Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1533 ggr
mandalin
0

Hur ofta och hur mycket kan jag köra min 2,5-åring

Har en hingst född 2010. Har precis kört in honom. Är första russet/ponnyn jag haft som unghäst så har lite funderingar. Men unghästar som rids in ska man ju helst bara rida typ 20 minuter ett par-4 gånger i veckan, och de ska ju int ebli svettiga eller jobbas. Men ett russ som körs in, gäller samma sak här? Tänker att körningen inte påfrestar lika mycket på kroppen som ridning, och att han dessutom är äldre än minimiåldern för inkörning. Han är lite klen så skulle gärna se att han satte lite muskler.

Tacksam för alla svar!

MagganS-B
1

# 0 Din hingst blir ju tre år nu så du kan köra honom flera gånger i veckan. Dom som har travruss tränar ju sina 2,5 åringar flera gånger i veckan och även om din lille ser klen ut så orkar han säkert med det. Det gäller ju att ta det lugnt i början och sen öka successivt. Vad gäller ridning så brukar man säga att russ inte skall ridas in förrän dom är fyra år. Jag tycker att du skall följa det rådet och vänta ett år.

Tusen
0

Håller med #1. Vill bara tillägga att även om man börjar jobba med en häst som är 10-12 år gammal så måste mn tänka på att träningsintensiteten måste få öka succesivt.  Alla (både människor och djur, ung och gammal) måste få börja träningen lugnt men sen kan man längre fram träna väldigt mycket.

Så ja, du kan börja precis som när man rider in en häst. Korta lugna pass i början och när man märker att hästen förstår och gillar träningen så kan du öka på den. Senare und säsongen är det bra om man tränar dem så de blir svettiga, men precis som vi människor, finss det hästar som svettas mer eller mindre. Det kan vara väldigt olika från individ till individ.

LYCKA TILL! Skrattande

silarp
0

Glöm inte MATA honom om han är lite tunn och du börjar träna mer…!!!
Det är nog ingen fara rent fysiskt den träning du beskriver, men de ska ju hänga med i huvudet oxå! Ge nån liten viloperiod emellanåt så han kan smälta allt!

Dom får inte heller tappa gnistan, man vill ju ha en pigg och KÖRGLAD ponny resten av livet!

mandalin
1

KLart jag matar honom. :P Han får samma kraftfoder som avelsstoet (massa protein i) när han körs, och vetekli de dagar han står. (Och hösilage såklart!) Visste inte att man bör vänta med inridningen tills de är 4. Tack! Eftersom han ju är lite klen så ska jag definitivt vänta med inridningen. Hade tänkt låta min syster rida in honom i sommar, men då väntar jag ett år till.

Tusen
0

#4 Tänk så här. Glad Russ är en gammal fin ras som är starkt byggda av naturen. Precis som Islandshästar. Ingen skulle komma på tanken att rida in en Islänning som 3-åring, eller hur. Vill man få en stark viktbärande ponny bör man vänta och se till att den vuxit så pass mycket i skelettet att den orkar ha någon på ryggen. Då orkar den bära mer. Egentligen är det fel att rida in alla typer av hästar innan 4 års ålder, har jag läst. Tyvärr har man fått prille på 3-årstester inom ridsporten och de ska var välutbildade dessutom redan som treåringar. Ingen hästras är färdiga i skelettet som treåringar och skall därför inte börja ridas in så tidigt som under vintern som nyblivna 3-åringar. En gissning av mig är att det är bl.a. därför ridhästar så ofta går sönder i jämförelse med de naturraser som bl.a. russet tillhör.