Renovera transport
Hej på er!
Kan tänka mig, och hoppas på att det är flera av er som har renoverat en hästtransport!
Jag har nämligen fått tag i en transport som jag måste renovera.
Så ajg behöver tips på vart jag kan hitta material till golvet, vad är bäst att ha?
Vart kan man hitta gummimatta?
Sen blir de lite småfix med el etc. Samt stödhjul, eller de hjulet som sitter där fram, vart kan man hitta sånt?
Tacksam för ideer och smart lösningar :D
Även tänkte mig att jag ska göra ngn mer lösning för att få ner frambommen lite lägre.
Vet att man kan köpa ''stödhjul'' på biltema…
Lycka till =)
Golv och väggar hittar du i bygghandeln. Om du inte vill såga själv kan du ju kontakta tillverkaren om delar. Matta kan du hitta också hos tillverkaren. För att flytta ner bomen borde ju lättast vara att antingen köpa fler fästen eller flytta ner de som sitter på väggarna redan. Bak kan man kanske sätta kedja under bommen som stopp för små rumpor. Vet inte om man får, men det får man säkert. Gällande elen, så kräver den ju lite elkundkap, men vet man bara hur man kopplar så. ;) Fast lättast är ju att lämna till någon som kan, men kanske inte mest ekonomiskt. Delar finns väl på biltema de också misstänker jag, precis som lampor, glas och stödhjul.
Haha Emelie, jag har ju både mamma o pappa som kan saker om el ;) Måste bara hitta vart jag får tag på allt material och vad som är bäst :D
Ja men se, då är det ju bara å köra på. :p

jag hade tagit en såndär skiva som är "dubbelt" inpregnerad eller vad det heter… har vi i vår ladugård, tjock, hållbar och lättskött… minns inte namnet, men det ligger nått liknande i transporter har jag sett…!
Bönner har säkert gamla båspallmattor till liggbås man kan få köpa billigt, annars finns säkert nån som säljer begagnat avsett till transport… eller köp i handeln!
Kedja är väll ok, men sätt en gummislang ovanpå, alltså trä en grov gummislang ovanpå, förutom vid fästena, så blir det goare mot rumpan, om något händer…!

#6, det kan det nog heta! Tjockt och rejält iaf, och bra ytor på båda sidor som är lätta att rengöra och håller i många år!
Kapar tråden lite. Var kan man köpa gummimatta?

#8 Gummimatta kan du köpa från dom här:
http://www.blocket.se/varmland/Gummimatta_Hasttrailer__Ribbmatta_32242298.htm?ca=7&w=1&last=1
Vad gäller vägg och golvskivor till hästtrailer skall man absolut inte använda vanliga skivor från bygghandeln utan man skall använda sk Plyfaskiva. Vanlig plywoodskiva tål varken vatten eller urin utan separerar då limmet släpper.
Golvet skall ha en tjocklek på minst 12mm och helst vara plastad på ovansidan för extra motståndskraft mot urin..
Jag har precis totalrenoverat en Kyllingekärra och följande leverantörer använde jag:
Plyfaskivor till väggar, lastläm och fronturlastning. Hjulaxel och reservdelar till påsjutsbromsen vagnslås o dyligt.
http://www.slapvagnsteknik.se/
El detaljer
Stödhjul, poppnitar, vagnsbult, muttrar osv köpte jag på biltema
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss