Listan i senaste Gotlandsrusset
Jag vet inte riktigt under vilken kategori jag ska sätta frågan men det har ett visst intresse för aveln tycker jag.
Jag tittade mycket på den tabellen i senaste Gotlandsrusset över vinstrikaste russhingst. De var rangerade efter den hingst vars avkommor hade dragit in mest pengar. I topp låg de hingstarna som hade flest startande avkommor. Tillsammans hade de dragit in över en miljon, betydligt mer än vad jag trodde det rörde sig om.
Jag förstår att det hänger ihop men hade det inte blivit en intressantare lista om de hade rangerats efter hur mycket det blev per startande häst? Listan hade ju sett lite annorlunda ut…Kan jag som novis få en tänkbar förklaring?

Formatet på listan är plankat rakt av från det underlag jag fick ut från STC, ett sjusidigt pdf-dokument med vinstrikaste fadershingstar kat A och kat B, 312 namn mixade om varandra. Kuriosa: den allra vinstrikaste fadershingsten 2006 var shetlandshingsten Gläntans Domino RS 314: 25 startande avkommor som gjort 240 starter, tagit 77 segrar och sprungit in 103.125 kr - imponerande! (OT: förresten har G Domino och Golda Apache samma farfar, Bartje v Bergharen RS 97; tycks vara en prestationsförärvare?)
Jag sorterade ut kat B-fäderna från kat A, och lade till några egna kolumner: pengar per häst, pengar per start och segrar per häst. Givetvis kan man välja att rangera hingstarna efter vilken som helst av tabellerna (varsågod!). Om de som läser listan funderar och reflekterar och analyserar olika siffror blir jag väldigt belåten…
Problemet med ponnytravet är att det ändå är relativt små numerärer som startar. En enstaka stjärna hos en hingst med få startande avkommor får väldigt genomslag om man rankar per häst, därför har jag valt att bara presentera listan rankad efter total prissumma. De två hingstar som toppar "pengar per häst"-rankingen är Hults Sputtnick 487 (som får mycket högt snitt tack vare Hults Chikita, 6850 kr) och Lorion 268 (6100 kr).
Listan (alla listorna förresten!) är jättebra, stort tack Pernilla, du har gjort ett "hästjobb"!
#1 Finns det siffror på antal startande avkommor också? Alltså, jämfört med hur många avkommor som finns. Jag gissar att en del hingstar har en ganska hög andel startande avkommor.
Nu har jag inte tidningen med mig men jag gjorde en reflektion över de hingstar vars avkommor hade dragit in mer än genomsnittet. Om jag minns rätt handlade det om ett drygt tjugotal hingstar och bland dem var det bara Morin som inte hade startat. Jag skulle inte kalla hans härstamning av utpräglad travtyp men ändå lyckas han (eller rättare sagt hans avkommor) ganska bra. Är det någon enstaka stjärna som drar upp siffrorna? Finns det travblod från mödrarna eller är han en underskattad travförärvare? Kanske finns ett samband med faderns (Lorion) höga ranking i "pengar perhäst"?

Kan ni inte lägga in listan här?
Det finns massor av statistik på www.ponnytravet.com också! Tack igen, Pernilla!
Jag hade nog tänkt att alla körkategorier skulle hamna under ämnet körning. Samt att alla ridgrenar skulle hamna under ridsport. Detta för att det ska vara lagom många olika kategorier i marginalen.
Sen finns ju ponnytrav.ifokus, vars inriktning är just ponnytrav.
Eftersom russets största användningsområde faktiskt är just ponnytrav, så tycker jag inte att det är fel att "vi" som föder upp såna russ kan få vara med här, eller är det bara utställning och andra discipliner som gäller? Jag trodde att det här var en sida för ALLA russ! Ponnytrav i fokus handlar ju om shettisar också, och bara om tävlande, inte så mycket om uppfödning sen den här sidan kom. Vi är faktiskt ganska många som inriktat oss på trav, själv har jag avlat fram russtravare sen 1963! Det hindrar inte att uppfödningarna också kan se bra ut och användas till annat, Loella 2493 hade en avkomma som både travade och dessutom efter travkarriären bl.a. varit med i SM i dressyr! Ibland verkar det som om det är FULT att hålla på med trav!!!!!!!

#3 Ja, Morin 469 är pappa till elittravaren Katla 3961, vinnare av Guldstoet 2006 (om jag inte minns fel), hon höjer naturligtvis hans siffror.
Man kan plocka fram statistik om antal födda föl per fadershingst ur Blå Boken, antal registrerade avkommor per fadershingst ur Blå Basen, och antal tävlingsregistrerade avkommor per fadershingst kan man få från SPTF (om man frågar snällt).
Helt klart är det så att en del hingstar har betydligt högre startfrekvens bland sina avkommor än andra. Jag är bara inte alldeles övertygad om hur relevant det är? T ex Junisorken 484, som hade flest startande avkommor 2006 (37 stycken). Jag gissar att han har tämligen låg startfrekvens, mycket pga hans två stora kullar födda på Lojsta 2001 och 2002.
# 7 Nu läste nog du mitt inlägg lite fel. Den här sida är för alla russ och inriktningar. Det är absolut inte fult med trav. Jag har själv travruss. 
Men glöm inte bort att sajten är i startgropen fortfarande och kan bara bli bättre. När vi startade upp den här sajten ville vi ha begränsat med kategorier och hålla dem lagom många. Därför delade vi bara upp för enkelhetens skull i kör och ridsport. Det finns många olika körinriktningar och många olika ridinriktingar. Inga discipliner är kategoriserade.
Vi visste ju inte hur många medlemmar vi skulle locka med oss, och det har blivit glädjande många. Och jag vill ge en stor eloge till alla er som håller sidan levande med så många inlägg och framför allt med så trevlig anda. Tänk vad mycket man kan dela med sig och även lära sig av andra.
Men detta är ju också medlemmarnas sida som ska utvecklas hela tiden. Så finns behovet kan vi skapa flera artikel och forumskategorier. Eller döpa om körning till trav- och körsport. Så det är mycket värdefullt att alla åsikter kommer fram om sidan.
Sen tycker jag att det är trevligt att alla skriver om sina russ och vad man gör med dem och vad man har för tanke bakom sin avel eller bara vardagspyssel med sin ridponny och allra bästa vän.
Mvh Christina
#5 Tack för den länken! Där finns mycket av den statistik jag har letat efter.
Några av fadershingstarna i listan är inte stamboksförda och en hamnar ganska långt upp. Var hittar jag stammen på dem?

#10 Om man inte hittar en russ-stam i Blå Basen (se länk i #8) kan man prova att leta i www.allbreedpedigree.com där det finns förvånansvärt många russ med? Om det är Bandit du syftar på (-85 e Granit 368 - Babett 2671 e Tokai 280) skulle du även kunnat hitta hans härstamning i Tvåminuterslistan (som ligger på www.ponnytravet.com bl a), eftersom Bandit har travat 1.53,1.

# Enligt mig finns det mkt trav i Lorion och i Morin så det är inte konstigt att de ligger högt i listerna. Däremot är det konstigt att inte fler ser vilka travstammar de faktiskt har! Lorion är även han ostartad men lämnat flertalet goda travare.
#12 Just det, men alla tänker nog inte på det…..utan det är bara dom för stunden mest populära som gäller. Sen är det stona…….dom är ju viktigast! Har man ett riktigt bra sto som förärver sig väl, så kan man nog nästan betäcka med en sågbock och få en bra häst, det gäller både exteriört och rörligheten! Kunde vara kul med statistik på ston också, och inte bara trav, utan andra discipliner, men det är väl svårt…..
#12 och 13 Kan ni inte utveckla era resonemang lite? När jag säger travhärstamningar menar jag Dröm, Rollo, Klippman och Raketen som är de dominerande hingstlinjerna inom travet.
Det är dumt att bara stirra på hingstlinjer och Nils Dacke brukar finnas med också bakom på mödernet. Han är den ende jag känner igen bakom Morin som travförärvare men det är flera generationer tillbaka.
#11 Bandit måste ha använts en del i avel om han har 8 startande avkommor. Är han visad? Är det en brist på bra travförärvare eftersom man anser sig behöva använda hingstar som inte är stamboksförda? Hur ställer sig andra erfarna uppfödare till att använda ej godkända hingstar?
Jag anser att eftersom vi faktiskt bedriver avel med en så speciell ras så skall man INTE använda hingstar som inte är godkända. I och för sig så är väl inte hingstpremieringssystemet helt perfekt, men man får i alla fall en avkomma som är stamboksberättigad, och det tycker jag är viktigt!
#14 När JAG personligen pratar om travstam, så menar jag inte alltid Dröm, Rollo osv. utan att någon av förfäderna har PRESTERAT något på travbanan! Rekordet kanske inte är under 1.50 precis, men LÖPHUVUDET och VILJAN att springa eller hoppa eller vad det nu är frågan om, finns där!
Vilka hästar bakom Morin har presterat, har löphuvud eller vilja att springa?

#3 Katla 3961 har även ett utmärkt prestationsmöderne, modern Gamona 3572 travade själv 1.57,5 och Gamonas helsyster Ramona 3114 (-76) travade 1.55,6a.
#15 Bandit visades på hingstpremiering 1993 (ev fler ggr?) men godkändes inte. Han användes på ägarens egna ston. Jag tror det finns stor skepsis bland russuppfödare till att använda icke stambokförda hingstar. Personligen tycker jag utbudet av välmeriterade stambokförda hingstar är tillräckligt stort för att göra ej godkända hingstar ointressanta: oavsett avelsmål har man tillgång till många fina stambokförda hingstar.
#17 Jag antar att Maggan (#13) och Hagelberg (#12) syftar på att Morin 469 är 3/4-bror till helsyskonen Rina 2642 1.52,7a (diplomsto -76) och Kejdorn 352 1.58,8 (gdk hingst -70), båda e Lorion 268 - Dina 938 e Balder 140.
Med tanke på vilka hingstar som ligger högt upp i listan så är det väl underligt att Edgar inte används mer? Han står långt norrut men har någon försökt få honom söderut?

#19 Jag har faktiskt frågat om jag kunde få hit honom på betäckningsstation, för flera år sedan, men det funkade inte pga Edgars tävlingskarriär (som ju går riktigt bra). Attans att avelssäsongen och ponnytravsäsongen sammanfaller, i alla fall under april-juli…
Edgar 523 är den Vagabond-son som fått högst exteriörpoäng vid avelsvärdering och på utställning - han är BIS-vinnare, faktiskt! Även mamman Snoffsan 3405 har eget rekord under två minuter och är flerfaldigt guldbelönad på utställning. Morfar Granit 368 har säkert bidragit till att sätta litet exteriör snits på Snoffsan och Edgar.
Dessutom representerar Edgar en litet udda mödernelinje, mormorsfar är t ex Laban 222. Edgar är en intressant hingst! Jag hoppas han så småningom kommer söderöver och får chansen att betäcka litet fler ston.
Det hoppas jag också!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#21 Hoppas! Men, om inte Mohammed kommer till berget får väl berget komma till Mohammed? Har hört att E4:an visst går att köra åt det hållet också… (fråga Bisse).
#19 Edgar bor inte långt norrut, han bor längst norrut! Världens mest nordligt stationerade russhingst… typiskt
Men det är ju uppförsbacke den vägen!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Men då är det ju medlut hem!