Språngavgifter?
Jag är lite nyfiken på vilka språngavgifter samt ev "levande föl"-avgifter som de olika hingstarna har. Eller "skyltar" man inte med sån´t?
Språngavgiften är förmodligen (och förhoppningsvis) inte den avgörande faktorn över vilken hingst man väljer till sitt sto ändå och vad jag har förstått så skiljer det inte så väldigt mycket mellan de olika hingstarna.
Kan inte ni som vet dessa avgifter hjälpa till och fylla på med information om detta? Är ni hingstägare vore det roligt att höra hur och varför ni kommit fram till just den summan.
Personligen skulle jag tycka att det vore bra om dessa avgifter kunde ligga med på Sv.RAF´s hemsidas hingstlista. Eller är det en dum tanke?

Kurant 462 1500:- i språngavgift ingen levande föl avgift.

Darius Roll 491 (inte längre i livet, men för tre år sedan): 2000:- i språngavgift + 2000:- i levande föl-avgift.
Det verkar skilja en hel del mellan olika hingstar, även om snittet kanske ligger runt 2000:-!

Timon 533 Qluring 610 kostar 2000:- ink moms i spång ingen levande fölavg
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vildhallon 661 2000:- ingår 4 veckors bete/vistelse, inga mer avgifter.

Raider 488 3000:- språngavg. ingen levande fölavg.
Pelle-Russ 611 ( som jag hade på station i somras)
2000:- (ink.moms) språngavgift, ingen levande föl avgift.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
När Drömprinsen betäckte, tog jag 1500 för språng + 300 för stoavgift. Ingen levande föl avgift..

Denilson 1500:- i språng och ingen levande fölavgift. Blir stoet inte dräktig är hon välkommen utan avgift året efter.
Sävrarp´s Zatsiki 634 2000:- inkl moms och 4 v bete, ingen levande föl avgift.
#0 Eftersom du efterlyser språngavg. osv kunde du väl berätta vad du/ni tar
!?

#0.. ang priser på listan… det tror jag INTE… det medför nog för mycket jobb…. det är vad JAG tror iaf… annars måste jag hålla med!!! JAG tycker det vore SKITBRA med så MYCKET info som möjligt om varje hingst..
BILD och OMDÖME och POÄNG samt PRIS, men även MERITER vore fint…
#10 Javisst!
Det är ingen hemlighet utan det står på vår hemsida.
Vi tar 1500.- för språng och 1000:- levande föl.(Då ingår lite bete också)
På den tiden vi lånade hingst tog vi 1500:- i språng + stoavgift.
Vi har tidigare alltid välkomnat ston som inte tagit sig att återkomma året efter utan ny språngavgift (under förutsättning att stoet blivit UL-at.
Jag tycker precis som du #11 att ju mer information man får dessto bättre.

OkiDoki 649,
1000kr + moms för språng, ingen levande föl, o avgift för stoet per dygn här vid Rangsarve,
Han hade 3 ston sommaren 2012 (därav ett mitt eget).

Måste säga att de är billigt att betäcka med russen,,,
De flesta shettisarna ligger på 3000 i språng ingen levande föl avg + betes avgift

Numera har jag ingen egen hingst utan lånar av och till. De avgifter jag tar är dock samma nu som då, 2000:- i språngavgift samt 25:-/dygn i betesavgift. Levande föl har jag aldrig tagit.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#14 Håller med. Tycker nog att russavgiften stannat av något. För 15 år sedan var det samma priser som idag. Underligt.
# 16 Det är väl inte konstigt att språngavgifterna stagnerat när priserna på russ är vad dom är……eller att det inte går att sälja alls! För 15 år sen var fölen tingade redan ofödda, i dag får man behålla dom tills dom är både 1 och 2 år! Eller ge bort dom!
#17 Om nu shettispriserna gått upp så…? Tänkte nog mer på det då det ändå finns en uppsjö av shettisar som dumpas och om då deras språngavgifter ligger runt 3000:-……
Jag tycker nog att som uppfödare (oavsett ras) är det nog vanligt idag att man får behålla uppfödningarna tills de är både 3 och 4 år. Så om dina säljs som 1- och 2-åringar så är det väl rätt bra ändå???

tycker däremot det är konstigt att folk fortfarande betäcker shettisar isåfall… eftersom många många shettisar inte kostar mer än 3-5000 kr…
På russ har man ju som uppfödare iaf en CHANS att få tillbaka lite genom stödet.. om än LÅNGT eftersläpande och inte särskilt högt…
Med tanke på att det dyker upp fler o fler duktiga tävlingshästar inom vår ras, tycker jag att vi ALLA borde tänka till lite ang. betäckningsavgifterna inför kommande år… Antalet betäckningar minskar… hingstarna är ganska många till antalet ÄN,, men det dröjer nog inte länge innan det antalet oxå är på väg ner…
Kanske läge att höja lite?
Hur många STRUNTAR i att betäcka om det kostar 2500 istället för 2000 kr??

#19 Det är väl så på shetland att de är väldigt många stora stuteri som betäcker jättemycket och oftast är de väl de som också säljer de väldigt billigt .
Själv tycker jag att de viktigaste när man betäcker är att man avlar och inte producerar föl 

#20 säkerligen är det så!
Och jag kunde inte hålla med dig mer än på sista punkten… AVLA .. massproducera inte…

De flesta shettisuppfödare har egen hingst.
vi tar 1800kr för Stig-Helmer

…fast det FINNS ju en hel del folk UTÖVER "stora shettisuppfödare" som oxå tar föl.. och även DOM säljer skitbilligt sedan…
Jag tar 2000 kr i språng på mina hingstar ( Castello och Primat) samt 1000 kr i levande föl avgift

Skotte 492 Tar jag 2000kr språng 1800kr i levandeföl och 20kr/dygn
Manicken 567 Tar jag 1500kr språng och 1500kr levandeföl 20kr/dygn. Diplomsto eller ston under 2min har fått 500kr rabatt på språngavgiften endast iår.