Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettföl
Läst 1492 ggr
rebeccajansson
0

Pant 595 första avkomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i veckan föddes Pants första avkomma. Ett brunt litet hingstföl med stjärn u.  Gnistra 3501 (halvsyster med Clant 454). Gnistar är belönad med upp till 42p.

Anna-Uppsala
0

Clant är alltså både farfar och morfar till fölisen?!
Han var verkligen JÄTTESÖT!!!

Tittut
0

Vilken gullis!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Jättefin!Glad

rebeccajansson
0

1# nej för f#n så avlar man ju inte, på halvsyskon?!! Nej Ysak är farfar till fölungen. Vad fick du det ifrån?

Anna-Uppsala
0

Jag blandade ihop Pant med Panter e: Clant.
För övrigt kan man visst avla på det viset.
Det blir linjeavel, och kan användas för att förstärka vissa anlag - till exempel att springa fort eller hoppa högt. Jag säger inte att det är BRA, men den sortens avel existerar.
Och om du går 5-6-7 generationer tillbaka i stamtavlorna på våra russ, kommer du att hitta massor av exempel på hur pappor/bröder/syskonbarn/etc betäckt döttrar/systrar/mammor/etc …
Anledningen var att antalet russ var så litet att man var tvungen, och faktum är att på kort sikt är hästar ganska okänsliga för inavel. På lång sikt däremot är det ju självklart inte bra.

PernillaJ
0

Man brukar säga att släktskapsavel är som att jonglera med nitroglycerin: det kan gå bra men det kan också få oönskade effekter… Inget för den okunnige.

Rent statistiskt har två helsyskon endast 50% gemensamma gener. En fölunge med samma hingst som morfar och farfar är en halvsyskonparning. Ett färskt exempel på en sådan korsning är Juvel KL 602 som avelsgodkändes i höstas: Major G 418 är både farfar och morfar till honom.

rebeccajansson
0

#5 ja jag är mkt väl medveten om linjeavel. jag har stamforskat på ponnyer sedan 2001 ca 5-6 generationer bakåt. men personligen så skulle jag nog inte tänka mig linjeavel.

MagganS-B
0

Jag har också en variant, Lissi Ess med två helsyskon som mormor resp. farfar! Finns en till, Linus Ess, helbror med Lissi. Om stammen är bra har det ingen större betydelse. Munter hade Dröm både som morfar och farfar, Vagabond hade Gullding både som morfar och mormors far.

Anna-Uppsala
0

Min connemara var för övrigt linjeavlad på Elit-prem. stoet Grey Ladyfriend - hon var både hans farmor och hans morfars mor. Pappa och morfar var halvbröder - Gräns Ruben och Gräns Benjamin.
:)
Jag har själv funderat på att OM jag ska ta ett föl på Gerda ta Nestor 570, som är e: Jucent. Gerda har redan Jucent i sin stamtavla, men inte förrän i tredje led (hon är e: Fridhems Jonatan - Dardel - Effekt - Jucent). Jag gillade den hingsten och tycker han satte bra "russtyp" på sina avkommor.
Sen om det blir så, det får vi se när det är dags! :)