Hjälp angående utställning
Jag vill börja ställa ut mina ponnyer, den ena är ett russsto och den andra ett shettissto. Men jag har aldrig ställt ut eller ens varit på en hästutställning bara på hundutställningar då jag "bara" hållt på med travbiten med dem men nu känner jag att jag vill hitta på något helt annat vid sidan av :) Men då jag är väldigt grön inom detta så ber jag om hjälp med vad det är som gäller, hur man ska visa häst och vad man ska ha på dem osv. Allt runt omkring en utställning är lärande för min del så skriv gärna om vad ni anser vara lämplig/bäst utrustning m.m
Hur hittar man utställningar och är det något jag behöver tänka på som medlemskap eller liknade? Någon får gärna förklara hur man läser propparna för olika utställningar då jag inte har förstått var man ser vilka raser som får vara med osv.
Så allt angående en utställning är till stor hjälp :)
Det finns många trådar med bra tipps både ang utrustning och hur man visar och är klädd mm om du söker här på forumet (och gärna shetland med som kanske är aningen större), sök gärna lite så får du gotta ner dig i mycket!
Men det bästa rådet jag kan ge dig är att åka och titta på en utställning en gång om du inte bor allt för avsides :) Man får helt klart mer kött på benen och får en uppfattning om hur allt går till med hur man går in i ringen, hur klasserna delas upp och hur det går till om man *förhoppningsvis* går vidare i sin klass mm. Annars så se till att åka extra tidigt så du hinner kolla på några ponnyer före dig!
Vad det gäller propparna så är det ju antingen egna rasers utställningar (t.ex shetland, russ osv) som ordnas av rasföreningen. Annars finns det "alla raser" utställningar där alla renrasiga ponnyer får delta, desa brukar anordnas av diverse ponnyavelsföreningar, t.ex skaraborg, roslagens, mälardalens ponnysällsap/ponnyavelsförening.
Hakuna matata!
#0 Vart bor du?
Vi i Östergötlands Ponnysällskap håller en Puts & Visningskurs söndagen den 3:e juni i Motala trakten ;-)
Där får man vara med och se hur en ponny görs iordning inför Utställning och hur man visar på bästa sätt.
Amor vincit omnia 

#2 I Stockholms trakten. Tyvärr är jag uppbokad den 3.e då jag ska vara med i skolans kadrilj på Berga Naturbruksgymnasium men tack för svaren :) Jag ska rota vidare :P

Om du har möjlighet kan du komma till Sundbyholm 8 - 10 juni, då Mälar-Russ har sin russträff. Där har du möjlighet att lära dig om utställning och även träna på att visa häst. Du bestämmer själv vad du vill göra, du kan komma 1 dag eller alla. Läs mer på www.skogsbaggen.com
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~