Ensam hingst
Hur gör ni med era hingstar som går ensamma? Min hingst har varit väldigt på tårna i år och sprungit en massa i hagen istället för att äta så han är i tunnaste laget. Har tänkt köpa ett sto till honom om han blir lugnare då. Första sommaren smet han in till min valack och det gick precis att ha dom ihop på betet för han sprang och jagade valacken en hel del.

I vintras lät vi Monljus gå ihop med Wella som han betäckte tidigare på sommaren. Dom gick tillsammans tills en dryg vecka innan hon fölade. Sedan har han haft tre damer att betäcka så då var det inget problem. Nu går han i egen hage med "utsikt" över de andra hagarna. Vi vill inte att han skall gå ihop med stona nu när han är tävlingsskodd. Så långe han har koll på de andra hästarna så är det inga problem alls.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vår hingst är lugn eftersom vi har våra ston i hagen jämte honom,då har han full kontroll på dem.

Kurant har sällskap av vår tvååriga hingst eller någon av shettisvalackerna när han inte har ston hos sig. Om han skulle vara själv så går han i en hage där han har full koll på "sina" ston de går jämte honom.
Just så är det att ha hingst…..inte alla springer som galningar, men om det finns andra hästar (läs: ston) inom synhåll så behövs ingen annan motion. Även om man ger dom massor av mat så brukar det inte synas, och man känner sig som en djurplågare. Det kommer definitivt att bli lugnare om han får ett sto, men är han godkänd för avel?????

Mina hingstar går alldrig ensamma (kanske någon timme när sällskapet gör något annat) Timon lever med sina fruar hela året unghästarna har sällskap av varandra om det kommer en ny hingst så får man kolla noga vem han kan gå med för alla går inte ihop
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Han är godkänd hingst, gamle Hercules är 26år men det märks inte ett dugg för han är hur pigg som helst. Men jag vet inte om han är fertil längre i heller. Sista stoet han betäckte var för 5år sen och det blev ett föl. Han ser andra hästar i från sin hage, både ston och valacker. I stallet står han bredvid en valack som han kan prata med genom gallret.
Stackars gamle man, klart han skall ha ett sto!!!!!!!