Pris på russen.
Har kommit i diskussion med min son om priser på russ.
Han säger att man kan inte ta något för russen det är bara och titta på blocket. Men jag säger att det kan man visste.
Så nu vill jag höra eran åsikter på vad man bör ta för russen.
Det är ett sto f -90 ,riden o körd, har fått 40p på utställning och ska säljas med utrustning, sadel,Träns och täcken. Har även tävlat i ponnygallop och lokala hopp och dressyr tävlingar.
Hon har även ett hingst föl vid sin sida som är E. Citrus och som ska ingå i köpet.
Jag vet att detta är jättesvårt för er att sätta något pris.
Men behöver verkligen hjälp med vad dom ska kosta.
Tycker att han säljer alldeles för billigt.
Mvh monica
Uräskta vart fel ålder på stoet .
Hon är född 1996 .

Runt 20-25000 kr är mitt förslag. Stoet är förvisso till åren, men håller ett antal år än, samt ett fint hingstföl och utrustning. Man kan ta något eller några föl till kanske, och om man inte vill ha hingstfölet själv, kan man ju sälja detta…
Det verkar vara lite av en läromästare/förstaponny/nybörjarhäst oxå, vilket ju är ganska attraktivt…Bara vad JAG skulle tycka,,,, ungefär,, utan att veta alltförnoga vad det är för ponny alltså…
Svårt men iallafall 10 000kr.
Tanke på all utrusting bara den kostra ju att köpa .
Jag sålde min 3 åring valack ganska biligt men han hade haft foderfång som 2 åring och kanske eksem så. Annars hade jag nog kunnat sålt han för 10 000kr som han var inkörd .. Supersnäll.
Månta tycker att de är så små men de kostar de oxå. Inte biliga så.

då hade jag sagt iaf 25, eftersom hon inte är såå gammal då…minst…
Jag hade velat ha iaf 15-18000 för bara stoet. Fölet borde vara värt 5-10 000 MINST. Prylarna kan man skicka med om man får det man vill för hästarna, men kryper du ner under 15000 för stoet och 5000 för fölet, så kan dom baskemej betala 4-5000 för sadel o tillbehör, eller så säljer du det separat. Man kan inte GE bort hästar och saker till folk!

Det står inget om fång ang. stoet, eller andra åkommor, utgår därför ifrån att hon är helt fullt frisk.
10 000 kr är alldeles för LITE!!!!!!
En -96 med föl skall aldrig säljas under 25 000kr. 16 år på ett russ är ingen ålder och hon kan vara med i många år till både som fölmärr och som tävlingshäst.
Inte heller fölet skall säljas under 10 000 kr. 1 500 kr för sto (mycket billigt) + 10 000 kr för fölet är väl det lägsta man kan komma överhuvudtaget.
Vill man inte betala för inköpet finns risken för att man snålar på annat när ponnyn väl är köpt.
Som med allt annat som säljs är det tillgång och efterfrågan som gäller. Just nu är efterfrågan på russ mindre än tillgången och då blir priserna allmänt lägre. Om det inte går att hitta en köpare så har man satt ett för högt pris och måste följaktligen sänka priset. Det är ju bara att testa med ett bra pris och se om någon nappar!
Inte under 20 tycker jag!
10 000 kronor borde inget russ få kosta……
Men ibland finns det kanske skäl till det…..
Stoet ovan med föl och utrustning ca 25 000.

#7 Inte bara, det handlar oxå om att en del dumpar priset på russen i en tro att dom annars inte blir av med dom. Om alla istället höll en anständig prisnivå skulle russet oxå få en högre status. Även om det finns orsaker så ser jag Lojstas försäljning av russungar till "skitpriser" som ett stort problem……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#7 Det är inte alls jättesvårt at sälja russ. Är man öppen för att sälja till olika användningsområden så finns det köpare. Vi har nyss sålt två stycken på mindre än en vecka. Vi hade hade 5 spekulanter som hörde av sig inom en vecka på det ena russet och innan veckan hade gått var hon såld. Ett av våra årsföl är också sålt. Henne hann vi inte ens annonsera om. Inget av russen är sålda till något underpris.
Det är ett envist rykte somgår just nu att det är svårt att sälja häst men det stämmer inte med våra erfarenheter. Flera bekanta har också sålt i sommar (även andra raser) och alla har fått vad de begär och ingen har begärt något underpris. (Inget överpris heller för den delen)
# 5 Stoet huvudrubriken var nog helt frisk.
Men min 3 åriing hade de så därför drog jag ner priset på han. Ville att han skulle komma tillett bra hem där de får står innebörden med foderfång.. Jag var billig på han .
# 5 Hon är helt frisk och har aldrig varit halt eller sjuk.
# 5 Hon heter Dariette och är U: Wariette E: Drömprinsen.
Hon har tidigare fått två föl Kurrjakob och kurrariette.
#11 Det är Dariette (jossan) som andreas ska sälja för vrakpris.
För att det inte går att sälja säger han. Men han har inte försökt att sälja henne på annons.
Det hela rör sig om ett väldigt lågt pris på alltihopa. Knappt priset på det lägsta russfölet på lojsta.
Så därför är vi väldigt osams om detta pris på dom.
#13 Stå på dig. Börja annonsera för ett rimligt pris. Ni kommer attt bli förvånade över hur många som kommer att höra av sig.
Det kan t.o.m. vara så att man drar öronen åt sig om hästen är ute på försäljning till ett för lågt pris. Då hör inte folk av sig för de tror att det är något fel på hästen oavsett vad man säger. 
Om en häst har bra kvaliteter så brukar den gå att sälja för bra pris. Är hästen ouppfostrad/ohanterad, har eksem, haft fång - så brukar det dra ner standardpriset ordentligt. Annars tycker jag att ett sto med föl som är diplomsto och f 96 (16 år = troligen fertil fortfarande) borde kosta 20.000 kr - minst. Sedan är det möjligen så att det finns ovanligt få köpare overall för tillfället, så det kanske tar lite längre tid.
Jag upplever att de som framförallt dumpas i pris är unghästar 1-3 år, ffa av hankön. Rid- och körbara ston av god kvalitet är oftast säljbara. Om man tittar på större B-ponnyer och C-ponnyer så annonseras de flesta runt 20.000 kr.
Det är viktigt att inte sälja till folk med väldigt instabil/dålig ekonomi, tror jag. Risken finns att hästen går vidare ganska snar, alternativt inte blir ordentligt hovvårdad etc.
Själv reagerar jag på när hästar annonseras ut för billigt, man undrar då istället vad det är för fel eller annan olat på dom. Bättre att sätta ett vettigt pris från början, det ser mer seriöst ut tycker jag. Sedan kan man kanske gå ner om det känns bra eller om det är svårt att få den såld men det är dumt att börja med underpris.
Varmbloden har ingen hög status. Men när man annonserar ut dom till lite högre peng, så får man faktiskt flera vettiga som hör av sig. Man behöver inte sålla så mycket i svaren. Måste vara lika med russen. Skriv ihop en vettig annons och sprid ut så ska det nog gå att sälja. Erbjud dig att göra det jobbet, så kan du ta det som blir över när han fått sin summa… kanske.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#17 Håller med och tror det är helt rätt taktik.