Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 7161 ggr
Margita
2012-11-14 10:50
0

Bajsvatten

Hur i hela friden kommer jag till rätta med min ettårings mage ?

Oftast normala bollar men mycket bajsvatten, så här års smustsiga ben och blöt svans, inget skoj. Har inga problem med sin sommarmage. Men när vinter och stall tiden är här så börjar det igen, har börjat ge vanlig jäst och det äter hon och blev bättre inte orinig men inte inte kladdig i svans i alla fall. Mamma häst lika dann men blev bra med en grabbnäve fuktat kli en gång om dagen, men så förolyckades mamma häst förra veckan då braka magen igen. Hästen är pigg och glad glansig i pälsen avmaskad i höst, två gånger till och med, en gång för misstänkt maskangrepp efter kolikanfall på inrådan av vet, andra gången pga syngfluga. men det är inte skoj att behöva skura ben och svans var och varannan dag, och om det är minus komma in med isklockor i svans. Förra vintern fick hon bara hö samma visa, i år får hon både hösilage och hö, och så klart halm. Finns det någon som har råd att ge, för hon kan ju inte vara ensam om detta eller hur?

Hjälp

Linnea
2012-11-14 11:30
0

Verkar som tamfloran är i obalans. Finns ju olika tillskott som ska hjälpa. Jag är inget fan av kosttillskott och sånt men i vissa fall kan det ju vara nödvändigt. Har du testat nåt sånt?

Skynda långsamt så går det fortare.

silarp
2012-11-14 11:33
0

KAN det vara så att höt eller hösilaget är av lite för god kvalisort? Det har jag varit med om iaf.. en frieser som inte tålde hösilage.. TRODDE JAG,, så testade jag med hö, men det var OXÅ för höga värden i det, så hon tålde bara "dåligt" hö, dvs inga höga värden av något, utan sent taget och långa grova strån….

Värt att testa, min blev kanonbra i magen direkt och aldrig några problem efter det. Ett russ jag vet har oxå problem med detta… Men dom flesta russ tål nog både det ena och det andra!

MagganS-B
2012-11-14 12:54
0

Ibland kan något så enkelt som Pro-Viva hjälpa…..Finns också andra medel som gör att tarmfloran blir i balans. I "värsta" fall tar man "frisk" avföring från en annan häst, blandar med vatten och ger med slang rätt ner i magen, men till det krävs det veterinär.

Margita
2012-11-14 13:01
0

Har inte provat några tillskott, vill fodra så enkelt som möjligt Mitt hösilage och även höet är sent skördat, så några kanon värden är det nog inte frågan om. Men problemet fanns förra vintern också, likaså att mamma häst hade samma problem med havsvatten.

PernillaJ
2012-11-14 14:21
0

#0, 4 Finns en hel del tips i den här gamla tråden.

karisma
2012-11-14 16:38
0

Om ensilaget är för blött så kan det ge bajsvatten för att det är för surt Ge honom bara hö en period och se om det blir bättre Du kan för att snabbare få resultat ge något färdigt bakteriekultur för häst Sedan under vinter kan du ge loppfrön som har god effekt på bajsvatten Lycka till

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

giffan
2012-11-14 18:44
0

Har haft samma problem med en av våra. Fråga det vi inte provade… Veterinären menade på att har man en gång förstört tarmen så har man… Och att hästen inte lider av det, men vi som tvättar gör..

Iaf, efter många turer med allt möjligt… så satte jag på en munkorg… och vips så försvann rinnet i rumpan! När snön kom gick han utan.. och nu har han minimala problem och klarar sig utan..

Kanske inte så roligt att ha munkorg på en liten… men det fungerade på våran, han va dock lite äldre då.

Annars ger vi foderjäst till våra så här runt hösten och även loppfrön så man får ur sanden ur tarmarna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

carsbo
2012-11-14 19:27
0

vi provade A-fil och det funkade för vårt russ

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tessan08
2012-11-14 21:53
2

Proviva blåbär el nypon, färskjäst 1/2 pkt/ dag i ca 1 vecka när det är illa. Jag ger 1/2 dl torr foderjäst i maten varje dag året om i stället för b-vitaminer. Våran blir dålig i magen när det blir frost och kallt och han äter gräset, då funkar det att blanda i 2-3 dl proviva och ett 1/2 p jäst i kli och i hans fall blanda i lite fibergi :) så det blir lite grötigt. I början gillade han inte färskjästen men nu äter han den direkt ur paketet :)

giffan
2012-11-14 23:07
0

Passa för frostgräs, inte bra alls, inehåller massor med socker.

~ Anneli ~ 

Margita
2012-11-15 06:15
0

Tack för alla råd. Vanlig jäst får hon redan och äter bra av. Beställde loppfrö i går, så nu får jag testa en sak i taget så kanske denna vinter innehåller mindre tid att tvätta bakben. Men visst är det konstigt att det nästan inte är något bajsvatten sommartid, om det beror på jämn tillgång på mat, försöker ge henne i alla fall nattetid fri tillgång på grovfoder.

giffan
2012-11-15 06:47
0

Tänk på att marken ser helt annorlunda ut nu mot sommaren. lera och annat dom får i sig. så så konstigt är det nog inte egentligen.

~ Anneli ~ 

kakan89
2012-11-15 18:33
0

Jag skulle börja med att plocka bort halm och hösilage. Det är stor risk att halmen innehåller mögelsporer och vissa hästar tål inte pH-balansen i hösilage. Ta bort allt som inte är grovfoder och börja om.

Jäst kan verka negativt för en redan skadad tarm.

Har du analys på höet?

Margita
2012-11-16 09:19
0

Nej ingen analys gjord i år. Och halmen riktigt bra i år, trots en "väldigt blöt höst".

Men har aldrig råkat ut för detta, fast haft häst i snart 30 år och en hel del hästar passerat revy. Taskig mage ja, pga stress, dåligt foder, för mycket salt mm.

kakan89
2012-11-18 08:38
0

Halm kan se kanon ut och så delar man på ett strå och så är det ett fåtal mörka prickar men det räcker för en känslig häst.

Även om du har haft häst i 30 år så finns det fortfarande känsliga individer och man kan alltid lära sig något nytt. Jag delar med mig av min egen erfarenhet men jag har bara haft häst i 10 år…

Margita
2012-11-18 10:33
0

Nej fullärd blir man aldrig, och frågar man inte får man inget veta.

LindaMO
2012-11-19 11:51
0

Prova Pro Equo. Det är framtaget just för hästar och deras magar. Pro viva för människor och Pro Equo för häst =). Återförsäljare finns över hela landet och även många veterinärer och ATG kliniker säljer detta.