Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 20744 ggr
palomia
53

Tips vid diarre'!

Någon som kan komma med några bra tips rörande diarre' hos unghäst?

Har avmaskat, gett diasarnylpasta och en "magkur". Är det någon som har ytterligare "huskurer" att tipsa om?

Har aldrig varit med om det tidigare så flera tips mottages tacksamt.

Hon äter och dricker jättebra ingen feber eller "slöhet" men det "rinner igenom". Obestämd

PernillaJ
0

Förutsätter att du pratat med veterinär, och tagit bort allt kraftfoder? Vad är en "magkur"?

ColiCure (kolibakterier på flaska) tycker jag är jättebra, använde det bl a till högdräktigt sto som var långvarigt lös i magen och jag höll på att bli desperat. Tyvärr var effekten inte bestående utan efter drygt en vecka gick det sakta tillbaka till utgångsläget. Ganska dyrt.

B-jäst kan också vara stabiliserande.

Jag har också, på veterinärs inrådan, gett humanpreparatet Imodium till en unghäst med rinnig diarré. Krossade tabletten, blandade i litet vatten och sprutade i munnen (nu finns Imodium även som suspension, med hallonsmak!). Bra resultat, men litet knivigt med dosering till häst.

Hoppas din unghäst blir bättre.

Cara-Mia
0

Filmjölk! Enbart hö kan hjälpa. Mitt ena sto hade svår diarre men verkade hjälpa med en extra avmaskning å hon nu är bra peppar peppar.

ryttarn
0

#2 Avråder verkligen från att använda filmjölk. Väldigt många hästar är laktosintoleranta och då förvärrar man verkligen situationen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
2

#1 Ja jag har haft vet. här senast idag, han rekommenderade dubbel dos banminth ev. en kur diasarnylpasta till. "Magkuren" skall hjälpa till att normalisera tarmfloran och hjälpa till vid stressrelaterade tillstånd och inflammation. Trodde att flytten kanske orsakat diarre'n. Produkterna kommer från Eddy Blom, AME-produkter, som jag haft mycket hjälp av tidigare.

Morötter är uteslutet alltså?!

PernillaJ
1

#3 Hästar laktosintoleranta? Det var nytt för mig, har du någon länk till mer info?

#4 Morötter är en bra A-vitaminkälla, och ett jättebra godis om man vill belöna sina hästar, men jag har svårt att se att det skulle vara till någon nytta för en diarréhäst. Snarare tvärtom, morötter tenderar att göra hästar gasiga…

Hovgarden
0

#4 det kan vara jord på morötterna som innehåller dåliga bakterier. Många vet. rekomenderar a-fil.. men det finns ju andra typ blåbärssoppa som är bra för magen vbet inte vad det heter nu igen…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

PernillaJ
1

#6 ProViva! Javisstja, det har jag provat till någon häst, kan rekommendera nyponsmak, söt och god!

Hovgarden
0

#7 tack! Ja för det tror jag de kommer älska och det är ju nyttigt oxå :D

/Katja

CarinaA
0

http://www.proequo.se/ ,har hjælpt många hæstar ! Finns det inte på Gotland bør væl någon kunna ta med från fastlandet,ær ju tyværr en færskvara !

Kolla om hon "hetsæter" saltsten !? Ær det en hæst som under långvarig tid fått mkt lite mat el haft en ojæmn tillgång så kan hon ju också drabbats av nåt liknande kroniska tarmbesvær Rynkar på näsan !

Mask i magen kan oxå ge kroniska besvær !

MagganS-B
1

Har aldrig hört talas om laktosintoleranta hästar…….

Morötter är faktiskt stoppande till småbarn, man river och kokar dom lätt så hjälper det mot diarré!

# 6 Vi använder bara tvättade morötter till våra hästar, har ju stora morotstvätterier här på Gotland, Swegro bl.a.

Russtoka
0

#0 Din unghäst mage har nog fått tarmfloran störd, avmaskningen gör sitt till och har ni flyttat som jag uppfattar ni har gjort kan det också bidra. Då gäller det att försöka hjälpa henne få en ny tarmflora.

Små föl brukar äta av sin mammas avföring för att skaffa sig en tarmflora som kan bryta ner gräs. Jag har också sett en vuxen hingst äta färsk hästgödsel sen hans mage pajat av stress - (som i sin tur orsakades av han smittats av herpesvirus och måst avbryta sin betäckningssäsong och lämna sin stoflock han gick fritt med, detta hände 1982).

Jag har ibland sett diarré hos mina russ p.g.a. hösilaget som inte alltid håller den bästa kvalité. Och när det är blött väder tenderar det bli mer diarré. Men det har blivit bra mycket bättre sen morötterna tog slut. Det uppvärmda vattnet i Thermobaren tenderar det växa alger i och det kan också ge diarré.

Jag har provat A-fil, det funkade bra, men de är inte så förtjusta i det. Müsli och fil som är så gott… Tungan ute. Och som sagt ovan, risk för laktosintolerans finns ju.

Blåbärssoppa funkar fint och smaken tycker de om. ProViva har jag inte provat, men det var ett bra tips till nästa gång det blir aktuellt. Just nu är de bra när det är torrt och kallt ute.

[Tjiwi]
0

Jag har hört tips en gång på ett kanske inte så trevligt sätt, att ändra tarmfloran hos den "sjuka" hästen genom att ha i lite "bajs" från en annan i maten!! Vet inte alls om det skulle funka…..

En häst som stod hos oss fick diarré och henne gav ägarna proviva och det hjälpte…..hon tyckte det var jättegott!

GranoStall
0

Hästar har efter sin period som föl inte enzymet laktas som spjälkar laktos. De kan alltså efter sin fölperiod inte bryta ner mjölken. Som jag förstått det av agronomer är det dock så lite i filmjölk att det knappt gör till eller från, alltså har varken någon positiv effekt på dåliga magar eller negativ effekt pågrund av att de inte kan bryta ner det.

//Cecilia

Tessan08
1

Min fina ponnytravare Pajas hade oturen att få erlichia -92 och behandlades med antibiotika, tyvärr fick vi ej tag på colicultur direkt och då hans tarmflora slogs ut fick min pappa rådet av en mkt känd travtränare att "plantera in" nya bakterier i tarmfloran med hjälp av hästskit från en annan häst blandat med filmjölk. Pajas var inte överförtjust att dricka denna sörja med det funkade, vi behövde ej ge honom colicultur. Två månader senare tog han en tredjeplats i SM i ponnytrav!

Mvh

Therese

www.LojstaLaurus.se

Hanna-D
0

Koltabletter kan hjälpa lösa magar.

entill
1

#15. Precis vad jag tänkte föreslå. Förr fanns kol som granulat och pulver i större förpackningar, men det har man tydligen slutat med. Vi har i alla fall använt rent kolpulver som vi blandat med vatten och sprutat in i munnen på unghästar. Mycket rinner bredvid men en del får de nog i sig i alla fall och det brukar hjälpa.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

# 16 Det finns kolpasta att köpa till djur också, kolla på Lantmännen.

# 13 Hur kan det då vara att i brist på annat så kan arabernas hästar dricka kamelmjölk? Konstigt…..men faktum kvarstår, hittade en jättebra artikel om hästens digestionsapparat, där kan man också utläsa att man inte skall stoppa i hästar en massa konstigt foder som dom har svårt att bryta ner……

MarcusJohansson
1

Det jag vill tillägga är att man ska kolla upp sitt hö/grovfoder. Det kan bero hur torrt det är och hur kraftigt det är. Unghästar är ju inte så vana. Vi bytte till ett torrare altenativ, Och problemet var borta.

Hovgarden
0

#18 det är vetenskapligt bevisat att träcken inte blir blötare pga att är blötare foder. Däremot kan det vara bakterier som hästen inte är van vid och vid ett för snabbt foderbyte kan tarmfloran rubbas. Däremot kan man ta hygienprov på så väl foder som strö. men har ingen av de andra hästarna problem så borde det inte vara det heller.

/Katja

MarcusJohansson
0

Jag säger inte att det är dåligt med ett blöttare foder men jag kan med 100% säkerhet säga att höbytet löste våra problem. Sedan kan forskarna diskutera varför det gjorde det. Jag är nöjd med att slippa det hursom helst. 

Jo ett tips till! Vetekli är bra!

Hovgarden
0

Jo men det är klart att om du bytte till ett foder som var mer likt i sammansättningen av mikroorganismer som det den hade ätit tidigare då är det klart att den blir bättre i magen.

Forskarna diskuterar inte utan de har forskat och kommit fram till omman skördar foder från samma val, hö, hösilage och ensilage så kan man inte genom att ens okulärbesikta träcken se någon skillnad i TS. Forskare  var C.M på SLU.

"Sedan kan forskarna diskutera varför det gjorde det." Personligen tycker jag att det är väldigt bra att forskarna får pengar för att reda ut frågor som är ganska vardagliga som tex det här med tshalten hur vida det påverkar diarre hos hästar. eller kvarka mm som de foskar på nu…

/Katja

PernillaJ
1

#21 "Okulärbesiktning" betyder att man bara tittar på något.

MarcusJohansson
0

Har jag på något sätt påståt att forskarna inte behövs. Nej så är det inte jag menar.

Jag läser ofta forskningsresultat så det är så. Men nu snor vi tråden känner jag.

Cara-Mia
0

Vetkli har jag också hört. Hur är det med linfrö??

Nu finns det ju även foder som ska ges som en varm gröt en dag i veckan till hästar med dålig mat. Har dock svårt att tänka mig att mina hästar skulle äta det men…..

När Sigurd kom från Lojsta Hed fick han diarée och fick filmjölk. Då jag fick det rekommenderat. Gav även det till Pepsi när hon var sjuk i fång. Hon fick medicinen i det då jag inte kunde få i henne den på annat sätt.

sensationen
1

ett ensilage med för hög protein  kan göra så att många hästar får diarre.

byt till nåt annat stråfoder med låg protein i så försvinner besvären

GranoStall
0

#17 Skulle gissa att man tar vad som finns i kristider, men det kan inte vara något optimalt hästfoder?! Ska man gå till ytterligheter så går det ju att fodra en ko med tidningspapper och ammoniak och den producerar ändå mjölk, men det känns nog ändå bäst att fodra en ko med gräsSkrattande.

#25 Skulle inte tro att det är proteiner i ensilaget som ger diarre utan snarare att ett ensilage med höga proteinhalter antagligen är skördat när spädet är spätt, alltså lite fibrer eller växttråd som kan binda vatten i digestionskanalen.

//Cecilia

divansson
0

Inte kraftigt hö, det ska vara så lågt Smältbart Rp på et som möjligt, säg så nära 15 som möjligt då.. Ingen havre heller. Det räcker med exempelvis Krafft Grund morgon och kväll. Det är lagom tycker jag. Min ponny får det, han är dålig i magen annars, det bara rinner då :P Sa detta till en annan med samma problem och för henne vart det bättre tydligen.

Jag har hört av flera personer att det ska vara bättre ju mer salt hästan får i sig, jag tycker dock att det låter väldigt sjukt och jag tror inte alls på det.. Men som vissa här säger, morötter är nog bra. :)

A-fil provade jag på min ponny, då vart det snarare värre.

Hovgarden
0

"22 och det var precis det jag menade. att man alltsdå kan se med ögat att det inte blir rinningare än med hö. det är även som cecilia säger att ett spätt foder kan göra dom dåliga imagen pga för lite fibrer.

Har du provat något av tipsen än? Prova en sak i taget så du vet vad det är som fungerar bara, intressantatt höra resultatet.

/Katja

palomia
0

#27 Saltet binder vätska i kroppen och vid diarre behöver dom få i sig saltet som dom "missar" iom diarre'n. Självklart inte överdrivna mängder.

Jag ger bara mina vanligt hö, inget hösilage eller ensilage, tror inte det är bra. Det är bara hon som har diarre' och min teori är att det kom i samband med flytten, tvärt foderbyte i samband med en viss stress som det ju ändå blir. Kraft 60 får hon några nävar morgon och kväll.

Proviva låter som det bästa tipset hittills men då kommer nästa fråga, hur mycket och hur ofta??

PernillaJ
0

#27 Du kan inte rekommendera ett grovfoder med så lågt proteininnehåll till en växande unghäst, som palomias.

Underhållsbehovet för ett russ, nybliven ettåring/tvååring, ligger runt 250 gr smbp. Om grovfodret håller 15 gr smbp skulle unghästen behöva äta drygt 16 kilo grovfoder per dygn.

Hovgarden
0

Nej håller med 30 desssutom har inte proteinet något med lösheten i magen att göra vilket ju problemet verkar vara :)

/Katja

divansson
0

#30 oj, det tänkte jag inte på att det var en unghäst, givetvis har du då rätt.

Men veternären säger att hästar med "dåliga/rinniga" magar ska äta med lågt smältbart protein. Fast jo, han menade nog inte unghästar då, haha. Men man ska endå inte ge för kraftigt.

Hovgarden
0

Proviva du kan nog ge ganska mycket säkert ett par dl först iaf och sen öka lite.

/Katja

GranoStall
0

Även 15 g smb,rp är för lågt för en vuxen häst i och med att MJ brukar ligga någonstan mellan 7-10 vilket ger en kvot på <2 rekommenderad kvot för en vuxen häst är runt 6 och det gäller även ponnysar. Ligger man på kvoter runt 2 får man proteinbrist på hästen. Hade för flera år sedan ett foder som låg nere på 15 smb,rp och det var nog den dyraste vintern och knepigaste foderstatsberäkningar för att få upp proteinet som jag har varit med om.

//Cecilia

MagganS-B
0

Ursäkta, men utfodringens grunder kan man lägga i en anna tråd, det här handlade från början om att Palomia ville ha goda råd när det gällde diarré på unghäst!

crazycattiz
1

ProViva Nypon fungerar kanon, magen är bättre på någon dag :)

Hovgarden
0

#35 nu var det ju så att det kom upp felaktiga tips, tycker vi alla har rätt att hjälpa varandra att lära oss lite mera.Och självklart är det tips till Palomia vi vill ha

Undrar om hon provat proviva än?

/Katja

CarinaA
0

Kolla tråd 9, det är hästarnas proviva !! Kommer från samma företag !

ryttarn
0

#13 Det var precis detta jag var ute efter i #3 men har sedan fått reda på att i så små mängder till så stora djur gör det varken till eller ifrån….. man lär så länge man lever….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Hovgarden
0

#39 intressant, men det finns ju proviva som sagt :D

/Katja

ninam
0

Jag hade en shettisettåring som blev väldigt lös i magen. Jag gav diarsanylpasta och hö istället för ensilage o det hjälpte, men så fort jag försökte med ensilage (torrt ensilage över 50% ts) igen kom diarren tillbaka. Hon fick hö resten av vintern och var bra i magen hela tiden. Nu är hon 2 år och fortfarande känslig för ensilage, hon kan äta det nu men är hela tiden på gränsen till för lös i magen.

ninam
0

Såg nu att hon redan fick hö, då vet jag inte vad man skall göra…..kanske testa att lämna bort kraftfodret ett tag och se om det hjälper.

palomia
0

Jag har gett proviva ikväll (nypon), hon tittade på mig som om jag inte var riktigt klok! Men efter ett tag slank det ner iaf, det var t.o.m. renslickat. Nu får jag vänta och se.

Hur många dagar brukar ni som gett tidigare, ge?

crazycattiz
0

Jag har börjat se en klar skillnad redan efter 2 dagar :)

sjofreden
0

Kan inte låta bli att undra trots alla bra tips!

Varför har hon diarée? Hästar ska inte ha diarée då är ngt fel.

Långvarig diarée stör balansen på elektrolyter i kroppen och det kan faktiskt bli allvarligt om man har oturFlört

Klart att det kan få diarée när de är stressade, hastiga foderbyten, av hösilage och om det tex äter mkt fruset gräs eller frusna morötter det vet vi nog alla men det ska vara snabbt övergående.

Har ni tagit avföringsprover, hon kan ju faktisk vara infekterad av ngn ovanligare parasit och då kanske avmaskningsmedlet inte är det rätta och skälper magen mer än hjälper.

Är det lungt i hagen och stallet efter flytten, trivs hästarna med varann? Tanke: Stress ?

Jag har en häst som hade diarée men var fö pigg tyckte jag. Hon vart dock helt bra när hon kom till ett lugnare stall ( ff samma foder, strö)

Vill också uppmärksamma att inte allt foder är så frächt som tillverkaren/leverantören lovar…. kan vara värt att kolla över, lukta, känna och smaka…

palomia
0

Min gamla tråd. Jättemånga bra tips men tyvärr hjälpte inga. Hästen det gällde togs bort bara ett par veckor senare då hon slutade äta. Blodprov visade på vänsterförskjutna blodkroppar (om jag kommer ihåg rätt) och kom då överens med min vet. att göra en obduktion efter avlivning. I hennes fall var det troligen tumörer. Lymfarna var förstorade och "nätet" som skall reparera ev. skador i kroppen hade "snört ihop" tarmarna från magsäcken och fick tillslut inte ut något och därför slutade äta. Tragiskt då hon var så ung.