Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2177 ggr
Blokaruss
2

Russ och B-ponnyer ej intressanta?

Jag blev både ledsen och förvånad över vår ridskolas totala ointresse för russ och B-ponnyer i allmänhet. Jag erbjöd dem att få låna en inkörd och inriden russvalack som är oerhört lätt att hantera och älskar barn. Döm om min förvåning när orsaken till att de inte alls var intresserade var att han var B-ponny! De vill bara ha så stora ponnyer så att även vuxna kan rida dem - d v s C-ponnyer är det minsta de tar emot. De små barnen som rider där får direkt skutta upp på C-ponnyer och ibland ser det lite märkligt ut när de skänklar på sadlarna! Hästarna märker väl kanppt att de sitter där på sadeln.

Jag förstår tanken men undrar om det är riktigt rätt tänkt av ridskolan. Det finns massor av ungar som vill rida men när de inte når upp att varken borsta, tränsa eller sadla, eller för den skull sitta upp på ponnyn själv så är det inte så kul. Min dotter rider där nu men jag tror jag hellre vill ha ponnyer som hon kan hantera helt själv så hon lär sig ordentligt. C-ponnyerna (korsningar mest) är snälla och lydiga men det här känns inte riktigt rätt. Tänk om våra ridskolor skulle få mer bidrag om de hade inhemska ponnyer och inte importerade korsningar? Kanske en galen idé men jag tycker det känns lite sorgligt att se alla korsningar - ofta från baltstaterna som alla är 7-8 år och ganska misskötta när de kommer med långa hovar och magra. Det verkar inte stämma med åldern heller utan de kan nog vara mycket yngre tyvärr.

Detta är inte den enda ridskolan som har det så. Jag har erfarenhet av flera. De importerade korsningarna är antagligen väldigt billiga. Men hur mår de - hur gamla är de och hur bra lär sig barnen på dem?

Har ni någon erfarenhet av liknande?

VeronicaP
0

Det är väldigt vanligt att många ridksolor fungerar så.

När jag jobbade i Laholms ridskola så hade vi faktiskt mycket B.ponnyer tom shettisar i verksamheten och barnen lärde sig klart mycket mer och snabbare på det viset

Tusen
0

Det finns två ridklubbar i denna stad och båda har använt sig av alla kategorierna. Från A till D, även om merparten av ponnysarna är C och D.

Den ena ridklubben har enbart ponnysar i en ridskolan och enbart hästar i den andra.

Den andra ridklubben har blandat och den vet jag med säkerhet vill använda sig av B-ponnysar. Jag tror de har haft 3-4 stycken varav minst två russ och nu letar de (om de inte redan har hittat något) efter nya russ så de äldre russen kan få gå i pension.

Men visst har man hört om ridskolor som inte vill ha små ponnysar. Men jag vet också att man på flera ställen, och just därför, har ridskolor med enbart A- och B-ponnysar.

MagganS-B
1

Rent ekonomiskt så "lönar" sig inte A- och B-ponnyerna, det är ju lätt att räkna ut. Det är ju enklare och billigare (fast inte för hästen) att sätta upp ungarna på en större ponny direkt, även om det absolut inte är lämpligt. Vuxna kan ju också rida på dom!…..Seriösa ridskolor gör säkert inte så!

silarp
2

… vår ridskola, som jag ser som seriös, och som funnits i många år (har själv ridit där när jag var 10-12 år) har bara 2 SMÅ ponnys… Nu har min dotter helt nyligen börjat där, och jag får HJÄRTSNÖRP….

(har en bekant som förlorade sin dotter på närliggande ridskola, detta har defenitivt hjälpt till att bilda hjärtsnörpet…)

Dom har en shettis, och så ett litet russ (el ridponny som det står) e fridhems jonatan faktiskt, som jag tycker dottern funkar bra på… men SEN…  det är 3 av barnen i hennes grupp som är SMÅ, alltså så små att de BORDE ha A el B ponnys, men MINST en av dom får varje gång rida på BETYDLIGT större…

Min dotter kommer inte få lov att rida dom större av mej.. jag går redan nu inne i manegen bredvid stundtals.. jag litar inte på någon häst el ponny…

Men jag är förbluffad av att de andra mammorna (förutom kanske 2 st andra) LÄMNAR sina ungar på ridskolan och åker IVÄG!
Nu går min 6 åring i en väldigt blandad grupp och hon är yngst och minst, men det finns ett par st 8-9 åringar där som jag ALDRIG hade lämnat…..

KANSKE om de är säkra, att de hade fått rida själva utan att jag är inne i manegen.. men jag vill allt gärna ha lite koll….
OM någon häst blir rädd, och hoppar till och OM det skapar nån slags dominoeffekt, måste man nog vara mer än EN vuxen som kan greppa tag i hästar inne i en så stor manege…….

Jag får se hur länge hon får rida där, iaf terminen ut.. för det har jag betalt dyra pengar för… men det känns nästan som jag gjort ett oklokt val, när jag faktiskt har en 3 årig supersnäll russmärr här hemma hon kan åka runt på med mig bredvid…
Jag trodde det skulle vara lite annorlunda….

Plupp73
0

I min närhet finns en mindre ridskola med A- och B-ponnyer, vilket i praktiken är shetland och russ (varken welsh eller korsningar finns). PÅ den går mina barn sedan ett par år. Dock kommer de inte att kunna fortsätta när de är större, dels för att ponnyerna blir små, dels för att ridläraren inte kan tillräckligt mycket för att utbilda högre. Hon förordar själv att barn skall gå vidare till annan ridskola när de lärt sig att hoppa etc. På ridskolorna i omnejden finns inga småponnyer, utan minsta är C-ponny, vilket jag inte sätter upp mina barn på då de är småvuxna 3,8,10 år. Anser att barn skall rida på ponnyer i rätt storlek.

Nu har de oftast ned sig sin egen ponny (liten B) till ridskolan, men det är viktigt att samtliga ponnyer har ungefär samma storlek med tanke på takten i gruppen.

Men jag tror att många ridskolor tenderar att skaffa C- och D-ponnyer för att de kan ridas av tonåringar och små vuxna, och därmed förbättra/upprätthålla sin utbildningsnivå. Problemet med A- och Bponnyer är att de oftast slits med enbart nybörjare. Men det finns ju absolut ponnyer som trivs med det också, fast jag tror att laom är bäst.

På A/B-ponnyridskolan blir saken att de små shettisarna tenderar att få bära för tungt, och får ont i ryggar och annat, så det är inte riktigt bra heller…

karisma
0

#0 Norrtälje ryttare (vigelsjö ridskola) har ju 5-eller 6 russ Rimbo hadde ett förrut vet inte om de har flera Sedan vet jag ej flara riskolaor här i Norrtälje

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

VeronicaP
2

#4 På våran ridksola som jag jobbade på fick faktiskt inte föräldrarna läman barn under 10 år själva .. De tycker jag är en väldigt bra regel.

silarp
1

mycket klok regel! Ska kolla regelhäftet igen, men jag minns inte att jag läst något om detta där… kan jag dock ha missat… oavsett tycker jag, att om barnet så är 12 -men ändå ny på hästar, så ska det inte lämnas vind för våg i ett stall med främmande hästar o människor….

Blokaruss
0

Här vill de inte att vi är med och "är i vägen" inne i ridhuset. Vi får sitta på läktaren och titta på. Vi får hjälpa till att sadla och tränsa mm. Men helst ska barnen göra även det själva. Lite svårt för dem att nå upp bara.

Jag blev faktiskt utföst när jag var kvar för länge hos min dotter! Ponnyerna är verkligen snälla inget snack om det tack och lov. Men jag håller mig i närheten hela tiden.

silarp
1

nä, visst kan man va "ivägen" oxå, men hellre att jag är "ivägen" en gång för mycket, än att min dotter trampas, sparkas eller på annat vis skadas av en häst/ponny, för det kan vara både första och sista gången….
Min unge kan ju knappt nå upp ens på shettisen att sadla, och ska alla 9 samtidigt ha hjälp, känns det som att det är effektivare om man är med o hjälper till i dom fallen där det inte funkar. Men har man en ponny som passar i storlek är det iaf större chans att dom kan ordna det själva.

Nä, ponnysarna är oftast mycket snälla/lugna/coola/avtrubbade… men det var dom på ridskolan där dödsolyckan hände oxå tror jag….
även loja djur kan bli skrämda….

Lena90
1

När jag red på ridskola för många år sedan så var det blandat i kategorierna. Fanns de små a-ponnynerna och uppåt. Kommer inte ihåg hur många av varje dock men jag tycker det var en bra blandning.

Carpe diem!

Stallmima
1

Har faktiskt sålt russ till en ridskola, han blev favorit på en gång  Skrattande

VeronicaP
0

#9 Jo inne i manegen vill man ju inte ha föräldrarna mer än i nödfall , kanske precis när  de ska hoppa upp fixa stigbyglar eller annat. Sen är de läktaren som gäller.

Men många gånger är de kanske så att hästarna måste borstas sadlas mm innan ridlektion och de klarar inte en liten själv och de är ju en ren säkerhets grej med att de inte ska få springa själva i stallet , vi hade även att barn under 15 år skulle ha hjälm på sig i boxarna/spiltan ..

Thaeri
0

Den ridskolan jag gick på har också bara C- och D-ponnyer, mycket för att det helt enkelt är lättast så. Dels håller de någorlunda samma tempo inne i ridhuset, dels ställer inte väldigt olika avstånd till det vid hopplektionerna, och så kan ju alla ponnyer gå alla lektioner oavsett storlek på barnen och ungdomarna.

Vuxna rider inte ponnyer där alls, annat än i absoluta nödfall, så det spelar inte in.

Och ärligt talat, jag kan inte förstå det är argumentet om att man inte vågar låta sitt barn rida en större ponny pga storleken, det är inte lättare för ett barn som är nybörjare att kontrollera en A- eller B-ponny än en väluppfostrad C- eller D-ponny, faktum är att det kan vara värre då C- och D-ponnyer faktiskt kan ridas till av ridlärarna eller duktiga äldre elever, medan A- och B-ponnyer ofta bara blir ridna av relativt små barn.

Jag säger inte att det är dåligt att ha små ponnyer, absolut inte, bara att man ska ha förståelse för att det på många ridskolor inte passar. Och att det i en hel del fall hade blivit rena katastrofen om de hade skaffat några.

Tusen
0

När mina barn började rida på Ekeby ridskola i Eskilstuna (en ridskola med enbart ponnysar) fick de till en början rida de större ponnysarna, i alla fall C-ponnyerna. Dels berodde det på att många av de större var äldre och rutinerade ridskoleponnysar men också för att hela första året förväntades man som förälder att hjälpa till med sadling och tränsning efter att man hållt en "föräldrakurs" i detta medans barnen red de första 5 lektionerna. Kanonbra. När sedan barnen blev äldre och hade gått det första året fick de börja rida de lite mindre A- och B-ponnysarna. Det låter kanske bakvänt men dels berodde det nog på att A-och B-ponnysarna var yngre och behövde lite duktigare ryttare, dels kunde föräldrarna själva hjälpa och instruera sitt barn då de själva, efter ett års träning, var rätt duktiga på att sadla och tränsa.

Mina egna barn var kortväxta så de kom aldrig mer upp på några större ponnysar än B-ponnysar under resten av deras ridskoletid. De slutade på ridskolan då de var 14 år. De fick under den tiden hjälpa till med inridning, imkörning och tillridning av de mindre hästarna. Det var oerhört lärorikt för dem då de sedan skulle köra och rida in sina egna hästar som de sedan fick.

silarp
0

#14..
Det som är farligare med att hästen bli helt sjukt oproportionerligt stor, är väll att den hinner ungefär dubbelt så långt vid varje steg -även vid snedsprång…. och det är RIKTIGT svårt att nå ner neranför sadeln om man är kort..  o väger 15 kg, som min 6 åring..
Hon kan "rida" min saddlebred på 165.. om hon nödvändigtvis ska ut o segla… en del kallar det att rida, jag kallar det att åka…
Och JAG håller, och jag SLÄPPER INTE,,, och förhoppningsvis kan min dotter lära sig rida ändå såsmåningom….
Jag är glad att hon fått dom minsta 2 ponnyerna på ridskolan såhärlångt, jag kommer INTE släppa om hon rider dom större…. så är det bara.
Hon lär sig mycket bättre när det är mer anpassat i storlek… segla kan hon som sagt göra hemma….