Eksem
Läst sommarbete del 2
"På Shetlandsponnyer kallas det ibland felaktigt för sommareksem eller man och svansskorv. Dessa är helt andra åkommor, som i sig också är ett problem i aveln. "
Vad kännetecknar skillnaderna? Och mott knott allergi!
Jag har alltid också undrat vad "man & svansskorv" är…..sommareksem, kan ju vara knott och mygg…..och mycket ljusa hästar kan vara solkänsliga precis som vi människor. Inte nog med att det kallas "m & s", det står inskrivet i russtamboken också, vilket slags allergi eller eksem det än är……Man kunde ju skriva allergi, eftersom det spänner om hela registret, men "m & s" låter nästan som någon skamlig sjukdom :)

Har lämnat frågan vidare till Kerstin Bergvall på SLU. Hon är hudexpert på hästar och ringer mig i morgon. Ska be att hon hjälper till och förtydligar symptom och kännetecken för man och svansskorv, solexem och knottallerig. Kanske kan vi få lite klarhet i vad som är vad…

Det ser vi fram emot! Kan det vara olika ärftlighet på de olika typerna av kliande?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

*putt*

Inget samtal idag. Vi får vänta tills på måndag…

Jag har yttreligare en fråga till Maggan och Agge om ni ser det här…
Ni var överens om att vårat avelsmatrial var i fara om eksem,knott och skorv hästarna togs ur avel helt. En fundering bara. Har vi verkligen inte tillräckligt med "friska" ston att avla på? Är överkänsligheten så utbredd inom rasen att det inte skulle gå att behålla bredden utan dessa ston? Jag tycker att det finns många fina individer som inte används kontinuerligt i aveln pga att ägaren tycker att det är osäkert om han/hon får avkommorna sålda. Nog vore det värt att ta den här diskutionen på tex avelskonferansen. Kanske kunde man komma fram till en gemensam hållning till problemet.
# 6 De vill ju att man ska höra av sig med aktuella frågeställningar till avelskonf. så de blir nog glada om det kommer in önskemål om diskussionsämnen. Detta kan ju vara ett!
Julia, vi förlorar bredden, vår avelsbas är så smal, består av individer ur samma grenar hela tiden, även om vi tycker att det kommer "nytt blod" så räcker det med att kolla 3-4 generationer tillbaka, samma hästar, samma hästar!!!!! Jag tror inte att allt kliande har en orsak, utan flera, och vem talar om för mig att jag har "fel" sorts klihäst och inte skall avla???????
En sak till, att en häst kliar sig och eksem är inte automatiskt samma sak. Eksem kallar man det när huden blivi skadad, ex.vis knottror, hudlöshet!

Anledningen till min fråga var att jag läste förordet i en av russtamböckerna(nr.15) där Morgan Johnsson skriver om russens utveckling som ras och avslutningsvis föreslår att man ska hålla sig till de russ som är fria från "skorv och allergi".
Jag tror också att det är fel om någon ska komma med förbud. Min önskan är istället att det fanns något slags avelsråd som man kunde bolla ide'er med. Fast det kanske är överflödigt nu när vi kan utbyta erfarenheter här. Det är väldigt bra att höra vad de som varit i avelssvängen länge tycker i frågan. Jag som förhållandevis ny vet ju långt i från allt om gamla avelsdjurs kliande eller ickekliande. Uppskattar den här fina dialogen. Hoppas vi kan fortsätta i samma stil gällande många andra spännande frågor.

#6 Om avelsbasen är tillräcklig eller inte är väl svårt att svara på, men jag tror inte att man löser problemet genom att inte avla på vissa individer. Att man väljer att avla på ett eksemsto beror ju på att det har andra värdefulla egenskaper, som man vill ta vara på. Skulle det visa sig att stoet får flera avkommor med samma problem, skulle i alla fall jag avstå från att ta fler föl. Problemet är ju som väl alla förstått att de kan ha anlaget och föra det vidare utan att ha problemet själva. Hur vet man då att att stoet har anlaget? En eksemavkomma efter ett eksemfritt sto kan ju lika gärna fått anlaget från fadern, men det vet man inte heller.
Vad jag menar är att vi fortfarande VET för lite om arvbarheten, för att ta till så drastiska åtgärder.
Men visst, jag kan lägga ner min russavel, eftersom risken att mina russ har anlaget, även om de inte har eksem, men vad skulle det göra för nytta för russaveln i stort?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tackar för svaren på mina frågor. Hoppas verkligen att ingen lägger ner sin russavel pga denna debatt. Som jag tidigare skrivit tycker jag att alla ska få göra som dem vill. Jag är verkligen inte den som vill säga vad som är rätt eller fel. Mina frågor grundar sig helt på nyfikenhet om hur andra resonerar. Att Xit var tvungen att avlivas har satt igång många känslor och tankar hos mig.