Täcka föl
Vad anser ni om att täcka fölungar i hellregn, blåst och grader under +10? Jag har haft min unge ute från morgon till ca 4 tiden då vi tagit in alla hästar då de bara står och stampar på stället och vill in.
Hagen som föl och sto går i har tyvärr inga träd, så de kommer inte undan regnet och det är en öppen yta så blåsten kommer även den åt dom. Senare tänkte jag släppa ilag dom med de andra och då får de tillgång till lite träd som de kan gömma sig under.
Vad anser ni om att täcka dom eller ta in hästarna istället när de stått ute i hellregn och blåst? De har tillgång till hö hela tiden. Mamma häst blir väldigt öm i ryggen vid regn och jag kan inte täcka henne pga fölis inte kommer åt juvret då, hon lär säkerligen komma på hur man gör om hon får fundera ett tag. Mina hästar står på utebox, så de har frisk luft ändå, det skyddar ju dock mot blåsten och regnet.

ja, jag köpte hundtäcken jag, ett som var lätt fleecefodrat med typ regnöverdrag. Satt väll inte som en smäck direkt första veckorna, men sen så… jag tycker det är bättre än sjuk och klen och frysig fölis…
Inte för att det härdar, som det säkert SKA göra, för om dom skulle behöva täcken så skulle dom ju fötts med det, men å andra sidan, har dom inte naturligt skydd, så måste man hjälpa dom lite tycker jag. Man sabbar inget för framtiden heller, om man bara låter dom vara utan sedan när det blir varmt…
Det har funkat bra på mina iaf!
Jag sydde ett litet täcke i bävernylon som jag fodrade med fleece. Efter en månad var det för litet men då hade vädret blivit bättre.
Funderar på att göra samma sak i år om det är dåligt väder då våra småttingar föds.

Ska erkänna jag har aldrig lagt täcke på ett föl och vet inte om jag skulle göra det heller.
du får väl ta in dem så de kan torka upp och värma sig ? eller går det inte att byta hage så de får lä eller skydd då ?
När Jemma föddes hade vi några plus grader och nordan vindar, början av maj.
Hon fick ha ett hundtäcke på dom dagar det var "kallt" eller regnade.
Nu i helgen har det regnat massor. Men hon har fått gå utan täcke, dock är hon 1 månad gammal , hon har mer hull och det har varit 10-12 grader varmt.
Lycka till med ditt föl!
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

#3, OM man inte har möjlighet att vara hemma hela tiden när fölet är nyfött o litet och släppa det ut och in för tork och rastning, så kan täcke vara ett bättre alternativ -än som en del gör-att låsa in fölet o stoet dagar i sträck i boxen. DET tror jag är betydligt sämre för fölets utveckling, än ett täcke på kalla, blåsiga o regniga dagar…
Jag antar att trådskaparen redan hade bytt till annan hage om hon haft möjlighet till det…?
Jag har ett litet skjul i min hage, där går sto o föl in när det regnar eller är för varmt =)
Men hade också lagt täcke på om jag inte hade haft den möjligheten när det var dåligt väder.. Är ju väldigt lätt att dom små åker på lunginflammation =(

Tyvärr har jag ingen möjlighet att byta hage till dom, jag vill inte släppa in dom till de öviga hästarna ännu. Jag har än så länge möjlighet att fara och ta in dom om det behövs, dock tycker jag att dom borde få vara ute så mycket som möjligt. De står som sagt i utebox och har ju tillgång till frisk luft hela tiden och boxen deras är stor så det är inga problem. Funderar mest om det är att klema bort henne om man lägger på henne ett täcke eller ej. Vindskydd ochträd har vi inga i hagen de står i, däremot finns det lite träd i en annan hage, dock vill jag inte släppa de 3 hästar som går i den hagen i fölhagen, den är alldeles för liten för 3 häst. Men jag ska kolla lite på hundtäcken, vad har ni köpt för storlekar på hundtäckena?
Har aldrig haft täcke på russföl, däremot skall man se till att hästar har antingen ligghall eller lä i hagar där dom går. Man ser hästar på stora fält som inte har något som helst skydd vare sig mot sol eller regn och vind, dåligt!
Hundtäcket jag har finns på granngården. Stl 60 och 65 cm är det på våra.
Efter en månad är båda för korta, fölen växer snabbt.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

#9 Tack! Ska kolla där.

#8 har rätt!
(fast det är ganska jättevanligt att man har djur som man inte kan ge tillräcklig naturlig miljö att röra sig o leva i… se bara på katter….:S)
Det kan vara idé att titta på börjes oxå, dom har billiga hundtäcken!
(bole oxå! och ullared, men du kanske har för långt dit…)

Jag har nu köpt ett hundtäcke och det kommer hon använda dagar som regnet står som spön i backen …