föl Flört

Lorita
0

#19 det är samma gener eller rättare sagt dom gener som finns på russ finns också hos knabstrupper sen är det flera gener som styr utbredingen och vissa saknas hos russ.

Fortfarande breder inte tigreringen ut sig från magen på hästen men däremot finns det varianter på stickelhårig het som gör det men det är inte tigrering det är andra gener som styr.

Eftersom russet tigrerin komer från knabstruppern och russ har används som inkorsning i knabstrupperrasen tills för något år sen så är det samma grundgener (sen saknar russ utbredingsgenen för vitt)

murkla
0

Grattis :) vad häftig färg!

Tusen
0

Har läst på lite jag med nu. Kehdivens pappa kan ev ha varit en knabstup eller arab enligt Wikipedia.Tyst

[Croneld]
0

Nu har jag puttat upp artikeln om tigrering, under Gotlandsrussets färger. Så kan färgen diskuteras vidare där.

Lorita
0

#22 Kehdivens var tigrerad och fortfarande kvarstår fakta.

1. russ har används i knabstrupperaveln
  2. det är samma gener (det finns flera) som styr tigrering oavsett ras
  3. tigreringen börjar inte på magen
  4. runt mun, könsorgan syns det alltid och prickarna startat från rumpan.

LouiseS
0

Stort Grattis till en fin fölunge och årets häftigaste färg! Cool

#24, Som #23 skriver kan ni väl fortsätta färgdiskussionen i en annan tråd.

[Croneld]
0

Nu tycker jag att ni ska diskutera färgerna i färgtråden, detta är en fölpresentation och det blir otrevligt annars.
Denna lilla tråd ska väl handla om fölet.

Tittut
0

Nu har jag varit och tittat på Blokas föl, hade åndå vägarna förbi.

Ingen tvekan om att den här är tigrerad!

Lorita
0

#27 tigrerad och ser ut som en isabell också Skrattande

Blokaruss
0

Jo, han blir mer och mer prickig så det syns - vid ögon och mule med. Isabell är han garanterat - jag har haft ett antal fuxar.

#27 vilken tur att du kom ilördags då det var så fint väder. Igår var alla fölisarna genomblöta så fort de kom ut.

Tittut
0

Har han fått något namn ännu?

Jackpot månne….?

Lorita
0

Extra allt Flört

Kul, att det var en hingst, han kan bli spännande i aveln

PernillaJ
0

#31 I dagsläget är han inte premieringsberättigad enligt rasvisa krav, på grund av att hans mamma inte är riksstambokförd ännu. Men det går ju att fixa Glad

Blokaruss
0

Jag måste premiera Tigra förståss! Undrar hur hög hon är? Jag har ingen bra mätkäpp - kan man köpa någon hyfsad som är lite billigare än de godkända, jättedyra någonstans? Jag har använt en måttstock och ett vattenpass men det är lite knepigt. Jag fick Tigra till ca 127 cm vid 3 års ålder med det. Nu är hon nog 129-130 cm misstänker jag. Inte högre hoppas jag…

Stuteri-Ekslatt
0

Grattis!

StuteriQveiar
0

Grattis!

Lorita
0

#33 det är väll ingen tvekan om att du ska göra

Jennie_A
0

Grattis!

janehellen80
0

Hur ser han ut som 1 åring?? :)  vill gärna se bild på han …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Teja-Bea
0

Ja jag håller med! Vad fick han för namn och hur ser han ut nu? Cool kille!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Carpedium
0

Såg att Jackpot blev hans namn !  : ) Vill också se bild hur han ser ut nu.

[Justie]
0

Putt!

Blokaruss
0

Så här ser Jackpot ut nu! Han förstod inte riktigt varför han skulle stå sådär konstigt. Han är snäll och lite blyg. Rejält stor och långlinjerad.

Blokaruss
0

Hyfsat högrest också. Han ska köras in nu i sommar.

[cancan]
0

Så fin han är =)

[Justie]
0

GUD vad snygg han är!! Vad blev det för färg tillslut? Skrattande

rebeccajansson
0

Riktigt tjusig!

Skall du ta med honom på avelsvärdering?

janehellen80
0

Stilig kille.. riktigt snygg å häftig färg..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Blokaruss
2

Jackpot är en tigrerad isabellskäck. Hans isabellfärg ser ju ganska mörk ut och han är nog lite apelkastad och tigreringen är melerad vilket gör att han har lite märklig färg. Han måste ju visas förstås men först nu ska han köras in så får vi se hur det går. Vi tar ett steg i taget.

murkla
0

Många färger i en. Häftigt när de blir så. Himla fin. Och stotlig. Skrattande

Prenses
2

Men vilken supervacker ponny du har! Avundsjuk en smuuuula ;)

LouiseS
0

Hoppas, hoppas den här killen går igenom nålsögat på hingstpremiering Tungan ute

rebeccajansson
3

Lycka till imorgon fina Jackpot! Vi kommer o Hejjar på avelsvärderingen!