Veckans hingst - Bloka Joker 620
Bloka Joker gör i år sin första avelssäsong. Han har den ovanliga färgen svartskäck.
**
Foto & Copyright: Matilda Wijk
**
Fakta:
född 2004 svartskäck, 117 cm, prem GII 2012
e. Jupard 388 u. Skorveluva Blomlina 4486 ue. Brilliant 322.
Uppfödare: Heléne Wijk, Bloka stuteri
Stam:
Fadern Jupard 388 var G I premierad och guldbelönad på utställning. Han hade en udda stam på fädernet med Barocko 296 och Clipper 122. Jupard var sparsamt använd i aveln. Han avlivades sommaren 2007, vid 24 års ålder, p g a sjukdom. Bloka Joker är hans enda godkända son i avel.
Modern Skorveluva Blomlina är premierad G II, med godkänt ridprov och hon har också den ovanliga färgen svartskäck. Hon kommer från Södermansstammen och stolinjen grundar sig på Tyra 36. Hon har fått 4 föl, varav 3 hos Bloka stuteri. Blomlina är både riden och körd samt har ett fantastiskt temperament och är en utmärkt barnponny.
Med den stam som Bloka Joker har, kan han enligt uppgift från Morgan Johansson vid avelsbedömningen "betäcka 99,9% av alla russton".
Kritik från Gotland 2008:
"Liten rastypisk hingst med svag könskaraktär. Omarkerade ganascher, välliggande bog, gott djup, sluttande kors. Välbenad från sidan, välmarkerade ledgångar, smal. Avspänd mycket vägvinnande skritt. Lätt, bogfri trav med bra mekanik."
77789=38 poäng". Två poäng läggs till för stammen.
Bloka Joker gjorde ett mycket fint körprov som tilldelades 9-9-9-9 vid godkännandet på Gotland 2008.
Övrigt:
Bloka Joker är en pigg men oerhört snäll hingst. Han är mycket lätt att hantera. Han gillar att arbeta och att visa upp sig på utställning. Eftersom han dessutom älskar att åka hästtransport så är han väldigt behändig att ta med sig. Joker har något väldigt speciellt och jag är glad över att ha fått fram en sådan trevlig hingst!
Han gör 2008 sin första säsong i aveln och kommer under hösten att ridas in.

Foto & Copyright: Matilda Wijk
Text: Ägaren
Ägare & betäckningsstation 2008:
Heléne Wijk, Bloka stuteri
Bloka gård pl 1032
760 31 Edsbro
tfn 0175 - 92021, 070 -310 99 39
E-post: helene.w@telia.com
Relaterade länkar
Av: Croneld
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Croneld'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Croneld', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-05-25
Jaha, det var ju ett påstående, men det torde väl finnas mer än 0,1 % av alla russton i avel som har liknande stam som Joker? Eller? Det finns då några stycken efter Jupard.
Men fin var han verkligen! Lycka till!
Lycka till med er "nya" hingst!!!
Har själv jobbat mycket med den här stammen o vet hur trevliga individer det blir.
Jag har redan anmält mitt intresse till ägarna om att hålla honom på bet.station nu eller i framtiden. Det är väl bara att hoppas………
Han är väldigt lik som halvsyster Hjördis! De har liksom samma kroppsform, samma uppsyn och så vidare. Hjördis har dock lite mer attityd till saker och ting, men dels är hon ju sto och dels så påstår de andra i stallet att hennes matte curlar henne hela tiden …. (mysko, jag fattar faktiskt inte alls vad de menar med det - gör ni?!)
Jag läste här (visst var det Anna Kviegård som skrev det?) att färgen sprids uppifrån och neråt på vissa skäckar - och på Joker syns det verkligen att så ÄR det! :)
Ja, han ser ut som han är doppad i ett badkar med vit färg! Han har mycket fin skäckfärg för han har inte så mycket vitt, utan precis lagom mycket.
Jag var faktiskt hemma hos Helene G och hälsade på när Blomlina var hos Juppe och Joker blev tillverkad. Hoppas han får många ston och lycka till.
#4 håller med!

Det verkar finnas många snälla barnhästar i generationerna bakom Bloka Joker och det verkar vara en egenskap med stark nedärvning. I går hittade jag i en låda på vinden en av dem första hingstkatalogerna jag gjorde som sekreterare i Skåneruss. Den är från 1989 och där står det bl.a. om farfar Barocko: Mycket snäll hingst som går som lektionshäst på ridskola, har givit avkommor som är bra barnhästar, 4 avkommor går som lektionshästar för småbarn.
.
Mycket fin hingst :) o bra egenskap att han ger ofta snälla barnponnys :) Lycka till o hoppas att du får många fina ston till grabben :)

Jag älskar alltså Skäckar :) Jättefin
Vad fin han är! Honom skulle jag gärna betäcka något sto med någongång.

Han är en sådan skäck som gör att jag kan ompröva min åsikt om att inte vilja använda skäckar. Han är jättefin, och jag är ganska säker på att jag kan tänka mig att komma med något sto till honom de närmaste åren. 

#2 Vilken bra idé, var det för min skull
, jag som älskar Clipper?
Jättefin hingst, vill han inte till Gotland fler gånger?????

Brukar du ha dina hästar i en hage nära vägen? Tror jag sett dem i bland, brukar köra sakta förbi för att titta. Fiiina!
#12 Kanske inte direkt….men visst såg jag Clipper där o visste att du var svag för honom!!!
Läcker!
Amor vincit omnia 
#14 Javisst brukar de gå nära vägen. Jag har även en massa gutefår som är i faggorna. Tyvärr har Joker ännu bara fått ett av mina egna ston så några mängder av föl blir det nog inte efter honom än på ett tag i varje fall. Mina andra ston vill inte riktigt brunsta ännu märkligt nog men ett sto till tänkte jag betäcka med Joker i varje fall.

Joker har nu hunnit betäcka 3 ston hos :-)
Hoppas att Joker får många svartskäck barn. Tycker att det är jätteroligt mer russkäckar! Hade jag haft en märr med skäckanlag så skulle jag ha använt honom.
Vart ska Joker stå på station 2010?
Hej !
Ngn ändring var BJ kommer att finnas under betäckningssäsongen 2010?
Vart kan man nå "målsman" för honom?
Har ett sto som nog vill komma och göra honom bekantskap..

Jättefin hingst! Hade gärna använt honom men har ju inget sto.
#3 Recessiv bukskäck..
Skynda långsamt så går det fortare.
# 23 Målsman bor i hos Helene i Edsbro, se adress och tfn ovan, en liten bit utanför Norrtälje.
Ska han stå hemma i år, 2012?
Troligen, det är ju generalmönstring i år så då kan jag behöva ha koll på att han är i bra skick. Ingen annat är bestämt ännu i alla fall.
Vad snygg han är Helene!
Vi har en avkomma efter honom som heter Guldhagens Frej och han är 2 år!
Världens underbaraste russkille som min dotter Evelina kört in själv :)
Nu går han på sommarbete!
Mer bilder och info om honom finns på Evelinas blogg

#28 Åh va maffig han har blivit, lite skillnad mot spolingen på bilden högs upp. Och väldigt lik sin pappa
Jätte fin!
riktigt fin :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Ja, han har utvecklats riktigt bra, men det tog lite tid. Han är så trevlig att hålla på med också. Klok och lugn.