Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 8974 ggr
Cara-Mia
0

Kastrering

Tänkte höra med er om erfarenhet av kastrering.

Komplikationer som kan tillstöta? När kastrerar ni ålder/årstid? Och vad är det som avgör om individen ska sparas som hingst eller bli valack?

PernillaJ
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här komplikationen var jag med om 10 september i år, efter stående kastration i hemmastallet av en 15 månaders unghingst (inte russ). Framfall några timmar efter ingreppet av "nätet", en fettrik hinna som ligger mellan bukvägg och tarmar. Det såg rätt otäckt ut, fast inte särskilt blodigt. Veterinären knipsade av det som hängde ut, och gick sedan in rektalt och liksom drog upp resten av nätet. Hästen fick penicillin i en vecka och mår idag utmärkt.

Reko
3

Jag har kastrerat några stycken och har oftast gjort det på hösten efter insektssäsongen men innan kylan sätter in, typ september-oktober. Några gånger har jag skurit på våren, gärna i april när det är torrt ute och innan insektssäsongen. Oftast har jag skurit dem när de är två år (på hösten) eller när de är tre år (på våren).

En gång har jag fått tillkalla veterinär efter kastration men inget allvarligare än att det gick att häva med antibiotika, en kur med sprutor en gång om dagen i 10 dagar tror jag att det var. Blödningar, svullnad och var är normalt i begränsade mängder.

Oftast har jag visat unghingstarna för någon premieringsdomare i något sammanhang. Den rådgivande unghingstbedömningen tycker jag är ett förträffligt tillfälle att få ett omdöme om hästen samtidigt som vi övar i ett annat socialt sammanhang. Dessutom får jag tillfälle att se hur han beter sig ihop med andra hingstar. Någon har jag tyckt blivit för liten, ett par har haft hovbroskförbening (nordsvenskar ska röntgas för det). I sista änden är det ändå jag själv som bestämmer om jag vill satsa på att visa hingsten på hingstpremiering. Det är betydligt lättare med en valack än en hingst och jag spar in en del tid genom att skära honom istället. Dessutom finns det ett större antal potensiella köpare på en valack jämfört med en hingst.

Linnea
0

Jag har bara kastrerat en, det var stående kastration i november. Han var fem år och anledningen var att han var för stor for godkännande. Han är aldrig visad på avelsvärdering men eftersom han blev så pass stor så var det heller inte lönt.

Han klarade sig helt undan infektioner och annat.

Skynda långsamt så går det fortare.

palomia
0

Brukar skära dom på våren som 1-åringar om dom inte är sålda än. I år kommer jag att kastrera bara veterinären har tid ca.7 månader gammal. Har en totalt hopplös kille som inte går att hantera för dagen och haft stora testiklar sedan en vecka gammal ungefär. Har hittills gått bra med kastrationerna.

ryttarn
0

Har för första gången kastrerat två russ idag, en treåring och en fyraåring. Stående kastration hemma i stallet. Vi får väll se om det blir några komplikationer :)

Anledningen var att treåringen är såld och köparen ville ha honnom som valack. 4 åringen var mer för att jag inte anser att han är något att avla på och då är det lättare att ha honnom som valack och förhoppningsvis är han även mer lättsåld.

Om det inte är helt uppenbart, som med den nu kastrerade fyraåringen, så brukar jag försöka visa fram mina hingstungar på premeringen. Beroende på vad bedömningen blir så tar jag beslutet efter det hurvida jag skall göra ett försök till eller skära. Sedan har säljfaktorn en viss betydelse oxå. Man kan ju inte samla på sig hur många russin som helst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

trolldalen
0

Har bara kastrerat hemma stående både fjording och shettisar. Vet att vetrinären ogärna kastrerar hingstar äldre än fyra år pga risk för komplikationer. En av shettisarna fick en infektion i såret, den fick öppnas upp och han pencillinbehandlades. Regel har dom varit två eller tre år gamla. Ibland tidigare för att någon är hingstig och svårhanterad.

Russet Tykke kastrerades hemma stående i augusti (slutet av rötmånaden). Han var bara 15 månader. Han hade olika stora kulor, en normal och en mini. Med olika stl på kulorna är det ju inte så stor mening att visa honom som hingst så då vart valet enkelt.

Vad kostar en stående kastrering hemma hos er?

Tykkes gick på ca.3800:- då ingick en flaska metacam

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Snurrii
0

Eragon kastrerades på operationsbordet några dagar efter sin 2-årsdag i April förra året. Inga som helst komplikationer! :)

Sa-An
0

Mård och Järv kastrerades igår, hemma stående. Inga komplikationer på Mård (än så länge) medan Järv inte ville sluta blöda, så två timmar efter kastrationen var vet tillbaka och vi beslutade, efter ett antal försök att få stopp på blödningen, att kasta honom för att se bättre och åtgärda problemet. Så det blir pencillin i 4 dagar, boxvila och promenader.

silarp
0

jag har träffat hingstar som kastrerats som 18 åringar… då kan man lika gärna bespara sig pengarna och mödan.. det ändrar ingenting i sättet på dom… inte mår dom bättre psykiskt heller..

vet dock om en typ 13 åring som blev cool som en filbunke, så det kanske är individuellt… men jag skulle tro att om man väntar längre upp i åren så påverkar det mindre…

Tusen
0

#9 Kastrerar man så sent som vid 18 års ålder, är det nog någon annan anledning till att man kastrerar dem.

silarp
0

#10, ja, det var det tydligen, men det funkade inte så bra….( i det ena fallet)

Tusen
0

#11 Vad gick fel? Vissa vet jag kastreras sent för att de ska kunna gå med sällskap i hagen efter avslutad avelskarriär. Man vill inte ha föl och för att vara på den säkra sidan kastrerar man hingsten. Roligare att vara valack och få gå med sällskap än att få gå ensam i en hage som hingst för att man inte får några ston. Ett val vissa måste ta.

janehellen80
0

#1 åh fy vad äckligt …  skönt det ordna sig…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
0

Ja,,, alltså han var ju som förut,,,blev inte valack till sättet,,,bara utan kulor så att säga…! Gick aldrig att ha med sällskap….kanske kan bli så för vissa,,, min3 åring tog det 3 månader innan jag kunde ha ston med,,,