Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettträningsdagböcker
Läst 3415 ggr
[Croneld]
0

Croneld - Susamarula

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kommer att bli Susamarulas träningsdagbok. Hon är en 08:a och nyss hemflyttad till mig från uppfödaren. Vad ska vi träna då?  Ja, det kan ni följa här i hennes träningsdagbok.

Fakta: Susamarula f.08 e. Ursus 512 u. Susscrofa 4373

[Croneld]
0

18/11

Nu har Susa bott hos mig i tre dagar. Hon är trevlig och behaglig. Det går bra att sätta på grimman i boxen och leda ut henne på morgonen. Jag har även kratsat hovarna och borstat henne. Än så länge kommer hon inte fram i hagen alls så det går inte att ta henne. Den lilla "vildhästen" finns i henne. (mer menat som ett skämt.)

Hon har fått gå lös in efter den andra hästen som jag tar in. Hon gick in i sin box idag. De andra två dagarna har hon klämt sig in bredvid Manda.

Allt känns bra och vi kommer nog att trivas bra ihop. Mitt första mål är att skapa en god relation och att all daglig hantering ska fungera bra.

[Croneld]
0

19/11

Idag blev det till att gå med skottkärra, som jag alltid brukar dra framför mig till hagen när jag släpper ut de hästar som är uppstallade. Två hästar och en skottkärra med hö.

Susa gick med som om det var vardagsmat. Idag hade hon också ätit upp kraftfodret, hon får bara lite lite i krubban när hon kommer in på kvällen.

[Croneld]
0

20/11

I morse låg Susa och sov när jag kom, men hoppade raskt upp på benen. Men det var trögt ut idag, inte alert alls.

Men när jag skulle ta in ikväll så kom hon fram till mig, fast det fattades en liten bit till att jag kunde ta henne. Så hon fick följa med lös in. Men nu är hon nyfiken i alla fall och sen gillar att bli kliad på halsen när hon står i boxen.

Det var även dags för hovslagaren att verka henne för allra första gången. Susa ställdes mot väggen och lyfte fint på alla hovar och stod helt stilla. Hon hade nött hovarna så pass fint och jämt att han inte behövde ta mycket.

[Croneld]
0

21/11

Det händer inte så mycket här, mer än ut och in i hagen. Men hantering är det ju alltid, som på och av med grimman, ledas, skötas om och fodras. Nu kör jag på så ett tag till, innan nästa rapportering.

[Croneld]
0

23/11

Inget nytt. Men i går när jag kom till stallet hade hon ont i magen och låg och rullade sig fram och tillbaka om och om igen, så det var att motionera och ge paraffinolja i omgångar. Så nu har hon varit med om det med.

Kan eventuellt vara en reaktion på avmaskningen, det har jag varit med om förut på föl/unghästar. Skönt att det gick över samma kväll! Men det gäller ju att ha koll ändå. Idag var allt lugnt och Manda och hon har rasat runt i snön, Manda(shettisen) är en mkt god lektant. Hon lekte med Arrak hela förra vintern.

GAJarhult
0

Har hon inte ätit för mycket snö? Några föl hos mig har fått ont i magen när den första snön har kommit.

[Croneld]
0

# 6 Kanske det! Huvudsaken hon är bra nu.Glad

VeronicaP
0

#7 skönt att det gick över men , det är som sagt inte ovanligt att de kan få kolik känningar efter de har blivit avmaskade heller.

Lilla goa Manda :-) en riktigt lektant hon :-)

[Croneld]
0

26/11

Idag så kom Susa så pass nära när jag skulle ta in dem att jag bara tog tag i hennes grimma,  så satt hon fast. Hon gjorde knappt ngt motstånd, såg mest förvånad ut, så idag har jag lett in henne för första gången. Glad Hon börjar också bli lite nyfiken på mig när jag ränner hit och dit med mat etc…

Sen har hon varit tvungen nu i ett par dagar att gå i djup snö och hoppa över en liten snövall för att komma in i hagen. Tänk vad skönt att jag har äldre lugn förebild i Manda, för Susa bara följer med henne.

Russtoka
0

Susamarula. Var har du hittat det namnet? Sen jag läste om henne här har hennes namn ringt i mitt huvud ett par dar. Det sjunger om det namnet!

Men visst är de underbara de små. Och att följa deras små men för dem stora framsteg i livet. Jag har också en liten -08 Qveiars Hauk, en kille efter Vidar 521. Han fick en hingst som förebild och han är väldigt fäst vid honom. Men så är det ju hans morbror också.

[Croneld]
0

Jag har inte döpt henne, men hon är dotterdotter till vårt sto Dorina Spin härhemma. Uppfödaren har döpt alla Susscrofas föl med början Sus….

Amarula är ju en frukt som elefanterna gillar. Kanske har du hört låten Amarula tree.

[Croneld]
0

5/11

Ja, nu börjar jag och Susa känna varandra och det känns skönt. Jag har tagit henne i hagen två kvällar i rad. Hon har varit uppbunden och lyfter på hovarna utan problem. Nästan för lätt!

Riktigt nyfiken är hon med och står gärna och luktar på mig, att bli borstad är riktigt skönt och att bli kliad på halsen.

Sen har jag hittat två smala vita ballränder fram, eller vad det nu kan heta, som inte står med i passet. Så hon har vita tecken på alla fyra ben, inte bara bak.

Hon är så fin och jag tycker hon är så lik Dorina som ung, blicken och ansiktformen, fast hon har ett lugnare temperament.

[Croneld]
0

9/12

Det går bra med att leda, sätta på grimman och ta i hagen, så det är inte så mycket att skriva om för en så liten flicka! Men vi har kommit en liten bit på vägen sedan hon flyttade hit och vi är nöjda med det. Så nu får träningsdagboken vila ett tag.

muskot
0

#13 Gud vad söt hon är! :)

[Grabbarna-A]
0

Tycker som #13, och åh vilket vackert huvud Glad

[Croneld]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är Susa 3 år och inkörd, redo för nya upptåg!

[Croneld]
5

Nu är hon även riden och tränas av Amanda Frick sedan i april för kval och start på travet. Här kommer en bild från träning på Halmstad travbana i helgen.
Foto: Veronica Frick

[Croneld]
5

2012-07-28 gdk kvaltid. Bra jobbat Amanda Frick!