Bett vid utställning?
Läste på svenska russavelsföreningens hemsida att tvååringar och uppåt ska ha träns vid utställning. Däremot stod det ingenstans att man måste ha bett, så får man ställa ut sitt russ med bettlöst träns?

Vet ej svaret på din fråga, men jag tror det ska vara bett ur "säkerhetssynpunkt"… Kan vara bra att vänja en två åring vid bett ändå, så att göra det inför en utställning el dyl, kan vara ett mål/morot kanske?
Ett bettlöst träns ser jag som "sämre" än en grimma, eftersom OM det skulle hända något (om hästen stegrar eller kastar sig osv…) känns det som att bettlöst träns med tyglar håller sämre än en vanlig grimma med skaft…
Vet att dessa regler diskuterats under någon annan tråd här på ifocus, där man tycker att hästarna borde vara såpass uppfostrade så dom kan hanteras UTAN bett i munnen osv…
Dock är inga regler ändrade ännu såvitt jag vet…

I SvRAFs allmänna bestämmelserna för utställningar står det under punkt 7: "hingstar två år och äldre skall visas i huvudlag med bett". Ettåriga hingstar samt ston och valacker i alla åldrar får visas i valfritt grimma eller träns.
Det finns flera artiklar på sajten om olika visningshuvudlag, t ex den här (länk).
Tycker dock att det är en bra bestämmelse. Precis som hundägare har olika uppfattning om vad "pli" på hunden är och hur lydig den är, skulle ganska tråkiga situationer kunna uppstå på en plats full med hästar om någon kom lös eller tappade huvudet totalt. Bättre att alla har träns med bett för att öka kontrollen på samtliga hästar oavsett om 90% hade kunnat gå dit i grimma och uppföra sig. 
Då kan däremot jag känna att jag har bättre kontroll på hästen med ex. grimma + kedja under hakan än vad jag har med bett och tyglar.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Tycker inte att ett bett ger mig större kontroll på hästen än en bra grimma.

#5, nä, håller med, men grimma och ett vanligt bomullsgrimskaft tycker jag är sämre än bett och tyglar, iaf tycker jag det… som har en tendens att sträcka mej när det rycks för mycket…inte för att hästar som är 2 år eller mer brukar rycka eller dra särskilt alls, men OM det skulle hända något…. det blir så stumt…
hade däremot aldrig använt kedja till varken träns eller grimma förut, när det var dags för avelsvärderingen i våras med hingstarna… Det krävde lite träning att springa med det… för MIN del iaf… AJ vad det gjorde ont mot handen innan man lärde sig sätta den på rätt sätt….. hade faktiskt blåmärken på ovansidan handen några dagar runt träningen… 
#6 Du behöver inte ha ett bomullsgrimskaft. Det finns både grimmor och ledtygel i läder. 
#4 Så känner jag med, kedja och grimma slänger jag på när jag vill vara "säker". I USA är ju faktiskt visningsgrimma med kedja under hakan absolut standard på de flesta raser.
För övrigt har jag bara kedjegrimmskaft här hemma. Även om man inte drar under slipper man problemet med att bommul töjer sig.
En väluppfostrad ponny har inga problem att ha bett i munnen, varken som 1 eller 2. Alla ska väll ridas in med bett så ser ingen anledning att inte vänja dem vid det.
Bettkravet är ju till för alla dessa som tror sig ha koll på sin häst inte ska flyga som en vante efter… Nog för att bett knappast får ponnyn att lyssna bättre, men nog har man mer att säga till om än i vanlig grimma och grimmskaft (utan kedja).
Ett tips är att använda rakt bett när man visar. Det ligger stadigare i munnen, delade bett tenderar att glida i munnen vid visning från marken (om man måste hålla i lite). Dessutom ett snällt bett som de flesta gillar!
Hakuna matata!

#7, jo, sant, men bara ett exempel, och jag tycker inte läder är bättre (när det gäller själva säkerheten) heller..! 
#8 håller med ang rakt bett! Mycket bättre!
Var med en gång på grevagården när en hingst kröp ur tränset .. Inte kul !!
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

#10 = Mardröm!!!!
#9 Vad är dina tyglar gjorda av då? 

#12, oftast nylon , iaf när jag visar,,, läder har en tendens att bli "glidiga" tycker jag! När jag rider (dom få gånger, föredrar jag dock läder!)
#13 Nylon?

#14, ja sånadär med läderstroppar du vet,,, vanliga skräptyglar! Men man får jättebra grepp om dom, och dom är lätta att böja ihop i handen och smidiga! Helt vanliga nylontyglar-ridskoletyglar! Såna som sitter på alla träns från hööks och börjes och ullared och vad det nu är allt! (hittade såna i EXAKT samma färg som mitt visningsträns, och det är SKITBRA!)

#15 Det är inte vävband du menar :) ?
Carpe diem!

#16, jo, det heter det säkert!
Själv föredrar jag att ha endast en ledtygel (alltså typ "grimmskaft"), och framför allt inte på busiga små unghingstar. Tycker ett par tyglar blir för kort om de reser sig eller "hoppar till", och med risk att de får in ett ben om de bråkar lite.
Vet att vissa tycker sig kunna styra hästen bättre med vanliga tyglar (smaken är ju som baken!) men jag känner att jag bara behöver ledtygeln till att få hästen mot mig. Bort från mig använder jag kroppen och ytterhanden till att föra hästen bort från mig.
Men jag håller med om att vävband inte glider ur handen lika lätt, dock föredrar jag läder för de ligger skönare i handen (inte de tjocka breda lädergrimmskaften som brukar vara på kedjegrimmskaft, utan i tygelstorlek så att säga). Har man hanskar på sig fungerar dock läder bra det med =) Har dock en ledtygel i tunnt fint vävband som jag älskar!
Hakuna matata!

ja, det är olika vad man vill ha när man visar, jag tror det spelar mindre roll om man har tyglar eller skaft, huvudsaken är att det är tränat med detta hemma och att det funkar på den hästen, det kan ju vara väldigt olika på olika hästar så att säga,,, vad som är bra att visa med!
Till min saddlebred och till friesern hade jag iaf en tvättäkta nylontygel (lång westerntygel i nylon) som var helt SUVERÄN! LÅNG, rejäl, går inte av, glider inte, och smidig att knöla ihop i handen på olika sätt!
Man får testa lite olika och komma fram till vad man gillar själv och vad som passar den hästen man planerar att visa! Har en märr som jag skulle kunnat visa i halsring för hon är så lätt o smidig på alla vis, men det är ju inte så praktiskt kanske… eller snyggt heller för den delen!