Hovböld?
Så går det lite nerför.
Amanda skulle träna med sin medryttare nr 1 i torsdags men träningen fick avbrytas, hon var lite småseg och inte halt men inte helt ok heller. Varm i HB hov och lite puls. Hon har inte varit halt efter men är fortfarande varm och en aningens antydan till puls. Hovslagaren ska komma imorgon - håll tummarna att han hittar något eller att hon är ok.

Hur gick det? Var det hovböld? Har lite erfarenhet av det och fick lite tips och trix av både hovslagare och sen veterinären om hur det är lätt att veta om det är det eller en vrickning. Mitt russ har haft hovböld några gånger och har varit ganska duktig på att "vricka" hoven. Pm:a gärna om du vill veta mer.
#1 Dela gärna med dig till oss andra på forumet om dina tips.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
Sorry, stand-in hovslagaren P kom ut i torsdags och tog av skon, han hittade ingen hovböld men såg att hon var lite öm i yttre sömmarna. Trodde att hon blivit öm av snösulorna. Innan jag köpte henne har hon gått oskodd bak och detta var nog första året med snösulor. Han satte dit skon med snösulan igen men satte inte i några söm vid det ömma stället och tipsade om att peta med ett "vasst" föremål under sulan för att få bort grus och att spola. Nämnde att vissa hästar inte "tål" att ha snösulor, något jag aldrig har upplevt under de åren jag har haft häst. Något nytt ska man lära sig varje dag och menade på att för vissa hästar känns det som att gå med en ihopknöglad strumpa.
Tyvärr blev hon inte bättre. Fortfarande varmare i den hoven och en aningens puls på morgonen. På em efter att ha gått ute märktes ingen skillnad. Promenerade en liten bit på asfalt på lördagen och då lät hon oren även om hon inte uppenbarligen var halt.
Igår kom ordinarie hovslagare L och tog av skon igen. klämde och inte heller han kunde hitta något och menade på att hon verkar vara ganska "jämnt" öm. Vi kom fram till att vi ska ta av snösulorna på båda bak och se om det blir någon förbättring. Han trodde att hon var känsligare pga att det varit så blött, även om jag har mina två i en grusad och minst leriga hagen i stallet så har tydligen även de påverkats av den minst sagt blöta hösten. Tipsade om att använda trätjära på hovarna för att förhindra att de blir för blöta.
Tur nog hade jag en "gammal" burk hemma som gick att använda så imorse penslade jag in hovarna och sen får hon stå inne idag för att hovarna ska få torka upp lite mer så ska jag ta och pensla in dem ikväll igen med ett lager till. Blött ute idag oxå :p Imorse var det mycket mindre skillnad i värme på bakhovarna och även om jag om jag var riktigt petig kanske kanske kände lite puls så kändes Höger bak mindre "svampig" runt kronranden oxå.
Ikväll kommer medryttaren nr 2 ut, hennes mamma ska provrida en annan häst i stallet :) de ska ev skritta ut en liten sväng om allt verkar ok.
Fortsatt hållda tummar tack :)

#2 man tar båda händerna runt själva hoven och trycker (in mot mitten och strålen), men själva trycket skall mest belasta kanten av hoven. Jag brukar hålla runt och sen trycker jag så att kraften kommer från den där bulliga delen under tummen. Reagerar hästen på det och på tryck i själva hoven så är det oftast hovböld. Jag har varit med om att hoven är något varmare än de andra men ingen puls. Men det har varit en hovböld iaf. Sen får man höra olika bud från olika människor. Gör hål eller låt den vara för den försvinner själv. Det är inte kul att ha en block halt häst. Den första gången så hade den gått mot strålen så då kapades nästa halva hoven bort och han vart gipsad. Så den kan vandra åt fel håll och då kommer den inte ut. Andra gången så samma dag som veterinären kom så var han inte halt längre, som tur var så skulle han göra en massa andra saker med hästarna. Så han kom inte i onödan. Men då hade den kommit ut själv, det såg man. Svart klägg som kom ut under hovskägget.
Har hört från hästägare, hovslagare & veterinärer att det bästa är att låta den komma ut själv. Men jag kan tycka att man gör det man själv tycker är bäst för sin häst. Jag är glad att jag hade en bra försäkring och att jag har en super arbetsgivare. Med tanke på att vård av häst tyvärr inte finns som ledighetsalternativ. För det vart många turer till kliniken (nästan 1 i veckan) och tyvärr så kommer jag inte besöka den kliniken igen. All personal var bra förutom en och tyvärr så var det oftast hon som assisterade oss. Men det är en annan historia.
#3 vad skönt att det blivit bättre. Håller tummarna att våra hovkänsliga hästar klarar sig innan snön kommer. då brukar hovfronten lugna ner sig.
Hovtjära är grymt bra.
:p ja VAH (vård av sjuk häst - kan tänka mig även utan betalt bara man har möjlighet att få ledigt på kort varsel ;)) Har *ta i trä* aldrig haft en häst med hovböld förrut. har nog varit förskonad från mycket :p
Igår kväll var hon mycket svalare i hoven och även i kronranden - kunde inte hitta någon puls även efter en kort skrittur i paddocken och hon hade varit pigg!
Jag har penslat med trätjära, men tycker det torkar väldigt långsamt - om inte alls. Har faktiskt funderat på att ta med hårtorken och förlägningsladd :) penslar jag på för tjockt eller har jag köpt fel sort? Kanske bättre att köpa hovtjära?
Jag lade vanlig tjära på min ponnny när hon hade hovböld i sommras, den kom ut redan nästa dag. Men hon var riktigt dålig i skick också, hon kunde knappt lägga ner hoven i marken heller. :/ Uäk för dem, de ä superäckliga.
#4 Tack för ditt svar!

#5 ibland önskar jag att man kunde få vård av djur. Mina djur är ju mina barn. Nä, så det var himla skönt att man kunde vara ledig eller ta med sig jobb och jobba hemifrån.
Jag brukar pensla på med målarpensel, en sån som är lite mindre. Men det är rackarns kletigt. Håller med om att det tar väldigt lång tid att "suga" in, det lägger sig mer som ett skydd. Jag brukar klegga på så att det känns att det täcker. Finns det inget bäst före datum på burken om du är orolig? Vad jag har hört så är det inte så bra att de får i sig det. Så står din häst inne på natten så ha gärna hönät.
#6 håller verkligen med. Har de en gång fått det så är risken större att det kommer tillbaka. Man har nästan ont i magen av oro att han ska halta när man tar in dem på kvällen.
#7 det var så lite så.
hm hurrade nog för tidigt, igår var hon en aningens varmare i den högra bakhoven. Imorse kanske bara en liten aningens varmare… undrar om det var vätan i hagen och rörelsen i hagen som gjort att hovarna var olika varma. Annars har hon ju varit mer varm på mornarna än på em.
tjäran ser ju ok ut - flytande, men funderade bara på om det finns varianter som torkar snabbare? eller att jag kanske har på för mycket. jag är egentligen inte orolig att hon ska få i sig tjäran. Mer bekymrad över att tjäran kletar av sig på torv/halm och helt enkelt inte får den önskade effekten.
Vetrinären for för en stund sen. Han öppnade upp Beatas hovböld.
Beata har varit tre bent i fyra dagar, misstänkte en hovböld direkt. Men den ville inte komma ut själv så klart. Beata hade en hovböld samma tid i fjol. Lika blött och dåligt i hagarna då oxå.
Men nu har jag åter en fyrbent ponny, skönt! Behövdes inte gipsas, bara bandageras och matte drygt tvåtusen fattigare. Men vad gör det…
Nu är det -6 minus och snö så det blir lätt att hålla hoven torr och ren.

Jag har haft en hel del hästar genom åren som haft hovbölder. Min erfarenhet är att det finns två olika och ibland samvärkande orsaker. Det ena är blöta, leriga hagar(svårt att inte ha det i år). Det andra är stentramp.
Jag brukar plocka av skon på den drabbade hoven och lägga ett vårvarmt omslag. Om det inte blivit bra efter en vecka tillkallar jag hovslagare. Tycker inte det finns någon anledning att dra ut en veterinär, en välutbildad hovslagare med några års erfarenhet brukar vara betydligt bättre på detta än vad veterinärer är.
De gånger som jag behövt ta ut hovis för att verka hål på hovbölden har jag sedan fortsatt några dagar med våtvarmt omslag för att "dra ur" infektionen ur bölden. Jag har aldrig varit med om att man behöver angripa en hovböld så hårt att hoven behöver gippsas.
I år har varit ett extremår vad gäller hovbölder. Beror säkerligen på att vädret här i Värmland varit extremt blött. Väldigt många av mina russ har haft hovbölder i år.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja har hört av många både hästägare och hovslagare att det är mycket bölder iår :p
Igår och idag har hon varit helt sval i hoven och nu börjar det frysa på *hurra* Längtar faktiskt till snön. Hellre vara ute på hal is och ha det glatt än att ligga i lera och sörja ;)
Hovslagare känns som 1:a instans vid misstanke om hovböld, men har även ett par vänner som haft riktigt svårupptäckta bölder som de fått åka in till klinik med och hittat på så väg. Tur att min favoritklinik har ett nära sammarbete med ett gäng duktiga hovslagare oxå ifall det skulle behövas.
Jag har funderat lite på detta med hovböld. Om det är så att hovbölder uppträder lättare i leriga hagar, har det då någon betydelse om hästarna är skodda eller oskodda? Vi skor nämligen av våra varje höst och så får de gå barfota under de regniga månaderna. Till jul brukar vi sko dem igen och då brukar det ju bli kallare igen. Vi har råkat ut för hovböld 2 ggr på 15 år. Det kan ju inte bara vara tur eller…? (Båda gångerna var på tvååringar med flera års mellanrum)

#13 Kan säga att jag haft på både skodda och oskodda hästar. Däremot brukar det vara större problem med hålväggar på oskodda än skodda hästar. Allt då reffererat till leriga hagar.
Jag gör oxå så att hästar som inte tränar går barfota. Unghästar som börjat träna försöker jag hålla oskodda så länge som möjligt. Är det en snörik vinter så brukar jag träna barfota under hela vintern oxå, me som förra vintern var fanns det inte en chans att göra det.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Alla mina åtta går oskodda. Vi har sandmark, så relativt torra hagar problemet är väl att marken är frusen och när det regnar så blir vätan liggande uppe på.
Har bara haft två hovbölder i mitt tidigare hästliv, men nu är Beata undantaget med en hovböld i fjol och en nu. Beata är en "vandrare", går framåtillbaks efter stängslet när hon blir less å rastlös (mest hela tiden). Hon har hovar hårda som cement, varför hon drabbas fattar jag inte.
Hovslagare är alltid mitt första val vid misstanke om hovböld. Vi hade hovslagaren för två veckor sedan. Då upptäcktes att Beatas lamellrand har delat sig,hon har fått belastningsfång. Hon har inte vissat någon hälta i huvudtaget före hovbölden kom. Om hovbölden kom av belastningsfånget eller belastningsfånget av hovbölden det lär jag få fundera på. Men såg i går en annorlunda rörelse mönster på tre benta Beata, då ställer jag mig iaf frågan behöver hon behandlig/medicin av något slag. Hovbölden som öppnades upp var en riktig varböld, tror hon kan ha kvar någon böld ännu, hon går långt ifrån rent men får avvakta och se några dagar. Hon står i jodopax bad och är bandagerad övriga tider. Går ute på dagen, inne på natten.
Är ju rädd om min guldklimp! med tanke på att hon är dräktig igen så vill jag att hon ska må så bra det bara går.
Då har vi haft tur då.
Jag har bara haft en hovböld på mina russ under 20 år, däremot får travarna det en del och ofta just under den "blöta" årstiden eller ett stentramp tex. Jag kallar ut hovslagare direkt så han kan tömma bölden så smärtan släpper och hästen kan vara tillbaka i träning direkt efter nån dag.

Jag tror Racoon brukar få det av stentramp och en kombo av leriga hagar. Han har också väldigt hårda och bra hovar. Synd att jag inte har bilderna på hur det såg ut och hur mycket de tog bort av hoven på mobilen. för det var helt galet. inte skoj för en 1-åring med boxvila i flera veckor. dessutom så hade han kastrerats månaden innan. så allt kom på samma gång. som tur var så fick mitt snälla sto stå som sällskapsdam.
Dagens rapport. Verkar trots allt som att det hjälpte att ta bort snösulorna. nu snöar det ute - typiskt eller ;) Funderar på att skaffa polarpads eller likande.