Olga 2498
Vet att jag har tjatat i typ två år nu (ganska så exakt två år dessutom) men det har ju kommit till en hel del medlemmar på senare tid så jag tänkte fråga om någon utav er har bild eller något minne av något slag från Olga? Mor till bla. Nomad G, Ilead och Oddny =)
//Mickan

Putt!
//Mickan

Puttar liiite till …
//Mickan
Jag kan fråga Carola Johason om hon fotat Olga, hon har fotat rätt så mkt på lojstahed. Återkommer på söndag.

Jag har en Olgadotter, Okina f. 1993, och undrar också över att det inte kommer några svar om lojstastoet Olga! Själv har jag tyvärr inga minnen av henne. Beje är en person som vet mycket om Olga, och han var också medverkande till at hon kom till Lojsta hed (som 7-8-åring?) för att rädda kvar Allimajs mödernelinje.
Olga verkar ha varit en riktig överlevare. Hon föddes sent, i september tror jag, och var mycket sjuk första vintern. Hon överlevde mot alla odds - men blev aldrig någon exteriör skönhet. Hon representerar också långa generationsväxlingar, så själv är jag mycket glad över Olgagenerna i mina russ.

#3 Du får gärna kolla med henne =))
#4 Är inte Olga född på heden?
Joo vet att Beje vet mycket om henne men han är duktig på att inte kolla mailen =O Kontaktade honom för säkert över ett år sen och han sa att han skulle maila bilder men än har det inte kommit några… Kul info i alla fall!!!
//Mickan

#5 Nej, Olga är mycket speciell genom att vara ett lojstasto som INTE själv är född på heden. Hon är född 1976 e. Chaplin, hemma hos Fanny Sjöberg. 1975, det året hon blev till, gick Ponte som beskällare på heden! Olga fick sitt första föl 1985, 9 år gammal, efter hon hade flyttats till Lojsta.

#6 Jahaa! Jag vet att jag har hört att man tagit tillbaka någon av hennes döttrar till heden för att bevara stammen men jag visste inte om att hon själv inte var född där.. Men den där boken Vildrussen, va inte den om hennes "förfäder" eller vad man ska säga?
//Mickan

#7 Jag hade hoppats någon gotlänning skulle svara på detta om Vildrussen! Men Vildrussen handlar väl om Fanny Sjöberg och hennes russ på det tidiga 1900-talet! Och Olga föddes i den stostam som Fanny Sjöberg behöll hemma - och Olga har bara fem led i direkt stolinje tillbaka till "vildrusset", den vackra Vally 81 född 1906.
Är inte Olga det enda russet som har fått komma till Lojsta fast hon inte är född där?

#8 Vet inte men jag tycker det är en otroligt facinerande historia som jag aldrig tröttnar på! Tänk om man kunde få några timmars russprat med Fanny!! Vilken grej efter allt hon vart med om!!
Tycker det är helt makalöst att ingen har bilder på henne..
//Mickan
# 8 Finns väl inte så många "gamla" gotlänningar på den här siten mer än jag i så fall!
Vildrussen är en romantiserad version av vad som hände då när Fanny var ung. Det mesta av det som skrivits var sånt som verkligen hände då. Den är intressant och kul att läsa, hoppas alla russentusiaster kan få tillfälle till det nån gång. Den innehåller ju en del av Gotlands kulturarv…..
Olga är det enda russ någonsin som släppts utifrån till flocken p.g.a. sin stam.

# 10 Tack för svar från en äkta "gammal" gotlänning
.

På Valla ridskola i Enköping står Odd e. Rebell - Olga. Han är barnens favorit. Han är jättefin, snäll och mycket omtyckt av alla.
Jag frågade Carola om hon hade några bilder på Olga men tyvärr så hade dom inte det. Fick även höra att utseéndemässigt så liknade hon en nedstampad cyckel.

I den här tråden finns en bild (#4) av Fanny Sjöberg med Olgas mormor Allimaj 373 och Allimajs 3/4-syster Lillyboj 364.

#13 Det är ganska häftigt att en häst som ser ut som en "nedstampad cykel" kan lämna två diplomston och två godkända hingstar =)
//Mickan

#14 Tack =))
//Mickan

#16 Olgas utseende var nog mera på grund av den svåra start hon fick i början på livet (se #4) än genetisk.
Överlevnadsförmågan verkar vara något hon har gett vidare till sina avkommor. Båda min Olgadotter och hennes dotter igen har överlevt svår sjukdom/skada utan men, och till behandlande veterinärs stora förvåning.

# 14 Tack för att du visar den bilden. Min Avatar är Loke Luring som är e Linus med Lilliboj som mormorsmor och u Okina med Allimaj som mormorsmor.
Otroligt spännande läsning - vi har en återkommar i DK Seist Juoni e John Russ u Jolli e Olga.
Seist Juoni är född på heden.
bj / dk

Olgas dottersdotter, svarta Iduns Skugga u. Okina e. Primat, finns också i Danmark och tävlar i trav.
#20 âr Iduns Skugga född på heden ?

# 21 Nej, Skugga är född hos mig. Hennes mamma Okina är ett av Olgas två diplomston och född på heden.
Jag så ju Iduns Skugga med den duktiga Svenska kusk Joanna Andresen på Lolland Falster Travbane den 18 juni 2011 - och det gikk jätte bra med dom !
Mvh bj / dk

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det har inte riktigt med Olga att göra men nog finns det fler ston som släppts in där. Mormor till Linnea 2566 har Gullding till far och han har väl aldrig gått på Lojsta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#25 Du har nog rätt. Hittar inte honom på denna lista http://www.lojstahedrussen.se/hingstar/
Jag skall efterlysa kort på Olga. Någon måste ju ha fotat henne?

Puttar upp igen… Kanske har det tillkommit några medlemmar :)
//Mickan