Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1713 ggr
Prenses
1

Barn på gården

Hej! Jag har nyss flyttat ihop med min sambo till ny bra by. Helt underbart att ha ponnyerna här när de har så mycket åkermark.
Men nu är det också så att det finns otroligt mycket barn här i byn då vissa familjer har upp till 12 barn, och då samlas det massor här hos mig.. och de rusar runt hagen och matar ponnyerna med diverse gräs kvistar et.c…

Nu idag kom jag och sambon överrens om att sätta upp lapp om att det endast är besöksdagar på onsdagar mellan 16-17. Har ett sto som är dräktigt och vill inte att det ska vara för mycket håll i gång här..

Nu till frågan, är jag dum som sätter upp ett "förbud" att inte besöka gården annat än när de bokat in sig och på onsdagar ? Hur har ni det ?

silarp
0

oj…
Jadu.. det var inte lätt…!
Vi har stor gård med 400 djur o hästar o kaniner, hundar o katter… rena kollot tror en del.. men eftersom vi bor lite utanför byn uppför en brant backe, orkar få ta sig upp hit!

Jag hade nog defenitivt inte orkat ha besök runt hagarna (eller få saker inkastade i den heller för den delen! Ibland kan det leda till kolik, eller skador…. ) så njae, jag tycker nog inte du är fel ute med en föreslagen besökstid… det är ju bra att inte sätta FÖRBUD utan sätta ett VÄLKOMMEN då och då….

Sen TROR jag, att det är ett nyhetens behag… både på gott och ont.. det är mycket i början, sen tröttnar dom… och det blir färre o färre och mindre o mindre… MEN det är oxå då det kan bli lite "alldagligt" och folk vill spajsa till det lite med att kasta in prylar som dom ska testa om hästarna äter….

INTE kul.
Sätt upp skylt om vad som FÅR matas med….kanske…?

Jättehyggligt om nån kastar in äpplen och gräs,,, men 10 liter äpplen för en ponny på en dag… det är lite mycket.. ( och tro inte att det inte finns någon som är "så dum" … för DET gör det. )

Tusen
0

Tycker absolut inte att du är dum, snarare tvärtom. Både klok och snäll. Snäll för att du faktiskt låter dem besöka din gård och dina djur,klok för att du kom på att ni skulle sätta upp en skylt med information om begränsade besök.

Hoppas det kommer att lösa sig och som #1 skrev så kommer det säkert att lugna ner sig med tiden.

janehellen80
0

Själv får ingen annan mata mina ponnyer och definitivt inte ur handen,då jag tycker dom blir nafsiga…

Tycker absolut du ska besökstider.. hade blivit nervknippe om barn sprungit hos mig i tid å otid, alla e vi olika :)  men sån e jag..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
6

Absolut inga förbudsskyltar, då blir det tvärtom mer "besök"!

Ta i stället och bjud in alla ungarna, berätta om hästarna, att man måste vara försiktig med henne som är dräktig, bjud på saft och bullar! Om någon unge är riktigt intresserad, låt han/hon få komma och hjälpa till och fixa med hästarna, naturligtvis när ni är med….det visar sig snabbt vilka som är verkligt intresserade! Du/ni kommer säkert genom djuren att träffa några av deras föräldrar ochså, skapa nya sociala kontakter! Det är så man skapar sammanhållning i en by!

silarp
0

#4 håller med dig där, det var det jag menade när jag skrev använd inte ordet FÖRBUD, utan VÄLKOMMEN!
Om folk KÄNNER en så minskar man ju oxå risken att folk vill "exprimentera" med den personen eller dennes djur !…

Prenses
0

Ja sa att jag vill gärna ha dem här på gården, att jag tycker det är roligt att de är här. Men jag är ju själv dagistant 7 timmar om dagen, vilket blir 35 timmar per vecka och så har jag ju lite ridlektioner och agilitylektioner som hobby också på kvällarna åt ungarna. Men man orkar ju inte sköta andras ungar här hemma också. Vi bor nämnligen med sambos farfar som är 92 år gammal, och är mer eller mindre som ett barn.. han minns och hör dåligt och förstår inte alla gånger vem alla är eftersom han inte lägger det på minnet mera. Så det blir lite väl bökigt med massor med ungar, och sambos syster bygger hus strax intill hos oss och vi bor på samma väg som dom och där kör det ju massor med lastbilar os.v os.v… så det är ju inte det säkraste för barnen, speciellt de som är 4 år och inte kanske tänker efter.

På tal  om att mata i ponnyerna så hade Alma koliksymptom igårkväll… Undar om nån unge har matat i gammalt bröd eller liknande ? En av mina kompisar hade sett att de hade matat dem nån dag då jag var på semester i turkiet med bröd. så vad vet man va dosm orksakade detta ?

silarp
1

#6 låter INTE som en lämplig plats för barn ALLS! Tycker nog det låter lite som ett GRÄNSFALL till förbud ändå… OM något barn blir påkört av bil/lastbil.. är det inte svårt att räkna ut vem som får skulden när du "inbjudit" till att dom ska komma…
Men vad är det för föräldrar till barn under 8 år som överhuvudtaget får gå ifrån sina egna tomter???? SÄRSKILT under de förutstättningarna du beskriver???

När mina barn HÄR HEMMA inte ens får gå ifrån tomten ner till ponnysarna-iaf inte före dom är MINST 6 år (eller MER om dom inte har förstånd!)
Och då pratar vi titta o klappa genom tråden….

Tusen
0

En "Mata ej hästarna"- skylt skulle jag sätta upp direkt. Tycker inte om att man matar våra hästar då de tävlar och har man otur kan de få något otillåtet i sig. Det är så himla lätt hänt då folk och barn inte har någon vidare koll på vad som klassas för doping.

ryttarn
1

Inte lätt det där ,em jag tycker att Maggan har en stor poäng. Jag skulle nog försöka ta mig tiden att prata med föräldrarna i byn och berätta vilka problem och möjligheter det finns med att barnen kommer till gården, Diskusion och kontakt är oftast väldigt mycket bättre än skyltar.

Så här i början är det säkert oxå en hel del "nyhetens behag" bland alla nyfikna ungar. Kan man hålla en dialog tror jag att du har en ennorm möjlighet framöver att några av ungarna visar sig vara guld värda när du behöver hälp med hästarna…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Prenses
0

Absolut, det är en farlig plats att vara på. Men så är det här i byn. Barnen sköter om de mindre syskonen i familjen då de föräldrarna faktiskt inte har tid. Därför blir det också så att många av barnen "glöms lite bort" och får inte en ordentlig grund i uppfostran. I andra byar har de problem med dessa stora familjer då de ofta slår sönder saker på andras gårdsplaner och på skolor och dagisar, en gång var det en tant som blev så terroriserad av barnen att ngn hade skitit på hennes trappa till huset på natten… Det var mycket på tidningen om detta, och to.m förstörde de en splitterny lekpark i deras egna by.
Därför känner jag också inför dessa barn att jag vill gärna ha dem här till lika för att de ska ha något att göra istället för att hitta på alla möjliga slags dumheter.

Plupp73
2

Väldigt dubbelt, det där… Man vill ju gärna att folk skall känna sig välkomna, men samtidigt är det mer än nödvändigt att kunna få slappna av och vara sig själv i sitt eget hem, på sin egen gård.

Sätt barnen i arbete när de är på gården och låt dem hjälpa till. Samtidigt väldigt viktigt att de inser vad som absolut inte får göras - att öppna till hästarna, ge en massa mat etc. Det kommer säkert att bli så att intresserade stannar och blir bra hjälpredor, och andra faller av.

Samtidigt känner jag en kvinna om är ordförande för en körförening, som har väldigt mycket barn hängande på sin gård, oftast barn som inte föräldrarna har tid med. Det är ju en viktig insats man gör som "övrig vuxen" att ge dessa barn en plats att komma till, men samtidigt är det ju också ert privata hem - där ni ska kunna trivas och sköta era djur som ni vill att de skall skötas. Svår sits!

giffan
0

Lägg lappar i brevlådorna och tala med Föräldrarna. Det är ju i slut ändan dom som har ansvaret för sina barn… Vad har du för försäkringar som täcker om någon blir sparakde, eller liknande..

Eller bjud in alla till ett öppet hus, men info om hur du vill ha på din gård..

Att man får mata, men kanske som sagt med din mat, eller på bestämda tider.

Tala om att djuren kan bli dåliga av att få lite allt möjligt… Är säkert okunskapen som gör att det blir fel.

Sen skulle jag aldrig acceptera att dom springer runt över allt! Kontrolerade former måste det ju vara.

Som någon skrev här över, ge dom sysslor… ett ansvar..

Och vissa förbud måste man nog tyvärr ha, eller iaf alternativ.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silarp
0

.. känns ju lite överkurs att man ska behöva skaffa försäkringar för ANDRAS skull på sina hästar, men det har vi gjort.. vi har en såndär olycksfallsförsäkring på alla hästarna… OM nån blir sparkad /invalid så utfaller ett rätt stort belopp….
Det skaffade vi när vi fick våra egna barn, och nu har vi ju oxå barnens kompisar här,,, samt skolor o dagis i perioder…
Hände en mycket tragisk olycka i grannbyn för många årsen, som sitter kvar än…. där hjälper inga pengar i världen vad det barnet får leva med resten av livet… men jag tror ändå det är bättre än att det inte finns något alls…

MagganS-B
0

En ansvarsförsäkring är helt självskriven, både för ens egen och andras skull!

Prenses
0

Jag har sagt åt barnen och de föräldrar jag träffat att det på deras egna ansvar de är här.

Nu har  faktiskt hittills varit lugnt med barnen här, ja sa åt dem i lördags att nu är det på onsdagar man får besöka ponnyerna, och det verkar dom respektera. :) Så få se om nån dyker upp eller inte än idag ?