Allt från 500:- och uppåt har jag sett + SH:s avgift.

Det är oerhört olika, en del tar språngavgift+"levande föl avgift". Andra tar bara avgift för levande föl och vissa, som vi, tar bara språngavgift.
Vi gör så att vi tar enbart ut språngavgiften vid konstaterad dräktighet. Visar det sig att det inte tagit sig betalar man enbart för ultraljudsundersökningen(ca 400:- + moms) Språngavgift med Tejas Monljus är fn 1000:-+ moms och SH avgiften. Hittils har Monis varit 100%ig hos oss, om ett par veckor skall vi ultraljuda tre ston, får se om han är lika suverän i år….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2. Betalar ni själv in SH avgiften om stoet visar sig ej vara dräktigt? För det låter så när ni bara tar ut ultraljudskostnaden. Man måste alltid betala in SH avgift på alla sto som hingsten betäcker om dom blir dräktiga eller ej.

#3 Givetvis måste SH avgiften betalas oafsett om det "tagit" sig eller inte. Bra med ett fördydligande där. Dock har det aldrig inträffat för oss att Monis inte lyckats betäcka ett sto, så frågan har varit hypotetisk…
Jerker Klang,

De hingstar jag betäckt mina ston med i år kostar…
Micky 544, 2000 kr språngavgift, 500 kr levande föl (ej moms)
Micklas 571, 2500 kr språngavgift (inkl moms), ingen levande fölavgift.
De dyraste russhingstarna kostar ungefär dubbelt så mycket (alltså runt 5000 kr), fördelat på språng- och fölavgift.
Stoavgift (300 kr) samt uppstallning eller betesavgift tillkommer, liksom givetvis eventuella övriga kostnader för sto (och föl), t ex verkning, avmaskning, veterinärvård, ultraljud, etc.

#2 Det låter som att ni inte tar någon språngavgift; däremot en dräktighetsavgift? Språngavgift betyder att man betalar när själva språnget (betäckningen) skett.
Priserna varierar mycket, men jag tycker också att det är ganska billigt att betäcka med en russhingst. Om man jämför med halvbloden.

#6 Kanske lite hårklyveri vad man kallar det, men det är så vi gör. Har några gånger betalt dyra språngavgifter och fått hem ett tomt sto och det vill jag inte att mina kunder skall råka ut för….
Jerker Klang,
Språngavgift = språngavgift, ingen garanti för att märren är dräktig, utan en summa för att täcka kostnaderna för hingsten! Om man hyr en hingst så är ex.-vis inte 2000,- för mycket i språngavgift, momsen skall av, avgift till Russavelsföreningen och SH, ev. hyra för hingsten/sto + att den faktiskt skall ha mat och skötsel, verkning, maskning…….Därför tar man också ut en levandeföl-avgift, då kanske man får lite för jobbet man lägger ner också - momsen naturligtvis!