Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 2289 ggr
Fiffilura
3

Nya åldersregler?

Fick idag höra att det kommer nya regler på ålder på ponnyryttare. De ska klubbas i vinter menbörjar gälla först om två år.

Idag får man tävla c- och d-ponny upp t.o.m det år man fyller 18. Den gränsen ska dras ner till 16. Idag får du tävla hoppning på b-ponny t.om. det år du fyller 13 och dressyr 14 år. Med de nya reglerna är det 10-årsgräns som gäller.

Jag blev helt förskräckt då jag hörde detta.

Jag tänker att för russ är detta dåligt. Barn under 10 är sällan så duktiga att de klarar att rida en b-ponny ordentligt. Vilken satsande och duktig  tävlingsryttare vill rida till en b-ponny? Jag ser värsta scenariot framför mig, små ponnier som aldrig blir ridna ordentligt och som aldrig kommer upp i särskilt höga klasser.

Kan bara gå till min egen familj. Vi har ett russ som tjejerna tvälar med. Älsdta dottern som fyller 14 i mars 2013 börjar först nu kunna rida till honom ordentligt. Mellandotter som fyller 12 nästa år är på god väg. Yngsta dottern som fyller 10 nästa år klarar inte av honom.

Är jag negativ?

Nån annan som hört talas om dessa regler? Jag hoppas givetvis att jag har fel.

silarp
0

håller med dig.. utöver detta kan man säga att det blivit nån slags "hets" överhuvudtaget över det här med ålder och tävlande…
ALLA ungar ska UT O TÄVLA, annars är man kass… så känns det lite ibland häromkring iaf… vilket är OTROLIGT tragisk utveckling även för barnen..

[bsmx]
0

Ja håller med er båda, förskräckligt.

kuusou
1

Jag hoppas verkligen att dessa regler inte slår igenom >__<

Hade tänkt att få mitt russföl tävlat när han är gammal nog men att hitta en ryttare på 9-10 till en unghingst och att den ska rida honom korrekt och kunna tävla upp i större klasser tror jag inte existerar :(

http://minihingstar.n.nu

silarp
0

#3 … jag har samma "problem" … och inte tänker jag låta en massa ungar "testa" heller, -både för hingstens eller ryttarens skull….

Linnea
1

Verkar ju helknäppt! Var finns info om detta? Man borde ju istället uppmuntra barn att tävla ponnyer de redan har och inte tvinga små barn att sälja sina ponnyer ännu oftare för att kunna tävla. Jag tycker det är illa som det är redan. Högre åldersgränsen men mer ansvar för överdomare etc att se till att barnen inte är för stora för sina ponnyer! Det är väl ändå det viktigaste? Att man inte sitter i evigheter på en för liten ponny.

Skynda långsamt så går det fortare.

MagganS-B
4

Det här är en katastrof för russrasen! Inte för att det inte finns duktiga små ryttare under 10 år, men dom är inte många…..Det här är något för Svenska Russavelsföreningen att ta tag i! Hoppas förslaget inte vinner laga kraft! Då är vi illa ute!

Lena90
0

Blev helt förskräckt över detta, hoppas innerligt att det inte går igenom. Jag begriper inte hur de där som betsämer reglerna tänker igentligen, detta främjar ju ridsporten och ponnyryttarna inte alls!! Vad har de för motivering till denna galenskap??

Carpe diem!

Fiffilura
0

Jag fick höra det av en bekant som är i hoppsvängen. Jag hoppas givetvis att han har fel! Han har en dotter som tävlar höga klasser.

Konstigt att jag inte har hört talas om detta tidigare. Konstigt att ingen av er hört talas om det. Hoppas jag har fel. Men internationellt är åldersgränsen för ponny 16 år. Jag gissar att det är motiveringen.

Teja-Bea
0

Helt idiotiskt! en katastrof för russen!!

Det måste ju gå att protestera nånstans!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Fiffilura
0

Har googlat, men itne hittat ngn info.

Ingen annan som hört detta? Kanske har han missuppfattat allt? Ska kolla imorogn!

silarp
0

#10 gör så, hoppas verkligen det är fel… vore sååå skönt…

Tusen
0

Jag vet bara att de åldersgränser du nämner för kat C och D gäller utomlands och att man har diskuterat detta för många år sedan. Det har kanske kommit på tapeten igen.

silarp
1

sånthär SKRÄP som manar att man bokstavligen sätter sig på "för höga hästar"…. gillar det INTE…
Ungar kan skada sig nog ändå, UTAN att hamna för "högt"….
Dessutom har vi ju konstaterat här på russifocus mången gång tidigare, att russ tex, duger till långtmer än som ridhäst åt bara BARN…

[Loca Diaz]
3

Jag fattar inte ens varför man ska ha ÅLDERSGRÄNS. Visst för man ska vara "jämnårig" och "jämnduktig" kanske. Men jag tycker man borde räkna med längd och vikt, för vissa kan rida C-ponny och t.o.m. större B-ponnys hela livet! Så varför ska man känna sig "tvungen" att sälja sin häst bara för att man inte får tävla den längre?
Jag tävlar inte så jag bryr mig egentligen inte men det finns så många ponnys som säljs så ofta och tätt inpå p.g.a. att ryttarna "växer ur dom". Nu kommer man ju knappt hinna ha B-ponnys om man vill ut och tävla. Man hinner ju knappt utvecklas och träna i många år. Är inte insatt i tävling så jag kan ju ha väldigt "fel" tankar.

Jag blev just nekad att köpa en maxad C-ponny bara för min ålder. Men ändå är jag bara 159 lång på 45 kg. Blev förvånad för jag har annars hört med andra säljare om maxade B-ponnys osv. som tyckt att det varit okej (även om alla hästar bär upp olika). Bara för att jag är vuxen och fortfarande vill rida ponny…

silarp
1

#14 helt sanslöst!!!! Jag hade HELLRE sålt min ponny till dej som vuxen än till ett barn i samma storlek! Du är ju lixom färdigvuxen och ponnyn löper iaf inte lika stor risk att bli såld IGEN och IGEN…

Tusen
0

#14 och #15 Håller med er båda.