Godmorgon
Kallt på västkusten idag, -8 grader i stallet imorse. Hästarna såg inte sådär jätteglada när jag släpade ut dem. Men la in en ikeapåse med halm i mina två hästars hage så de har något förutom julgranarna att sysselsätta sig med. Har hört att hästar håller sig varma genom att tugga. Vet inte om det stämmer eller inte med som sagt var är det kallt känns det bra om de har något att pyssla med.
Igår provred jag Knights sadeln jag lånat till russet. Tyvärr hade jag ingen sadelgjord utan resår och den jag tillslut hittade och lånade var lite för stor. Spände ända upp till sista hålen men den satt för löst när Lilltjejen drog in magen - som hon alltid gör när man börjar rida.
Hon gick superfint! Jag hamnade i en helt annan sits, föll inte framåt och kändes inte som jag satt på manken/halsen. Lilltjejen sökte sig ner och i form på ett helt annat sätt än vad hon brukade. Känns som hon är lite piggare och mer framåt, eller så är det för att hon känner att hon kan röra sig bättre. Men även denna sadeln har en viss tendens att glida framåt och stannar först vid bogbladen/skulderbladen - vet inte om det bara berodde på sadelgjorden. Det var väl enda nackdelen. Ska höra med affären idag om jag kan få låna en kortare sadelgjord - som vi använde när vi provade ut sadeln.
Känns iallafall att med rätt sadel kommer jag få en liten dressyrprinsessa! :D

Godmorgon i landet!
Idag är det rena värmeböljan mot gårdagens -31, bara -11 när jag for för att hämta Sara.
Så idag blir det ett nytt försök att göra hagen rymningssäker för Herr Häst, sist han gick ut hoppade han helt enkelt över när det inte gick att springa ner grinden…
Vi kan ju inte ha honom inne tills snön försvinner, det brukar ju vara i början-mitten av maj…
Så kanske dags att gå ut och göra någon nytta då! Idag blev det varmt fort inne, igår tog det hela dagen…
Och #0, hästarna håller värmen genom att äta, har de inget att tugga på fryser de. Våra går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, vi har ju ofta kallare än minus 20 under vintern, ibland flera veckor i sträck.

-21 här nu och -27 i morse så våra har fått stå inne för att hålla vattnet. rinnande.
:) hör att mitt kallt är långtifrånt kallt ;) inte ens de -15 grader vi hade i lördags känns kallt när man läser om vilka grader ni hade! Glad jag bor i södern ;)