Era ponnyer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej allihopa!
Nu är jag nyfiken på att veta vad för russ DU har där hemma!
Ni kan väl slänga in en liten bild samt beskrivning med namn, gärna stam, ålder och vad den används till?
Skulle vara superkul att veta, även om ni har flera russ så klart ;)
Jag kan börja själv med ett litet russ!
Winna 3481
19 år i år
e. Allgunnens Opal G 428 u. Gissa 2932 ue. Guval 365
Winna används endast till avel då hon tyvärr inte är inriden eller inkörd.
Ett elit-sto som jag verkligen inte kunde vara mer nöjd med!
ca 123 cm i mankhöjd.
Då fortsätter jag :)
Vi har 3 russ hemma på gården, den första är Lojstaidun, f.2006 e.Duktig 568 och u. Juverina 4135. Hon rids, körs och ska användas till avel.
Sen har vi Hogin, f.2009, e.Patron 566, u.Hajdina 3336. Han ska visas på avelsvärderingen till våren, och sen användas till körning och ridning.
Den sista vi har är Glorias Drama, f.2009, e.Patron 566, u. Wintra 4736. Även hon ska användas till körning, ridning och avel.
Första bilden är på Hogin.
Har tyvärr ingen egen bild på Glorias Drama än. Men det kommer snart :)
Jag kan lägga in om mina andra två också!
Jag har ett sto som heter Gunni 5069.
Hon är 4 år i år, född 07 alltså.
Hon är 124,5 cm hög enligt mätintyg =)
e. Juniper 530 u. Nusina 3844 ue. Jidon 252
Hon används inom ridning och körning, startar även i ponnytrav!
En toppenponny på alla sätt och vis som absolut även skall betäckas i framtiden =)
Jag har 2 stycken russingar :)
Hannibal Roll, brun valack född -97, 121 cm över havet. e: Parat u: Bodilla Roll ue: Munter. Köptes som ponnytravare som nyinkörd treåring, "Boll" tävlade i ponnytrav så länge jag fick köra, rekordet blev 2.02 och han resultatet 11-13-10 på 66 starter. Nu är han min körhäst på hobbynivå.
Ängdalas Calippo 4546, gulbrunt sto född -03, 130 cm hög. e: Rusch u: Dontie ue: Ripadals Benni. "Kakan" köpte jag som 1,5 åring som sällskap till Boll och som rid och körhäst till mig. Hon har också tävlat några få säsonger på travet, rekord 2.22 och en seger och fem andraplatser på bara 11 starter.
Min tur!
Dorina Spin 4746
född 1982
e Emil 301 u Doris 1996 ue Rute 231
Är numera pensionär på heltid och hjälper till att fostra föl och unghästar, fd tävlingsponny allround, trav, monte´, galopp och hoppning.
**Susamarula 5179
**född 2008
e Ursus 512 u Susscrofa 4373 ue Konstantin 341
Inkörd och tränas nu för trav. Positivt och härligt sto.
Toffifee 4487
född 1993
e Ripadals Jecell 382 u Ripadals Viktoria 2408 ue Brunte 220
Fd ponnytravare, älskar att bli riden och körd, ställer upp på allt som man vill. Avelssto och körponny
Tigerlilja 4851
född 2005
e Timon 533 u Toffifee 4487 ue Ripadals Jecell 382
Tävlad i ponnytrav i 4 säsonger, betäckt i år. Även inriden och gillar att man tolkar efter henne.
Cherie 3550
född 1994
e Kurir G 396 u Ada 3152 ue Jucent 391
Avelssto
Cronelds Estrid
född 2011
e Timon 533 u Cherie 3550 ue Kurir G 396
På tillväxt!
Cherie och Estrid på bilden.
Jag har ett russ sto på 5 år som heter Glorias Alma.
E: Lurk U: Rovalds Zoyerita
Alma är inkörd och travtränad, men har inte körts här hos mig sen jag köpte henne pga. att jag har ingen kärra åt henne. Tror dock hon skulle vara SUPERKUL att köra med. ;)
Hon funkar nu som ridhäst, min privata och barn kommer också och rider på henne nu som då. Tränas en gång i veckan ungefär med en dutkig ryttare och funkar toppen. Tycker väldigt mycket om att hoppa, och speciellt naturhinder.
NH tränad och miljötränad. Även lite agilitytränad.
Hon är väldigt känslig och lyhörd, hög i rang och lyssnar väldigt bra på människan när man vinner hennes förtroende.
Alma ska absolut betäckas i framtiden med ngn vacker hingst här i Finland. Jag tror att hon kan nedärva goda egenskaper till russet.
Vi har 2 hel-syskon e Django GRH 20 DK u Tarpans Gumma GR 49 DK
Kongsgaards Anja 4 år, 128 cm, är indkört och inriden hon kommar att tävle i konkörning ( Top-cup ) och trav från 2012.
Kongsgaards Mattis 3 år, 138 cm, är under träning till ridning i en lite högre skola då han ju är övervuxet och viktbärende upp til ca 70 kg. Sen blir han indkört färdig till vagn, trav och brukskörning.
Här på Vässentorp finns det idag fem russ. 
Får med ålderns rätt börja med åldermannen i gänget, gamla hingsten GRUS 363 som föddes 1979 och är således 32 år fyllda! Han kom till mig 1985 och vi har hängt ihop mer än halva mitt liv! Numera lever han ett behagligt pensionärsliv efter att varit en riktig tävlingshäst i alla grenar man kan tänka sig!
Bilden visar Grus med hans uppfödare Susanne Sylven som var och hälsade på sin gamle uppfödning förra sommaren.
Enda tjejen i gänget är Grus dottern KLINTS WILDA 4938 född 99 hos Åsa Lundqvist på Gotland. Hon kom till oss i oktober 2004 som blivande parkompis till min valack Tjibus e,Grus 363 som såldes som barnponny 2009. De tävlade ihop med många vinster främst i maraton där de var jättekvicka. Wilda tävlade dressyr en halv säsong 2006 och gick från noll till L:A med seger i L:B. Hon är dessutom en mycket vacker dam som fått 43 p på premiering och utställning. Numera är hon avelssto.
I december 2007 kom den då nygodkända hingsten NJORD 612 till oss. Jag var på avelskonferensen i Emmaboda i oktober det året och på hemvägen skulle Liselotte åka och hämta sitt nyköpta sto Umbra hos Christer på Allgunnens och vi tittade då på hans hingstar och där i en flock med fem godkända hingstar gick han….jag blev störtförälskad i honom och åkte hem och pratade med gubben….
Njord är en vacker ung herre som blivit belönad med 44p hela tre ggr. Han fick gångartsutmärkelse som treåring och har tävlar körning enbet och from i år i par, senaste tävlingen var debut i medelsvår och då vann vi. Han var även med i femårschampionatet i dressyr för ett år sedan där han gjorde väl ifrån sig. Njord är en allsidig kille som finner sig i allt, på söndag blir det debut i brukskörning då vi ska vara med på DM!
Nummer fyra här är valacken JOEL JSA som kom hit i maj i år för att testa av om han passade som parkompis till Njord, det gjorde han mer än väl och blev kvar. Har gått tre tävlingar ihop med Njord och de funkar jättebra ihop. Han är dessutom en jättemysig och go individ att ha att göra med. Han kommer från Jenny Andersson Stuteri JSA och är efter hennes hingst Fax. Joel är fem år.

Vi har 6 russ hemma på gården just nu varav 1 är leasad som tävlingsponny under sommaren, sedan har vi tre 1-års hingstar som går på bete på hallands väderö.
Först ut får bli dom två som är dräktiga.
Båtares Dina * 2003 126cm
e: Korsnäs Brådis u: Evita
Hon har fått 39p. på utställning och har ett travrekord på 1.54,9 som sattes senaste tävlingen. Nu är hon dräktig med Skotte!

Ripadas Ramona * 2000 122cm
e: Rip. Jinnic u: Rip. Ronja
Ramona är ett diplomsto som erhållit 41p. på utställning, hon har ett travrekord på 2.13,8 som sattes i senaste starten!
Ramona har en avkomma sedan tidigare, våran första egna uppfödning Ramiina.
Ramona är nu dräktig med elithingsten Parat!

Ramiina *2004 126cm
e: Allg. Valdör u: Rip. Ramona
Ramiina har fått 40p. på utställning och har ett travrekord på 2.05 som hon satt iår! Hon har bara gjort 20 starter varav 7st förstaplatser, 3st andraplatser och 2st tredjeplatser!
Ramiina har fått en avkomma 2009 som heter Palmbackens Rubiina e: Uron G.

Guldhagens Cola *2007 123cm
e:Stig-Helmer u: Ragusa
Cola leasar jag av fam. Lawesson denna säsongen för att utbilda honom inom travet. Han har gjort 15 starter och tagit 10st 1-3 placeringar iår, han har nu ett travrekord på 2.21,1!! Cola är en ärlig kille med väldigt mycket motor i, det finns bara två lägen i honom, fullt ös eller inget alls.

Imorin hingst född: 2008
E: Morin
U: Agata
EU: Najk
Han går främst på travet, har haft han i ca 6 månader(han var inte inkörd då) och vi har hunnit att kvala och startat 6ggr, med ett rekord på 2.32.3
Vi ska försöka få han godkänd för avel i mars!
Tanken är att när han blir äldre även ska tävlas i de flesta tävligsgrenarna.
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Monami 4860 sto född 2005
E: Helios
U: Moa II
Hon är också främst till travet, har ett rekord på 2.46, men har tränat lååångt under det.
hon kommer nog också att tävla i flera olika grenar, innan hon hamnar i avelsboxen! 
~Stuteri Stenbydal~

Tar med min lilla med :) Aurora är mitt första russ, köpte henne i januari 2011, blev förälskad i en svart liten pälsboll och kom på så vis in på denna underbara ras :)
**Torpets Aurora
**f. 2009, e. Citrus 528 , u. Felizia 4024
är i mkh 109 cm (mätt efter fyllda 2 år, född i juli)
Aurora kommer att användas till allround med huvudriktning körning, är nu under inkörning. Nästa år är siktet inställt på avelsvärdering bland annat :)
Hon har varit på en utställning nu i år den 27/8 och fick då 32 poäng :)
(På bilden från utställningen i Tingsryd den 27/8)
Carpe diem!

jag tar väll mina oxå då… i tur och ordning..
Först kom Ida hit, som ungarnas ponny, då var det tänkt att hon skulle serva barnen och få något föl kanske… det visade sig att hon ä efter elithingsten Tomtebos Enoc… något jag inte tänkt så mycket på när jag köpte henne… hon var utställd med 37 p… alltså inga höga förhoppningar..
Idag är hon avelssto, samt rid och körhäst. Hon gick KM i maraton i söndags i vartofta, och vi fick plac. 5 med mersmak! ungarna rider och kör oxå ofta. På västruss utställning fick hon 41 p i år. Hon bevhöde nog bara lite tid att russa till sej.
I år är Ida tom, och vi ska köra lite mer med henne istället för att låta henne bara gå och vara tjock!

Sen kom hennes första föl Fridha XL (efter hingsten XL 507) som blivit kvar av sentimentala skäl, men vi hoppas oxå vi ska kunna tävla lite körning (kanske dottern lite ridning längre fram…) och avla på henne…
Hon är född 2009. Fick 40 p som 1 åring på premiering, men sänkte sig lite i år pga …. övervikt… (en akilleshäl hon har…
) och fick 38.

efter detta fick Ida ett föl som vi sålde (Xi, oxå efter XL)
i år, 2011, föddes Tekla, som är efter Stans 622. Hon ser lite annorlunda ut mot de två tidigare som fötts här.. men är ohyggligt trevlig och snäll hon oxå! Hon står för tillväxt, eller blir kanske såld, den som lever får se!

sist men inte minst har jag Vildhallon som jag köpte 2010 av "Tjiwi" ovan. Han vill jag visa som 3 åring för att se om han kan användas i avel. Om så är fallet hade jag tänkt använda honom i första hand på mina egna ston kanske redan nästa år. Om inte, blir han en utmärkt körponny, då han visat framfötterna på alla vis inom det området sedan tidigt i våras.
Mycket energi, jättesocial och trevlig, snäll och mycket lättlärd och framåt.
Fick 40 p på sommarpremiering nu i somras.

Vi har tre russ hemma.
Ozzy. f. 1994. e. Othello G u. Hadar (eller var det Hagar, lär mig aldrig)Numer sällskaps- och promenadponny.
och hennes två avkommor;
Arvak f. 2005 e. Vidar. u. Ozzy. Används nästan uteslutande till ridning. Tränas både i hoppning och dressyr. Han och ryttaren Embla har gjort fantastiska framsteg senaste året.
Balder f. 2007. e. Vidar u. Ozzy. Används till både brukskörning och lite ridning. Fantastisk körponny som säkert kommer bli en trevlig ridponny.
På bilden Embla & Arvak i våras på en hoppträning
Jag har Guldhagens Frej
Hingst född 2010
e. Bloka Joker u. Pros Timera ue. Raider
Frej ska tävla i ponnytrav när han är redo , kanske att det blir något annat också , vi får se :)
Han är en kanon go och social kille, som är väldigt lättlärd!
Han är visad på utställning i Augusti iår och fick 35p.
1/10 ska vi iväg en lite längre sväng på Unghinst Rådgivning.
Jag har nu 5 hästar hemma..
Börjar med den äldsta…
Ripadals Fjonkan 3465 *1988 130cm
e: Rebell u: Fia
Fjonkan har i tidigare dagar varit körd i enbet och par och är även inriden. Hon blev ELIT-premierad ifjor och blev då även BIS 22 år gammal! Hon är guldbelönad på utställning med 40p. Har hunnit få 15 föl och väntar nu sitt sista föl innan pensionen..
Cancan 4038 *1996 119cm
e: Hero u: Candika
Cancan är mitt första russ som jag nu haft i 10 år.. Hon är den mest personliga häst jag stött på och har verkligen fastnat i mitt hjärta!
Hon har startat ett par säsonger på travet med rek 2,20.. Fick tyvärr gå i pension från tävling ifjor då det visade sig att hon är förslappad i gomseglet och inte ska anstränga sig så hårt.. Så hon ska nu gå i avel..
Har varit visad åtskilliga gånger med 38p som högst…
Palmbackens Fijona *2007 127cm
e: Drömprinsen u: Ripadals Fjonkan
Fijona är våran egen uppfödning. Hon fick diplom med 42p. Startade även i 3-årstest där hon fick diplom som lovande gångartsponny.
Visad ett flertal gånger på utställning med guld nästan varje gång.. Hon är även inkörd och det är tänkt att hon ska testa på travet..
(Foto Helena Grühb)
Björksta Lizter *2002 119cm valack
e: Rasputin u: Lizette Z
Lizter köpte jag för snart 3 år sedan som tilltänkt tävlingsponny inom travet.. Han blev sjuk rätt snart efter han kom ner, och veterinärerna hittade inget direkt fel på honom.. Han blev utdömd av 3 olika veterinärer, men jag fortsatte att kämpa eftersom ingen visste vad som var anledningen till att han blivit dålig.. Det visade sig att han hade åkt på transportsjukan när han kom ner till oss.. och efter 2 års kämpande blev han frisk..
Han har ett rekord på 2.06 och drygt 10 000kr insprunget
Sist men inte minst har jag Petro som är inlånad för start på travet
Petro *2001 120cm hingst
e: Polar u: Komette
Han är en väldigt trevlig kille som jag mer än gärna hade använt i avel om han varit godkänd…..
Han har gjort runt en 100 starter med en 38 000kr insprunget, har rekord på 1.50. Har varit med i alla årgångsloppen och vann även kriteriet som 3-åring..
Jag har min egenuppfödda
**Eragon
**
Valack, född 2009
e. Parat 451 u. Delta Dar 4926 ue. Darius Roll 491
ca 122cm (127cm över rumpan
)
Jag har som sagt fött upp honom själv. Han är min första ponny och jag va endast 17år gammal när jag ensam födde upp honom. Han fick en fraktur i griffelbenet på ena bakbenet i våras. Är nu helt återställd! Han är inkörd och körs lugna turer i skritt ca 2-3 gånger i veckan. Han longeras, tömkörs eller får någon annan uppgift ca 2 gånger i veckan. Även de bara i skritt och lätt. Övar mycket på miljöträning och bara lära oss hur de är i olika situationer och miljöer.
Han är utställd med 39p på Guldruss på Skansen 2009.
Han är tänkt att tävlas i travet men ska även ridas in och förhoppningsvis även tävla inom ridsporten.
Orra
f.94
e Milton u Mina
120 cm hög. tävlar i ponnytrav rekord 2.10.tävlat sen 07:) köpte henne 98 på auktion i tingsryd. har en avkomma som heter timtim:) som vi okså äger men blev tjuvbetäckt så ingen vet vem han är efter. Är världen snällaste och gör alltid sitt bästa:)
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Det borde väl finnas fler russ där hemma? =)
Jag har två russ till här hemma som jag inte äger själv.
Den första jag kan berätta om är Fazit.
Det är Winnas föl efter Fantom, född i år.
Emelie Fogelström som äger honom =)
Liten söt grabb på ca 3 månader!
Sen har jag även Yepperdi hemma!
Hon är född 94 och ägs utav Ing-Marie Andersson och Veronica Ingolf!
En vacker dam som Veronica tävlat många år med i ponnytrav.
Hon är i år betäckt med Kapo KL, så jag hoppas självklart på en liten sötnos till våren!
Bilden tillhör Veronica!
Rebb
hingst f. 09
e. Timon u. Rebina ue. Rebell
Rebban är en Lojstafödd kille, som jag köpte av Ingvar Andersson när han var 1 år. Tanken är att han ska användas i första hand som ponnytravare men även ridning. Har man tur och han blir godkänd hingst blir avelsbiten bara ett stort plus. Han var på premiering och blev tilldelad 38p. Snällare unghingst än denna kille får man leta länge efter.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Meralda 5124 f. 2007 e. Juping u. Mega
Tävlar på travet och har just nu rekordet 2.40
Är visad på 3-års test och Kvalitetsbedömning med hoppdiplom. Är lite sugen på att pröva henne inom hoppningen också.
Tanken är att hon ska tävla några år inom travet innan det blir in i avelsboxen.
Är en liten dam med humör.

Broängens August
Mitt enda russ (hittills iaf).
Han är född 2004 e. Jutard u. Emma Quick
Har haft honom sen han var 1 år.
Han har som mest fått 38 p på utställning men då var han fortfarande hingst. Jag håller på att köra in honom och satsar på att tävla fälttävlan i storhästklasser (han är c-ponny).
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag har Oslnäsets Nitro f.04 e: Darius Roll ue: Granit
Nitro är en oerhört bestämd herre så de har inte varit lätt, listan blir lång på saker man inte kan göra med han, var nära att ge upp nu efter 3,5års kämpande men så för ett par veckor sen visade han äntligen att han kan springa och vann på nya rek. 2.29,8! :)
Så nu ska vi lastträna hela vintern så vi kan komma iväg nånvart nästa år.
Han rids även mycket av en tjej också vilket han stortrivs med.
Har planer på att få honom att arbeta mer på gården också, så vi får se vad som händer med det.
Min syster har Pilepärla f.00 e: Rip. Benni u: Pärla ue: Rip. Jecell
En fin ponny med kapacitet, men hon är rädd och kan skena/slå på banan så hon ska tränas mer innan hon ev, kommer till start nästa år.
rek. 2.30
Gumme valack född 2005
E: Juping
U: Gumantika
Han är tävlad LD-LC, men hopptränar utan problem 80cm.
Påbörjad utbildning i dressyr.
Utställd med 39p.
Snäll och lugn i alla lägen!
Är till salu!
~Stuteri Stenbydal~

Jag har Tejas Pegasus 636 -06 hemma och ska ta hem Tejas Monique -98 som mina tävlingsponnier.
Har även Qveiars Frostvind -09 hemma ännu, är dock till salu.
Han är
e: Greger Gross 572
u: Imma Vips 4065
ue: Primat G 444
Bilden är på Frostvind i våras.
Jag har min underbara Lanso Ess .han är född 2003 e.Korsnäs Brådis u.Leilu ue.Vagabond . han har travrekord 1.47.0 och har totalt startat 30 gånger 19-2-4 . han har grym kapacitet och jag hoppas att han blir min framtida SM häst.
Jag har finaste Winzent! Född 2007 e. Ymp u. Willa 4414. Inriden av min dotter på 7 år och inkörd av mig. Familjehäst och min dotters bästa vän!

#57 Är han dubbelgul (blåögd cremevit)?

Vi har några st här hemma på gården både egna och inlånde.
Jag börja med mitt första russ köp som är det vackra stoet
Mary 4206 e: Platon U: Tamina
,där det även finns fler bilder på henne
Mary är en riktig allround ponny , vacker som få , diplomsto resrv bis, bis och visad med 43 poäng. Hon är underbar att rida, hoppa och snäll att köra , även startat på trav , en underbar mamma till sina avkommor .
Så hon är allt en bra represetant för russen.
Lägger in en travbild på henne här

Vi har även dotterns *KUNG*
Han heter Ijor och köpt av Croneld.
Ijors mamma är ju det fina stoet Toffifee och pappa är ju den fina hingsten Tejas Monljus som tyvärr dog alldeles för tidigt.
Ijor själv är en valack som är visad med 40 poäng och blivit champion valack.
Ijor är även han en helt underbar barnhäst , en som ställer upp på allt och är positiv till allt arbete både för vagn och under ryttare .
Även se på fler bilder (finns mer på hemsidan under trav)

Vi har även det vackra diplomstoet Reveholms Wilma
Wilma är ett sto som är otroligt vackert och premierad med 41 poäng.
Hon har fått en avkomma här hemma där pappan är Dalsgårds Kanon och är i år dräktig med Micklas 571
Wilmas pappa är Elit hingsten Tomtebos Enoc och mamma heter Mirabell III
Wilma har inte gjort så mycket här hemma mer än gått ihagen och fått ett föl, även hon är en toppen mamma.

Lägger in de andra lite senare nu är de dags att rusa iväg på utvecklingssamtal ;)

#57 Såg nu i Blå Basen att han är isabell. Väldigt ljus måste jag säga!
#63. Ja han är isabell. Ljus och fin!

Vårat första uppfödda russ föl här hemma heter Slättens Hälge och mamma till honom är Mary och pappa Tomtebos Enoc.
Hälge fick sitt namn just för att han såg ut som en älg när han föddes och låter som en också ;) , vi förväntade oss ett brunt föl men de blev alltså ett bleksvart.
Hälge är visad på utställning som föl som mest med 41 poäng , tyvärr fick han käken avsparkad som åring och blev samtidigt av med en del permaneta tänder som inte klarade sig,.
Vilket gjorde att han var lite senare i sin utveckling och allt har blivit försenat med hans körning mm
Hälge har inga problem helst med att de fattas tänder och han är så mjuk och fin att tömköra och köra.
Förhoppningsvis kommer han ut på banorna nästa år.

Slättens Edwin är Marys 2:a avkomma och pappa till han är Emanuel.
Edwin är en valack som är en kanon trevlig ponny, han går fortfarande på bete då vi har valt att ta de lugnt med honom, till vintern kommer han att köras in och ev startas på travet nästa år.
Har tyvärr ingen nytagen bild på honom

Slättens Wendi Wii är ett svart sto hennes mamma är Reveholms Wilma och pappa Dalsgårds Kanon , hon är båda föräldrarnas första avkomma.
Även hon överraskade oss med sin färg , där jag hade förväntat mig att få ett brunt föl , men fick ett svart :D
Wendi har inte gjort så mycket mer än gått i hagen och ha de bra , hon är ett väldigt socialt sto och som är lätt att ha och göra med.

Sen har vi för tillfället 3 st lånehästar här hemma
Det är Tigerlilja som Croneld äger och hon är Ijors halvsyster :D
Det är Olympia Dar och den godkända Hingsten Micklas båda dessa ägs av smedens stuteri.
Här kan ni läsa lite mer om Tigerlilja
På bilden är det Olympia dar.
Ni kan även läsa mer om dem på TRAV sidan

Inga fler som vill berätta om sina russ? Alla har ju åldrats ett år, men vad gör väl de? =)
Här hemma ligger vi i lä med bara ett enda russ (+en korsningsponny 50% russ). Vårt russto f 2009 heter Pollandra, är uppfödd av Barbro Hedelöv i Nol och e Tomtebos Enoc u Pollan 3617 e Kurir G.
Hon kördes in som 2-åring hos uppfödaren och körs nu en hel del, men ännu så länge mestadels på grusvägar. Tömkörs också, och löshoppas någon gång varannan vecka. Har börjat förstå vad det handlar om och tycker att det är roligt.
Det är en vänlig och charmig ung dam som älskar människor, och blir överlycklig varje dag när hon blir hämtad. Allmänt orädd, trafiksäker och ganska framåt och mycket nyfiken. Vi har med henne till ridskola en gång/vecka då min dotter rider lektion på sin ponny, mest för miljö- och transportträningens skull, och hon är i manege och tränar tömkörning/löshoppning någon gång/vecka.
Tanken är att hon skall användas allround framöver. troligen inte till trav pga vårt totala ointresse för sporten…Avelsvärderas i år i Uddetorp.
Vi önskar att vi hade ett russ till, men har ännu bara slötittat och inte riktigt hittat något som passar. Men troligtvis kommer det ett till framöver 
Här studerar hon klövdjur…
Här har antalet russ ändrats sig, sedan mitt förra inlägg. Dorina Spin och Toffifee har vandrat vidare till nästa värld pga åldersskäl. Croneds Estrid är såld.
Så nu har jag följande ston i min ägo:
Tigerlilja 4851
född 2005
e Timon 533 u Toffifee 4487 ue Ripadals Jecell 382
Tävlad i ponnytrav i 4 säsonger. Inriden
Avelssto i år, väntar föl till sommaren.
Cherie 3550
född 1994
e Kurir G 396 u Ada 3152 ue Jucent 391
Avelssto - betäcktes ej 2011
**Susamarula 5179 - utlånad
**född 2008
e Ursus 512 u Susscrofa 4373 ue Konstantin 341
Riden, inkörd, tränas nu för trav hos Amanda Frick.
Ny hemsida: www.cronelds.n.nu
Här hos oss, Stuteri Solo, om man nu kan kalla det för stuteri med tanke på antalet föl..
I alla fall så har vi just nu fyra gotlandsruss hemma.
Guldhagens Debbie -08 Isabell 127cm E: Allgunnens Yes 560 och U: Farmens Calisi
Denna unga dam rids och tränas för ponnytrav för tillfället, inte körd speciellt mycket då min kära far bara är hemma en vecka i månaden + alla helger, och är man bara två är det lite svårt att hålla koll på en unghäst och köra en annan samtidigt..
Solos Röros -07 Fux 120cm E: Stig-helmer 461 och U: Solos Sigrid
Samma som för Debbie gäller för Röros, rids och tränas för ponnytrav. Det är dock rätt osäkert på hur det blir med travkarriären för henne, då hon verkar ha ett himla problem med att hålla sig i trav, driver man så fattar hon galopp. Hon är också en hejare på att galoppera stillastående!
Solos Mysli -99 Brun 124cm E: Darius Roll 467 U: Mysan 2583
Mysli har ett rekord på 2.17,7 och tränas och tävlas i ponnytrav och körning. Varje söndag går hon även som snäll nybörjar ponny åt min kusin! En mycket bastant dam med ett ben i varje hörn, lite smått lustigt då hennes mor inte kunde få in en piggborste mellan frambenen ens om man hade den på tvären.. Mammas häst som går under namnet russardenner.
Trixi -97 Fux 125cm E: Refat 365 U: Tessi 2833
Trixi var tilltänkt ponnytrav och parkörnings ponny då mamma köpte henne, vilket var ett köp p.g.a hennes intressanta stam. Olyckligtvis visade det sig att ponnyn var mer eller mindre okörbar när vi gav upp försöken att kvala henne under sadel och skulle kvala i vagn, ponnyn fick plötsligt panik när mamma kom med sulkyn och skulle sätta fast den, Trixi kastade sig rakt upp i luften och föll pladask på rygg, innan vi förstod vad som hänt hade ponnyn försvunnit ut ur stallet. Någon snäll människa fick tag på Trixi och ett nytt försök gjordes, vi fick i alla fall fast vagnen och Trixi klarade kvalet på Myslis rekord, 2.17. Nu rids hon bara, western och monté samt några föl är hennes framtida sysselsättning.
Slänger in en bild jag har på hela flocken, två shettisar saknas dock då de är utlånade, och en bonus är fasters isabell färgade Baskjir som för övrigt är till salu! Trixi gömmer bakom Mysli och Debbie, de har inte ett par extra ben var.. Och nordisen är min tilltänkta western häst, Månflisa. 

Guldhagens Eros
Brunskäck hingst född 2009
e: Allgunnens Yes
u: Pros Timera
ue: Raider
Tanken är att Eros ska tävlas i ponnytrav och han gjorde gdk kval på Gävle 6maj.