Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 3614 ggr
ryttarn
0

EU bidrag och russ?

Hörde några för ett tag sedan nämna att man kunde få EU bidrag när man föder upp Gotlandsruss. Har letat i alla konstiga papper jag fått om olika jordbruksstöd men inte hittat något.

Är det någon här som har koll på detta?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Har heller aldrig hört talas om det, däremot kan du om du har jordbruksfastighet få bl.a. gårdsstöd. Kolla på Jordbruksverkets hemsida.

VeronicaP
0

JO jag har också hört det om Russen men inte kommer jag ihåg vart ifrån det var.

StuteriSolo
0

Det var tal om att man skulle få stöd för utrotningshotade djur även för hästar, men Sverige såg snabbt till att fixa bort det på något vis, hästar är ju inte så viktiga!!! Du kan få stöd för 1 ko, 1 gris eller 8 får som är av allmogeras, hästar, höns och kaniner rädda sig bäst de kan. (1 djurenhet, man får 1000:- per d.e om man uppfyller massa olika krav, som t.ex att inte ha mindre än 20% fel på djurens antal, har du två kor, en dör och det går inte att få tag på någon ny så får du inget stöd, eller om en har tappat nummerbrickan när du har kontroll hos dig)

Men vi kanske ska vara glada åt att inget stöd finns, hade vi varit tvugna att märka hästarna med stora gula nummerbrickor då också? Ve den ko, gris eller får som tappat sin!

vasiria
0

det har vart tal om att man ska få bidrag för russ och nordsvenskar förr och jag har hört något om att det är på gång igen men vet inget säkert.

Reko
0

Både nordsvensken och russen har haft KULM-bidrag till information och utbildning. Nordsvensken använder sitt till stamboken och avelskonferensen.

MagganS-B
0

Vi skall nog bara vara glada så länge vi slipper EU-bidraget med alla dessa krångligheter och pappersifyllande. Jag ser bara på vilken apparat det är med att få gårdsstöd och stackars kobönder…….

ryttarn
0

EU bidrag är ju frivilligt att söka. Gårdsstödet var en mara första gången, sedan är det inte mycket att bråka om…

Russavel är ju inte direkt någon lönande verksamhet, knapt så det täcker sina egna kostnader. Förstår inte varför det uppenbarligen är viktigare med grisar och getter än vad den enda svenska hästrasen är….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lindbygarden
0

Talade med jordbruksverket igår angående detta då vi var lite småsugna på eventuellt russ…

Nu har de gjort så att stöd utgår MEN till rasföreningarna (ej till enskild). Så man kan få ta del vi respekitva förening, sen hur de vill fördela eller använda pengarna lägger sig inte jordbruksverket i..

StuteriSolo
0

Det är Sverieges regering som har bestämt att det är så, i andra länder finns stöd för utrotningshotade djur till flera olika arter än ko-gris-get-får. Jag personligen tycker att det ska gälla för alla olika sorters allmogeraser, det är ju ett kulturarv vare sig det är en höna eller en häst det är frågan om.

MagganS-B
0

Jag tror personligen att russen har för många individer för att vi skall få ut enskilda bidrag. Men sen kan man ju fråga sig varför det utgår betesbidrag till nöt och får och inte till hästar……. Jag är också emot enskilt EU-bidrag, då blir det som jag skrev förut massor av pappersjobb, och du hemska tanke, gula lappar i öronen! Kanske att ta i, men allt som har med "storebror ser dig" är av ondo!

Tittut
0

# 8 Det är riktigt. Det är på gång, men det är ännu inget bestämt hur mycket pengar det är tal om eller hur pengarna skall fördelas.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~