Mineraler
Hur gör ni alla på sommaren med mineraler?
Jag har i år som först ställt ut en balja med "miner" och russen äter det som havre…. De står och äter upp allt med en gång tills det är slut.
Saltsten med mineraler funkar bra!

Så gjorde mina också. Som sagt saltsen med mineraler funkar bättre.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Saltsten med mineraler rekomenderar inte ens tillverkarna av dessa. Detta påstående grundar jag på en representant från Akso(?) som talade om saltstenar vid en föreläsning hos Lantmännen här.
Mina brukar också vara freneteska på mineralbaljan i början men det avtar efter ett ett tag. Är de aldeles omöjliga kan man ju lyfta ut den och bara låta dem ha den vissa stunder, om man gärna vill använda mineralbalja.
Veritas odium paretFörvånad
Jag tror nog att mina inte mår illa av mineralsaltsten, har alltid (i över 40 år!) haft såna på betet. Det enda man får tänka på är att fölen inte kan komma åt dom, eftersom dom kan bli dåliga i magen. Hänger den i ett träd i stället, det funkar jättebra! "Experter" är inte alltid att lita på…..;)

Använder oxå saltsten i hagen, fungerar utmärkt för våra…. Har iof inte hållt på i 40 år men i snart 5år iallafall….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har en mineralbalja, första baljan gick åt som smör i solsken…De hackade sönder den med hovarna och vräkte i sig.
Jag ställer in den en del av dagen men nu står halva baljan in under eltråden, så det blir ett begränsat glufsande.

Jag ställer ut hink med betesmineraler (egentligen för kor) plus separat saltsten.
Är det nån mer än jag som blev irriterad när Granngården förra året plötsligt inte hade de "vanliga" 10-kilos baljorna med betesmineraler? Ersatta i sortimentet av samma mineral men nu i 20-kilos hink, tungt!, som att baxa ut en hink med sten på betet.

Våra har saltsten med mineraler och får även då å då KRAFFT MINER ts med det vanliga fodret. Men ibland kan de iaf stå o äta jord för de hittar mkt mineraler m.m. där
Oftast innehåller de färdiga mineralbaljorna melass, så det är inte så konstigt att dom vräker i sig. Jag köper mineraler på säck och blandar med vatten i en vanlig plastbalja, funkar lika bra och dom äter bara i perioder då dom behöver.