Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 10794 ggr
Ssannna
0

Hingstar utan welshinslag?

Jag undrar om det finns någon lista över de av dagens hingstar som saknar welshinslag?
Alternativt, hur stor andel welshblod hingstarna har?

Tittut
0

Vi gjorde en som publicerades för några år sedan, som skall uppdateras är det tänkt. Den ligger på min gamla dator, och på den vägen är det..

Det kanske finns andra som har förstås, men vi har en som var aktuell tom 2003 eller liknande.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
1

Följande 56 hingstar i avel 2008 (förutsatt att de löser licens) har inget welshinslag:

Dardel 441

Darius Roll 491

Djazz 605

Drömprinsen 460

Duktig 568

Edgar 523

Enets OP Andersson 604

Fridhems Jonatan 401

Granit 368

Hadar 539

Helios 373

Jabb KL 599

John Russ 422

Juniper 530

Junisorken 484

Jupiter R 458

Juventus 468

Kamraten 579

Kanalje 591

Kapo KL 615

Kieron KL 613

Ling 547

Linus 506

Lon 483

Lönebergs Charizad 559

Major G 418

Manicken 567

Marlon S 531

Micklas 571

Micky 544

Monaco 432

Morin 469

Myre 616

Najk 486

Nino 488

Nordman 569

Norrvedas Guld 574

Oidipus 489

Pant 595

Pelle-Russ 611

Ruton 513

Satellit 474

Silverboy 552

Taktik G 480

Tejas Monljus 540

Tejas Musseron 597

Temp av Allgunnen G 478

Toppå 550

Tor 497

Trojka Viking 440

Tyfon 617

Ursus 512

Vidar 521

Xter 508

Ysak 514

Zeenith 542

Tusen
0

# "Med inget welshinslag" menar du då att dessa aldrig haft welshblod i linjen eller att det är så lågt att det ligger under en viss gräns? Det finns ju folk som säger att alla russ har inslag av welsh men att det har i princip avlats bort hos vissa (ovanstående?).

[Croneld]
0

Det betyder: Inget welshblod alls, att inte Revel General eller Criban Daniel finns någonstans bakåt i stamtavlan.

Tittut
0

# 3 Det sades förr, att russ som hade mindre än 2% welsh ingick i genbanken, och räknades som "rena russ", men om jag förstått det hela rätt, så är genbanken ur spel nu.

Reko
0

#5 Genbanken ur spel? Det får du gärna förklara lite mer.

Tittut
0

Jag vet inte om jag kan. Jag pratade med Kurt Graaf om det för ett tag sedan, och då nämnde han att den inte var aktuell längre. Av vilken anledning kommer jag inte riktigt ihåg, jag är en förvirrad själ…

Det var ett arbete som om jag är rätt ute, sköttes av personer på Genbanksnämnden tror jag, och som var utanför Svenska Russavelsföreningen. Huruvida detta kan aktualiseras nu med nya pengar och möjligheter som kan komma i anspråk inom EU, vet jag inte. Det finns säkert någon som kan detta mycket bättre än jag och som kan redogöra för det faktiska och tidigare läget.

Tusen
0

#4 Coolt! Då finns det alltså russ utan en enda droppe welsh.Glad

Då kan vi gå ut och säga det om våra avkommor. Toppen! Precis som Malena vill.

Konstigt att en del då påstår att alla russ har lite inslag av whelsh. Då är de ute och cyklar alltså.

StuteriSolo
0

Däremot finns det numera inga russ som är helt utan inblandning av främmande blod (Olle 2 t.ex)

ryttarn
0

#8 Nja, det många, och så även jag, vänder sig emot är uttrycket 100%russblod….. Se #9….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alfa
0

# 9 Vad finns det mer för blod inblandat i russen då????.

StuteriQveiar
0

Kan förresten tipsa om att Vidar 521 är till salu.

Tusen
0

#9 och #10 Då förstår jag vad ni menar. Våra har nog alla Olle 2-blod i sig (Om det nu finns några droppar kvar)Flört

StuteriSolo
0

Khediven 1 var ju en bladning mellan "Böösens arab" och ett färsingsto, Olle 2 var efter en syrisk ponnyhingst från aleppotrakten och undan ett russsto. King Polo 3 var en ploponny, men jag tror inte hans linje finns kvar alls längre

alfa
0

Varför är det så hemskt med welsh inslag?

Är det inte lika hemskt med syrisk ponny eller arab/färsing.

Vi har ju inget russ som inte har någon droppe annat blod i sig varför då gå ut och skriva utan welshinslag ska dom som har welshinslag skriva t.ex utan arab inslag

Tyfon
0

#2 vart har du hittat dessa hingstar om man för frågaRäcka ut tungan

PernillaJ
0

#15 Förstår inte ditt påstående - det är ingen i den här tråden som har lagt någon värdering i welshinslag eller inte. Min uppräkning av hingstar utan welshinslag i #2 är information till trådskaparen. Jag har i andra trådar på den här sidan listat hingstar med diverse färganlag eller travmeriter, t ex.

#16 I stamboken… där man hittar alla stambokförda russhingstar Cool

Tyfon
0

men Tyfon är ju gotkänd iår visste inte ens att han hade fått sitt numme rön

PernillaJ
0

#18 Tyfons stamboksnummer är preliminärt, eftersom hans DNA-typning inte är helt klar ännu. Han är testad mot sin far utan anmärkning, men pga de dubbla chipen som hittades i honom krävs fullständig härstamningsutredning; alltså även test mot mor. Jag skrev "förutsatt att de löser licens" i #2 och Tyfon kommer inte att tillåtas lösa licens innan allt är klart.

alfa
0

#17. Jag bara undrar för jag har sett det förut bl.a i hingstannonser  "ej inslag av welsh" och då finns där tydligen ingen som har 100% russblod eller det finns det?

Finns det någon lista på vad dom har för blod i sig som inte har welshinslag enligt listan ovan.

Kunde vara roligt att veta!

PernillaJ
0

Den siste "rene" russhingsten lär ha varit Algos Pelle 116 som levde 1938-1958 (länk till härstamningen): inget inslag av varken Khediven, Olle, King Polo eller Wadjeri. Och förstås inget welshinslag eftersom det tillfördes på 1950-talet.

Om du vill härstamningsforska, kolla ABP, jag tror i stort sett alla russhingstar är med där. Bara att klicka sig bakåt i generationerna, t ex Dardel 441 eller Zeenith 542.

SigneK
0

#15 jag tycker då visst att man har lov att säga/skriva det och vara nöjd om man har russ utan welshinslag. Inte för att det är "så hemskt" men det kan ju vara så att man tycker det är roligt att fortsätta hålla welshet ute, om man har ston utan welsh, och då ska man väl ha lov att syssla med det.

Ingen som säger att det är hemskt att hålla på med russ som har welshinslag. Welshhingstarna ingick ju i stamboken som russ, alltså, fast dom inte var det. Men avkommorna räknas ju som russ likaväl.

Om du vet att ditt russ inte har Khediven tex. eller någon annan av de främmande hingstarna bakom kan du ju tala om det också, och vara glad om du vill, det är väl bara roligt.

#20 är man petig så är det nog svårt (omöjligt? Vet ej.) att hitta någon som inte har något främmande blod alls, men jag tycker gott att man kan ha lov att säga 100% russblod, om de inte har welsh, för de andra ligger ju många generationer bak, mer än hundra år. Welshet var ju "bara" 50 år sedan. Så tänker jag.

Själv har jag ett sto med welshinslag och 3 utan.

alfa
0

#22. eftersom det inte finns något russ utan inslag av främmande blod enligt #21,  då tycker inte jag att man kan säga att mitt russ har 100% russblod för det är ju inte sant. Om det främmande blodet ligger 50 eller 100 år tillbaka så finns det där ändå eller hur?

Sedan om man vill avla på dom som har welsh,arab eller syrisk ponny eller något annat det är helt upp till var och en och det lägger jag inga aspekter på.

Ssannna
0

#2 Tack så mkt!

Jag syftade på dessa hingstar, som inte har någon av dom två welshhingstarna i sina stamtavlor. Det är många diskussioner om detta på forumet, och jag tyckte att det skulle vara intressant att veta hur många hingstar som är welshfria (eller hur man nu vill uttrycka det). Om det sen är bra eller dåligt att ha russ utan welshinslag är väl upp till var och en. Alla har ju olika inriktning på sin avel, en del vill ha speciella färger, andra betäcker med hingstar som har sprungit fort på travet, och en del utan welshinslag. Men hur man vill göra bestämmer man ju själv. Det är ju russ oavsett :)

Tyfon
0

#19 vid det här laget borde han väl vart testad mot Nycka också?

Tusen
0

#15 Hemskt är det väl inte med welshinslag, men jag vet att många tycker att welshkarraktären slår igenom så hårt att russets karraktärsdrag försvinner. Och russkarraktären vill man väl bevara hos russen. Fundersam 

Avlas det på russ med liten procent av inslag från annan ras kommer väl procentsatsen tillslut närma sig 0 och i och med detta kunna anses som utplånad (i det närmaste).

Ssannna
0

Okej, här kommer följdfrågorna:

Vad är det för stam på Linus, Tor och Vidar?

:)

Mixie
0

Linus är e. Primus 306 u. Lill 2978 ue. Rajman 232 Tor är e. Nomad G 424 u. Toya 3148 ue. Göte 411 Vidar är e. Kej 459 u. Vanilj 3351 ue. Karens G 400

//Mickan

Ssannna
0

#28 Taack! :)

Ssannna
0

och just det, en sak till, Tejas Monzun är inte den welshfri? trodde att alla teja-hästar var utan welsh..?

Tusen
0

#30 Tejas Monzun är welshfri eftersom han är helsyskon med vår Tejas Monita men han är ju exporterad till Finland så det är nog därför han inte är upptagen på listan ovan.Glad

Reko
0

Hingstar utan inslag av welsh är inte så svårt att ta fram tycker jag men vilka hingstar har en så litet inslag att de räknas "rena russ"? Se #5!

Angel
0

#26 Och det är precis vad jag gillar! Jag kanske inte är någon riktig russ-fantast då Fundersam

[Croneld]
0

Alla russ vare sig de har det ena blodet eller det andra så är ju de fortfarande russ, det får vi inte glömma bort.

Mina russ har väl lite av det ena och det andra i sig, men det tänker jag inte på. :)

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det brukar oftast inte synas om de har welshblod eller ej, tycker jag. Möjligtvis de som har väldigt mycket, men de kan lika gärna bli mer grovhuggna som lätta och eleganta.

Likaså är det många russ som man skulle kunna tro ha welsh i sig, för att de är väldigt eleganta tex, som är helt fria från det. Rastypen sitter inte i stamtavlan om man säger så. På bilden Levida som gick på skogen. Hon har Atle som morfar, och han hade i sin tur Revel General som morfar. Ganska hög andel welsh i henne med andra ord, men syns det? Jag tycker hon var ett rasande typiskt russ!

Vad som är viktigt i den här frågan är att alla russ är russ, oavsett om de har mycket, lite eller inget welshinslag alls. Svenska Russavelsföreningen lägger inga värderingar i detta, utan welshhingstarna och dess avkommor är att räkna som rena gotlandsruss.

Hur sedan den enskilde uppfödaren väljer att avla eller tänka i sitt eget avelsarbete är en annan sak.

Ssannna
0

#aha, finland, det visste jag inte. att totta är welshfri hade jag däremot koll på :)

Teja-Bea
0

#36 Vi på teja satsar alltid på att använda ston och hingstar utan welshinslag. Så det är helt korrekt! =)

Monzun flyttade till Finland redan 2005. Men han har 2 helsyskon i Sverige. Tejas Monita och Tejas Triton (f.-04. Bor i Tingsryd)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Tjiwi]
0

Håller med dig, Liselotte att det inte behöver synas om de har welsh i sig eller ej. Har två-tre ex här. Grus är helt fri från welsh men han är el var i alla fall smäcker och mycket elegant. Har fått frågan många ggr ute på tävlingsbanorna om det är en welsh, dartmor och till och med ifall det är en newforest!!! Vallas Trixi som jag hade var det däremot welsh i och således även hennes son Tjibus som är riktigt grov och stor.

Ssannna
0

#37 ah, okej, trodde det också! :)

MagganS-B
1

# 35 Bra Liselotte!

Alla russ är russ, sen må dom ha vad fasen som helst i sig, welsh, Khediven eller Olle. Vi har en gång i tiden godtagit det, och då tycker jag att det inte är något att tjafsa om. De flesta som har Revel eller Criban i sig har det så långt tillbaka så det är nästan försumbart…..Vad tror ni alla prickar och fläckar kommer ifrån????? Jo från Khediven m.fl. vad var dom? Ja inte russ i alla fall…..Och "welshfria" russ? Jag tycker att bara uttrycket är larvigt, när det finns både arab och syriska hingstar med…..Huvudsaken att dom ser ut som russ, inte som små ardenner eller nordiskopior, då är vi inne på fel spår!

Tusen
0

#33 Vad menar du? Att du gillar russ som inte ser ut som russ utan som welshar eller andra ponnyraser?

#40 Visst är alla russ -Russ men jag tror ändå att man gärna vill att dessa också ska se ut som russ eller.??? Har varit med då Valter (e.Vagabond) var med på en hopptävling där flera "sakkunniga" med bestämdhet påstod att han var en whelsh. Å, andra sidan sa samma människor att Drömprinsen (e.Granit) var en Haflinger. Synd tycker jag att duktiga russ inte får den berömelser i ridsporter som de förtjänar. Ju mer russlikt ett russ är desstå mindre tveksamheter och felaktigheter blir det hos okunniga.(Icke russkunniga)

PS. Inget ont om att vara okunnig. Det kan man ändra på om man är vetgirig. Och om någon annan tagit illa upp så får jag väl be om ursäkt för det också. Har i alla fall inte haft den avsikten.D.S.

Anna-Uppsala
0

Jag skulle bara vilja tillägga att när Kurt Graaf berättade om russens historia på Avelskonferensen nämnde han att det var det både en och flera hingstar (och även ston?) där man i princip inte visste vem som var far - exempelvis den väldigt vackre isabellen Piccolo ser ju inte precis ut som ett russ …
Själv tycker jag att welshblodet är helt försumbart i dag - men det är självklart upp till var och en att avla hur man vill. Bra att båda varianterna finns, liksom!

MagganS-B
0

#40 Klart att det är "finare" att tro att det är en utländsk ponnyras…..Russet är ju en envis lurvig rackare…..

Skämt åsido, När hingsten Charlie lämnade en massa vackra diplomston för många år sen, då kunde man se Criban-tecknen. Långa FULA halsar bl.a. Ganska klumpiga hästar som absolut enligt min mening inte såg ut som russ! Russet är ju inte en helt homogen ras, men nog tycker jag att dom numera ser ut som russ alltid, i dom allra flesta fall, allt annat är som sagt nog lite okunskap!

mizzie
0

" 40. TACK! Alla Russ är Russ och det är en fruktansvärt löjlig diskution när man försöker särskilja dom ifrån varandra. ALLA Russ har ju främmande blod i sig och i de flesta fall ligger det främmande blodet långt tillbaka och då är det inget att tjafsa om nu. Det är ju inavlat för att kunna rädda russet från att dö ut varför tjafsa om det nu? Hade det varit bättre att russet hade dött ut? Om dom har welsh eller arab eller polo ponny eller något helt annat är totalt ointressant Dom är RUSS.

Anna-Uppsala
0

# 40 och 44 => Hm, jag uppfattade väl inte direkt den här tråden som en tjafs-tråd om vilket som är bäst - utan mer som en informationstråd?!
Det är väl ingen som skrivit varken bu eller bä om welsharna, utan bara konstaterat att vissa har dem i stamtavlan - andra inte.
Personligen tycker jag det är helt ointressant om ett russ har welsh i sig eller ej. Ett bra russ är ett bra russ, liksom! :)

Anna-Uppsala
0

# 40 och 44 => Hm, jag uppfattade väl inte direkt den här tråden som en tjafs-tråd om vilket som är bäst - utan mer som en informationstråd?!
Det är väl ingen som skrivit varken bu eller bä om welsharna, utan bara konstaterat att vissa har dem i stamtavlan - andra inte.
Personligen tycker jag det är helt ointressant om ett russ har welsh i sig eller ej. Ett bra russ är ett bra russ, liksom! :)

Reko
0

#11 I en del stammar finns också Khediven IV som bl a har anglonormand bakom sig.

#42 Varför vet man inte vem som är far till Piccolo?

StuteriSolo
0

Piccolos far i stamboken är Prins 130, som även är hans morfar. Men när han tillverkades stod Faruk 149 på samma gård, så gissningsvis är han far åt honom. På den tiden fanns inte dna-test eller blodtypning, så Prins gäller som hans far. Faruk blev tagen ur avel, minns inte varför, för stor kanske? Står säkert i stamboken, som är i nästa rum…

Tittut
0

En av misstankarna bakom att Prins knappast kan vara både far och morfar, är att Prins var en kompakt och grov hingst, medan Piccolo var stor och elegant. Att 2xPrins skulle kunna bli en sådan modell som Piccolo var, rimmar illa med hur han själv såg ut.

PernillaJ
0

Här är en länk till härstamningen för Piccolos lillebror Fakir, ett år yngre än Piccolo och alltså möjligen Piccolos helbror.

Ytterligare ett skäl till att uppge Prins 130 och inte Faruk 149 som far till Piccolo 167 kan kanske vara att Faruk premierades med tillståndsbevis först 1961, två år efter att Piccolo tillverkades.

Ja, man kan ju fråga sig hur pass russig Khediven V 105's mor Divan egentligen var… I stamboken (II) står hon som "prem. A", men det framgår inte i vilken ras - halvblod kanske?

Angel
0

#41 Menar bara att de finns en del gemensamma drag hos många russ som gör dem "speciella", det är väl just det många gillar. Men jag föredrar att slippa dessa drag, som jag upplever som störande. Ett ex, vi har haft 2 hingstar efter samma mor (den ena har vi kvar), en av dem var "100% russ" den andra inte. Psyket på den som inte är "100% russ" tilltalar mig mer. Nu är det ju flera saker som spelar in, som alltid, olika pappor bla. Men min enkla slutsats är, dock efter mycket begränsad erfarenhet, att welshgenomslaget kan vara lyckat. Det passar mig!  Räcka ut tungan

Anna-Uppsala
0

# 41 => Men du kan väl inte dra några slusatser efter at ha träffat TVÅ russ?! Dessutom är welshblodet nere i någonstans runt 1,5-2 procent hos dagens russ. Tror du inte att andra saker påverkar mer - typ övriga 98 % gener, föräldrarnas temeprament, hanteringen av russet, miljön den lever i, vad du själv kan och gör med ponnyn ifråga?
Tar mina egna som exempel: Gerda och Hjördis är två helt welshfria russ. Gerda är 125, elegant, långlinjerad, känslig och snabb. Hjördis är 115 cm, liten, knubbig och synnerligen cool. Jag skulle aldrig kunna dra slutsatser om hur ett welshfritt russ är enbart genom att titta på dessa två helt olika ston!

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råkade ut för en intressant kommentar för några år sedan. Ungarna hade pricis köpt Wella och jag fick kommentaren från en annan uppfödare "hur kan ni köpa en halvwelch".
Samma uppfödare skickkade ett av sina ston ett par år senare till Tyson II….
Wella har Cribban Daniel i 7e led medan Tyson har honnom i både 4e och 5e, lite inkonsekvent kan man tycka.

För egen del anser jag att utan Criban Daniel och andra "icke russ" skulle rasen vara död. I vissa lägen måste man se lite pragmatiskt på hur "genbanken" ser ut. Ingen är bevänta av att Russen skulle bli så inavlade så att dom dog ut. Detta var en överhängande risk, de var därför dessa "främmande fåglar" togs in i russstamboken.

Jerker Klang,

www.isil.se

Anna-Uppsala
0

Instämmer helt med ovanstående! :)

Angel
0

#52 Nä, såklart inte. Men det är en rolig tanke. Särskilt med tanke på snacket om att "welch-dragen kan slå igenom så hårt" Räcka ut tungan

PernillaJ
0

#53 "Wella har Cribban Daniel i 7e led…" Er Wella 4582 har fem welshinslag i sin härstamning, totalt 3,71% welshblod.

Farmors farmors mormorsfar = RG (7:e led)

Morfars farmors mormors mormorsfar = RG (9:e led)

Mormors farfars farfarsfar = CD (7:e led)

Mormors farfars farmors farfar = RG (8:e led)

Mormors farfars morfar = CD (6:e led)

ryttarn
0

#56 mmmm, halvwelsh typ….. Inte lätt för en del med procenten….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

Det är när det kommer på flera håll, som på Wella, som det blir lite klurigt med matematiken….

Kanske en anledning till att uppdateringen av hingstlistan dröjt för min del. Det var bättre förr! Då var det mycket, men det var lättare att räkna!  Skrattande

PernillaJ
0

#5, 6, 7: Så här skrev Kurt Graaf 1994 i Riksstambok för russ, band XII (sidan 21):

"Sedan 1984 inräknas russet liksom den nordsvenska hästen bland de inhemska husdjursraser som Statens Genbanksnämnd enligt internationell överenskommelse skall ansvara för, att det inte kommer i riskzonen för utrotning. Russpopulationens storlek är cirka 7000 djur och Lantbruksstyrelsens bestämmelse av den 1 juli 1971 rörande sluten stambok för russ borgar för att risken kan elimineras inom överskådlig framtid. Naturligtvis har frågan kommit upp om de på 1950-talet i rasen verksamma welshponnyhingstarna. Avkomlingarna till dessa har hela tiden i stambokshänseende haft status som rena russ. I genbankssammanhang är man dock tvungen enligt internationella bestämmelser att hålla raserna isär. Ungefär halva russtammen har på ett eller flera ställen i stamtavlan inslag av dessa två hingstar. De kommer dock för varje generation längre och längre bak i härstamningen. Inom 25 år ligger de så långt tillbaka, att det saknar betydelse. Dagens hingstbestånd består till 55% av rena russ utan welshinslag. I genbankssammanhang räknas dessutom hingstar med mindre än 2% främmande blod som renrasiga. I och med detta kommer ytterligare nio hingstar att anses renrasiga varför slutprocenten blir 63,6. Procentsatsen kommer varje år att öka eftersom den slutna stamboken förhindrar att nya hingstar av annan ras kommer till användning i russaveln."

alpros
0

Men kan man hävda med bestämdhet att det finns ett enda russ som är renrasigt - utan något som helst inslag av annan ras? Det finns ju annat inslag i russen också, förutom welsh och vi är väldigt begränsade redan i deras moderna historia att veta vad som är iblandat under tidens gång. Vad jag förstår har hästar av olika raser "importarats" till ön sedan lång tid tillbaka. Det är inte som på Island att en homogenitet naturligt uppstår eftersom inflödet av hästar inte finns. Det enda vi har att hålla oss till är stamboken och jag gissar att man kan ifrågasätta hur tillförlitliga uppgifterna om härstamning är där. Och dem är begränsade i tid. Det är ju bara ett ögonblick av russets historia som vi dokumenterat härstamningar och tills alldeles nyligen hade vi ingen identitetskontroll på hästarna. Vem vet om härstamningen på dem första stona i stamboken? Finns det t.ex ett enda russ som inte är släkt med Khediven 1?

Welshblod eller inte. Alla russ bär "dem gamla" generna och varenda individ är guld värd, ur bevarandesynpunkt.

Men jag menar bestämt att 100% russblod inte existerar. Det är ett begrepp som vi inte kan röra oss med.

PernillaJ
1

#60 "Det är inte som på Island att en homogenitet naturligt uppstår eftersom inflödet av hästar inte finns." I Gotlandsrusset nr 2/2005 fanns en artikel "Vikingarnas hästar - på Gotland i sommar" införd, skriven av Sara Eliasson, Länsmuseet på Gotland.

"DNA-tekniken har öppnat helt nya vägar för att spåra släktskap inom och mellan arter. Hästens historia är under utredning. Svenska och engelska genetiker har analyserat DNA från nu levande raser och skelettmaterial från svenska järnåldershästar. En viktig slutsats är att redan under järnåldern hade hästarna en stor genetisk variation, vilket tyder på att man hade många raser och ett omfattande handelsutbyte av hästar redan då.

Det finns olika arvsmassor, DNA, i cellens skilda delar. Mitokondrie-DNA, som enbart nedärvs från mor till avkomma, är den typ som främst använts vid analyser av äldre skelettmaterial. Vid undersökning av sex svenska järnåldershästars mitokondrie-DNA har man konstaterat släktskap med fjordhäst, russ, ardenner, exmoorponny, connemara och engelskt fullblod. Alla tycks vara västeuropeiska och ingen släkting till tarpanen har kunnat fastslås. Resultaten från undersökningen av nu levande raser visar att gotlandsrusset har en smal genetisk variation och således är den mest ursprungliga av våra nordiska raser, medan till exempel islandshästen har en stor genetisk variation vilket visar på inkorsningar."

MagganS-B
0

#61 Jättebra! Precis vad vi behöver höra och använda i vår marknadsföring!

alpros
0

#61 Jag hörde på radiokanalen P1 för många år sedan att en kvinna gjort en stor genetisk undersökning på olika hästraser i världen. Jag beställde hem resultatet för jag tyckte det var så intressant, men det var lite överkurs att uttyda vad alla data betydde. Och nu har jag tappat bort papprena i sista flytten. Men den undersökningen hade varit intressant att publicera i Gotlandsrusset. Eller här på webbsidan. Är det samma undersökning som Länsmuseet hänvisar till kanske?

Vad gäller den genetiska variationen hos russ och islandshästar är det väl så att den är stor hos islandshästen pga inkorsning för väldigt länge sedan? För i modern tid - dem sista hundratals åren - har väl ingen inkorsning gjorts på islandshästen då det är förbjudet att ta in hästar på ön?

Och vad gäller russen. Kan den genetiska variationen skilja sig mycket från häst till häst? Vad jag vill komma åt är om min misstanke stämmer, att felaktiga härstamningsuppgifter lämnats i många fall - i modern tid. Inte dem sista 20 åren, men under den första hälften av 1900-talet.

palomia
0

Men vad är då ett "riktigt" gotlandsruss egentligen?

Teja-Bea
0

#64 Alla dagens renrasiga russ är väl att klassa som riktiga russ!!

Men det jag antar att du menar är 100% russblod. Då får de inte ha någon av följande hingstar i stamtavlan. (Rätta mig om jag glömt någon)

• Khediven 1 (e.Böösens arab)
  • Olle 2 (e.syrisk ponnyhingst)
  • King Polo 3 (ploponny)
  • Revel General (Welsh)
  • Criban Daniel (Welsh)

Men att hitta ett russ utan Kheviden och Olle är nog näst intill omöjligt!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
0

# 63 Jodå, det finns "fel" härstamningar både här och där, inte bara i första hälften av 1900-talet…..

Pernille-G
0

# 65  Det finns också Wadjeri, siamesisk hingst med dottern Mignon f. 1914.

PernillaJ
0

För att uppdatera inför 2009 är det tre nygodkända hingstar som kan läggas till #2:

Lejonhjärta 621

Lordi KL (prel.)

Stans (prel.)

Hovgarden
0

Bra tråd tycker jag men som sagt glöm inte att den som skrev tråden inte hade för avsikt att racka ner på icke welsh fria utan jag tycker det är jätte bra så man vet vilka som är det om man nu är intresserad av det.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

PernillaJ
0

Med anledning av att jag åter fått frågan vilka hingstar utan welshinslag vi har i svensk avel har jag gjort nedanstående lista. Intressant att jämföra med listan (#2) i den här gamla tråden.

Följande 44 hingstar i svensk avel 2011 har inget welshinslag:

Bonus 632

Dardel 441

Djazz 605

Duktig 568

Edgar 523

Enets OP Andersson 604

Exact 630

Gin 638

Gulldis 635

Hadar 539

Helios 373

John Russ 422

Juniper 530

Junisorken 484

Jupiter R 458

Juventus 468

Kamraten 579

Kanalje 591

Kapo KL 615

Ling 547

Linus 506

Lordi KL 624

Lönebergs Charizad 559

Manicken 567

Marlon S 531

Micklas 571

Najk 486

Nordman 569

Norrvedas Guld 574

Oidipus 489

Pant 595

Pelle-Russ 611

Ruton 513

Satellit 474

Stans 622

Taktik G 480

Tejas Pegasus 636

Theodor 631

Toppå 550

Tor 497

Tyfon 617

Ursus 512

Vidar 521

Zeenith 542

Andelen ser ut så här:

• 2008, 56 av totalt 140 hingstar = 40%
  • 2011, 44 av totalt 140 hingstar = 31%

En förteckning över andel welshblod i riksstambokförda hingstar finns införd i tidningen Gotlandsrusset nummer 1, 2002, sidorna 7-9. Kanske dax att datera upp den?

Reko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#65 Lägg därtill Khediven IV, som finns i en del härstamningar, får väl räknas som något annat än russ? http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=268835

PernillaJ
3

#1, 32, 70 m fl: Jag har gjort en uppdaterad förteckning över andelen welshblod i alla riksstambokförda hingstar (nr 1 - 656). Bifogas som en pdf-fil.

Det är lätt att med hjälp av härstamningsprogram räkna på förekomst av en viss individ. Bara som ett exempel har den senast stambokförde hingsten Punk 656 (länk till stamtavla) inslag i sin stam av de gamla "inkorsnings"-hingstarna

• Khediven 1, 123 ggr, närmast i 9:e och avlägsnast i 17:e generationen, totalt 2.7771%
  • King Polo 3, inget inslag
  • Olle 2, 507 ggr i 10-19 generation, totalt 5.81684%
  • Wadjeri, 6 ggr i 10-13 generation, totalt 0.256348%

Det här är kuriosa såklart. Khediven, King Polo och Olle var samtliga födda på 1880-talet så det var ett tag sedan…

nika85
0

Mycket intressant läsning. Jag bara undrar - vad är anledning/anledningarna att avlade man in andra raser i gotlandsrusset? Tex welsh? Jag kan tycka att det är synd att rasen inte behållits "ren" men vad vet jag?

ryttarn
0

#73 Utan de welshhingstarna hade vi inte haft en levande russ stam idag. Innaveln hölt på att gå helt över styr vilket var anledningen till att man tog in två welsh hingstar. Det otäcka är att vi börjar närma oss en ganska kritisk nivå på innaveln igen. Vad man skall göra åt det är det många som tvistar om…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
2

#74 kanske börja avla på mer hingstar med stam som är lite "udda" kanske. Flört

MagganS-B
0

# 73 Det var inte bara inavel heller, utan dessutom var antalet russ var mycket litet. Populariteten ökade efter några år för att kulminera i slutet av 60, början på 70-talet, men är nu nere i katastrofala siffror……Orsaken ser jag främst som 1. ekonomin hos köparna är sämre tack vare olika kriser 2. att man inte får tävla sitt russ längre än 13 år inom ridsporten 3. Utländska ponnyer anses "finare"!

# 74 Man tog in Revel General som faktiskt var ganska russtypig, men tyvärr levde han inte så länge. I stället var en grupp russgubbar i England och tittade ut en ny också russtypig ponny. Tyvärr hände nåt med den hingsten också, och i stället skickade man Criban Daniel som inte alls liknade ett russ, han hade längre hals och var mycket ädlare.

Dskussioner om welshinslagets vara eller icke vara är egentligen helt irrelevant eftersom det finns och är godkänt, vi får leva med det liksom vi lever med Böösens Arab, Khediven m.fl. För dom som inte vet, så hände den här korsningen med welsh för 50-60 år sen så det är inget som hänt just nu precis!

nika85
1

Ok, då förstår jag. Tack för era utförliga svar :-)
Jag tycker det är riktigt synd att barn över 13 år inte får tävla b-ponny, i ridsammanhang.
Och att "övervuxna" russ inte får tävla ponnytrav. Det får de i Norge har jag för mig?

ryttarn
0

#77 Ja, i Norge tävlar man ponnytrav i alla ponnykattegorierna. Dessutom blandar man kattegorierna i samma lopp.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
2

# 78 Att kategorierna blandas i loppen i Norge beror, enligt mina källor, på att antalet ponnyer inte är så stort att man kan fylla ett helt lopp på en del banor!

ryttarn
0

#79 Är inte helt sant. Även de banor med ganska många aktiva ponnyer som momarken och drammen, gör ofta gemensamma proppar. Detta gäller dock framförallt långsampropparna.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
1

# 81 Återgav bara vad en norska sa, för mig var det sanning!

ryttarn
0

#81 Vi värmlänningar tävlar ganska ofta i Norge, är ju inte längre till Oslo än till Örebro…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.