Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1680 ggr
janehellen80
0

över tiden..

Vad är det längsta ett sto gått över tiden …

Hade den haft föl innan eller var det första gången?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Tusen
0

Det längsta vet jag inte men då ett sto gått över 1 månad (förutsatt att man räknat rätt på betäckningsdatum då) bör man tillkalla veterinär för kontroll att allt är som det ska. Men det räknas fortfarande inom "det normala".Flört

Fidelia
0

Fidélia gick 5v över tiden med sitt första föl. Hon klarade allt själv. Ut kom en stor men mager fölunge.

MagganS-B
1

# 2 Jo när det går över tiden så länge så går vikten ner, precis som med bebisar. Det är därför man sätter igång förlossningar på kvinnor!

Tusen
2

#3 Pratade precis ikväll med vår granne och veterinär om detta och enligt honom har det forskats en del kring detta med födslovikt och enligt honom så ser man ingen skillnad på varken storlek eller födslovikt utifrån hur länge stoet varit dräktigt. Allt ligger inom normalgränserna.

Så det stämmer inte med hästar som det gör med människor.

silarp
0

ibland har jag tyckt/tänkt att de flesta hästars FÖRSTA föl, ofta blir väldigt litet (oavsett dräktighetslängd…) iaf de fullblod jag tänker på…. de växer ikapp och blir inte särskilt små som stora, men första halvåret är dom rätt små till växten…
Nån annan som tänkt på det med russen? Eller är det bara en tillfällighet och kanske utfodringssak?

janehellen80
0

#5 Har oxå fått för mig för mig pga man hört att första blir väldigt litet…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
0

# 5 I regel är det så, enligt min erfarenhet…..

# 3 Det kanske ligger inom normalvärdet, men här har fötts under åren ett tämligen stort antal föl så jag anser att jag har "kött på benen". Teoretiker kan man alltid vara!

Fidelia
0

Här har inte varit någon skillnad på storleken på första fölen mot kommande. Haft flera förstföderskor med jättebebisar.

Vi har fått 50 föl genom åren och har ingen riktig statistik. Mer än att förstföderskor gärna går över tiden. Det har alla gjort.

MagganS-B
0

# Jag bara skriver om min egen erfarenhet, fick första uppfödningen -63, har blivit en hel del fler genom åren…..Glad

Elshira
0

Det mesta är "normalt" faktiskt, själv hade jag ett sto som alltid fölade 3-4 veckor för tidigt. Dock med fullt friska och utvecklade fölungar, som alla växte i samma takt som vilket annat föl som helst :)

Fölungar som blir "bjässar" finns det gott om även bland ston som fölar i tid, det har (vad jag vet) inget att göra med hur länge de är dräktiga.

Den jag vet gick längst med sitt föl var drygt 13 månader, innan ett fint litet föl ploppade ut som om inget hänt!

Hakuna matata!