Magrat ur
Har en ponny som har magrat av hon 14 år.
Ska skicka in till kolla masken, i dag eller i morgon! Hoppas att de bara är mask som har gjort henne så.
Men jag misstänker att höet är slaget i augusti, tanken på sommarens väder.
Skulle jag kunna ge henne Lusern pellets ?
Och så upptäckte jag att de fanns några olika varianter på de med.
Pratade med Veterinären i lördags om de inte är mask så kan de ha någon sjukdom som typ äldre får.
Vad tycker ni att jag ska gör??
Är hon 14 år ?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#1 Ja de är hon.
Vad och hur mycket mat får hon nu??

jag hade testat att ge MER mat, (om hon inte redan har fri tillång) och lagt på kraftfoder av ngt slag (i mitt eget fall hade jag tagit kalvpellets, men om det inte finns hade jag köpt något hos lantmännen…)
Hade oxå slängt på täcke de dagar de är för kass väder, så hon inte gör av med onödig energi på att hålla värmen. Räcker inte detta hade jag köpt hö av KANONkvalisort, som är GRÖNT och spätt, och börjat fodra in detta…

14 år är ingen ålder på ett russ!
Precis som #3 skriver: vad och hur mycket mat får hon?
Jag skulle börja med att öka på mängden hö. Kanske till och med fri tillgång.
Om hon ska stödfodras med kraftfoder så skulle jag börja med kolhydrater snarare än proteiner.
Lucern innehåller mycket protein. Jag skulle ge hel korn - väl uppblött. Eller Kornkross om du vet att det är relativt nyligen krossat. därtill kanske en skvätt matolja/rapsolja. Om kraft så skulle jag hellre ge grov än lucern. Det sätter hull bättre.
Men höet är viktigast!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag vet inte hur mycke hon får vaken på frukost eller till lunch som jag inte ger dom,
Hon går med 2 andra ponnyer och ägaren tar bara på hoft. Men ser även på de andra 2 att de oxå har magrat ur lite men de är 22 år 20 år tror jag! Men till kvällen har hon fått 1,5 kg hö. Jättefin förra året!
Vi köper hö fr en som har många lindor och vi får aldrig av samma linda. Men de höet som vi har nu är nog slaget sent i aug .
Får ingen kraft alls, utan lite betfor, mineraler o b- vitamin.
Men jag har ökat på höet så hon får 2 kg till kvällen nu och får öka på de mer se , Även skickat in för kolla masken på henne!
14 är ju ingen ålder. Tack för svaren!
Ska ta o leta o se om man kan hitta någon med mer grönare hö. Och kanske sattsa på grovfoder till henne.

Ett sent taget hö kan ha samma närigsvärde som halm om man har otur. Har man inte analyserat foder vet man inte vad man stoppar i hästarna, och det blir svårt att veta vad man behöver ge dem för att de ska gå upp i hull.
Höet de får kan ju ha rätt bra energivärde och jättelitet protein, då behöver de proteintillskott, eller så har det låga värden av allt, då behöver de annat.
Här pratas bara foder, har någon kollat hennes tänder??????? Om hästar tuggar illa eller har ont i munnen så kan dom falla ur ganska snabbt!
#6 Personligen tycker jag det låter lite lite även med 2kg för ett russ. Har en ponny med samma problem: magrade trots bra foder. Till henne ger jag åtta kilo om dagen! 🙂 (Hon är en 24 årig shettismärr)

men det brukar man oftast se… om dom har problem att äta…
… jag hade ökat betydligt mer på kvällen… mina hyffsat unga och rätt .. inte TUNNA russ, får nästan 6 kg hö fördelat på ett dygn, plus halm…
Den som ska föla får lite pellets ibland oxå…
I år har jag för första gången ett HYFFSAT "russanpassat" hö… förut har jag alltid haft för "bra" hö… och haft problem med lite för feta hästar…
#9 Glömde säga att min får ensilage också och då får hon lite mer eftersom det är blötare, men betydligt mer näringsrikt! 👍
Går de på lösdrift måste de ha MYCKET mer mat än du beskriver, ta reda på hur mycket de får till frukost och lunch. 1,5-2 kg hö på kvällen är jättelite. Är det din häst??
# 7,8,9,10,11 , 12.
Hon går ej på Lösdrift. Tänderna är kollades i Lördags och de var fina behövdes inte raspas så mycket. Tog varg tänderna Hade några små skav efter bettet. Men hon rids inte så mycket nu på vintern.
Har även skickat in för kolla masken i dag.
Naturligtvis får jag ta o höra med ägaren hur mycket hon tror att ger, Hon väger inte hö men de gör jag för jag vill veta hur mycket de får de få gånger som jag ger dom.
Och naturligtvis kommer jag att öka på hö givan. Ta o leta efter bättre hö oxå,
Har dålig koll på de med hö ensilas? Är de något man borde prova istället?
Vet att jag skulle ha märkt detta tidigare, förbanat arg på mig själv.
#13 Ensilage är mer näringsrikt = bättre hull. Dessutom är det säkerligen godare enligt vissa ponnyer, så då äter de mer!👍 Men man ska ha i baktanke att det finns tre stora nackdelar med det:
1. Hästen har lättare för att bli lös i magen p.g.a. fukten i fodret. (Min gamla är ständigt nedbajsad i svansen och baksidan av bakbenen… 😕) De brukar oftast dricka lite sämre också, vilket brukar göra vissa hästägare oroliga. Men de får i sig gott om fukt i fodret!
2. Man måste ge en större mängd. Man får räkna på att ge dubbla mängden vid riktigt vått foder = Du betalar för mycket vatten. Inte alltför ekonomiskt kanske… 🤪
3. Fodret blir förstört relativt snabbt när man har öppnat balplasten. Så har man få hästar så får man köpa de små fyrkantiga ensilagebalarna och de är tyvärr lite svårare att få tag på än rundbal. På sommaren så blir balen oftast dålig på under en vecka, men man måste lära sig att känna skillnaden på doften på en bra bal och en dålig bal! 🙂
Hösilage, alltså hö som är lite torkat innan det pressas och plastas är mycket bättre till hästar än ensilage som är blött. När man fodrar med ensilage måste man också ge lite torrt hö eller halm av bra kvalité, annars får man dom besvären som ovanstående ha med lös mage…..Ensilage är till kor, hösilage kan man med fördel ge till hästar. Min egen åsikt, men läs mera här!
#15 Glömde nämna det där med hösilage! Oops… 😞
Men det är sant! Man ska ge lite hö i samband med utfodring med ensilage.

vissa fixar inte hösilage/ensilage alls… Hallon tex fixar knappt en tugga ensilage (de äter normalt hösilage, men det är helt kruttorrt, som vilket skulltorkat hö som helst)
Fridha däremot skulle nog kunna sätta i sig en ansenlig mängd innan man märkte det på henne…
På friersern jag hade tidigare, kunde man inte ens visa en GRÖN tuss hö för… då blev hon lös i magen.. Hon skulle ha GULT hö med låga låga värden i MÄNGDER….

# 14 Ensilage behöverinte ha bättre näringsvärde än hö allt beror på vallen gödning när det är slaget
Hästen blir inte lös i magen av vattnet i fodret då skulle ju inte hästar klara bete för där är allt vatten kvar i det utan det är ensileringen och hur olika ämnen blir lösgjorda
Hästarna bör inte dricka såmycket sämmre för att de får ensilage Mina dricker ca 2l mindre på vinter / per ponny
Vet man inte vatten % i hösilaget och vad det innehåller ( analys) så spelar det ingen roll att gissa vad man ska ge Om du fodrar 10 kg och det har en torrsupstans på 60 % så blir det 6kg hö Här i roslagen betalar vi för hösilage ett pris hö ett högre
Öppnade balar bör konsumeras inom 5 dagar vid - grader Det första som händer då balen blir dålig ser du inte för ögat ej heller lukta dig till det.
sommaren kanske 2dygn
torrhetsgraden till häst bör ligga på 55-60 ungefär
Varför ska man ge hö när man fodrar med ensilage Jag har en som skiter fasta bollar men det kommer saft samtidigt han skiter hö eller halm hjälper inte men jag kan ändra sockret med loppfrön och det hjälper
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#6 Ett grönare hö betyder inte att det innehåller mer energi och protein
Och om du provat alla tips ovan och hästen inte går upp mer i hull tycker jag att en blodbrov kan vara läge. Cushing syndrom är vanligare än man tror och det finns botemedel. Man kan behöva ta flera prover och på hösten visar det bäst. Lycka till!
#20 Har tänkt i de barnorna och så sa även Veterinären Att de kunder vara om hon inte går upp i vikt!..
Jag påtalade de att jag tycket att ponnyerna var smala o hade smalna av även hennes men de tycket hon inte.
Men hon visste inte hur mycket de fick heller vid frukost o lunch.
tippar på att de får delar på 3-4 kg på frukost o lika på lunchen. 3 Ponnyer som äter av de.
Sa att jag tycker att vi ger de 4 gånger om dag o inte 3 gånger så de tycket hon var bra oxå!
Invätar jag även svar fr Mask.

jag kan va fel ute.. .men alltså 3-4 kg… 2 ggr = max 8 kg.. på 3 hästar…
och så dom där 1,5-2 på kvällen… det är typ 4 kg per häst o dag…. på så pass gamla hästar… är det inte lite lite.. nu mitt i vintern…?
och NÄ, grönt gräs betyder inte mer energi och protein, det betyder bara att det inte hunnit regna på det innan det torkades,…
Det du ska leta efter är ett hyffsat tidigt skördat hö… (och kanske tom gödslat.. ALLT vårt är alltid gödslat eftersom vi är konventionella bönner och inte särdelar hästarnas hö.. eftersom vi inte vet vart o när det kan passa att ta det på våren…) och ett hö som INTE legat o blivit vattnat i strängarna några veckor innan det tillslut torkat och rullats…
den strörsta andledningen till att hästar inte klarar ensilage är oftast att det är SPÄTT gräs (TIDIGT TAGET med BRA FRÄS (gödslat)) och att det är blött är ju för att det inte har torkat så länge som hö får göra…
Man siktar ALLTID efter att få så torrt ensilage som möjligt, -utan att det för den delen blir HÖ, för då går det ner luft vid torkningen lättare…=svårare att packa… Men tackvare att det ska in sådana enorma mängder på så kort tid, blir ts oftast lite högre nuförtiden…
Vi har inte heller "tid" att låta det torka, -vi måste hinna ta 3-4 skörder mellan maj-september (var 5e vecka) för att vi har fler djur att utfodra nuförtiden, än förr….
Förr matade vi våra hästar 3 ggr per dygn… (15 årsen..) men de senaste iaf nästan 10 åren, har jag matat mina hästar ca 4-6 ggr per dygn. FÖRSÖKER få 4-6 timmar mellan utfodringstillfällena… Halm använder jag ofta som "ströplockmat", så det finns något att tugga på…. Både ute och inne. (mina hästar står inne ca 6-8 timmar per dygn nu vintertid.)
Jag skulle verkligen ge fritt med hö till natten och även fodra upp med lusern, betfor, en skvätt olja och kanske krossat korn. Skicka gärna ut en bild på hur hästen ser ut så kan det bli bättre att avgöra
#0 Får man fråga hur ponnyn i fråga ser ut? Känner du revbenen?

Så länge ni inte vet vad hästarna äter för något är det ju dumt att be om råd Ta tag i fodringen gör iordning foderkassar år stallägaren för de tre ponnyn för varje fodring Gör en analys av fodret Istället för att gissa Vad de ändra är för storlek på ponny avgör utfodringen mini grund 1,25 kg hö/100kg ponny det är underhåll bara Hadde jag ett tunt russ så skulle jag fodra 3kg hö x 2 under dagen 6kg till natten om jag inte kunde ge fri tillgång Se även till att ponnyn får äta i lung och ro så det inte är någon av de andra ponnyna som styr i hagen så att hon kanske inte får i sig nogot under dagen, tills analysen var klar eller motsvarande ensilage (kolla torrsubstansen kan du göra själv) Den andra ponny ägaren måste ju åxå vara intreserad Inte behöver du måla fan på väggen att hästen är sjuk 🤪
Hon som delar stall med funkar de väldigt bra med annars. Just när vi kommer till hästarna så är hon att de ska inte stoppas i något onördiga preparat eller foder. De behöver inte de. Vi har olika uppfattningar!
Hon är väldigt noga när de gäller sina hundar men hästarna är inte lika intressant just nu!
Just nu finns de ju inga vanliga salt stenar hon vill inte att de ska ha mineral saltsten, Mineraler behöver dom inte. De ser jag ju att de behöver dom visst shettisen är ju o tuggar på allt han hittar i hagen och så. Nu har jag köpt en stor salt sten till hagen.
Hör även att hon tycker jag är lite löjlig när jag väger höet, jag vill ju veta vad de får i sig..
Tack igen för alla svar och Ja , jag kan känna hennes revben. Och jag ska lägga ute en bild på henne bara jag hittar kamera så!

En del hästar får problem med hål i tänderna av ensilage.
Min får 1 kg till frukost, 1 kg när han går ut, 2 kg till lunch och 4 kilo på kvällen.
Skynda långsamt så går det fortare.

Utan en analys av grovfodret så blir alla råd rena spekulationer.

#29, självklart är det så! vi bor ju inte direkt nästgårds med henne och hästen så att säga..!!!

#28 Vart har du fått det ifrån att hästar får hål i tänderna Jag bara undrar för jag har inte läst det på någon forskning eller av SLU foderexperter ??

" 30. Vad har det med saken att göra ?
Det är ju sällan fel med fritt foder till hästar på lösdrift vintertid. Men om du tänker köpa ensilage så prova det på din häst först, mina hästar avskyr ensilage och tar inte en tugga av det frivilligt. De äter hösilage fritt, med tillskott av annat. Det funkar bra i hull på såväl 20-åringen som 3- resp 4-åringen.

#32?
Klart det är spekulationer… inge här annan än den som äger hästen har ju sett den… det förstår väll alla att allt vi skriver ovan är spekulationer… även hästägaren förmodar jag… jag antog att hon med tråden tänkte att hon kanske kunde få lite ny input och lite att jämföra med, så hon kan fortare ändra förutsättningar, och kanske få hästen fortare i bättre hull…
så.. .vaddå "vad har det med saken att göra"?

34 Att vi inte bor nästgårds..
Har skickat in en hö analys igår. Och har fått svar på delar av mask 100 - lite men väntar på odlings svar v 10.. Lika bra att vänta på odlingen innan jag pratar med Vet
Så jag matar på .

#29 och #35… …. ja, alltså INGEN här mer än den som äger hästen har SETT den, alltså spelar det i princip inte heller nån roll vad analyserna säger.. för vi vet ju inte hur hästen ser ut som analysen ska anpassas efter heller… !
Så, ALLA tips ovan är som sagt spekulationer….

37. En analys av grovfodret ger en bra bild av om vad som ev behöver kompletteras i foderstaten. Visar det sej att fodret är tillräckligt i kvot och värden för en häst i den åldern och storleken får man gå vidare för att se vad som felar. Vore tacksam om du spar dina stora bokstäver och utropstecken.

#38 jag anser inte att jag använder mig av mer utropstecken eller stora bokstäver än vad jag behöver för att uttrycka mej. Jag anser inte att jag bryter mot några regler heller, om man inte klarar av att läsa stora bokstäver eller utropstecken bör man kanske hoppa över mina inlägg då.
Utöver att haka upp sig på stora bokstäver (och alltid utgå ifrån att det betyder att man gapar och skriker…..) och utropstecken (som faktiskt inte heller nödvändigtvis betyder gap och skrik…) kan vi ju försöka att istället tipsa trådskaparen… vilket jag trodde var det "viktiga" här,…

#31 Ensilage är lite surare än hö och hösilage, därav större risk för hål i tänderna, precis som hos människor.
Störst risk är det om man ger "ko-ensilage" där man tillsatt olika syror.
Skynda långsamt så går det fortare.
#40 - intressant, visste inte det, men ensilage är ju helt klart surare (och mina ponnyer vägrar att tugga i sig det)