Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: föl
Läst 4195 ggr
Pierina_love
0

avmaskning & vaccinering

Hej! jag har ett föl som är 7 veckor gammal. När ska hon avmaskas och vaccineras?Glad

PernillaJ
2

Viktigt att avmaska föl vid ca två månaders och fyra månaders ålder mot spolmask, med ett fenbendazol-preparat (Axilur) alternativt pyrantel. Se SVAs hemsida,

"Föl avmaskas i allmänhet mot spolmask vid 8-10 och 16-18 veckors ålder. Ofta behövs en avmaskning även i januari-februari, helst efter träckprovsundersökning. På stuterier bör man i så fall avmaska grupper av föl med utgångspunkt från åldern på det äldsta och yngsta fölet. Studier i Sverige och utomlands tyder på att ivermektin och moxidektin har en nedsatt/utebliven effekt mot spolmask på grund av att maskarna har utvecklat resistens. För närvarande rekommenderas därför fenbendazol (Axilur) eller pyrantel mot spolmask hos föl. (länk)

När du ringer och ber veterinären skriva ut maskmedel kan du passa på att fråga om vaccinering av föl. Mina föl är vaccinerade mot influensa och stelkramp, de brukar få första sprutan med kombivaccin när de är cirka 6 månader gamla - därefter enligt schema.

På SVAs hemsida finns det också bra läsning om hästinfluensa (länk - se under Profylax) och stelkramp (länk).

silarp
0

mina vetrinärer brukar säga att man absolut INTE ska vaccinera före 6 månaders ålder, men efter 6 månader enligt schema.
Mina ä oxå vaccinerade mot influensa o stelkramp. (det är lite petigt i början när dom ska ha så ofta, lätt att glömma, och då får man börja om! Men sedan är det ju påfyllnad enligt rek. i mitt fall inom ett år. )

Tusen
0

Jag blir galen på dessa olika informationer om vaccinationer. Vår veterinär påstår med det bestämdaste att det räcker med de två första sprutorna och sedan varje 12 mån. Den tredje (inom 6 mån efter den andra) anser han inte vara nödvändig.  Det finns också att läsa på andra sidor om den vaccinationsordningen. Beror det på vem som vaccinerar, vilket vaccin man använder eller är det en medicinföretagskupp?

VeronicaP
0

De beror nog lite på vilket vaccination man använder men de som vi grundvaccinerar får de 2 första sprutorna och sedan 1 gång om året.

silarp
0

trodde inte det fanns så många olika.. använder equipe t eller va den hter.. oftast…

Tusen
1

#4 Vi gör också som ni. Glad

PernillaJ
0

Mina avelsston är vaccinerade. Mina föl vaccineras så här:

• första vaccinationen FT i början av november
  • andra vaccinationen FT cirka en månad senare
  • tredje vaccinationen F cirka sex månader senare
  • fjärde vaccinationen FT cirka sex månader senare
  • därefter årlig revaccination F influensa, men…
  • revaccination vart tredje år med kombivaccin FT

FT = kombivaccin influensa och stelkramp, F = enbart influensavaccin

Jag har haft samma rutin i många år nu. Styr det så att alla mina hästar ligger och rullar med revaccination i december, mellan lucia och jul sisådär. Det är en årstid när det ändå brukar vara viloperiod så det är praktiskt, och jag kan hålla reda på revaccinationerna om de alla förfaller samtidigt.

Den tredje vaccinationen (på sommaren som ettåring) är litet överkurs, det är mer än vad som krävs i sportens vaccinationsscheman (länk till travets intervaller, länk till ridsportens intervaller). Å andra sidan rekommenderar SVAs hemsida och vaccintillverkarna influensavaccinering var 6:e månad ända till 4 års ålder.