Att tänka på vid hingstval?
Hej!
Jag har ett russto vid namn Korsgårdens Muffins. Redan när vi köpte henne för tre år sedan visste vi att vi ville betäcka henne i framtiden. Nu är hon fyra och jag funderar på att låta betäcka henne i år eller nästa, för att få en paus i utbildningen.
Men jag har ingen aning om vad man bör tänka på vid val av hingsten.
Ska man välja en hingst som har en exteriör som är bättre där hon kanske är lite sämre? Hur är det med temperament? Stam? Kanske färg? Användning?
Skulle vara kul att få höra hur ni tänker och värderar :)
Tack tack!

Vid val av hingst är det först och främst frågan om vad vill man ha för egenskaper på sitt föl.
Sedan får man fundera på stoets styrkor och svagheter, och söka en hingst med motsvarande styrkor och kanske inte samma svagheter.
För min del är temperament och användbarhet viktigt. En godkänd hingst är ju exteriört bra så man kan ju kolla vad han lämnat, alternativ om det är en ung hingst syskon/föräldrar.
Att de inte är för nära släkt är ju också bra att tänka på, tråden som PernillaJ sköter om olika kombinationer är ju toppen i det fallet 😃
I slutänden vet man ju i allafall inte vad som kommer ut, det kan ju visa sig att just den kombinationen inte var den bästa eller helt tvärtom.

Ja, välj hingst som du tycker kompletterar hennes svagare sidor, kanske temprament är intressant? (travintresserad, eller kanske intresserad av andra meriter?)
Själv väljer jag alltid enligt; 1. Temprament, 2 Extriör 3 avstånd! 4 ev färg el andra attribut /tävlingsmeriter.
Ett första tips är att om du är osäker ta hjälp av en opartisk och kunnig avelsmänniska. 😎
Vi är väldigt noga med att inte ha för närbesläktade hingstar till våra ston. Det tycker vi är viktigt för rasens bevarande. För mycket inavel är inte bra.
Färg är ju en smaksak men som #1 skriver bör hingsten förstärka stoets bra egenskaper och ha styrkor där stoet har svagheter.
Temperamentet kan nedärvas men stoet präglar sitt föl rätt ordentligt ändå.
Hingstens meriter kan också ha betydelse men det har visat sig att stoets egenskaper har större betydelse än hingstens.
Dock finns det aldrig några garantier. Det kan bli ett toppenföl efter två mediokra individer och tvärtom alltså en dålig individ efter toppenföräldrar, men chansen för en bra avkomma är ju större om föräldrarna är bra.
Lycka till och hoppas du hittar den hingst du söker.

#3…. Temprament nedärvs DEFENITIVT från hingsten sida oxå, helt oberoende av stoets prägel…. har jag fått erfara vid flera tillfällen….
Jag skulle LÄTT välja en något "sämre" hingst extriört om den istället hade bättre temprament, så blir avkomman mer lätthanterlig och lättsåld i framtiden.. TROR JAG!!
Man kan väll oxå slänga med, även i den här tråden, att de ALLRA FLESTA russhingstar har ett väldigt gott temprament, men avvikelser finns ju alltid…
#4 Jag tvivlar inte ett dugg på dina erfarenheter men så säger inte den nya forskningen.
I vilket fall håller jag med dig helt om att russhingstarna överlag har ett mycket gott temperament.

#4 Det har jag ett rätt bra exempel på då jag med mitt sto som är rätt tuff fått 2 helt olika individer, den första som sin mor där hingsten också har lite mer temperament och den andra en individ med en helt annan inställning i all hantering där den hingsten är lika. Så mammans prägel är inte allt.

#5, nej, men jag har haft (och HAR) flera goda exempel på det, oavsett forskning….
Av ARV och MILJÖ vill jag oftast hävda att miljön har den KLAR ÖVERLÄGSET största prägeln på hur en individ utvecklas, men jag har som sagt TYVÄRR ett par st (olika raser ieof…) exempel på RAKA MOTSATSEN. HUUUR cooola märrar som HELST, men avkommor med egenskaper som härhör i direkt nedstigande led från PAPPAN i de här fallen….
Många hävdar ju att tempramentet kan pluppa upp efter ett par generationer ner från pappans sida oxå… vilket jag säkert tror, men kanske lite ovanligare…
Även om jag förstår (eftersom jag har hingst själv…) att man helst INTE vill härhöra vissa sämre egenskaper hos en unghäst, från just HINGSTEN…
Vi betäcker våra ston med trevliga hingstar med bra exteriör och mycket bra prestationer som inte är för mycket släkt, sen håller vi tummarna för att det skall bli bra avkommor!😉
#6 …och jag har två avkommor från samma hingst som också har helt olika temperament. Mödrarna är mor och dotter. Så jag tror inte det finns någon "sanning" i detta. Man har olika erfarenheter och som #8 skriver man betäcker det bästa med den bästa och hoppas på det bästa.

#9 Det var inte många att basera vetenskapen på …😉
Vi har iaf hittat rätt hingst för tillfället, märker stor skillnad mellan hingstval. Vagabondblod med våra ston verkar ge "vassare" humör medans t.ex Parat, Raider, Vick's Extra, Fantom verkar funka bättre.
Jag vill ha ett bra psyke på båda hästarna och en "känsla" som skall kännas rätt. Sen hoppas vi på det bästa som sagt 🙂
#10 Var inte tänkt som någon vetenskap, bara exempel på att man inte ska stirra sig blint på hingsten. 😉 Det finns ett sto också. 😎

Jättetack för alla svar!
Det blir att leta vidare, tycker det är himla svårt, då det känns som att de hingstar jag gillar mest har antingen Major G i stamtavlan, eller så bor de väldigt långt bort!
Vet ni om det finns någon hingstlista för 2013 än, där man kan se om vissa är ustationerade? Eller kommer sådant senare på året? :)
HIngstlista som uppdateras vartefter!

#13 Tack!
Så såg den inte ut sist jag kikade, men vad fin och bra den blivit!

MEN så fin den blivit!!!! SNYGG!!!!
Så himla fin den nya sidan har blivit. Bra jobbat!!!👍
Kollade den också nyss.
Kanonfin 🙂!
Stor 🌺till den/de som jobbat med den!

ja, verkligen! Det enda jag saknar är det där som stod förut,,, alltså typ något omdöme och poäng.. -från värdering eller generalmönstring…det vet jag att jag gick på vid mitt första russhingstval väldigt mycket…. tillsammans med bilden…
I övrigt är det verkligen KANON!!!
#18 Om du klickar på hingstens namn kommer du till Blå Basen!

#13 jätte fint! Men vem meddelar man om det står fel telefonnummer? Skärmnäs Pigall och mitt hemnr är 0224-921 87
#20 Kontakta webmastern. Länk finns på sidan. 🙂
#5 Har hört samma resonemang från stora stuterier gällande islandshästavel - att man tittar väldigt mycket på stoets egenskaper då hon enligt dem anses föra dem vidare till fölet i hög grad. Stoets sk BLUP spelar alltså mycket stor roll+temp.
Men jag kan själv ingenting om avel, har två russton som ännu inte är betäckta med någon, vill bara säga att jag hört samma resonemang från min morbror som är inne i islandshästvärlden. Därmed inte sagt att hingsten inte har stor betydelse.

#21 såklart ;) ibland behöver jag hjälp med att tänka :)

#20, 21, 23 Ändringar i hingstlistan såsom utstationeringar eller ny adress/telefonnr administreras genom hingstlicensansvarig = mig: sedan meddelar jag webmaster. Detta för att ändringarna/korrigeringarna ska gå igenom i alla olika register (förhoppningsvis).

#24 tack har mailat dig :)
Måste fråga: varför har inte Taktik G några inlagda poäng från utställning/bedömning på Blå basen?
Jaha, ok - ser nu att det kan stå på olika ställen….
#24 mailat dig med :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Apropå val av hingst för avel.
Man skall lyssna på kloka och goda råd osv…. men till sist måste man själv göra ett val man känner att man "kan leva med" 🙂!
Ett nytt litet ponnyliv kan ju bli en ny kompis i många år framöver och då är det också viktigt att man avlat på individer man själv tror på och tycker om 🙂!