Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3431 ggr
Katti
0

Lösdrift eller stall?

Spontant känner jag att jag gärna skulle ha en kommande häst på lösdrift, men igår hamnade jag i diskussion med en hästägare som absolut inte kunde tänka sig det för sina hästar. Så var tycker ni; lösdrift eller stall?

Och nu menar jag ur hästens vinkel. Att det är mysigt att kunna gå in i ett stall och värma sig för människor är en annan sak Glad.

LindaMO
3

Alla mina går på lösdrift, även tävlingstravarna (varmblod då alltså ;) Men de tas in när de har tränat och får stå i box för att torka innan de släpps ut igen. Har inte haft förkylning eller några halsbekymmer på alla år =)

StuteriSolo
2

Lösdrift med fri tillgång på foder, det blir lugnt och inget bråk i hagen, och hästarna rör sig hela tiden.

Vi har alla våra ute också, och har så haft de senaste tio åren.

I perioder har vi en del inne t.ex unghästar som kan behöva litet social träning i att stå inne och bli ledda o.s.v

Russ-park
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina ponyer är i stall värje natt året rundt, men ute 12 - 16 timer pr dygn.

Ponnyssarne njuter att komma inn på kvällan …

De levar då i Paddock Paradise hvor dom vandrar 10 - 15 km pr dag i ett ´fångfritt´ miljö, och dom är altid värmade och i bra kondition.

I Paddock Paradise har dom en ´utestuga´ + en lille skog ect.

Huvudfoderet är hö och det lite gräs där finns i pp - fast vi har gräs nog.

Ponyerne är också oskoede med starka hovar - vi körer och ridar mycket.

Den daglige fysiske/psykiske kontakt har stor betydelse - tyckar jag.

Mvh. Bj / www.russ-park.dk

Teja-Bea
2

Vi har haft majoriteten av våra ponnyer (och hästar) på lödrift i alla år.

Vi har sett en klar fördel i både hälsa och övrigt välmående hos hästarna på lösdrift. Hull, luftrör, ögon och hovar är exempel där vi sett rena förbättringar av att ha hästarna ute.

Och såklart hästens naturliga aspekt: Hästar är byggda för att äta och röra sig nästan hela tiden!!!

Dock är det jätteviktigt att du har en lugn och trygg flock där alla individer får hans att slappna av, äta och vila.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
1

Absolut är lösdrift det allra bästa för hästar och ponnyer, som någon skrev, man tar in dom bara när man motionerat dom eller det varit underkylt regn så dom får torka. Tyvärr har jag ingen möjlighet längre att ha mina på lösdrift, utan dom står inne på nätterna…..trots det har jag inga vare sig hals- eller ögonproblem eftersom det är ett gammalt stall med högt i tak och bra ventilation!

silarp
0

självklart är lösdrift det bästa för alla hästar (och andra djur oxå för den delen, för INGA djur är väll skapta att hållas i fångenskap…?) men själv har jag endast haft det en kort period av mitt 20 åriga hästägande.. då när det fanns förutsättningar.. tyvärr gör det inte det nu, eftersom det är bidragsbelagda marker runtom byggnaderna, och inte funnits nån smart bra lösning hittintills helt enkelt…

Jag tycker dock det funkar bra med stall, (vi har ju lösdrift till ett antal hundra nötdjur) och jag vet därför att man upptäcker tex sjukdomar/skador eller tendenser till att inte äta /dricka eller annat fortare om man har dom inne, än om man ska gå runt bland dom när dom står ute, och kanske inte tar i dom och TITTAR noga på varje flera gånger om dagen…Det blir lixom lättare att missa med lösdrift kände jag… DÅ.. nu kanske det skulle vara annorlunda.

Alla djur mår nog bäst av att vara ute mesta möljiga bara dom har skydd och torrt att vara på samt bra mat o vatten… MEN med unghästar känner jag bara fördelar med uppstallning. Brukar känna efter bara några veckor med installning på hösten så har man en "ny" fölunge!

VeronicaP
1

Lösdrift helt klart , här har alla gått på lösdrift även halvbloden .

Tusen
4

Skulle man fråga hästen så skulle den garanterat svara lösdrift. Stall är gjorda för oss människor. Våra går på lösdrift året runt, dygnet runt. Även tävlingsindivider. Vi har haft/har föl och unghästar och ingenting är bättre för dem än att gå ute året runt.

Att stänga in en häst i ett trångt utrymme är helt mot deras naturliga beteende.

Många som har hästar stallade påstår att deras hästar VILL vara inlåst på natten. Det finns ingen sanning i det. Det är ett beteende som vi människor har lärt dem. De får sin mat inne, vatten inne och de är lärda att inte försöka ta sig ut (endel är t.o.m. lärda att inte gå ut genom en öppen boxdörr om man glömt stänga den).

Vi kan lära våra hästar väldigt mycket och de gör oftast vad vi ber dem om, men naturligt att stäng in dem är det inte.

Plupp73
1

Jag har haft hästar i både stall och på lösdrift. Tycker att det är ett mer naturligt hästliv på lösdrift, hästarna lever sitt huvudliv i flocken, rör sig oerhört mycket mer under dygnet och har hovarna på olika underlag. Får inga problem med astma, krubbitnig, vävande etc, men det får ju inte hästar i stall med tillräcklig utevistelse heller.

Nu har vi lösdrift, med stor lada som är beströdd och mockas varje dag att gå in i, och fri tillgång till foder och vatten. När man sköter en lösdrift väl tycker jag att det är ett väldigt bra sätt att ha häst. Funkar bra på unghästar också, förutsatt att de hanteras dagligen.

Sedan tycker jag att det är mysigare med stall för egen del…

kakan89
0

Jag har haft mina hästar både på lösdrift och uppstallade. Jag skulle helst ha dem på lösdrift men jag tycker att det är svårt att hitta ett ställe som håller måttet. Hagarna måste vara stora och dränerade så de inte förvandlas till lervällning. Ligghallen måste vara stor och rymlig med flera ingångar så ingen häst riskerar att bli trängd. Dessutom grovfodret ha väldigt lågt energiinnehåll samt sockerinnehåll.

Min nuvarande häst är väldigt känslig för blåst och regn så henne har jag uppstallad eftersom det inte finns någon optimal lösdrift i närheten.

Linnea
0

Jag föredrar lösdrift men har tyvärr inte haft så mycket möjlighet att ha dom på lösdrift. Sista vintern vi hade hästarna hemma så byggde jag om stallet lite så hästarna kunde gå ut genom bakdörren. Där fanns sen tidigare en liten hage och där fick dom sen gå på natten. Bakdörren var alldeles för smal egentligen, fick bara plats en häst åt gången men jag tröttnade till slut på att travaren slog sönder boxdörren för att komma ut, det hände säkert 15 ggr under de första tre åren (dom gick dessutom på bete halva året).

När jag väl släppt dom på baksidan var det inga fler problem av det slaget dock var hagen väldigt liten så jag var tvungen att flytta dom till den stora hagen varje morgon och flytta tillbaka dom på kvällen. Stallet och den stora hagen låg på var sin sida om huset och trädgården så det gick inte att koppla ihop dom..

Dom hade en bal i hagen och jag tog en hel bör med hö därifrån varje dag ner till "lösdriften" så dom hade fri tillgång även där. Dom var itne inne så mycket, nästan bara när det var ösregn.

Dom hade en dubbelbox redan från början så det behövde jag inte ändra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mossberg
0

Jag har mina två på lösdrift, hagen är ihopkopplad med stallet, så det är bara att knalla in när det passar :-)

Jag har precis börjat att ha häst hemma på gården, så detta är första vintern, men jag tycker det funkar jättebra.

När jag fick hem russet ( har ett arabsto sen tidigare) fick de båda stå uppstallade ett tag, dels för russet att landa lite här och dels för att han var/är en lite stöddig typ, så han vaktade ingången och hon vågade inte gå in. Men efter ett par månader testade jag igen och då gick det jättebra. Jag tycker han har lugnat sig betydligt sen jag öppnade upp och att de har fri tillgång på grovfoder tror jag också är en bidragande orsak, han behöver inte vakta maten för det finns så det räcker ;-) Russet har lite problem med luftrören och hostar i perioder, men han hostar väldigt lite när han går ute.

Bara positivt med lösdrift alltså!! 👍

Stallmima
0

Skulle ja haft eget stall på landet skulle jag ha både stall och lösdrift

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min har både stått i stall och gått på lösdrift, numera bor hon i utebox vilket funkar allra bäst för oss! När hon bodde inne första åren fick hon problem med luftrören, pga dålig ventilation i stallet, ute dygnet runt gick bra men hon var mycket "segare" och tröttare då än tidigare, så kombinationen av box "utomhus" med många timmar i hage varje dag är perfekt ;) Sen att hennes box typ är 4x4 meter gör inte saken sämre :)

//Mickan