Årets första föl på Lojsta hed!
Årets första föl på Lojsta hed har kommit! Ett brunt stoföl e: Tyfon 617 u: Sippan 4438. Alla flockens föl läggs ut med härstamning och bild allt eftersom de föds på Lojsta heds hemsida: www.lojstahedrussen.se. Där hittar du information om flocken och alla aktuella händelser.

Vad roligt! Min ettårshingst från Lojsta, e Tyfon-Duva, är jättetrevlig. Och jag tror han är rätt snygg - fast det är litet svårt att avgöra just nu, innan han helt tittat fram ur vinterpälsen.
Det är så kul att kolla i föllistan på hemsidan allteftersom fölrapporterna trillar in. Mycket uppskattat, och verkligen fin PR för Lojsta-flocken! Jag har två smärre önskemål inför årets fölförteckning: de läggs ju in i kronologisk ordning alleftersom fölen föds men kan ni inte skriva ut födelsedatum, samt eventuella vita tecken även på benen?
Jättetrevligt med rapport! Vilket fint föl!
Härligt! Nu är det vår på riktigt när Lojstastona börjat föla!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#1 Tack för synpunkterna Pernilla.

Kollade just på Lojsta-sidan, idag har det anlänt ett isabellfärgat hingstföl (u Majvi 4247) med lustig bläs!
#4 Vassegod
Det där med benen är delvis eftersom jag tror att Tyfon antagligen är skäckanlagsbärare Splashed White (via mamma Nycka och morfar Sifon, etc). Man ser ibland ett samband mellan skäckanlag och vita tecken, speciellt på mule och/eller ben. Därför blir det extra intressant att se hur mycket vita tassar fölen efter Tyfon får. Samma sak gäller förresten även Jagga Ess, som jag också tror har skäckanlag (från pappa Vagabond).
Här är förkortningarna jag brukar använda i stamboken för vitt på benen, oavsett höjd eller utbredning:
- vtvfrf = vit vänster framfot
- vthfrf = vit höger framfot
- vtfrff = vita framfötter
- vtvbf = vit vänster bakfot
- vthbf = vit höger bakfot
- vtbff = vita bakfötter
- 4vtff = fyra vita fötter
Nu har 8 små fölisar kommit. Väntar på att få se bilder på dom små :)

Min Rodfos fick en lillasyster igår
, gulbrunt stoföl undan Duva 4513.
Hittills har det fötts 22 föl i Lojsta-flocken, 9 ston (41%) och 13 hingstar (59%).
- 8 st bruna (36%)
- 3 st isabeller (14%)
- 11 st gulbruna (50%)
Tyfon 617 har varit generös med det gula, 14 av 22 föl har fått pappas gulanlag (64%).
13 stoföl och 13 hingstföl är i nuläget födda på heden, jämt så det förslår :) www.lojstahedrussen.se